F-35 Lightning II

Japani ei ole partnerimaa, mutta kokosi itse omia koneitaan. Ei ehkä paras verrokki Suomelle, mutta jonkinlainen ennakkotapaus kuitenkin.
Totta. Tosin Japanissa USA on ollut läsnä 1940-luvulta lähtien ja maiden puolustussuhteet ovat erittäin läheiset, kuten Australian. Ei olla siis ainakaan poliittisesti samassa kerhossa kuin unelmissa.
 
Nyt kun elämme Covid-19-viruksen kyllästämässä synkeässä maassa, niin ehkä hieman huumori maistuisi. Ja tosiaan täysin huumorijuttu joka on tehty erittäin hyvällä maulla (y)


F-35 tests positive for Coronavirus


Null Pointer Exception
by Null Pointer Exception 4 days ago4 days ago

5e6151983a155.image_-768x512.jpg


EDWARDS AIR FORCE BASE, California — As the saga of seemingly never-ending problems plaguing the F-35 Joint Strike Fighter Program continues, things took took an unexpected turn this past week, as the unhealthy aircraft has tested positive for coronavirus.
“We are not sure how this happened,” an Air Force spokesman said. “We did everything we could to beef up the firewall and security after China stole all our F-22 data”.
F-35s running the virus started experiencing excessive high running temperatures, had difficulty getting enough air into the engine, had runny oil, made coughing/sputtering noises and “handled like shit and couldn’t hit anything worth a damn” noted one pilot though official Air Force sources have confirmed that may just be normal for the F-35.
Despite the continuous flow of software security improvements and bug fixes, the F-35 was no match for the coronavirus. Although most of the problems caused by the virus already plagued the aircraft, the virus hit it with all the problems at once.
“Those darn Chinese have engineered a mighty virus” stated the Air Force acquisitions spokesman. “We knew the F-35 was always at risk but we had no way of seeing this coming.”
Coders are working around the clock to develop a cure though experts fear that curing the F-35 of coronavirus will only burn more money and will never address the underlying problems with the F-35.
“It fucking sucks,” the spokesman said.
 
Fap fap fap ;)

Australian firm to produce F-35 cannon ammo
26 Mar 2020 Greg Waldron

"Rheinmetall NIOA Munitions (RNM) plans to produce 25mm cannon ammunition for use by the Lockheed Martin F-35 fighter.

A new production line will be set up at a government-owned factory in the first half of 2021 to produce 25mm Frangible Armored Piercing (FAP) projectiles.

The ammunition will be available for the global F-35 user base, and will serve as a secondary source of cannon ammunition for USA operated F-35s.

RNM is a joint venture between Australia-owned NIOA and Rheinmetall Waffe Munitions....
https://www.flightglobal.com/fixed-wing/australian-firm-to-produce-f-35-cannon-ammo/137542.article
 
Youtubesta pisti silmään tuore pätkä missä F-35 ja F-16 ottavat väittämän mukaan nousukiidot täydellä jälkipoltolla, molemmissa ilmeisesti sama lasti mukana, eli F-16:lla ulkoisena 4 harjoituspötkylää simuloimassa amraamia ja 2 lisäpolttoainesäiliötä. Koetin zoomailla noita numeroita kentän reunalta ja jos tuota nyt katsoin oikein, niin hyvin lähellä toisiaan on nousukiito noilla vehkeillä.

 
Youtubesta pisti silmään tuore pätkä missä F-35 ja F-16 ottavat väittämän mukaan nousukiidot täydellä jälkipoltolla, molemmissa ilmeisesti sama lasti mukana, eli F-16:lla ulkoisena 4 harjoituspötkylää simuloimassa amraamia ja 2 lisäpolttoainesäiliötä. Koetin zoomailla noita numeroita kentän reunalta ja jos tuota nyt katsoin oikein, niin hyvin lähellä toisiaan on nousukiito noilla vehkeillä.

Volkel AB jos tunnistin oikein, näytti olevan F-35:llä karvan alle 700m, F-16:lla karvan verran yli, kiitotiemerkkejä seuraillen. Eli pitemmältä kuin Pirkkalassa.
 

Tässä pihviä:
Abba described an operational scenario that involved a mobile SAM system. The U.S. intelligence community normally tracks the locations of such systems as closely as possible, but in this case the mobile SAM had not been seen “in a while,” he said.

Meanwhile, two F-35As were en route to perform an unrelated mission when an indication of the missing, mobile SAM appeared on their cockpit displays, Abba said. The inference was that the F-35’s onboard sensors, such as the BAE Systems ASQ-239 electronic-warfare suite, detected and identified the threat. The pilots used the data to cue the radar-mapping mode of the F-35’s Northrop Grumman APG-81 active electronically scanned array radar to establish “targetable” coordinates for the SAM.

