Gyllis1
Respected Leader
Aika uskomaton määrä denialismia tarvitaan jos vielä tässäkin vaiheessa koko vientimenestys menee politiikan piikkiin.Suurvaltapolitiikassa tapahtuu usein kummallisia asioita.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aika uskomaton määrä denialismia tarvitaan jos vielä tässäkin vaiheessa koko vientimenestys menee politiikan piikkiin.Suurvaltapolitiikassa tapahtuu usein kummallisia asioita.
Denialismia? Tässä säikeessä puhutaan asejärjestelmästä, jonka on tarkoitus olla suvereenin valtion tärkein puolustuskomponentti, ja se ei toimi ilman kuitu- tai satelliittiyhteyttä konesaliin, joka pyörii toisen valtion maaperällä ja jonne ostajan sotilaiden tarvitsee kulkea toisen valtion sotilasalueiden ja -järjestelmien läpi ylläpitääkseen tätä suvereniteettia. F-35 ei ole itsenäinen asejärjestelmä, se on sotilasliitto eli WaaS, tosin Suomen tapauksessa yksisuuntainen sellainen. Sellaiseksi se on rakennettu vuoden 1979 oppien mukaisesti. Monille se kelpaa kuitenkin. Se on suurvaltapolitiikkaa.Aika uskomaton määrä denialismia tarvitaan jos vielä tässäkin vaiheessa koko vientimenestys menee politiikan piikkiin.
Mitä Gripulille tapahtui? Rupeaako usko jo horjumaan?
Oletteko henkisesti niin heikkoja, ettette pysty päästämään irti tunnepohjaisista affekteistanne? Nyt valot päälle isot miehet.
Ja ei, en ole vassari taikka ryssä. Haluan Suomelle koneen joka on sotatilanteessa paras. Mielestäni se on super hornet. Ainakaan se ei ole f-35.
Mielestäni se on super hornet. Ainakaan se ei ole f-35.
ORLANDO, Florida—Lockheed Martin sees Poland’s defense industry as a potential low-cost manufacturing source for the F-35 program, as “upward pressure” continues to grow on aircraft prices beyond Lot 14 partly due to the loss of Turkey as a low-cost manufacturing source.
“Poland is a new opportunity to provide higher quality and lower cost,” said Greg Ulmer, Lockheed’s vice president and general manager of the F-35, speaking to journalists at the Air Warfare Symposium here.
Last month, Poland signed an order to buy 32 F-35As from production lots 16-23. The acquisition helps the NATO member that shares a border with Russia to replace its remaining fleet of Soviet-era fighters. But the deal also opens a new industrial source for the overall program.
Meanwhile, the U.S.-led Joint Program Office is still working out procedures for finally expelling Turkey from the F-35 supply chain. A decision by Ankara last July to accept deliveries of Russian S-400 air defense systems prompted the U.S. government to cancel Turkey’s remaining F-35 orders and suspend the country from participating in the program. An executive steering group is continuing to finalize plans to expel Turkey’s companies, Ulmer said.
The loss of Turkey’s industrial base comes as the F-35 production system enters a transition period. After annual output more than doubled to 134 aircraft in 2019 from 66 in 2017, the pace of growth is slowing, with about 170 deliveries expected by 2023 as upgraded Lot 15 jets roll off the assembly line. The production ramp-up helped Lockheed dramatically lower prices, with F-35As from Lot 14 delivered in 2022 projected to cost $78.9 million each.
As the pace of the ramp-up slows, Lockheed is starting to see “upward pressure” on recurring procurement costs after Lot 14, Ulmer said. A request for proposals sent by the U.S. program office to Lockheed recently for Lot 15 includes a greater variance between guaranteed orders and priced options than the company has seen before, Ulmer said. The minimum number would decline in annual production after Lot 14, he said, and the maximum could increase deliveries.
The insertion in Lot 15 of Technical Refresh 3 upgrades under the Block 4 modernization program should not change recurring production costs, Ulmer added. The upgrades, which include a new integrated core processor, panoramic cockpit display and additional computer memory, should be a “cost neutral” upgrade, Ulmer said.
En osaa sanoa muuta kuin ne asiat jotka julkisesti on tuotu esiin: ohjelmistokehitysongelmat ja varaosien puute. Jälkimmäisessä on edistytty kyllä, mutta ei ilman merkittävää varojen siirtoa tuotantoon US hallinnolta. Jos joku kuvittelee että tätä laskua ei jyvitetä mitenkään osakkaiden tai ostajien kukkarosta niin saa elää kuvitelmissa. Tietysti on hyvä että ollaan avoimia ja kerrotaan ongelmista kehityksessä, mutta se ei auta jos taistelutehon tai käytettävyyden osalta ongelmia ei saada ratkottua.Paljonko ongelmista on kohdistunut uusiin moduleihin, toiminnallisuuksiin tai softalohkoihin? F35 on yksi kunnianhimoisimpia kehityshankkeita maailmassa ja ei ole ihme, että vielä on bugeja ja voisi sanoa totta kai haasteita on ollut. Se mikä tekee F35:stä uniikin, on avoin tapa, jolla ongelmista kerrotaan.
