F-35 Lightning II

Patria on valmistanut edellä mainittujen Airbusin osien lisäksi mm NH-90:n komposiittirunkoja.

Patria on suunnitellut ja toteuttanut mm. HN- ja HW-kaluston rakenteiden eheyden hallinnan, ennakoivan vahvistamisen ja korjaamisen. Siis varmistanut, että koneilla voidaan lentää turvallisesti kantavien rakenteiden puolesta suunniteltu käyttöikä Ja tämä on tehty huomattavasti alkuperäistä valmistajaa paremmin, toki alkuperäistä suunnitteludataa valmistajalta on varmasti konsultoitu.

Kuulostaa minusta aika vahvasti turvallisuuskriittisten osien osaamiselta. Kyllä suomalaisesta ilmailuteollisuudesta laajemminkin voimme olla ylpeitä, vaikka hävittäjää ei kannatakaan kotimaassa alkaa suunnitella.

Tosin Patria taas puolestaan on ostanut alihankintana esim. tuota Airbusin osien suunnittelua myös muilta (insinööri-)firmoilta Suomesta. Julkisuudessa tietysti puhutaan, että "Patria on suunnitellut". Näin se toki teollisuudessa yleisestikin menee.
 
Turkin osalta voi tulla uudelleenjakoa?
Lämärin mukaan on jo jaettu pääosin. Lisäksi Puolassa on iso L&M tehdas, joten enpä ihmettelisi jos siellä alettaisiin valmistamaan jotakin. Suomelle jää hippuset.
Kyllä Patrialla on hyväksynnät valmistaa vähän monimutkaisempiakin osia... Ja Airbusillehan on tehty alihankintaa tiettyjen osien ainoana toimittajana vuosikaudet. Sitä paitsi Belgiassakin lienee aloitettu jostakin? Näkisin Patrialla olevan erinomaiset valmiudet kasvaa ja laajentaa liiketoimintaa.
Airbus-soppari on ihan eri kuvio, koska sopimus on kahdenvälinen tehtaan kanssa eikä siellä ole kumppanuuksia tietääkseni kuten F-35 hankkeessa. Matkustajakoneita lentää melkoisesti jatkuvasti ympäri maailmaa ja niitä on paljon enemmän kuin sotilaskoneita tulee olemaan. Varaosille ja komponenteille on jatkuva, suuri kysyntä.
Kuulostaa minusta aika vahvasti turvallisuuskriittisten osien osaamiselta. Kyllä suomalaisesta ilmailuteollisuudesta laajemminkin voimme olla ylpeitä, vaikka hävittäjää ei kannatakaan kotimaassa alkaa suunnitella.
Katso itse Patrian sivuilta, jos et usko. Siellä sanotaan mitä lafkassa tuotetaan. Ylpeydestä ei ole kysymys, vaan realiteeteista. Asia voi olla niin tai näin, mutta olen skeptinen että saisimme oikeudet tehdä yhtään enempää kuin Hornetinkaan kanssa. F-35 häivemateriaali on eri juttu kuin Horneteissa oleva komposiitti. Vain korjaukset ja uusien osien asennus olisi mahdollista. Ne urakat on jo jaettu ja teollisesta yhteistyöstä päästään vääntämään firmojen kesken tosissaan vasta kun valinta on tehty. Siihen mennessä Turkin vaje on varmasti ratkaistu.

Teollisen yhteistyön osalta saisimme todennäköisimmin laajimman yhteistyön Dassaultin ja Saabin kautta. Eurofighter on hankalampi kun on monikansallinen hanke, mutta osakkuutta tarjotaan sieltäkin. Siinä voitaisiin saada komponenttien valmistusta suomeen vähän laajemmin.
 
Sen Gripenin kylkiäisenä tarjottavan tutkakoneen selkätutkan tutkakupu on Patrian tuotantoa Hallista. Paljolti ymmärtääkseni Patrian Saabille kehittämäkin.
Uskon kyllä Patrian osaamiseen, mutta minua epäilyttää ihan toinen asia. Minkä verran joku Lämärin kaltainen firma haluaa hajauttaa jotain tuotantoa Suomeen? Kotimaassa sama hajautus tuo ääniä, mutta Suomeen?
 
"Toisella lennettiin kaikki lennot.”

Lopulliseen esitykseen tulee yksi hävittäjä. Valtioneuvosto voi muuttaa ennen lopullista esittelyä puolustushallinnon esitystä. Kun tuomme lopullisen esityksen hallituksen päätettäväksi, silloin tiedämme, että se myös menee läpi.

Hauskasti muotoiltu mutta noinhan se tietysti on.
 

F35 piti tulla neljä, tulikin vain kaksi joista toisella ei pystynyt lentämään kaikkia lentoja.

Kristallipallosta näkee että tästä seuraa lähinnä jännää mölinää eri palstoilla kuinka F-35 putosi nyt kisasta ja että eurooppalaisella (luetaan suomessa että ruotsalaisella) koneella ois muutenkin parempi. Sitten paukutellaan vielä samat listat läpi kuinka se on kallis, vikaherkkä, tykkillä ei osu edes ladon seinään, softa on ihan paskaa ja kuinka kenelläkään ei oo rahaa lentää sillä ja mitäs näitä nyt vielä onkaan. Todellisuudessa tuon vaikutus testiin (jos jotain) on että hommia vilkaistaan ehkä joiltain kohti uusiksi sitten kesällä kun testiväki vierailee jenkkilässä.