“We didn’t end up employing ordnance against that [threat], but it was fed back into the [command-and-control] structures in the intelligence community,” Abba explained.

Although the F-35 is not primarily an intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) aircraft, Abba described this latent F-35 capability as “drive-by ISR.”

But the anecdote highlights the F-35’s evolving role within the U.S. military for the suppression or destruction of enemy air defenses (SEAD/DEAD) mission.

“Make no bones about it, this aircraft is the preeminent SEAD/DEAD platform,” Abba said, “and that’s what we need to optimize it for.”
 
Vanhempi uutinen, mutta en muista nähneeni tätä uutista aiemmin tässä ketjussa:

Ellei mitään muutoksia tule, Kreikka aikoo hankkia 24 F-35:n laivueen. Varsinkin Turkin F-35-ohjelmasta ulos potkimisen jälkeen Kreikan kiinnostus F-35:a kohtaan nousi, koska sillä saisi aikaan hyvin ilmaherruuden Turkkia, jolta jää F-35 saamatta, vastaan. Samalla modernisoitaisiin F-16:t niin, että niistä jäisi jäljelle 82-84. Tähän päälle tuo muutama kymmenen Mirage 2000 niin Turkilla on kova paikka pärjätä Kreikkaa vastaan.
 
Vanhempi uutinen, mutta en muista nähneeni tätä uutista aiemmin tässä ketjussa:

Ellei mitään muutoksia tule, Kreikka aikoo hankkia 24 F-35:n laivueen. Varsinkin Turkin F-35-ohjelmasta ulos potkimisen jälkeen Kreikan kiinnostus F-35:a kohtaan nousi, koska sillä saisi aikaan hyvin ilmaherruuden Turkkia, jolta jää F-35 saamatta, vastaan. Samalla modernisoitaisiin F-16:t niin, että niistä jäisi jäljelle 82-84. Tähän päälle tuo muutama kymmenen Mirage 2000 niin Turkilla on kova paikka pärjätä Kreikkaa vastaan.

Miraget kannattaisi siirtää Kyproksen nimiin jos ne saisi maksamaan osan kustannuksista.
 
Aika ajoin tällaisia pieniä puffeja F35:n kyvyistä tulee julkisuuteen. Vaikka niistä suodattaisi pois 90% markkinapuheina, silti jäljelle jää enemmän konkreettista kuin vaikkapa tieto testilentojen 300 h rajapyykin saavuttamisesta...

Eikai tuossa mitään kovin ihmeellistä ole? Kaksisuuntaiset operatiivisen tason datalinkit ovat olleet juttu jo ainakin 20 vuotta. Tietenkin nykyään tieto kulkee laajemmalle nopeammin.
 
Nyt tässä, kun katsoin uudestaan Purasen haastattelun Kauppalehdessä, niin olettaen, että hän viittaa F-35:n puhuessaan siitä, että jos valittava konetyyppi on taistelunkestävämpi niin hän sanoi että lukumäärä voi olla pikkuisen pienempi kuin 60.

Eli mitä itse ymmärtäisin, että mikäli F-35 osoittautuu simulaatiossa sitten taistelunkestävämmäksi, niin lukumäärä voi olla muutaman alle 60.

Joten itse tästä päätellen veikkaan, että mikäli F-35 osoittautuu simulaatioissa Lämärin myyntipuheita vastaavaksi, niin määrä voi olla vaikkapa sitten esim. 57 F-35.
 
Joten itse tästä päätellen veikkaan, että mikäli F-35 osoittautuu simulaatioissa Lämärin myyntipuheita vastaavaksi, niin määrä voi olla vaikkapa sitten esim. 57 F-35.
Eihän se nyt pieniin säätöihin kaadu. Koneitahan voidaan tilata muutama lisää parin vaalikauden jälkeen. Hanketta voidaan muutoinkin venyttää ja palastella mutta tähtäimessä haluttu määrä haluttua konetta ja siihen vielä pitkä muuttuva lista aseita.
 
Brodie brought six F-35Bs to sea, supplemented by 10 V-22 Ospreys and four CH-53Es. He said the F-35s maintained an overall readiness rate of 90.5 percent and averaged five of six jets being up and fully mission capable on any given day.
Aika erinomainen käytettävyys - ja valmiusaste.

Viisi kuudesta käytettävissä ja 90,5% käytettävissä.
 

