Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tulipa tästä aiheesta vielä yksi ajatus - oletuksella, että harjoitteleva lentäjä saattaa huonoissa olosuhteissa jysäyttää lentopelin kenttään turhan kovasti. Ja että A-version polvet saattavat silloin pettää.Aika monta laskeutumista on tehty onnistuneesti, nyt on tapahtunut jotain poikkeuksellista.
Mahtaisiko aloittelija joskus painaa liinat kiinni ennen kuin nokkapyörä on asfaltissa? Siitä seuraisi kova nykäisy pitkällä varrella.
Sellainen vanhoissa autoissa (taka-akselilla) oleva paineensäädin voisi olla hyvä, missä paine nousee, kun jouset on syvemmällä ;-)
Vielä Norskidokumentti, jossa käydään Luken tukikohdassa vierailulla. Tässä pätkässä on mukana ilmataisteluharjoitus F-16 ja kahden Norskien F-35 koneen kesken. Alkaa noin kohdasta 30:00. Aika vaikuttavaa kun F-16 pilotti ei näe Lightningeja tutkallaan edes VVR alueella. Radiossa kuului vaan ilmoitus tutkalukituksesta ja laukaistusta. F-16 "kuoli" ennenkuin edes havaitsi Salamoita.
Eli 60 F-35A:sta 4,89 miljardia euroa. Tuohon päälle 5 prosentin FMS, niin kyseessä on 5,1345 miljardia euroa. Tuohon päälle viidellä miljardilla aseistukset, varaosat, koulutukset, inframuutokset, hangaarien remontit, huolto - ja tukeutumisjärjestelmät, jne... niin tällä matikalla juuri ja juuri voitaisiin ehkä tuo tasan 60 F-35 hankkia.
[/QUOTE
Ja EU tuontitullit!
Liekköhän kukaan joka on joko lentänyt F-35:llä tai harjoitellut sitä vastaan (poislukien F-22 heput) jäänyt siihen mielikuvaan että ei se stealth ja huippuluokan tilannetieto oo niin iso juttu ja että kyllä kunnon Gripenillä pärjää ihan hyvin koska se on niin hyvä Sukhoin tappaja.
On tuo Norja vähän ruosteessa, mutta mielenkiintoista katsottavaa silti.
Vaikka F-16 pilotti oli hyvin tietoinen tuosta teknologian epäsuhdasta koneiden välillä niin noista kommenteista paistaa silti lievä turhautuminen läpi kun ei tosiaan edes mark 1:llä näe vastustajaa.
Liekköhän kukaan joka on joko lentänyt F-35:llä tai harjoitellut sitä vastaan (poislukien F-22 heput) jäänyt siihen mielikuvaan että ei se stealth ja huippuluokan tilannetieto oo niin iso juttu ja että kyllä vanhalla kunnon koneella [oma suosikki tähän] pärjää ihan hyvin koska se on niin hyvä [syötä tähän lemppari koiratappelumanoveerisi].
Kognitiivinen dissonanssi on jännä juttu.
Kognitiivinen dissonanssi on tosiaan jännä juttu.
Varmasti tilannetietoisuus ja stealth ovat hyviä/erinomaisia asioita. Siitä tuskin kukaan on eri mieltä.
Se, että tuo video ei kertonut niistä mitään minkään koneen osalta on toinen juttu.
Eli hollantilaiset olivat laskeneet hyvin Suomen suuruiseen operointibudjettiin mahtuvan 37 F-35:n käyttö vuosittain. Sama määrä, mitä heidän 68 F-16:tta on vienyt.The plan sets a budget of 4.5 billion euros, or $6 billion, for the aircraft and a further 270 million euros a year for maintenance and operating costs — equivalent to the annual operating costs of the current F-16 fleet. It also builds in a “contingency reserve” of 10 percent to account for any unforeseen rise in the final cost.
Jaa-a. F-16 kuski toteaa ettei näe kohdetta tutkalla. Tietää silti viestinnästä että kohde näkee hänet ja hän on lukittuna. Ilman radioviestintää tilannetieto olisi puhdas nolla. Sitten manoveroidaan vähän, mark1 pallot pyörivät ympäriinsä sekä lentäjällä että toimittajalla kun koetetaan nähdä että mistä ne tulee vaan vieläkään ei näy mitään. Tilannetaju edelleen puhdas nolla. Tulee ilmoitus että f-16 on ammuttu alas.
Toiset harjoitukseen osallistuneista olivat selvästi kartalla että missä maali menee koska se pystyttiin paikantamaan ja "tuhoamaan". Siellä oli siis tilannetietoisuus kohdallaan ja pystyttiin toimimaan.
