F-35 Lightning II

Tämä on Lämärin vahvinta osaamista monen muun osa-alueen lisäksi, ovat todella taitavia promoamaan tuotteitaan. Tuossa videossa ei ollut kyseessä mistään muusta kuin tuotteen promoamisesta suurille massoille. Tuossa videolla esiintyvässä videissa ei ollut oikein mitään sellaista mikä vastaisi todellista kohtaamista kahden eri osapuolen välillä.
 
Minua ihmetyttää se, että eikö tällainen demonstraatio F-35:n suorituskyvystä pitäisi olla salaista tietoa eikä sellaista mitä ladataan jonnekin YouTubeen..? HX-testeissä lennellään linssit päällä yms ettei häiveominaisuudet tule ilmi eikä mistään suorituskyvystä sanota mitään, mutta sitten toisaalla laitetaan tällaista materiaalia julkiseksi. En ymmärrä ollenkaan logiikkaa tässä.
F-35 ja F-22A lentävät pääosin Luneburgien kanssa rauhanaikana. Osa taistelutehtävistäkään ei vaadi niiden poistamista, kuten tästä jutusta Adirin kohdalla käy ilmi:
https://theaviationist.com/2018/05/...details-about-the-adirs-first-strikes-emerge/

Linssien tehtävä on tosiaan piilottaa koneen oikea tutkanäkyvyys noiden linssien avulla. Mutta miltä aallonpituudelta ja tutkilta halutaan suojaa? Lunebergit on paikallaan pääosin ATC-tutkien ja sotilaallisten valvontatutkien signaalien vahvistamiseen. En-route tutkat käyttävät (NATO) D-aaltoaluetta, eli 30-15 cm aallonpituutta ja ASR-tutkat(NATO) 15-7,5 cm aallonpituutta. Ne havaitsevat maalinsa kauempaa ja tietysti responderien kautta tarkemmin. Sotilaspuolen valvontatutkat käyttävät myös pitkiä aallonpituuksia. X-alueen tutkat toimivat lähellä ja tulenjohdon apuna, mutta ne eivät näe kovin kauas verrattuna pitkän aallonpituuden tutkiin.
https://www.radartutorial.eu/02.basics/ATC-Radars.en.html

On siis ihan mahdollista että Lunebergit eivät ole X-aluetta varten lainkaan. Tämä videohan ei kerro mitään salaisuuksia sinänsä. F-35 on häivekone ja se ei ole yllätys kenellekkään enää. Videolla ei myöskään kerrota etäisyyksiä, suuntia tai mitään tietoja tuosta demosta. Selvää on että kyseessä on demo, jolla halutaan näyttää Norjan kansalaisille ja päättäjille miten F-35 vertautuu Norjan vanhoihin koneisiin. Selvää on että F-16 ilman mitään erikoisvarustusta, ei kykenisi edes puolustautumaan F-35:a vastaan. APG-81 on LPI-tutka, jota on perin vaikea suuntia. Sen ja muiden sensorien avulla F-35 kykenee seuraamaan 4g konetta kauempaa ilman vaaraa itselleen.

Toivon vaan että se ALIS/ODIN saataisiin pelaamaan pian ja kustannukset sekä luotettavuus hyvälle tasolle, niin voitaisiin hankkia se järjestelmiltään kehittynein kone eli F-35. Se olisi kuitenkin helpointa, koska silloin ei tarvittaisi niin paljon muuta apua ja suojaa koneita varten(kuten Growleria tai erilaisia podeja ja aseita).
 
F-35 ja F-22A lentävät pääosin Luneburgien kanssa rauhanaikana. Osa taistelutehtävistäkään ei vaadi niiden poistamista, kuten tästä jutusta Adirin kohdalla käy ilmi:
https://theaviationist.com/2018/05/...details-about-the-adirs-first-strikes-emerge/

Linssien tehtävä on tosiaan piilottaa koneen oikea tutkanäkyvyys noiden linssien avulla. Mutta miltä aallonpituudelta ja tutkilta halutaan suojaa? Lunebergit on paikallaan pääosin ATC-tutkien ja sotilaallisten valvontatutkien signaalien vahvistamiseen. En-route tutkat käyttävät (NATO) D-aaltoaluetta, eli 30-15 cm aallonpituutta ja ASR-tutkat(NATO) 15-7,5 cm aallonpituutta. Ne havaitsevat maalinsa kauempaa ja tietysti responderien kautta tarkemmin. Sotilaspuolen valvontatutkat käyttävät myös pitkiä aallonpituuksia. X-alueen tutkat toimivat lähellä ja tulenjohdon apuna, mutta ne eivät näe kovin kauas verrattuna pitkän aallonpituuden tutkiin.
https://www.radartutorial.eu/02.basics/ATC-Radars.en.html

On siis ihan mahdollista että Lunebergit eivät ole X-aluetta varten lainkaan. Tämä videohan ei kerro mitään salaisuuksia sinänsä. F-35 on häivekone ja se ei ole yllätys kenellekkään enää. Videolla ei myöskään kerrota etäisyyksiä, suuntia tai mitään tietoja tuosta demosta. Selvää on että kyseessä on demo, jolla halutaan näyttää Norjan kansalaisille ja päättäjille miten F-35 vertautuu Norjan vanhoihin koneisiin. Selvää on että F-16 ilman mitään erikoisvarustusta, ei kykenisi edes puolustautumaan F-35:a vastaan. APG-81 on LPI-tutka, jota on perin vaikea suuntia. Sen ja muiden sensorien avulla F-35 kykenee seuraamaan 4g konetta kauempaa ilman vaaraa itselleen.