Aika erinomainen käytettävyys - ja valmiusaste.

Viisi kuudesta käytettävissä ja 90,5% käytettävissä.

Sekä USMC että USAF ovat ilmeisesti uudestaan kiinnostuneet maantie / tilapäistukikohdista. Ideana kai heillä olisi, että päätukikohdat / alukset ovat kaukana selustassa, työkentät etumaastossa joita sitten käytetään vaihtelevasti vihollisen maalituksen häiritsemiseksi. En yhtään ihmettelisi, jos USAF:n tai USMC:n heeboja olisi käynyt uteliaana tutkailemassa Ilmavoimien operaatioita. Kylmän sodan päätyttyä Ilmavoimat lienevät olleet konseptin premium käyttäjä Taiwanin ohella.

Myös se, että USMC ja USAF ovat päätyneet pohdinnoissaan saman tapaisille linjoille kuin Ilmavoimat puhunee siitä, ettei Suomen konsepti ole ihan huono!
 


@48:30~
[Billie Flynn] A: So right we went from World War one the Red Bear and get the world war two like you're talking about P-38 it's Spitfires it's against the great German pilot we get to Korea and fighter jets. we get to Vietnam same sort of thing we get to Top Gun thirty something years ago in that movie of dogfights.
That's not my world anymore.
I see the enemy 200 miles away.
They'll never see you you'll never get to look at an F-35 in a dogfight. Because, he will have killed you many many policies it's significant distances away and you'll never even know that it happened to you.
isr
@60:30~
[Billie Flynn] A: look in cat in the Canadian case having an aircraft like an f-35 right now it'll be those airplanes at Fairbanks Alaska at Eielson Air Force Base but to have Canadian F-35 over the Arctic space as a intelligence surveillance and reconnaissance platform and is our platform. That can see what guy we see hundreds of kilometers ahead of us, around us, behind us you see everything. that exists on the ground over the water over the ice if you will and in the air and you gather that data all the electronic signals not just what you see with your radar.
That's sophistication. That's a spy plane and that's why why we we protect our conversations at Lockheed and we're so careful with the secrets of it it's because the technologies are sophisticated and there are so many countries like the Canadian Arctic case where you want an ISR platform like an F-35 spying on the other side or certainly knowing when they're coming our way that's what you want out of it that's why we were so careful with our.
about dogfight
@49:00~
[Billie Flynn] A: If by chance you ever end up in a dogfight then you're gonna end up in a dogfight with an F-35 that does that kind of have that capability to do a spiral maneuver like I mentioned a petal turn and super maneuverable and you're not gonna do very well. As the F-18 and the F-16 find out today when they train against F-35 doesn't end well for the F-18.


@64:30~
Q: Another super chat question coming in here thinking technology will keep you out of a dogfight has never worked out in the past I believe that train of thought always backfires your thoughts on that.

[Billie Flynn] A: No it's really true, so I mentioned that you should never get yourself into a dogfight in an F-35. But that that's a whole bunch of assumptions and that assumes everything goes right and that's never the case in combat and it's why we built an airplane that can pull 9G can go 600-700 or knot nautical miles per hour. It can go 1.6 Mach and can fight as slow as 50 degrees angle which is slower than any other airplane in the Western world except for the F-22 Raptor.
you have f-35 dogfights better than a Hornet better than an F-16 Viper both airplanes that I love so much it'll hold its own against anyone and if you ever degraded an engagement and found yourself across the circle so face to face with someone I would rather be in enough F-35 than any other airplane remember every all my weapons are cued with my helmet so where I look isn't where the missiles are going and if I look at you you're probably dead.
Flynn mentioned the highest altitude of the F-35.
@73:30~
Q: One quick question that keeps popping up and if you can if you could talk about it what's the max altitude an f-35 or what what is published.

[Billie Flynn] A: So the limit for all of us who don't wear special masks is 50,000 feet. and at some point above that at 50,000 feet you know fighter jet in the West is generally the rule and that's, because above that you'll if you lose pressurization you'll you have a risk of carbon carbon monoxide or carbon. dioxide and contamination nitrogen contamination in your blood and so that's where we limit that it used to be that pilots would cheat that they get 260 or step a thousand feet you'd only find out about it if they have an engine failure you.
probably don't want to spend any time there with an F-35 we have Big Brother watching everything you do there's nothing you do in an F-35 it isn't recorded it isn't found out afterwards so the first guy or gal that thinks they can cheat the system and take an F-35 above 50,000 feet who's going to have a one-way conversation with their commanding officer when they land after it's all over those days of cheating things are over.
 
Back
Top