Vähän jännää, että Puranen lähti kommentoimaan tuota testiä tässä vaiheessa kun muuten on oltu kohtuullisen hiljaa. Pitäisiköhän samalla mainita muutamalla sanalla muistakin koneista, koska testiporukan suunnalta kuului muitakin soraääniä tuolta muita kanavia pitkin.
 
Kristallipallosta näkee että tästä seuraa lähinnä jännää mölinää eri palstoilla kuinka F-35 putosi nyt kisasta ja että eurooppalaisella (luetaan suomessa että ruotsalaisella) koneella ois muutenkin parempi. Sitten paukutellaan vielä samat listat läpi kuinka se on kallis, vikaherkkä, tykkillä ei osu edes ladon seinään, softa on ihan paskaa ja kuinka kenelläkään ei oo rahaa lentää sillä ja mitäs näitä nyt vielä onkaan. Todellisuudessa tuon vaikutus testiin (jos jotain) on että hommia vilkaistaan ehkä joiltain kohti uusiksi sitten kesällä kun testiväki vierailee jenkkilässä.

Vähän jännää, että Puranen lähti kommentoimaan tuota testiä tässä vaiheessa kun muuten on oltu kohtuullisen hiljaa. Pitäisiköhän samalla mainita muutamalla sanalla muistakin koneista, koska testiporukan suunnalta kuului muitakin soraääniä tuolta muita kanavia pitkin.
Mainitsihan hän Greipin olevan prototyyppivaiheessa, ja että siitä puuttuu vielä järjestelmiä ja että Saabilla on muita enemmän tekemistä...

Tuskin kyllä foorumin Gripulimiehiä hidastaa.
 
Viimeksi muokattu:
Lopulliseen esitykseen tulee yksi hävittäjä. Valtioneuvosto voi muuttaa ennen lopullista esittelyä puolustushallinnon esitystä. Kun tuomme lopullisen esityksen hallituksen päätettäväksi, silloin tiedämme, että se myös menee läpi.

Hauskasti muotoiltu mutta noinhan se tietysti on.

Breaking! Finland downscales HX fighter procurement to only one fighter jet.

:ROFLMAO:
 
Kristallipallosta näkee että tästä seuraa lähinnä jännää mölinää eri palstoilla kuinka F-35 putosi nyt kisasta ja että eurooppalaisella (luetaan suomessa että ruotsalaisella) koneella ois muutenkin parempi. Sitten paukutellaan vielä samat listat läpi kuinka se on kallis, vikaherkkä, tykkillä ei osu edes ladon seinään, softa on ihan paskaa ja kuinka kenelläkään ei oo rahaa lentää sillä ja mitäs näitä nyt vielä onkaan. Todellisuudessa tuon vaikutus testiin (jos jotain) on että hommia vilkaistaan ehkä joiltain kohti uusiksi sitten kesällä kun testiväki vierailee jenkkilässä.

Vähän jännää, että Puranen lähti kommentoimaan tuota testiä tässä vaiheessa kun muuten on oltu kohtuullisen hiljaa. Pitäisiköhän samalla mainita muutamalla sanalla muistakin koneista, koska testiporukan suunnalta kuului muitakin soraääniä tuolta muita kanavia pitkin.
Ainakin vielä on fanipojat enemmän hekumoinut kuinka riippeni tipahti kisasta kun piti testilentoa siirtää ;)
 
Ainakin vielä on fanipojat enemmän hekumoinut kuinka riippeni tipahti kisasta kun piti testilentoa siirtää ;)
Minä ainakin uskon että Gripen on vieläkin vahvempi ennakkosuosikki. Ei muutaman testattavan järjestelmän puuttuminen testikoneista haittaa yhtään. Pikkujuttu.
 
Jos Salama-Santereita olisi saatu testeihin se neljä konetta, olisi kaikki testit saatu suoritettua mitä todennäköisimmin kahdella koneella. Ja sitten vielä bonuksena ehkä demottua parvilinkin parhautta. Meille lähetetyt koneet olivat ilmeisesti uusimmasta päästä tuotantoa.

Purasen kommentti pistää aiheellista ja sopivaa painetta Lämärille ennen parhaan tarjouksen jättämistä. Konetta ei ole nimittäin taittu pudottaa kilpailusta pois.

Panokset kovenee.
 
Norskien kokemuksia Islannin ilmavalvonnasta F-35:llä:
Tuossa viitataan suureen logistiseen jalanjälkeen F-35 osalta verrattuna F-16 koneisiin. Samaahan on pähkäilty HX-challengessa kun F-35 koneille tuli kokonaista kaksi C-17 kuljetuskonetta. Ei pidä ihmetellä että miksi ylläpito maksaa jos maksaa kuten on uumoiltu.

Tilapäistukikohtien osalta tuo voi olla haaste.
 
Vähän jännää, että Puranen lähti kommentoimaan tuota testiä tässä vaiheessa kun muuten on oltu kohtuullisen hiljaa. Pitäisiköhän samalla mainita muutamalla sanalla muistakin koneista, koska testiporukan suunnalta kuului muitakin soraääniä tuolta muita kanavia pitkin.
Puranen sanoi miten asiat olivat. Eipä se yllätys ollut koska molemmat mainitut konetyypit ovat muihin verrattuna raakileita. Niissä on edelleen tekemistä, kuten on huomattu.

Mitä soraääniä olet kuullut ja mistä "kanavista"? Kuuliko joku konebongari kentän laidalla kenties "epäilyttävää ääntä moottorista" :).
 
Back
Top