Toivon vaan että se ALIS/ODIN saataisiin pelaamaan pian ja kustannukset sekä luotettavuus hyvälle tasolle, niin voitaisiin hankkia se järjestelmiltään kehittynein kone eli F-35. Se olisi kuitenkin helpointa, koska silloin ei tarvittaisi niin paljon muuta apua ja suojaa koneita varten(kuten Growleria tai erilaisia podeja ja aseita).

Kiitos hyvästä selityksestä! Kyllä F-35 olisi paras kone Suomelle.
 
Tästä tarvii vielä muutama sana heittää.

Poislukien UAE:lle valmistetut omat modatut versiot, F-16 ei kanna mukana omaa dedikoitua FLIR sensoria. Tuossa videon kaksipaikkaisessa näyttäisi olevan joku podi mukana, mutta pikaisesti mulkaisemalla ei jaksa arvella että mikä podi siinä on. Kaikki podit eivät kykene ilmasta ilmaan toimintaan. Osa vanhemmista podeista ei myöskään osaa haravoida ilmatilaa tutkamaisesti itse maalin toivossa, vaan vaativat että tutka poimii maalin ensin jonka jälkeen podi käännetään osoittamaan haluttua kohdetta. Tämä voisi siis vaatia että maali näkyy tutkassa.

Puskafoorumeilla on kyllä spekuloitu, että etusektorista lähestyvän stealth koneen voisi yrittää bongata sidewinderin IR hakupäällä. Se ei valitettavasti ole ihan helppo nakki toutettavaksi, eikä onnistuisi mitenkään järkevästi läheskään kaikilla käytössä olevilla AIM-9 versioilla. Riippuen missä moodissa sitä käytetään, se vaatisi silti joko sen kohteen osumisen IR sensorille määrätylle hakualueelle tai esimerkiksi JHMC:n kautta tapahtuvan maalinosoituksen, jolloin lentäjän pitäisi käytännössä katsoa maalia kohti mikä ei tietty oo niin helppoa jos kohde ei perhana vaan satu näkökenttään. Kolmas vaihtoehto olisi, että sidewinder lukitaan haluttuun maaliin tutkan avulla. Mikä taas kerran vaatii sen että maali näkyy tutkassa.


Tilannetietoisuus, vaikka silläkin uhalla että alkaa kuulostaa jankkaamiselta.

Todella harva tilanne lähtee käyntiin suoraan tilanteessa jossa koneet ovat välittömästi toistensa näköetäisyydellä. Vaikka harjoitustilanteessa koneet lähtivät samalta kentältä ja lensivät kimpassa harjoitusalueelle, niin ennenkuin harjoitus alkaa, otetaan siihen sopiva väli aikaiseksi. Todennäköisesti se väli on ollut pidempi kuin 30 kilometriä, jota pidetään jossain piireissä melko perhanan optimistisena maksimikantamana minkä verran silmämunalla voi olla saumaa nähdä toinen lentokone ilmasta. Ei nyt edes mennä siihen että minkä kokoisesta koneesta tuossa olisi kyse. Keli oli kyllä loistava, että näkyvyyttä olisi ollut. Tilanne alkaa siis BVR etäisyyksiltä.

Harjoitus lähtee käyntiin tilanteesta jossa molemmat osapuolet tietävät suurinpiirtein seuraavaa: Alue jossa leikitään ja että alueella on vihamielisiä lentokoneita, toisella osapuolella yksi ja toisella kaksi. Tällä hetkellä tilannekuva on molemmilla osapuolilla sama.

Nyt kun sitä välimatkaa on, ja F-16 ei tunnu näkevän tutkallaan F-35 paria niin siitä voidaan päätellä että joko häive on vielä tuossa kohti operaatiota riittävä jolloin F-35 ei tule havaituksi, tai se ei ole tutkakeilan teoreettisellä keilausalueella. Vastaavasti F-35 on havainnut F-16:n joka tarkoittaa, että joko se on ollut F-35:n tutkan keilausalueella tai se on tullut havaituksi joko FLIR sensorilla tai jollain DAS:n kameroista. F-35 sensorit ovat F-16 verrattuna ylivoimaisia. Se kykenee muodostamaan riittävän tilannekuvan jonka avulla se pääsee miettimään jatkotoimenpiteitä. Joko tuuri tai häive on estänyt F-16 muodostamasta vastaavaa tilannekuvaa.

