Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tanskalainen luvuissa on vielä se "heidän" huoltosysteeminsä. Suomihan tavoittelee käsitääkseni jotain paljon itsenäisempää=Kalliimpaa??Tällaisia lukuja katsellessa kyllä mietin, että voiko suomalaista järjestelmää tuunata kuitenkaan niin tehokkaaksi, että se 60 F-35 mahtuu siihen neljännesmiljardiin vuodessa. Toisaalta taistelunkestävällä järjestelmällä itse pääjehu Purasen mukaan voidaan vielä pikkaisen vähemmän hankkia, niin reilulla 55 F-35:lla voi tulla tiukaksi.
Tanskan osalta pitää tietysti muistaa, että ammattiarmeijasta on hankalaa nykäistä varusmiehiä... Suomessa apumekaanikot tekisivät todennäköisesti samoja töitä kuin nytkin.Katsoin vielä tota huoltohommaa. Pitkää koulutusta vaaditaan huoltoporukoilta jokatapauksessa. Varusmiehistä ei taida apua olla. Tanskassa tarvitaan vissiin kouluttaa kolmisensataa (teknikkoa/mekaanikkoa/insinööriä ?) 21 koneelle kymmenessä vuodessa.
Beyond this distributed global maintenance arrangement, each nation should prepare its own national maintenance structure at the wing or squadron level to handle day-to-day maintenance and ground support for the aircraft. Training of these maintenance personnel takes place at Eglin Air Force Base in Florida.
Regardless of the specific number of mechanics required, a significant cadre should be trained to maintain the F-35. This will require time. Accord-ing to Jesper K. Hansen, Chairman of the Central Organization for Cadres, ‘t takes 4–5 years to train a maintenance engineer at the level now re-quired. Hiring more is not easy’.Given the required investment and poten-tial training pipeline, the RDAF estimates that it will take 10 years to train
300 technicians for the F-35.Unlike pilot training, it is possible to begin training flight engineers and maintenance technicians before Denmark owns a single F-35 aircraft. Such training could first begin once Parliament ratified the government decision in 2016 regarding the type of aircraft to be ac-quired. Thus, at best, the 300th maintenance technician will be fully trained in 2026, when the 21st F-35 arrives in Denmark
Artikkelissa puhutaan hassusti ristiin Maintenance Engineeristä, jota pitää kouluttaa 4-5 vuotta ja Technicianeista, joita tarvitaan 300. Jos termejä ei ole sekoitettu, kyseessä on eri henkilöt.
Reservin apumekaanikko sijoittuu taksonomiassa technicianin alapuolelle.
Itsenäinen huoltokyky maksaa hankintavaiheessa enemmän, ylläpitokulut saatetaan suomalaisella ammattitaidolla ja erityisolosuhteiden huomionilla painaa LM:n pakettia halvemmaksi.
Englanninkielessä Engineer on kaikkea koneen käyttäjästä ja veturinkuljettajasta pioneeriin, miksei myös insinööriin. Koulutustausta ei selviä pelkästä sanasta.Onko tässä tarkoitettu Maintenance Engineer meidän insinööri vai dippa? Suomessahan siviilipuolella lentotekniikassa koulutetaan kumpiakin. Kai pv.n tekninen henkilökuntakin siviilikoulutuksen on käynyt?
Näitten päälle sitten vielä tyyppikoulutusta x kuukautta/ vuotta.
Tanskan osalta pitää tietysti muistaa, että ammattiarmeijasta on hankalaa nykäistä varusmiehiä... Suomessa apumekaanikot tekisivät todennäköisesti samoja töitä kuin nytkin.
Heillä on muutama sata enemmän ilmavoimien palveluksessa kuin meillä Wikipedian mukaan, mutta vain sata asevelvollista. Kun taas meillä lienee ilmavoimien vahvuudesta ainakin kymmenissä prosenteissa mitattava luku asevelvollisia.Eikös Tanskalla ole edelleenkin asevelvollisuus voimassa? Tosin en tiedä, moniko palvelee ilmavoimissa?
Heillä on muutama sata enemmän ilmavoimien palveluksessa kuin meillä Wikipedian mukaan, mutta vain sata asevelvollista. Kun taas meillä lienee ilmavoimien vahvuudesta ainakin kymmenissä prosenteissa mitattava luku asevelvollisia.
