Lyödäänkä vetoa poistuvatko AWACS-koneet jenkeiltä tulevaisuudessa?
Eivät tietenkään, pelkästään se että Pohjois-Amerikka ei ole enään suojassa vihollisen hyökkäyksiltä takaa niille pitkän uran kotimaan puolustuksessa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Lyödäänkä vetoa poistuvatko AWACS-koneet jenkeiltä tulevaisuudessa?
...ja hyvin kerrokselliset. En usko, että pilotit, saatikka lennostotkaan, tulevat tietämään kaikkea mitä tuo kone kerää.
Sehän on perinne. Argus myytiin Gripenien mukana Thaimaalle.Ruotsalaiset oikeastaan fiksuja kun laittoivat sen GlobalEyen tuohon kun tiesivät mitä vastassa.
Eivät tietenkään, pelkästään se että Pohjois-Amerikka ei ole enään suojassa vihollisen hyökkäyksiltä takaa niille pitkän uran kotimaan puolustuksessa.
Niin taitaa. Onko ollut muusta puhetta vai keksitkö ihan itse?Taitaa säilyä myös siinä alkuperäisessä tehtävässä.
Niin taitaa. Onko ollut muusta puhetta vai keksitkö ihan itse?
Luin, mutta sinä et ilmeisesti lukenut koska sama kaveri kirjoitti aikaisemmassa viestissään näin:Lue edellisen sivun alusta.
Eli tuossa sanottiin, että F-35 ei tarvitse AWACSin tukea, mutta se ei tee tyhjäksi sitä, että AWACS antaa pidemmän etäisyyden tutkallaan mahdollisuuden havaita tulevat uhat kauempaa antaen kymmeniä minuutteja lisää aikaa reagoida.
Edit: Ja AWACS parantaa itse hävittäjäkaluston tilannetta, kun ei aina tarvitse lähettää hävittäjiä ilmatilaa valvomaan ja tämä säästää hävittäjäkalustoa ja pitää käytettävyyttä yllä, kun lentotunnit ovat pienemmät.
On sanottava että vähän ihmetyttää tämä foorumin yhtäkkinen AWACS-ihastus, ilmeisesti taas Saab-efekti kyseessä. Voisivat tarjota HX-paketissaan vaikka puuhevosen persereikiä, niin täällä osa jengistä ihmettelisi kikkelit kovana miten onkaan tultu ilman tällaisia ennen toimeen...
Ne AEW/AWACS-koneet ovat liikkuvia taistelunjohtokeskuksia/matalan taajuuden kaukovalvontatutkia. Näppäriä maille jotka sotivat kaukana omista rajoistaan. Luulen kuitenkin, että meillä on kohtuullisen kattava tutkaverkko maan kamaralla ja taistelunjohtokeskuksiakin löytyy.
Jotain varmaan ehkä kertoo se, että nykyisellään tuollaista kykyä ei ole hankittu vaikka olisi Casoihin saatavilla.
Juu kiva olisi olla sukellusveneitä ja vaikka lentotukialuskin.Suomella on erittäin kattava turkaverkko maan kamaralla kun vertaa minne vain maailmassa, se ei kuitenkaan tarkoita etteikö AEW koneita olisi kiva olla, harva kai kuitenkaan tinkisi hävittäjistä niitä hankkiakseen.
Juu kiva olisi olla sukellusveneitä ja vaikka lentotukialuskin.
Sen verran tosta tutkaverkosta, että jos rähinä iskee päälle niin ainakin kiinteät tutkat vihollinen tulee varmasti hiljentämään täsmäasein heti ensi-iskussaan. AEW-kone on varmasti sekin ykkösluokan maali, mutta sentään se on liikkuva maali mitä ei voida noin vain tuhota karttaohjatulla ohjuksella. Tämä on ihan merkittävä näkökulma joka tukee tutkakoneiden hankintaa. Se ei ole äänestys Gripenin puolesta, koska tutkakoneet voidaan hankkia omana projektinaan eikä niiden ole pakko olla Saabin valmisteita. Luonnollisesti myös niiden osalta on harkittava, että vastaako niiden korkea hinta niillä saatavaa hyötyä vai voimmeko tukeutua luotettavasti vaikkapa ajoneuvoalustaisten tutkien verkostoon.
