F-35 Lightning II

F-35:n toiminta on kovasti riippuvainen ALIS-järjestelmästä, joka vaatii toimivan tietoliikenneyhteyden Yhdysvaltoihin.

"All F-35 aircraft operating across the world will have to update their mission data files and their Autonomic Logistic Information System (ALIS) profiles before and after every sortie, to ensure that on-board systems are programmed with the latest available operational data and that ALIS is kept permanently informed of each aircraft’s technical status and maintenance requirements. ALIS can, and has, prevented aircraft taking off because of an incomplete data file."


"According to the JPO, the air vehicle [the F-35 jet itself] is capable of operating for up to 30 days without connectivity to ALIS."


Entä jos Yhdysvallat jostakin syystä haluaisi estää koneiden toimimisen? Sodassa lähdetään siitä ajatuksesta, että yhteydet ulkomaailmaan ovat poikki. Mitä sitten tehdään?

Israelilla on F-35:lle joku poikkeuksellinen viritys, jolla konetta voidaan ilmeisesti käyttää riippumatta Yhdysvalloista. Eikö tällainen olisi tarpeen Suomellekin, jos F-35 valitaan?

ALIS heitettiin jo romukoppaan, tilalle tuli ODIN.

Israel tunkee sinne omat tietokoneensa ja softansa, eli ohittaa mukana tulevat, tämä ei ole halpaa vaikka siihen olisi kykykin.

 
F-35:n toiminta on kovasti riippuvainen ALIS-järjestelmästä, joka vaatii toimivan tietoliikenneyhteyden Yhdysvaltoihin.

"All F-35 aircraft operating across the world will have to update their mission data files and their Autonomic Logistic Information System (ALIS) profiles before and after every sortie, to ensure that on-board systems are programmed with the latest available operational data and that ALIS is kept permanently informed of each aircraft’s technical status and maintenance requirements. ALIS can, and has, prevented aircraft taking off because of an incomplete data file."


"According to the JPO, the air vehicle [the F-35 jet itself] is capable of operating for up to 30 days without connectivity to ALIS."


Entä jos Yhdysvallat jostakin syystä haluaisi estää koneiden toimimisen? Sodassa lähdetään siitä ajatuksesta, että yhteydet ulkomaailmaan ovat poikki. Mitä sitten tehdään?

Israelilla on F-35:lle joku poikkeuksellinen viritys, jolla konetta voidaan ilmeisesti käyttää riippumatta Yhdysvalloista. Eikö tällainen olisi tarpeen Suomellekin, jos F-35 valitaan?
Ainakin mitä Ylen haastattelussa PV:n komentaja puhui huoltovarmuudesta ja käytettävyydestä, niin vaikea uskoa, että PV hyväksyy ratkaisua, jossa venäläisten vain tarvitsee häiritä tietoliikennettä ja koko ilmavoimat ovat maassa.

Kyllä tuo Israelin ratkaisu pitää vähintään saada meillekin tai sitten mennään Super+Growler / Typhoon / Rafalella.
 
Ainakin mitä Ylen haastattelussa PV:n komentaja puhui huoltovarmuudesta ja käytettävyydestä, niin vaikea uskoa, että PV hyväksyy ratkaisua, jossa venäläisten vain tarvitsee häiritä tietoliikennettä ja koko ilmavoimat ovat maassa.

Kyllä tuo Israelin ratkaisu pitää vähintään saada meillekin tai sitten mennään Super+Growler / Typhoon / Rafalella.

Ei se ihan noin helposti kai mene mutta se datan kerääminen ja takaisin syöttäminen reaaliaikaisesti on tiedostettu cyberuhka ja potentiaalinen haavoittuvuus joka pitää ottaa huomioon.
Yksi vahvuus eli laaja käyttäjäkunta on tässä myös heikkous, se tarkoittaa enemmän pintaa etsiä haavoittuvuuksia ja vaikuttaa järjestelmään, sitä riskiä Israel ei tosiaan ollut halukas ottamaan.
 
Israels 'Mighty Ones'
Jun 2020 Arie Egozi
AIRFORCES MONTHLY Magazine June 2020 Issue 387

"The Israeli Air Force was the first F-35 operator to expose the type to combat and is looking forward to receiving a dedicated flying testbed as it adds more indigenous equipment to the stealth fighter. Meanwhile, as Arie Egozi explains, Israeli industry has an eye on picking up increased workshare now Turkey has departed the programme....