No jos lasketaan joukko-osastoista heidän nettisivujen mukaan niin lähdetäänpä liikkeelle:
Karjalan Lennosto:
500 palkattua henkilöä ja 250 varusmiestä
Lapin Lennosto:
430 henkilöä, joista 80 siviilityöntekijöitä. Ei tietoa kuinka monta varusmiestä, mutta Karjalan Lennoston palkatun vs asevelvollisen suhdetta käyttäen apuna olisiko 150 varusmiestä hyvä arvio.
Satakunnan Lennosto:
180-240 asevelvollista vaihdellen vuosittain ja loput sitten palkattua henkilökuntaa.
Ilmasotakoulu:
En löytänyt tietoa henkilöstövahvuuksista, mutta luultavasti useampi sata josta ainakin 150-250 asevelvollista.
Meillä näyttäisi olevankin mahdollisesti jopa tuhat asevelvollista, eli kymmenkertainen määrä, Tanskaan verrattuna. Ja tämä olisi neljäsosasta kolmasosaan ilmavoimien henkilöstövahvuudesta. Kun taas Tanskalla on 3400 aktiivipalveluksessa olevaa ja se 100 asevelvollista eli noin kolme prosenttia ilmavoimien henkilöstövahvuudesta asevelvollisia.
Ja tällä taas on meille päin edullistava vaikutus kustannuksissa, joita hävittäjien käyttöön liittyy.
Hyvä huomio! Jotenkin muistin. että heilläkin on ammattiarmeija. Wiki antaa 12 vuoden takaa tällaiset luvut Tanskan ilmavoimille: 3,476 personnel + 100 conscripts[1] Varusmieskomponentti sii on (ollut) ilmavoimissa, mutta määrä on todella pieni ja Wiki ei kerro, mitä nämä tekevät.Eikös Tanskalla ole edelleenkin asevelvollisuus voimassa? Tosin en tiedä, moniko palvelee ilmavoimissa?
Hyvä huomio! Jotenkin muistin. että heilläkin on ammattiarmeija. Wiki antaa 12 vuoden takaa tällaiset luvut Tanskan ilmavoimille: 3,476 personnel + 100 conscripts[1] Varusmieskomponentti sii on (ollut) ilmavoimissa, mutta määrä on todella pieni ja Wiki ei kerro, mitä nämä tekevät.
EDIT: @Protheon_93 ehti vastata ensin!
Ja itse käytin Wayback Machinea ja 2007 Wikipedian artikkeli sanoi tällaista Tanskan ilmavoimien lentokonevahvuudesta:Wiki antaa 12 vuoden takaa tällaiset luvut Tanskan ilmavoimille: 3,476 personnel + 100 conscripts[1] Varusmieskomponentti sii on (ollut) ilmavoimissa, mutta määrä on todella pieni ja Wiki ei kerro, mitä nämä tekevät.
Näillä luvuilla ei ole jälleen kerran yhtään mitään tekemistä Suomen tilanteen kohdalla. Pelkällä näppituntumalla voi sanoa, että Israelissa on (tai ainakin kohta on) enemmän pilotteja per kone kuin vaikkapa Belgiassa. Usa:n pilottimäärää kasvattavat erilaiset koe- ja koulutuspumput. Mekaanikkojen määrä riippuu maakohtaisesta tilanteesta ja luvussa on todennäköisesti mukana jo erilaista Lämärin huoltojantteria.Lämärin sivujen mukaan F-35:lle on koulutettu reilut tuhat pilottia ja koneita on reilut 500 rakennettu. Eli pari pilottia per kone. Eli jos se 60 F-35 valitaan, niin pilotteja koulutettaisiin näillä suhdeluvuilla 120 kappaletta. Ja 9000 mekaanikkoa on myös koulutettu. Eli näillä luvuilla meidän 60 konetta vaatisi 120 pilottia ja 1080 mekaanikkoa.
Voitaishan me tyytyä vain puolustusliittoon USAn kanssa.Ai niin pitäisi sitä ennen vielä hoitaa muutama pikku juttu kuten liittyä NATO:on ja tapahtua Suomen poliittisen kentän täydellinen muutos, mutta mitäs pienistä...