Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Suomen ilmatilaa puolustamassa...
Suomen ilmatilaa puolustamassa...
Aivan, mutta on myös aerodynamiikalla osansa nokan tylppään muotoon. Ylisoonisen alueen aerodynamiika on erilaista, kuin meillä hitaasti liikkuvilla siviilihärpäkkeillä.Tylppänokkainen oli myös alkuperäinen F-4 Phantom II. Tässä F-4J ja F-4K:
Verrattuna ilmavoimien F-4E:hen:
Tikkunokka oli myös RF-4B:ssä:
F-4:n konstruktiossa oli käytetty Super Demonin vaihdettaviin nokkalohkoisin perustuvaa suunnittelua, mikä osaltaan helpotti tuota erilaisten nokkakonfiguraatioiden tekoa. Tiedusteluversiot käyttivät pienempää tutkaa ilmeisesti kameroiden takia ja F-4E taas tykin takia.
Vastaus tohon tylppään nokkaan piilee siis ilmeisesti osin siinä F-35:n tutkan suuressa poikkipinta-alassa. Tutkan eteen on vähän paha alkaa kasaamaan mitään ylimääräistä rojua, joten ison möliskön edessä on usein tylpähkö nokka. Onhan se Su-35:ssäkin:
Aivan, mutta on myös aerodynamiikalla osansa nokan tylppään muotoon. Ylisoonisen alueen aerodynamiika on erilaista, kuin meillä hitaasti liikkuvilla siviilihärpäkkeillä.
Niin, pelkkää nokan muotoa ei tosiaan kannata tuijottaa, vaan noin1/5 rungon pituuden etimmäistä osaa, koska se nokka vaikuttaa juurikin siellä Transsoonisilla ja ylisoonisilla nopeuksilla. Esim millä kohdin sijaitsee ilmanotot, asekuilun nokkaosa, mistä kohdin rungon painekuviota sijaitsee siiven tyvi tai canardin jänteen maksimi...Enpä lähde siitä ilman fluididynamiikan asiantuntemusta väittelemään. Aika terävä nokkakartio useimmissa hävittäjissä on kuitenkin ollut, ja nimenomaan ylisoonisissa. Tylppänokkaisia, kuten edellämainittujen lisäksi vaikka F-14:ää yhdistää kyllä lähes aina se suuri tutka. F-15 on vähän siltä väliltä, sekä terävähkö että iso, kuten myös MiG-23. Sitten näissä pikkututkaisissa kuten F-104, MiG-21, Mirage III jne taas aika terävä profiili. Ali- tai semisoonisissa kuten A-4, Hawker Hunter, Gnat jne. taas tuppaa olemaan vaihtelua, yleensä nokka on kuitenkin rakennettu aika pieneksi. Korrelaatio on sen verran vahva että lähtisin tollasen suht monimutkasen kamppeen kuten hävittäjä kohdalla rohkeesti siitä liikkeelle, että se varustus sanelee siitä nokan muodosta tai ehkä oikeemmin koosta hyvin suuren osan. Kaitpa se on sitä insinöörityötä sovittaa tutka ja aerodynaamikon laskelmat yhteen.
Sitten on toki näitä ryssäntekeleitä, kuten MiG-25 ja -31 missä sekä antenni on suure että nokka pitkä ja terävä. Ne lentävätkin jo omalla nopeusalueellaan.
On mainittu, että testissä käyneet F-35:t olisivat tuoretta erää mutta jos tähän on luottamista ja jos noita local S/N:a ei vaihdeta koneyksilöiden kesken, niin kuvassa oleva on nelivuotias.
Kumpihan jumitti?Tuo toinen on uudempi.
Kumpihan jumitti?
Kristallipallosta näkee että tästä seuraa lähinnä jännää mölinää eri palstoilla kuinka F-35 putosi nyt kisasta ja että eurooppalaisella (luetaan suomessa että ruotsalaisella) koneella ois muutenkin parempi.
Joo, on kyllä surkeaksi mennyt.Aika hiljaista täällä on ollut tästä asiasta, verrattuna siihen kun ilkuttiin kuorossa ja ennusteltiin kisasta hylkäämistä kun gripuli ei lentänyt optronisten sensorien testilentoa nollanäkyvyydessä
Tuo kuva havainnollistaa myös hyvin F-35:n tylppänokkaisuuden. Onko elektroniikan kehitys ollut niin huimaa, ettei nokkaan tarvita enää enempää tilaa? Vai onkohan avioniikkajärjestelmiä sijoiteltu eri tavalla?
Aika hiljaista täällä on ollut tästä asiasta, verrattuna siihen kun ilkuttiin kuorossa ja ennusteltiin kisasta hylkäämistä kun gripuli ei lentänyt optronisten sensorien testilentoa nollanäkyvyydessä
Muutenkaan tuo pilvipalvelimen kautta toimiva depot-huolto ei herätä luottamusta.
Joo, en usko minäkään. Oma huoltojärjestelmä, joka on mahdollisimman riippumaton on ehdoton edellytys. Samaten kevyt kenttähuoltologistiikka. Ne löytyvät kahdesta kandista suoraan.En kuitenkaan usko että meillä löytyy rahaa sellaisen kehittämiseen. LMlle kuitenkin voidaan tarjota teknologian kehittämistä alennuksen toivossa.