Haluaisin huomauttaa, että siihen ELSO/SIGINT-koneeseen on sijoitettu koko joukko miljoonia, joten ainakin tarve sellaiselle koneelle on olemassa. Ei ole ihan tuulesta temmattua, etteikö PV haluaisi kehittää näitä kykyjä AEW&C-koneella. Todennäköisesti se kiikastaa lähinnä rahasta, ne koneet ovat kalliita.
Tietty mikäli suomi päätyy Growleriin, saattaa syntyä kova paine panostaa siihen ELSOoon strategiana oikein kunnolla? Olisihan se melkoinen etu, jos Ilmavoimat kykenisi pimentämään pääosan opponentin tutkista ja tukemaan omilla tutkakoneillaan hävittäjien liikkeitä suhteellisen syvällä vihollisen ryhmityksessä, saavuttaa tutkalukituksen vihollishävittäjiin reilusti aikaisemmin kuin nämä saavat ylipäätään tutkakuvaa ja iskeä vielä vihollisen avainkohtaisiin. Voisin jopa sanoa sen olevan melkoinen pelote, mutta ilmaiseksi sitä ei toki olla saamassa.
Ruotsalaiset oikeastaan fiksuja kun laittoivat sen GlobalEyen tuohon kun tiesivät mitä vastassa.
Viime aikojen keskusteluissa on mainittu että pitkänmatkan ohjuksissa ohjusta ohjataan lentävään maaliin ensin koneen tutkan avulla. Ohjuksen tutka kytkeytyy päälle vasta loppuvaiheessa jotta sen paikka ei viholliskoneelle paljastuisi. Muistelen lukeneeni että kun Turkki otti yhteen Syyrian joukkojen kanssa Syyrian pohjoisosissa tänä vuonna, siellä olisi käytetty taktiikkaa että ohjusta ohjataankin aluksi AWACS:in tutkan varassa jolloin ohjuksen laukaissut F-16 voi liikkua mihin suuntaan tahansa silloin kun ohjus lentää maalia kohti. Yksi AWACS:in etu tämäkin.
Suomen tutkaverkko perustuu liikkuviin yksiköihin ja niiden määrä on huomattavan suuri.
Ground Master 403 tutkia hankittiin 12 yksikköä, sen virallisessa esitteessä sanotaan On-truck operational capability.
Ei tämä aivan näin toimi. Valmistajat kuitenkin pitäytyvät omissa tuotteissaan (paitsi aseet) eivätkä tarjoa puhtaasti suorituskykyä. Nyt muu tarjottava suorituskyky kuin hävittäjän oma on tarjouksessa hävittäjän toimintaa tukevaa eikä niinkään strategialähtöistä. Tässä suhteessa Growler on luonteva lisä koska alusta, koulutus ja ylläpito on monelta osin sama. Jos puhtaasti suorituskyky ja tehtävänanto olisi kyseessä niin kombo voisi olla vaikka F35, meteor&jassm ja Growler. Tai Avacs. Sitäpaitsi tarjokkaat joutuvat tehtävänantoja pohtiessaan joka tapauksessa huomioimaan mitä kyvykkyyttä Suomella on jo muutoin huomioitavissa tehtävien suhteen. Esimerkiksi ilmakuva, maalitus jne.Minun ymmärtääkseni kilpailutuksen ideana on ollut kertoa millaisia tehtäviä pitää pystyä tekemään ja antaa valmistajien päättää millaisella kalustolla ne tehdään. Ihan samalla tavalla kuin Boeing tarjosi Growleria kun USA käytännössä on hoitanut häirintää erillisillä koneilla jo Vietnamin sodasta asti. Samaten isoilla mailla on erilliset AWACS-koneet niiden hyvän suorituskyvyn vuoksi joten SAAB tarjosi niitä. Ranskakin pitää tuota suorituskykyä niin hyödyllisenä että on ostanut USA:sta E-2C Hawkeye koneita jotka voivat toimia tukialuksen varoitusjärjestelmänä. Ilmeisesti hoitaa sen tehtävän paremmin kuin alukselta toimivat Rafalet.