F-35 Lightning II

Eikös se ole heikon hahmotuskyvyn, vai oliko se pelokkuuden, osoitus jos ei saa peruuttamista suoritettua peileillä :unsure: Toveri Fulcrum ei pääsis jokatapauksessa lentäjäksi. Isäukon autoon en edes kehtais mennä

Peileillä peruuttaessa ainakin itselläni on se ongelma, että kun minulla ei satu olemaan kahta päätä niin sivupeileistä näkee kerrallaan vain joko oikean kyljen tai sitten vasemman kyljen. Ja tällöin peruttamiseni muistuttaa lähinnä jotain kännisen mutkittelua. Tai sitten lopputulos on se, että vasemmalla on 5 cm tilaa ja oikealla 2 metriä. En toki väitäkään olevani hyvä kuski. Peruutuskamera olisi jees.
 
Peileillä peruuttaessa ainakin itselläni on se ongelma, että kun minulla ei satu olemaan kahta päätä niin sivupeileistä näkee kerrallaan vain joko oikean kyljen tai sitten vasemman kyljen. Ja tällöin peruttamiseni muistuttaa lähinnä jotain kännisen mutkittelua. Tai sitten lopputulos on se, että vasemmalla on 5 cm tilaa ja oikealla 2 metriä. En toki väitäkään olevani hyvä kuski. Peruutuskamera olisi jees.
Paavo Väyrysellähän ei tuota ongelmaa ole. J. Leskinen kin lauloi miehrstä:
- Ulkoministeri on, meillä aivan verraton, katsoo yht'aikaa itään ja länteen
 
Eikös se ole heikon hahmotuskyvyn, vai oliko se pelokkuuden, osoitus jos ei saa peruuttamista suoritettua peileillä :unsure: Toveri Fulcrum ei pääsis jokatapauksessa lentäjäksi. Isäukon autoon en edes kehtais mennä
Riippuu varmaan myös auton arvosta ja omistussuhteista. Meikän kiituriin maksaa takavalo 44,90 ja operoin suvereenisti peileillä. No joskus sattuu kiireessä...
 
Jokin hetki sitten tuli tv:stä jokin Top Gun-ohjelma, jossa britit harjoittelivat F-35:lla jenkeissä.

Lentäjä oli jäädä platalle, kun kone ei bootannut... :facepalm:
 
Eikös se ole heikon hahmotuskyvyn, vai oliko se pelokkuuden, osoitus jos ei saa peruuttamista suoritettua peileillä :unsure: Toveri Fulcrum ei pääsis jokatapauksessa lentäjäksi. Isäukon autoon en edes kehtais mennä

En usko että pelokkuudella on mitään tekemistä asian kanssa, tai hahmotuskyvyn. Toisinaan ei vaan ole taakse sellaista näkyvyyttä että voisi peruuttaa pelkästään peilien mukaan. Ja pidän itseäni jonkinlaisena ammattilaisena tässä asiassa.
 
Joo esmes pimeässä ei näe takakulmia ja on pakko kattoa ovesta. Ite en koskaan kato takaikkunasta, koska sellasta ei yleensä oo ees saatavilla. Aina peileistä ja takavaloista ja niiden heijastuksista katotaan missä perä hiihtää, ja jos sitä ei näe niin ei näe. Sillon käydään kattomassa.
 
En usko että pelokkuudella on mitään tekemistä asian kanssa, tai hahmotuskyvyn. Toisinaan ei vaan ole taakse sellaista näkyvyyttä että voisi peruuttaa pelkästään peilien mukaan. Ja pidän itseäni jonkinlaisena ammattilaisena tässä asiassa.
Minkä alan ammattilainen? Kuorma/pakettiautoa ei varmaan hirveästi ole tullut ajettua?
 
Kaikki ihmiset ovat erilaisia ja esimerkiksi tapa hahmottaa kolmiulotteisia tiloja, tai lihasmotoriikan yhteys tähän hahmotukseen, ovat yksilöllisiä. Eri ihmisille sopii eri tavat toimia. Sama pätee tietysti myös taistelulentäjiin, ja psykofysiologisissa testeissä tutkitaan mm. tilan ja liikevektorien hahmotuskyky hyvin tarkasti, että se on sopiva pilotin tarvitsemaan toimintaan. Toiset ovat vahvoja toisella tavalla tai jossain toisessa asiassa .

Kun pilotit ovat hyvin samanlaisia keskenään tämmöisissä asioissa, varusteiden ja toimintojen suunnittelu on yksinkertaisempaa. Ja sitten jos jokin monelle sopiva tapa ei istu taistelukonepilotin toimintaan, se luultavasti ei istu juuri kenenkään taistelukonepilotin toimintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Postin varhaisjakelu. Kilometrejä ei välttämättä ole hirveästi, mutta nyt ei olekaan puhe suoraan eteenpäin ajamisesta.
Ilmeisesti henkilöautolla? Paketti/kuorma-autossa kun ei välttämättä ole muuta vaihtoehtoa kun ne peilit. Toki ne ovat yleensä paremmat kun henkilöautossa.
CE-luokan yhdistelmät sitten viellä erikseen..
 