Omasta näkövinkkelistä näytti siltä että ylivoimaiset sensorit ja häive saivat aikaan tilanteen missä F-35 operoi täydessä tilannetajussa maalia vastaan jolla ei ollut mitään käsitystä mitä tapahtuu. Sanottiinko se jossain tuossa spesifististi että näin se nyt on, vaikkapa norjaksi? En tiiä, ku mun norja on niin paskaa että saan sillä lähinnä vain oluen baarissa ja turpaan snagarilla. Ehkä tuo videon tilanne ei kerro mitään mistään ja ehkä tuosta ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä.
Voidaan vaikka sopia että norjalaisten propagandaosaston huuhaata koko juttu. Järjestetty lehdistön mieliksi. Tai että F-16 pilotti unohti kytkeä tutkan kokonaan päälle. Videollakin näytetään kunnon focuksessa vain F-16 SA sivua. Pausenapin kanssa jos katsoo, niin vieressä näkyy myös tutkasivu jonka mukaan tutka on RWS moodissa 40 mailin rangella ja ainakaan omaan silmään ei pistä SIL indikaattoria josta voisi päätellä että se on kiinni. Ei siinä näy kyllä ainoatakaan lentokonettakaan. Ehkä F-35 näkyykin oikeasti hyvin tutkassa ja jo saatanan kaukaa. Siksi tutkan näyttämä oli rajattu vaikkapa 80 mailin sijasta 40 mailiin että se ei näkyis ruudulla eikä tulis nolo fiilis. Tai sitten videota on leikelty liikaa niin ettei siitä tiiä mitä tapahtuu, mikä on tietty näiden kohdalla erittäin todennäköistä.
Olis ollu ihan mukava nähdä mitä F-16:n RWS näytti tuossa tilanteessa. Ainakaan sitä sen ulinaa ei kuulu tuossa lentäjän ja toimittajan välisessä kommunikaatiossa (siinä on säädettävä äänenvoimakkuus joten saattoi olla myös vaan mykkänä), mikä ei vielä tarkoita etteikö se olisi voinut poimia F-35:n tutkasta jotain esityskelposita dataa varoitukseksi. Tosin jos se olisi, niin F-16:lla olisi ollut edes jotain käryä siitä missä suunnassa F-35:t ovat tulossa, jonka jälkeen se olisi voinut joko pyrkiä pakenemaan tai kääntämään nokan kohti, ja pienentää tutkan keilausaluetta kapeammaksi ja laskea 4 bar modesta 2 bariin siinä toivossa että lopulta näkyisi jotain ennenkuin on liian myöhäistä.
Voi voi näitä sun juttuja.Niin. Tuo videohan on photo-ops eikä mikään oikea harjoitus. Hienoa kuvaa saivatkin kotirintamalle, ei siinä mitään.
Ei ole yllättävää, ettei tutkassa näy konetta. Ei siinä näkyisi konetta vaikka vastustajana olisi ollut B-52. Nimittäin ne F-35:t ovat koko ajan sen F-16:n takana tai sivulla mitä itse videota katselin.
Olosuhteet tuolla lennolla olivat loistavat. Tuollaisella säällä näkyvyys on kymmeniä kilometrejä. Hävittäjän kokoinen maali näkyy kauas tuolla kelillä. Ja tuossa oltiin lähellä. Päät pyörivät kyllä dramaattisesti. Teki mieli sanoa että vilkaiskaas taaksenne.
Puhumattakaan toki siitä, että kyseessä oli 2 vs. 1 tilanne. Mikä tutka F-16:ssa oli ja oliko se kuinka päällä tai missä moodissa en todellakaan tiedä. Mutta jos se F-35 olisi ollut edessä tutkan keilan alueella, se olisi näkynyt ihan paljaalla silmällä ja pitkälle. Miksi F-16 ei käyttänyt infrapunaa vaikka sidewinderitkin oli kyydissä oli sitten vielä lisäkysymys. Niitä nyt yleensä kai lähellä preferoidaan.
Mutta kuten sanottu. En usko hetkeäkään että tuossa oli kysymys oikeasta harjoituksesta. Jos olisi, niin F-35 ei olisi pelkästään stealth tutkalle. Se olisi näkymätön silmällekin. Ja sitä kai ei sentään kukaan ole ainakaan tietääkseni väittänyt.
Voi voi näitä sun juttuja.
Ihan pehmeitä. Tee kaikille palvelus ja lataa joku ilmainen lentosimu ja pelaa sillä muutama sata tuntia ja palaat sitten asiaan.Inhottavia suorastaan, vai mitä?
Inhottavia suorastaan, vai mitä?
Aika paljo puhdasta spekulaatiota. Onhan noita videoita leikkailtu ja editoitu, joten mistään ei voi olla varmaa. Kuvakulmatkin on useista Gopro-kameroista koostettuja. Toisaalta F-16 kyllä kiertelee ja kääntyilee etsiessään kohteita tutkalla ja pilotin silmillä. Se että F-35:t ilmaantuivat jossain vaiheessa taka-oikealta, ei sano että ne eivät olisi olleet muussa suunnassa F-16 nähden, koska sekin liikehti.Ei ole yllättävää, ettei tutkassa näy konetta. Ei siinä näkyisi konetta vaikka vastustajana olisi ollut B-52. Nimittäin ne F-35:t ovat koko ajan sen F-16:n takana tai sivulla mitä itse videota katselin.
