F-35:n toiminta on kovasti riippuvainen ALIS-järjestelmästä, joka vaatii toimivan tietoliikenneyhteyden Yhdysvaltoihin.
"All F-35 aircraft operating across the world will have to update their mission data files and their Autonomic Logistic Information System (ALIS) profiles before and after every sortie, to ensure that on-board systems are programmed with the latest available operational data and that ALIS is kept permanently informed of each aircraft’s technical status and maintenance requirements. ALIS can, and has, prevented aircraft taking off because of an incomplete data file."
"According to the JPO, the air vehicle [the F-35 jet itself] is capable of operating for up to 30 days without connectivity to ALIS."
Air Force Tries To Fix F-35’s ALIS - From A Big, Broken Box To the Cloud - Breaking Defense
How bad is the F-35's computerized maintenance system, ALIS? So bad the plane may be better off without it.breakingdefense.com
Entä jos Yhdysvallat jostakin syystä haluaisi estää koneiden toimimisen? Sodassa lähdetään siitä ajatuksesta, että yhteydet ulkomaailmaan ovat poikki. Mitä sitten tehdään?
Israelilla on F-35:lle joku poikkeuksellinen viritys, jolla konetta voidaan ilmeisesti käyttää riippumatta Yhdysvalloista. Eikö tällainen olisi tarpeen Suomellekin, jos F-35 valitaan?
ALIS heitettiin jo romukoppaan, tilalle tuli ODIN.
Israel tunkee sinne omat tietokoneensa ja softansa, eli ohittaa mukana tulevat, tämä ei ole halpaa vaikka siihen olisi kykykin.
F-35 Program Dumps ALIS for ODIN | Air & Space Forces Magazine
The F-35’s problematic Autonomic Information Logistics System will be replaced by a new system , which should be more user-friendly, secure, and less prone to error.
www.airforcemag.com