F-35 Lightning II

Spekulaatioita siihen miksi dokkarin F-35:n vertikaalilaskeutumisessa pilotti paitsi kurkkii koko ajan kuvun reunoilta alas, eikä ainakaan näytetä että katsoisi suoraan alas, "rungosta läpi", eikös ominaisuutta pitäisi käyttää tuossa tilanteessa?
 
Eiköhän kamerat vääristä kuvaa jonkin verran ja etäisyyden hahmottaminen 2D kuvasta on aika hankalaa.
 
Justiinsa näin, ei neukkuinsinöörikään halunnut että koneet putoilevat itsekseen. NL:n ajan matkustajakoneet on huonoja, muttei siksi että ne olisi turvattomia vaan siksi että ne on epätaloudellisia. Finnairiahan patistettiin useampaan otteeseen hankkimaan koneita NL:stä mutta onnistui torppaamaan ne aina.
NL:n hajoaminen toi varsinkin Aasian puolelle kaikenlaisia ihme yrittäjiä joiden turvakulttuuri oli näiden synkimmän Afrikan lentoyhtiöiden tasolla.

Taloudellisuus oli tosiaan yleensä suht heikko, ja erityisesti ohjaamohenkilökuntaa oli käsittämättömästi. Jotain 180-paikkaista Tu-154:ääkin taidettiin pahimmillaan lentää 5 hengen ohjaamomiehistöllä. Neukuissa itsessäänkin oli komentotalous eikä turvallisuuskulttuuri osin siksikään ollut kehuttava. Eräs aivan olennainen seikka neukkukoneissa turvallisuuteen liittyen on ne olosuhteet missä niitä operoitiin: aivan alkeellisilta kentiltä, joissa ei mitään VOR-majakoita ILS:stä puhumattakaan ollut, hyvä jos edes kiitotie oli päällystetty. Nämä olivat sitten koneiden suunnittelukriteereitä, minkä vuoksi koneissa sitten oli omalaatuisia suunnitteluratkaisuja, kuten tarpeettoman suuri laskuteline matalapainerenkain tai nykypäivän näkökulmasta koominen lasitettu nokka suunnistajan työtilana. Joku Tu-144 komentotalouden sanelemana, komitean suunnittelemana hevosena on sitten jo ihan kokonaan oma tarinansa.

Kieltämättä villejä ratkaisuja nähtiin 60-luvulla muuallakin, esmes sekä Tu-154:n että Hawker Siddeley Tridentin suihkujarrut voidaan avata ennen kiitoratakosketusta. Temppu lyhentää laskukiitovaatimusta, mutta ominaisuus on suorastaan hengenvaarallinen jos se aktivoidaan tahattomasti.
 
Kaipa kypärään saa heijastettua kuvaa myös EOTSista
Kamera siellä toisessa päässä on jokatapauksessa... Kamera kuva on 2D kuvaa josta etäisyyden hahmottaminen on vaikeaa. Toki on niissä varmaan laskennallista etäisyyden mittaamista mukana eli teoriassa näet etäisyyden kuvastakin esim laserilla mitattuna. Siitä huolimatta ihmissilmä havaitsee asioita edelleenkin paremmin tilateessa kun ihminen on ylipäätään ketjussa mukana.
 
Kamera siellä toisessa päässä on jokatapauksessa... Kamera kuva on 2D kuvaa josta etäisyyden hahmottaminen on vaikeaa. Toki on niissä varmaan laskennallista etäisyyden mittaamista mukana eli teoriassa näet etäisyyden kuvastakin esim laserilla mitattuna. Siitä huolimatta ihmissilmä havaitsee asioita edelleenkin paremmin tilateessa kun ihminen on ylipäätään ketjussa mukana.
Topiccia, mahtavaa! (y)
 
Kamera siellä toisessa päässä on jokatapauksessa... Kamera kuva on 2D kuvaa josta etäisyyden hahmottaminen on vaikeaa. Toki on niissä varmaan laskennallista etäisyyden mittaamista mukana eli teoriassa näet etäisyyden kuvastakin esim laserilla mitattuna. Siitä huolimatta ihmissilmä havaitsee asioita edelleenkin paremmin tilateessa kun ihminen on ylipäätään ketjussa mukana.
Totta! Jos näkymä ei ole stereoskooppinen, on etäisyyden hahmottaminen hankalaa.

Itse harrastan vapaa-aikana täällä räyhäämisen lisäksi (taistelu)lentosimulaatioiden pelaamista VR-kypärän kanssa ja yksi pelaamistani peleistä on VTOL VR, jossa lennellään lähifuturistisilla fiktiivisillä, mutta olemassaoleviin perustuvilla hävittäjillä (mm. F/A-26B, joka on kuin F-15:n, F-22:n ja Super Hornetin sekasikiö, sekä pystysuoraan nouseva häivehävittäjä F-45A, joka on selkeästi F-35:n kaikkien varianttien analogi canard-delta konfiguraationa).

Tässä pelissä pystyy TGP:n kuva heijastamaan kypäränäytölle. TGP seuraa kypärän liikkeitä, joten 1x zoomissa sillä voi "katsoa lattian läpi". Näkymä on monokulaarinen ja heijastetaan vain toiselle silmälle picture-in-picture ikkunana, joten se ei peitä normaalinäkymää, mutta auttaa ainakin kokemani mukaan huomattavasti VTOL-laskeutumisissa ainakin siihen asti, kunnes mennään niin lähelle, että parallaksi käy liian suureksi.
 