Olosuhteet tuolla lennolla olivat loistavat. Tuollaisella säällä näkyvyys on kymmeniä kilometrejä. Hävittäjän kokoinen maali näkyy kauas tuolla kelillä. Ja tuossa oltiin lähellä. Päät pyörivät kyllä dramaattisesti. Teki mieli sanoa että vilkaiskaas taaksenne.
Miksi F-16 ei käyttänyt infrapunaa vaikka sidewinderitkin oli kyydissä oli sitten vielä lisäkysymys. Niitä nyt yleensä kai lähellä preferoidaan.
Jaa-a. F-16 kuski toteaa ettei näe kohdetta tutkalla. Tietää silti viestinnästä että kohde näkee hänet ja hän on lukittuna. Ilman radioviestintää tilannetieto olisi puhdas nolla. Sitten manoveroidaan vähän, mark1 pallot pyörivät ympäriinsä sekä lentäjällä että toimittajalla kun koetetaan nähdä että mistä ne tulee vaan vieläkään ei näy mitään. Tilannetaju edelleen puhdas nolla. Tulee ilmoitus että f-16 on ammuttu alas.
Toiset harjoitukseen osallistuneista olivat selvästi kartalla että missä maali menee koska se pystyttiin paikantamaan ja "tuhoamaan". Siellä oli siis tilannetietoisuus kohdallaan ja pystyttiin toimimaan.
Omasta näkövinkkelistä näytti siltä että ylivoimaiset sensorit ja häive saivat aikaan tilanteen missä F-35 operoi täydessä tilannetajussa maalia vastaan jolla ei ollut mitään käsitystä mitä tapahtuu. Sanottiinko se jossain tuossa spesifististi että näin se nyt on, vaikkapa norjaksi? En tiiä, ku mun norja on niin paskaa että saan sillä lähinnä vain oluen baarissa ja turpaan snagarilla. Ehkä tuo videon tilanne ei kerro mitään mistään ja ehkä tuosta ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä.
Voidaan vaikka sopia että norjalaisten propagandaosaston huuhaata koko juttu. Järjestetty lehdistön mieliksi. Tai että F-16 pilotti unohti kytkeä tutkan kokonaan päälle. Videollakin näytetään kunnon focuksessa vain F-16 SA sivua. Pausenapin kanssa jos katsoo, niin vieressä näkyy myös tutkasivu jonka mukaan tutka on RWS moodissa 40 mailin rangella ja ainakaan omaan silmään ei pistä SIL indikaattoria josta voisi päätellä että se on kiinni. Ei siinä näy kyllä ainoatakaan lentokonettakaan. Ehkä F-35 näkyykin oikeasti hyvin tutkassa ja jo saatanan kaukaa. Siksi tutkan näyttämä oli rajattu vaikkapa 80 mailin sijasta 40 mailiin että se ei näkyis ruudulla eikä tulis nolo fiilis. Tai sitten videota on leikelty liikaa niin ettei siitä tiiä mitä tapahtuu, mikä on tietty näiden kohdalla erittäin todennäköistä.
Olis ollu ihan mukava nähdä mitä F-16:n RWS näytti tuossa tilanteessa. Ainakaan sitä sen ulinaa ei kuulu tuossa lentäjän ja toimittajan välisessä kommunikaatiossa (siinä on säädettävä äänenvoimakkuus joten saattoi olla myös vaan mykkänä), mikä ei vielä tarkoita etteikö se olisi voinut poimia F-35:n tutkasta jotain esityskelposita dataa varoitukseksi. Tosin jos se olisi, niin F-16:lla olisi ollut edes jotain käryä siitä missä suunnassa F-35:t ovat tulossa, jonka jälkeen se olisi voinut joko pyrkiä pakenemaan tai kääntämään nokan kohti, ja pienentää tutkan keilausaluetta kapeammaksi ja laskea 4 bar modesta 2 bariin siinä toivossa että lopulta näkyisi jotain ennenkuin on liian myöhäistä.
Minua ihmetyttää se, että eikö tällainen demonstraatio F-35:n suorituskyvystä pitäisi olla salaista tietoa eikä sellaista mitä ladataan jonnekin YouTubeen..? HX-testeissä lennellään linssit päällä yms ettei häiveominaisuudet tule ilmi eikä mistään suorituskyvystä sanota mitään, mutta sitten toisaalla laitetaan tällaista materiaalia julkiseksi. En ymmärrä ollenkaan logiikkaa tässä.