En niin tarkoittanutkaan. Se mikä pisti varmaan monia silmään tuossa HX-Challengessa oli seikka että kahdelle F-35 koneelle tuli tukijärjestelmä ja henkilöstö kahdella suurella kuljetuskoneella, kun muut saivat tarpeensa mahtumaan yhteen tai vaikka monitoimitankkeriin. Tietysti Superin osalta voitanee spekuloida sillä että meillä jo oleva HN-kaluston huoltologistiikka soveltuu melko suoraan sille.Eihän sitä softakehitystä missään tilapäistukikohdassa tehdä! Tukikohdassa kone tankataan ja aseistetaan ja sopivassa välissä softa päivitetään, jos on tarve.
Kyllä, mutta itse näen että huolimatta kehitystyöstä, edistyminen on ollut liian tuskaista ja hidasta. Jo mainittujen ongelmien lisäski on perin outoa että kiinteän tykin ongelmat tulivat esiin vasta nyt. Se kertoo että kehitystyötä ja korjauksia on edelleen jatkettava ainakin vuosi-pari, vaikka kone on palveluskäytössä.Voisiko asia johtua siitä, että kehitetään oikeasti ihan uutta?
Gripukka valmistuu kyllä jos Ruotsilla on sille tarve. En IT-ihmiseltä osaisi muuta odottakkaan kuin uskoa omaan työhönsä. Itse olen käyttäjäpuolella ja voin vain todeta omasta puolestani että IT-osaajat eivät useinkaan osaa ajatella käyttäjiä, joilla ei ole samaa osaamista. ATK tuo paljon lisää kykyä, mutta varmaan sen itsekin myönnät että monimutkaiset tietojärjestelmät ovat myös haavoittuvia ja vaativat jatkuvaa tukea? Ilman niitä ei voida enää toimia, se on selvä. Mutta kyse on siitä että luotetaanko erittäin tärkeään järjestelmään ja sen toimintaan poikkeusoloissa jos sitä ei saada toimimaan kunnolla edes rauhanaikana?Maailmaan mahtuu riskejä. Voi olla, että Gripen F ei koskaan valmistu tai voi olla, että Super Hornetin tuotantolinja ajetaan alas. Riskit tullaan HX-hankkeessa arvioimaan ja yksi riskeistä on F35:n kehityksen ongelmat. Estääkö mahdolliset ongelmat sodan ajan käytön vai onko kyseessä kaupallisissa neuvotteluissa hoidettava asia? Olen toiminut viimeiset 25 vuotta isojen IT-järjestelmien käyttöönoton parissa ja en epäile hetkeäkään, etteikö F35:n ongelmia saataisi selätettyä. Edelleen näköharhan ongelmiin tuottaa se, että tässä tapauksessa niistä raportoidaan!
Uutta tarvitaan, mutta sellaisia järjestelmiä jotka toimivat luotettavammin. F-35 softapuoli on ollut ongelmana juuri sen monimutkaisuuden vuoksi.Joo, tosi hyvä argumenti, ettei uutta tarvita, kun sitä ei muissakaan koneissa ole! Olisiko tässäkin hyvä peruste F35:lle, se tuo selkeästi jotain uutta ml. huoltojärjestelmä. ALIS kerää dataa huoltotarpeista ja sinäkin itse toteat, että kone pärjää ilman ALISia vähintään kuukauden. Uskotko oikeasti, että meillä mikään muukaan konetyyppi lentää yli kuukautta, jos kaikki yhteydet koneen toimittajiin katkeavat? Varaosat loppuvat koneista nopeasti puhumattakaan sotatilanteessa ohjuksista. ALIS vaatii suojatun tietoliikenneyhteyden toimittajalle ja aika vaikea on nähdä tilannetta, jossa sellaista ei saataisi aikaiseksi kuukaudessa jopa sota-aikana.
Tulivat kyllä suunnitellusti 4 hävittäjää varten. Myrskyt sitten sotki suunnitelmat.kahdelle F-35 koneelle tuli tukijärjestelmä ja henkilöstö kahdella suurella kuljetuskoneella
Varmaankin näin. Hävittäjien määrän puolituttua eivät pudottaneet toista kuljetuskonetta pois? No, ehkä tarvikkeita oli molemmissa ja henkilöstöä piti saada paikalle muutenkin.Tulivat kyllä suunnitellusti 4 hävittäjää varten. Myrskyt sitten sotki suunnitelmat.