Ilmeisesti henkilöautolla? Paketti/kuorma-autossa kun ei välttämättä ole muuta vaihtoehtoa kun ne peilit. Toki ne ovat yleensä paremmat kun henkilöautossa.
CE-luokan yhdistelmät sitten viellä erikseen..

Postin autot on olettaakseni kaikki rekisteröity pakuiksi, joten niissä on ohjaamon ja tavaratilan välissä väliseinä. Toteutus näissä toki vaihtelee, mutta olettaisin että yleisin on VW Caddyssä tyypillinen väliseinä jossa on pleksi ikkuna (jota tuskin kukaan koskaan pesee). Ja kun noissa usein on sellainen kaksi osainen takaovi, niin se jo sellaisenaan varmistaa, että näkyvyys taakse yöllä on olematon.
 
Postin autot on olettaakseni kaikki rekisteröity pakuiksi, joten niissä on ohjaamon ja tavaratilan välissä väliseinä. Toteutus näissä toki vaihtelee, mutta olettaisin että yleisin on VW Caddyssä tyypillinen väliseinä jossa on pleksi ikkuna (jota tuskin kukaan koskaan pesee). Ja kun noissa usein on sellainen kaksi osainen takaovi, niin se jo sellaisenaan varmistaa, että näkyvyys taakse yöllä on olematon.
Ok. Jotain Nissan Quahqaita tai vastaavaa muistan nähneeni postilla..
Vähän epäselväksi jäi kuitenkin että miten peruutetaan (vaikka yksin pimeällä metsätiellä) autolla jossa on seinä pään takana, eikä peruutuskameraa?

Anteeksi OT.. Poistakaa ihmeessä.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti henkilöautolla? Paketti/kuorma-autossa kun ei välttämättä ole muuta vaihtoehtoa kun ne peilit. Toki ne ovat yleensä paremmat kun henkilöautossa.
CE-luokan yhdistelmät sitten viellä erikseen..

Joo, näkyvyys taka-akselille ja yleiskäsitys takana olevasta maailmasta ovat monesti aika olennaisia ja ne ovat kuorma-autoissa yleensä huomattavasti paremmat kaksien peilien ansiosta. Jos vielä on peruutuskamera, niin mikäs siinä peruutellessa, kunhan muistaa kameran rajoitteet yläsektoriin. Ja vanha alan viisaus taitaa kuulua, että vähemmän vittuilua saa kuulla siitä että käy katsomassa kuin että käy jotakin.

Henkilöautomaisemmissa kulkineissa näen pelkkien tausta- ja sivupeilien ongelmaksi huonon näkyvyyden taka-akselille sekä toisaalta syvyysarvioinnin suoraan taakse. Miten lähellä katukivetys on? Onko takana olijaan metri vai 20 senttiä? Onneksi nykyään alkaa olemaan sensoreita melkein kaikissa henkilöautoissa, tekee kadunvarsipysäköinnistä paljon jouhevampaa.
 
Ok. Jotain Nissan Quahqaita tai vastaavaa muistan nähneeni postilla..
Vähän epäselväksi jäi kuitenkin että miten peruutetaan (vaikka yksin pimeällä metsätiellä) autolla jossa on seinä pään takana, eikä peruutuskameraa?

Anteeksi OT.. Poistakaa ihmeessä.

Metsätie ei välttämättä ole ongelma, se onnistuu tietyssä määrin peilienkin perusteella. Mutta se vaatii sen, että sinulla on jonkinlainen käsitys siitä missä tie menee. Eli käytännössä sivupeileillä tähtäät tien reunojen väliin. Tämä tekniikka toimii tietyssä määrin myös parkkipaikoilla, eli tähtäät kummallakin sivupeileillä niin että et osu sen puolen autoriviin. Ja luonnollisestikin tätä ei kannata tehdä hirveän vilkkaalla paikalla tai pitkiä matkoja, kun sinulla ei ole näkyvyyttä suoraan taakse ja viimeisin tieto siitä mitä siinä reitillä oli, oli kun teit käännöstä missä sen teitkin. Ja luonnollisesti sinun on tarkoitus havaita taakse tunkevat jalankulkijat sivupeileistä ennen kuin ne pääsevät katveeseen.

On noita Quasqaitakin näkynyt, muistaakseni niissä takakontti oli hieman ongelmallinen ja muutenkin auto suunniteltu huomattavasti pienemmälle ihmiselle, koska päätilaa ei oikein ole kääntyilemiseen.

Ja vanha alan viisaus taitaa kuulua, että vähemmän vittuilua saa kuulla siitä että käy katsomassa kuin että käy jotakin.

Jep. Viisautta.
 
Peruutus-metsätie-posti-peili -keskustelua vähän aikaa tässä F-35 -ketjussa seurattuani olen kanssanne ehdottoman samaa mieltä:

Postin pitää korvata Nissan Kumkvatit ja VW Mailapojat nimenomaan F-35 B -mallilla juuri siksi, että F-35:ssä on paremmat peruutuskamerat kuin kaukosäätimessä.

Sitä paitsi perinteinen kuuloperuutus olisi paljon roheempaa F-35 B:llä kuin Nissan Kumkvatilla.

Mitenkään off topikin määrään viittaamatta....
 
Back
Top