Peruuttaminen peilistä vs. katsomalla itse takaikkunasta tai ovesta :)
Parempi vertaus voisi olla peruutuskamera. Toki niissäkin on kaikenmaailman tutkaa yms. jotka varoittavat jos johonkin meinaa osua. Sitten kun alla on se ferrari jossa ei ole vakuutusta niin ehkäpä sitä ei luota yksin siihen kameraan vaan on vähän tarkempi peruutellessa. En tiedä.
 
Commanders of ACC, AFRC visit Hill AFB to celebrate F-35 success
24 Feb 2020 419th Fighter Wing Public Affairs

"HILL AIR FORCE BASE, Utah (AFNS) -- Gen. Mike Holmes, commander of Air Combat Command, and Lt. Gen. Richard Scobee, commander of Air Force Reserve Command and chief of the Air Force Reserve, paid a visit to the active-duty 388th Fighter Wing and reserve 419th Fighter Wing to help commemorate a key milestone in F-35A Lightning II operations.

The Feb. 20 ceremony marked the 388th FW and 419th FW reaching “full warfighting capability,” [FWC] which denotes success in three key areas: fully trained pilots and maintainers, a full complement of 78 aircraft and the support equipment needed to fly them.

Holmes addressed the Airmen from both wings, lauding their accomplishments with the aircraft, including additional deployments to Europe and the Pacific. He said they have “answered all the critics” in proving the jet’s capabilities. “People said you wouldn’t make it. People said you couldn’t get it done in the time frame we set out. People said there were too many problems yet to be worked out with the airplane,” Holmes said. “And yet, pretty much on schedule, here we are.”

The 388th and 419th fighter wings are the Air Force’s only combat-capable F-35 units. Together, they fly and maintain the jet in a total force partnership, which plays on the strengths of both the active-duty and reserve. Holmes called the F-35 one of the most “sophisticated, exquisite” machines ever made, and praised the Airmen for their crucial role in bringing it to full warfighting capability....

...The wings received the first operational F-35s in 2015 and have since participated in multiple exercises both stateside and overseas. Last year, the wings began supporting combat operations with consecutive F-35 deployments to the Middle East. “No matter how good that airplane is, no matter how impressive a scientific and technological marvel it is, it doesn’t become a weapon of war until we give it to you,” Holmes said. “You have produced a combat power that no one has ever known across the history of the world.”"

Source: https://www.af.mil/News/Article-Display ... 5-success/
 
Viimeksi muokattu:
B-1:ssä, silloin kun se oli vielä uusi ydinpommittaja, vallankumouksellisena uutena ominaisuutena oli sisäänkäynnin tikkaissa oleva nappi, jolla lyötiin avioniikka ja kalibroinnit käyntiin sillä aikaa, kun miehistö kipusi kohti ohjaamoa.

Eurofighterissa on muuten myös nappi sisäänrakennettujen tikkaiden alaosassa, josta saa APU:n ja järjestelmät käyntiin.
 
Odotellaan että kellä on ensimmäisenä kaukosäätimessä nappi samaa hommaa varten. Jos se toimii webastoissa ja auton keskuslukoissa niin miksei tuollakin. :)

Ja sitten me (tai mä ja mun frendit) tilaamme Kiinasta sellaisia, jotta saadaan lisää ääntä lentonäytöksiin! (Tai koneet taivaalta, jos esitys on tappavan tylsä...)

 
Odotellaan että kellä on ensimmäisenä kaukosäätimessä nappi samaa hommaa varten. Jos se toimii webastoissa ja auton keskuslukoissa niin miksei tuollakin. :)
Sen admin/admin -salasanan antaminen kaukosäätimellä olisi vähän nihkeä juttu... Kuulostaisi melkein siltä, kuin samassa väylässä olisi pakosta myös kill switch... :rolleyes:

Hiukan noloa, jos kiinalainen häivekone lentäisi vierelle, pilotti heiluttaisi avainnippua iloisesti ja sammuttaisi vastustajansa koneen alihankkijalta pöllityllä samanlaisella nappulalla.
 
Jenkkien monet sotateollisuuden alihankkijat ovat kiinalaisten hakkeroinnin pääkohteina.Niitten kautta saivat monia ison luokan suunnitelmia kaapattua.Vaikka päälinnoitus on 100 varma on järjestelmä niin vahva kuin heikoin lenkki.Oliko äskettäin että jenkit joutui luopumaan edistyksellisestä torpeedon tuotannosta kun kiinalaiset vohki piirustukset.
 
Peili ei ole 2d-valonlähde, vaan heijastaa niin oikeaan kuin vasempaankin silmään tulevat valonsäteet, joten syvyysvaikutelma säilyy.

En kyllä itse osaa arvioida etäisyyttä peilistä kovinkaan hyvin. Takaikkunasta joutuu kurkkimaan jos pitää tarkasti laittaa.
Isäukko on hyvä peruuttamaan eikä luota peileihin hänkään, kuskin oven usein aukaisee.
 
Back
Top