...While the frontline F-35I is gaining combat experience, the Israeli Air Force (IAF) has prepared a list of additional weapons and other “functional” systems that it intends to demonstrate on a specially configured F-35A test aircraft. This testbed – serial 924 (c/n AS-15, FMS 15-5232), a sub-variant of the Israeli F-35I – has been manufactured according to IAF specifications and took two years to prepare. It made its maiden flight from Fort Worth, Texas, on March 4 and is scheduled to be delivered later this year. It will be operated by the IAF’s Flight Test Centre, also known as MANAT (its acronym in Hebrew) and previously designated as 601 Squadron, at Tel Nof Air Base, south of Tel Aviv. The unit undertakes aircraft and weapons trials, avionics integration and airframe modification and testing.

The aim of the special aircraft is to adapt Israeli developed systems to the IAF’s operational F-35Is, with the Flight Test Centre working to enhance the capabilities of the Adir in both air to- air and air-to-ground missions. An officer from the centre told AFM: “All our platforms have been upgraded to enable expansion of the flight envelope while using the unique weapon systems made by Israeli industries.”

Since the first two examples of the stealth fighter aircraft arrived at Nevatim Air Base, southeast of Be’er Sheva, in December 2016, some locally made systems have been trialled in different scenarios. But only when the test aircraft arrives can this experimental work be performed to its full extent....

...Adir deliveries
In October 2010, the Israeli defence ministry signed a letter of offer and acceptance (LOA) for the F-35, becoming the first overseas customer to receive aircraft via the US Foreign Military Sales (FMS) programme. Acquisition of an initial 50 F-35I Adir jets was approved by the Israeli government.

Two F-35Is were ordered under the eighth batch of low-rate initial production (LRIP 8, Fiscal Year 2014). Seven more followed under LRIP 9 (FY2015), six under LRIP 10 (FY2016) and at least six were added under LRIP 11 (FY2017), for a total of 21. Each of LRIP 12 (FY2018), LRIP 13 (FY2019) and LRIP 14 (FY 2020) were expected to contain six aircraft for Israel.

The initial cadre of Israeli pilots began training at Eglin Air Force Base, Florida, in early 2016. The first F-35I was unveiled at Fort Worth on June 22, 2016, and took its maiden flight on July 25. The second aircraft flew for the first time on August 8, 2016.

Delivery of the first two aircraft to Nevatim Air Base took place on December 12, 2016. Three more followed in April 2017, a further pair in September and two more in November. The F-35I achieved initial operational capability in December 2017, at which point nine aircraft were in the country.

Deliveries in 2018 comprised three in June 2018, while aircraft AS-13 and AS-14 followed in November. Aircraft AS-16 and AS-17 were delivered in July 2019, followed by AS-18 and AS-19 in September and AS-20 and AS-21 in November. Twenty aircraft have now been delivered to Israel, to equip two squadrons at Nevatim Air Base – 116 ‘Lions of the South’ and 140 ‘Golden Eagle’ – while the 21st aircraft, AS-15, is the dedicated test aircraft that took to the air last March...."

 
ALIS heitettiin jo romukoppaan, tilalle tuli ODIN.

Israel tunkee sinne omat tietokoneensa ja softansa, eli ohittaa mukana tulevat, tämä ei ole halpaa vaikka siihen olisi kykykin.

ODIN taisi kantaa nimeä ALIS NEXT ensin. Siitä ei kannata odottaa kovin suuria DOTE:n 2019 raportin pohjalta.
 
F-35 operatiivisesta valmiudesta on ollut monenlaista lukua. DOTE:n raportissa viime vuodelta sanotaan näin:
Availability, Reliability, and Maintainability
• Although the fleet-wide trend in aircraft availability showed modest improvement in 2019, it remains below the target value of 65 percent.
No significant portion of the fleet, including the combat-coded fleet, was able to achieve and sustain the DOD mission capable (MC) rate goal of 80 percent. However, individual units have been able to achieve the 80 percent target for short periods during deployed operations.
• Reliability and maintainability (R&M) metrics defined in the JSF Operational Requirements Document (ORD) are not meeting interim goals needed to reach requirements at maturity for the F-35B and F-35C. The F-35A reached 75,000 flight hours in July 2018, the target flight hours referenced in the program’s reliability growth plan for meeting maturity, but still has not reached the ORD threshold values for R&M. https://www.dote.osd.mil/Portals/97/pub/reports/FY2019/dod/2019f35jsf.pdf?ver=2020-01-30-115432-173
 
Tietoliikenneongelma säilyy tulevalla Odinillakin:
"F-35:n operointi vaatii siis datayhteyttä ALIS-järjestelmään (ja myöhemmin ODINiin). Sheehyn mukaan konetta voi kuitenkin operoida jonkin aikaa esimerkiksi maantietukikohdasta käsin niin, että huoltohenkilökunta on yhteydessä koneeseen vain tablet-tietokoneissa olevan PMA (portable maintenance aid) -järjestelmän avulla."
 