Miettikääs nyt: maahan piti tulla neljä konetta, näistä kaksi pääsi perille, joista yksi ainoa kykeni lentämään testit. Tämä yli 10 vuotta koneen käyttöönoton jälkeen ja huolimatta negatiivisesta mediahuomiosta jota toimimattomuus tuottaa koneen valmistajalle. Voiko konkreettisempaa todistetta epäluotettavuudesta olla? Jos tilanne on noin paha niin mitä kaikkea muuta on pinnan alla ja onnistutaan pitämään poissa julkisuudesta?
Itseasiassa F-35:lla on etumatka. Sen softaongelmat ovat jo operatiivisessakin testissä ja 500 kpl laite on hyvällä matkalla kohti jouhevasti toimivaa tietotekniikkaa. Muut valmistajat ovat saman haasteen edessä kunhan näihin samoihin ominaisuuksiin pääsevat piirustuspöydiltään niiden käytännön sovelluksiin.Vasta-argumentti on tietenkin se, että F-35:n edustama tekniikka ei vielä ole kypsää ja siksi pitäisi hankkia tässä ja nyt turvallisempi ja koetellumpi edellisen sukupolven ratkaisu.
Taisit nyt kyllä unohtaa, että ne kaksi konetta jäivät lätäkön toiselle puolelle tankkerin vian takia. Eivät koneet itse brakanneet. No, totta on kuitenkin että yksi kone neljästä kehitti vian aika tärkeällä hetkellä. Pystyi toki lentämään osan testeistä ja pääsi vielä palaamaan kotiinkin, mutta ilmeisesti jotain sellaista vikaantui, joka esti testien tekemisen(?)
F-35:n luotettavuusongelmia ei voi sivuuttaa huoletta, mutta entäpä jos asiaa katsotaan 30-40 vuoden aikajänteellä? Onko todellakin odotettavissa, että kaikki nämä softaongelmat ovat siellä bugilistan hännillä vielä 2050-luvullakin? Ei minusta kuulosta uskottavalta. Ja jos katsotaan yleistä kehitystä, eivätkö ihan kaikki hävittäjäprojektit seuraa F-35:n jalanjäljissä tästä eteenpäin? Softan osuus tulee kasvamaan rajusti. Sama koskee droneja ja UCAVeja. Nehän ne vasta softavetoisia ovatkin!
... Oletko ollut päättämässä tiettyjen Tiedon softajärjestelmien ostamisesta?Itseasiassa F-35:lla on etumatka. Sen softaongelmat ovat jo operatiivisessakin testissä ja 500 kpl laite on hyvällä matkalla kohti jouhevasti toimivaa tietotekniikkaa. Muut valmistajat ovat saman haasteen edessä kunhan näihin samoihin ominaisuuksiin pääsevat piirustuspöydiltään niiden käytännön sovelluksiin.
Tiedän kyllä, ettei bugitonta softaa ole keksittykään ja alalla varsinaisen laaduntarkkailun suorittaa käyttäjä mutta juuri siitähän tässä oli kyse.... Oletko ollut päättämässä tiettyjen Tiedon softajärjestelmien ostamisesta?
Jos olisit 1980 ostanut juuri riviin astuneita F-15 tai F-16 koneita, omaiset jonkinlaisen suorituskyvyn vielä tänäkin päivänä.Tekniikan kehittyessä nykyisellä kiihtyvällä tahdilla on aika turha mielestäni edes miettiä 30-40 vuoden aikajänteitä. Minusta koko ajatus siitä, että F-35 tai mikään muukaan nykykoneista olisi jotenkin relevantti 30-40 vuoden kuluttua on täysin naurettava ajatus. Analogiajan niittikasoilla saattoi olla pitkät elinkaaret, mutta se on täysin irrelevanttia nykyisessä maailmantilanteessa.
40 vuotta sitten elettiin vuotta 1980. Välillä 1980-2020 on tekniikassa tapahtunut muutamia "pikkuasioita". 2020-2060 = ???
Tekniikan kehittyessä nykyisellä kiihtyvällä tahdilla on aika turha mielestäni edes miettiä 30-40 vuoden aikajänteitä. Minusta koko ajatus siitä, että F-35 tai mikään muukaan nykykoneista olisi jotenkin relevantti 30-40 vuoden kuluttua on täysin naurettava ajatus. Analogiajan niittikasoilla saattoi olla pitkät elinkaaret, mutta se on täysin irrelevanttia nykyisessä maailmantilanteessa.
40 vuotta sitten elettiin vuotta 1980. Välillä 1980-2020 on tekniikassa tapahtunut muutamia "pikkuasioita". 2020-2060 = ???