F-35 operatiivisesta valmiudesta on ollut monenlaista lukua. DOTE:n raportissa viime vuodelta sanotaan näin:
Availability, Reliability, and Maintainability
• Although the fleet-wide trend in aircraft availability showed modest improvement in 2019, it remains below the target value of 65 percent.
No significant portion of the fleet, including the combat-coded fleet, was able to achieve and sustain the DOD mission capable (MC) rate goal of 80 percent. However, individual units have been able to achieve the 80 percent target for short periods during deployed operations.
• Reliability and maintainability (R&M) metrics defined in the JSF Operational Requirements Document (ORD) are not meeting interim goals needed to reach requirements at maturity for the F-35B and F-35C. The F-35A reached 75,000 flight hours in July 2018, the target flight hours referenced in the program’s reliability growth plan for meeting maturity, but still has not reached the ORD threshold values for R&M. https://www.dote.osd.mil/Portals/97/pub/reports/FY2019/dod/2019f35jsf.pdf?ver=2020-01-30-115432-173
Vuosikausia tämän ongelman kanssa painitaan ja ei näy loppua tulevan. Toivotaan, että Lämäri pystyy osoittamaan uskottavasti HX-tiimille, että vuoteen 2025 mennessä ongelmat ovat ratkottu. Normaali ja vakaa 70 prosentin käytettävyys rauhan aikana ja sitten yli 80 prosenttia paskan osuessa tuulettimeen olisi hyvä lopputulos.

Tällaisella mallilla sitten 60 F-35 olisi hyvin riittävä määrä.
 
Kanadalainen tosi pitkä artikkeli, josta viitataan Suomen HX Challengen kokemuksiin.

FLY-OFF IN FINLAND

In early 2020 Lockheed Martin sent two F-35s to Finland for flight demonstration trials as part of that country’s HX Challenge which served as an opportunity for candidates to demonstrate their respective capabilities. Billie Flynn, a former RCAF fighter pilot and Lockheed Martin F-35 test pilot, flew during the HX Challenge and shared his thoughts with CDR on parallels to Canada’s program.

“The topography of Pirkkala Air Base and that part of Finland looks just like North Bay, Ontario. The February timeframe that we had was essentially going to be as cold as North Bay winters, with all the considerations of icy runways and managing bad weather like we would have expected operating in Canada, and potentially even colder, more like Cold Lake, Alberta. To me, it was an excellent chance to do an evaluation to preview what operations would be like in a Canadian climate. Flying during the HX Challenge goes along with confidence building from the second winter of the Royal Norwegian Air Force flying their F-35s in winter operations.”, explained Flynn.

As noted previously, a number of Arctic nations are fielding the F-35. The F-35 has also operated in Iceland as part of NATO’s Air Policing mission. This mission is responsible for monitoring the airspace in and around Iceland while ensuring that all air traffic is identified. Because Iceland has no military, NATO allies, including Canada, provide this periodic service on a rotating basis. In 2019 the Italian Air Force’s 32nd Wing deployed six F-35 aircraft to Iceland for the first time; this deployment was followed in early 2020 with the Royal Norwegian Air Force who deployed four F-35 fighters for the same air policing mission.

“We’re hearing that once the F-35 deploys, it’s really finding its groove in multiple domain operations, or joint all domain operations,” said Ulmer. “The experience in CENTCOM and the experience that we have with our FMS [Foreign Military Sales] customers - what we’re hearing is that multi-domain operational aspect of the F-35, the gathering with its data sensor suite, the integration and data-fusing of that information, and the ability to network offload that information to the elements around air, land and sea - it’s very, very powerful in that regard, so that’s what we hear coming back from our customers in that environment.”
 
Hesarilta ilmestyi eilen artikkeli liittyen F-35:seen.
Pääasiassa yleistä höpinää.
Tässä muutamia poimintoja:


Häive on kuitenkin yksi ominaisuus, joka yleisesti katsotaan kuuluvan uusimman sukupolven hävittäjille.

Häiveellä tarkoitetaan sitä, että kone näkyy heikosti tutkissa. Se ei siis tarkoita tutkille näkymätöntä, kuten usein virheellisesti sanotaan.

Suomelle tarjottavista hävittäjämalleista F-35 on ainoa, jota voi sanoa uuden sukupolven häivehävittäjäksi.

Jos Puolustusvoimat päättää, että ilman häiveominaisuutta Suomen ilmavoimat ei pärjää mahdollisessa sodassa, on HX-hankkeessa jäljellä vain yksi kandidaatti: F-35.

”Hullu investointi olisi sellainen, että ostetaan järjestelmä, jolla varmaan tullaan kakkoseksi”, sanoi nykyinen Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen johtaja Kari Renko HS:n haastattelussa joulukuussa.


Kilpailutilanteen ylläpitämiseksi ostajan ei ole syytä korostaa häiveen merkitystä ainakaan liikaa.
Eikä asia ole muutenkaan niin yksinkertainen, sillä tutkatekniikan kehitys syö häiveen merkitystä koko ajan.

Puolustusvoimien tutkijat ovatkin selvittäneet uuden tutkatekniikan vaikutusta häiveeseen.

Puolustusvoimien pääinsinööri Jyri Kosola sanoi lokakuussa HS:n haastattelussa, että tutkimusten mukaan häivesuojan merkitys vähenee, mutta se ei poistu.

”Häivetekniikan merkitys suorituskyvyssä on tulevaisuudessa pienempi, mutta se on edelleen siellä”, Kosola sanoi.


Yksi F-35:n suosikkiaseman syistä on se, että se on tarjotuista koneista ainoana täsmälleen elinkaarensa oikeassa vaiheessa Suomen hankinnan kannalta.
Koneen on suunniteltu olevan käytössä 2060-luvulle saakka, mikä sopii Suomelle täydellisesti.

Sillä ei ole Suomelle merkitystä, millaisia ongelmia koneen kehityksen aikana on jouduttu siitä korjaamaan tai kuinka paljon se on myöhässä suunnitellusta aikataulustaan.

Suomi on nyt sikäli hyvässä asemassa, että vain lopputuloksella on merkitystä.
Koneilla on myös takanaan sen verran lentotunteja, että tiedetään, paljonko niiden ylläpito esimerkiksi maksaa.
Julkisuudessa liikkuneiden tietojen mukaan se maksaa paljon.


Yhdysvaltojen kongressin ajatuspajan tuoreessa raportissa luetellaan maita, jotka voisivat ostaa F-35-hävittäjiä.
Suomen kohdalla arvellaan, että Saabin Gripenillä on etulyöntiasema.
Kuva: Conressional Research Service
HS_F35.jpg

Ulkopuolisten on käytännössä mahdoton sanoa, mikä Suomelle tarjotuista hävittäjistä on paras tai viisain valinta.
Tiedot koneista ovat salaisia ja tulevaisuuden sodankuvat hämäriä.
Paras käsitys asiasta on niillä noin 70 ihmisellä, jotka vievät HX-hanketta eteenpäin.
 
Hesarilta ilmestyi eilen artikkeli liittyen F-35:seen.
Pääasiassa yleistä höpinää.
Tässä muutamia poimintoja:


Häive on kuitenkin yksi ominaisuus, joka yleisesti katsotaan kuuluvan uusimman sukupolven hävittäjille.

Häiveellä tarkoitetaan sitä, että kone näkyy heikosti tutkissa. Se ei siis tarkoita tutkille näkymätöntä, kuten usein virheellisesti sanotaan.

Suomelle tarjottavista hävittäjämalleista F-35 on ainoa, jota voi sanoa uuden sukupolven häivehävittäjäksi.

Jos Puolustusvoimat päättää, että ilman häiveominaisuutta Suomen ilmavoimat ei pärjää mahdollisessa sodassa, on HX-hankkeessa jäljellä vain yksi kandidaatti: F-35.

”Hullu investointi olisi sellainen, että ostetaan järjestelmä, jolla varmaan tullaan kakkoseksi”, sanoi nykyinen Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen johtaja Kari Renko HS:n haastattelussa joulukuussa.


Kilpailutilanteen ylläpitämiseksi ostajan ei ole syytä korostaa häiveen merkitystä ainakaan liikaa.
Eikä asia ole muutenkaan niin yksinkertainen, sillä tutkatekniikan kehitys syö häiveen merkitystä koko ajan.

Puolustusvoimien tutkijat ovatkin selvittäneet uuden tutkatekniikan vaikutusta häiveeseen.

Puolustusvoimien pääinsinööri Jyri Kosola sanoi lokakuussa HS:n haastattelussa, että tutkimusten mukaan häivesuojan merkitys vähenee, mutta se ei poistu.

”Häivetekniikan merkitys suorituskyvyssä on tulevaisuudessa pienempi, mutta se on edelleen siellä”, Kosola sanoi.


Yksi F-35:n suosikkiaseman syistä on se, että se on tarjotuista koneista ainoana täsmälleen elinkaarensa oikeassa vaiheessa Suomen hankinnan kannalta.
Koneen on suunniteltu olevan käytössä 2060-luvulle saakka, mikä sopii Suomelle täydellisesti.

Sillä ei ole Suomelle merkitystä, millaisia ongelmia koneen kehityksen aikana on jouduttu siitä korjaamaan tai kuinka paljon se on myöhässä suunnitellusta aikataulustaan.

Suomi on nyt sikäli hyvässä asemassa, että vain lopputuloksella on merkitystä.
Koneilla on myös takanaan sen verran lentotunteja, että tiedetään, paljonko niiden ylläpito esimerkiksi maksaa.
Julkisuudessa liikkuneiden tietojen mukaan se maksaa paljon.


Yhdysvaltojen kongressin ajatuspajan tuoreessa raportissa luetellaan maita, jotka voisivat ostaa F-35-hävittäjiä.
Suomen kohdalla arvellaan, että Saabin Gripenillä on etulyöntiasema.
Kuva: Conressional Research Service
Katso liite: 40453

Ulkopuolisten on käytännössä mahdoton sanoa, mikä Suomelle tarjotuista hävittäjistä on paras tai viisain valinta.
Tiedot koneista ovat salaisia ja tulevaisuuden sodankuvat hämäriä.
Paras käsitys asiasta on niillä noin 70 ihmisellä, jotka vievät HX-hanketta eteenpäin.

Mihinkä helvetin lähteisiin tuon ajatuspajan arvio perustuu? Asioista jotain ymmärtävien ihmisten parissa yhdysvaltalaiset ehdokkaat ovat ylivoimaiset suosikit.
Toki hyvä kilpailun kannalta jos tällainen arvio on sinne saatu syötettyä.
 
Mihinkä helvetin lähteisiin tuon ajatuspajan arvio perustuu? Asioista jotain ymmärtävien ihmisten parissa yhdysvaltalaiset ehdokkaat ovat ylivoimaiset suosikit.
Toki hyvä kilpailun kannalta jos tällainen arvio on sinne saatu syötettyä.
Sama artikkeli oli jaettu HX-ketjuun jo eilen, ja asiaa siellä käsitelty. Raportin lähteenkin oli tutka kaivanut:
Jep, tuo kohta on lehtijutuista napattu eli Tony Osbornen näkemys:



J.J. Gertlerillä on tietysti vanhana thinktank-kirjoittajana ollut jokin syy valitsemaansa lähteeseen. Joko hän haluaa pehmittää kongressin jäseniä siihen mahdollisuuteen, että Suomi ei ostakaan F-35:ttä, tai sitten hän haluaa muusta syystä korostaa Suomen ja Ruotsin välisiä suhteita.
 
Katsoin uudelleen F-35:n HX-challengen mediatilaisuuden.

Siinä kysyttiin operatiivisesta valmiudesta ja Lämärin myyntiosaston johtaja Steve Oliver sanoi että koko laivaston välinen valmiusaste on 70 prosenttia ja tositoimiin lähetettyjen yksiköiden 80-90 prosenttia.
 
Arkansasin senaattori esittää lakimuutosta joka estäisi uusimpien taistelukoneiden (kuten F-35:n) tukeutumisen maissa joissa on Huawein toimittama 5G-verkko:
https://sputniknews.com/world/20200...a-jets-to-uk-over-huaweis-role-in-5g-rollout/

Epäselväksi jää koskisiko tuo myös konevientiä, silloin F-35:ttä ei voisi myydä varmaan useimpiin maihin (mm. Suomeen). Esitys tuskin menee läpi, ellei ole jo nakattukin roskikseen, uutinen on pari viikkoa vanha.
 
Jaa. Väittäisin että Niinistön aikaan eurooppalainen vie voiton 100 -0. Ainakin muussa kuin tekniikassa.
Niinistö pitää yllä mahdotonta eurooppalaista vaihtoehtoa puolustukselle vain liikkumavaran maksimoidakseen. Välit on hyvät myös Kiinaan. Tosiasiassa puolustuskumppanuuksissa nojataan Yhdysvaltoihin, koska se on ainoa joka tuo lisäarvoa.
 
Kun tuosta F-35:n stealth pinnan kestosta ja pyrstön vaurioista supersoonisessa lennossa on ollut niin paljon vänkää, niin tässä vauriot aikaansaaneen lentäjän kommentit astiasta:

 
Back
Top