Nyt kun ollaan tilanteessa jossa F-16 on edelleen autuaan tietämätön että on tullut havaituksi (paitsi tietty että hänelle on välitetty tämä viesti radiolla), niin tapahtuu se seuraava hienous minkä häive mahdollistaa. F-35 siirtyy kaikessa rauhassa valitsemansa aseen laukaisun kannalta parhaaksi katsomaansa asemaan. Voidaan melko varmasti sanoa että se ei kovin mieluusti ole siellä, mihin vihollisen aseet ja sensorit osoittavat jolloin se voisi tulla vaikka ihan vahingossa havaituksi vaikkapa sillä sidewinderin hakupäällä. Kun sulla teki mieli sanoa että katoisivat taakseen, niin ihan satavarmasti olet siinä oikeassa että _JOSSAIN_ siellä takana ne ihan kohta ovat. Ajelevat ihan rauhassa kun uhrilla ei juuri oo käryä että kohta sattuu, sellaista reittiä että se minimoi havaituksi tulemisen mahdollisuuden. Voivat olla joko samalla korkeudella senverran taaempana että vaikka sinne välistä kurkkisikin niin ei näy, tai lentävät matalammalla semmosesta kulmasta että eivät erotu suoraan taivasta vasten. Tai ehkä jopa melko perhanan korkealla, mikä on hyvä positio vihuun nähden ilmataistelussa, siellä kun on paljon potentiaalienergiaa ja ohuempi ilma jolloin kone lentää pienemmällä ilmanvastuksella, samoin kuten ohjukset. Hyvä tilannetieto on siis saattanut F-35:t asemaan jossa sen häive on säilynyt ja josta se voi laukaista aseensa juuri kun sille itselleen sopii, ilman että sitä ammutaan takaisin.

Loppua tuskin tarvii vääntää rautalangasta. F-16 on jo hävinnyt tuon pelin. Syynä ei ollut se että F-35 lento ominaisuudet olisivat ylivoimaiset F-16 nähden, tai että sillä olisi mukanaan ylivoimainen ohjus tai edes siinä että siellä on Tom Cruisen real life vastine vetämässä top gun manoveerejään, vaan yksinkertaisesti se, että sieltä F-16 hytästä puuttuu tarvittava tieto minkäänlaisten päätösten tekemiseen. Siltä on riistetty ne kokonaan häiveen ja parempien sensoreiden turvin.

Ja nyt sitten ajatusleikki, että mitä jos nuo kaksi muuta konetta olisivat edustaneet jotain muuta ilmasodan filosofista lähestymistapaa, olisiko tilanne ollut sama?

Lopputulema olisi hyvinkin voinut olla, mutta F-16 pärjäisi ainakin teoreettisesti todella paljon paremmin ja sillä olisi ollut jonkinlainen mahdollisuus taistella takaisin.

Mukavaa juhannusta kaikille foorumilaisille. Älkää kusko kännissä seisaaltaan veneestä ja liian lähelle nuotiota sammuninen on kielletty.

Jatkakaa.

Kiitoksia nojatuolipilotille erinomaisen valaisevasta ja mielenkiintoisesta selostuksesta.

Tämmöiset ovat palstan parasta antia!
 
On tuo Norja vähän ruosteessa, mutta mielenkiintoista katsottavaa silti.

Vaikka F-16 pilotti oli hyvin tietoinen tuosta teknologian epäsuhdasta koneiden välillä niin noista kommenteista paistaa silti lievä turhautuminen läpi kun ei tosiaan edes mark 1:llä näe vastustajaa.

Liekköhän kukaan joka on joko lentänyt F-35:llä tai harjoitellut sitä vastaan (poislukien F-22 heput) jäänyt siihen mielikuvaan että ei se stealth ja huippuluokan tilannetieto oo niin iso juttu ja että kyllä vanhalla kunnon koneella [oma suosikki tähän] pärjää ihan hyvin koska se on niin hyvä [syötä tähän lemppari koiratappelumanoveerisi].

Kognitiivinen dissonanssi on jännä juttu.

Eihän uutta konetta kannattaisi laittaa jos se ei olisi selkeästi vanhaa parempi. F-100 vs F-16 -matsit varmaan olleet aikoinaan aivan samalla tavalla yhtä maalia.
Toinen juttu sitten kertooko se mitään HX- koneiden keskinäisestä paremmuudesta. Gripen E vs F- 16 päättyisi luultavasti samoin.
 
Oli miten oli, APG-66 ei ole ollut kovin suorituskykyisen tutkan maineessa. Tunnetaan myös Helen Keller-tutkana irvileukaisten lentäjien keskuudessa. Tosin Norjalla on uudempi versio tutkasta kuin USAF:n koneissa.
 
Forresterin ei-Ridge vaan Charles on taas vähän laskeskellut, nyt Tanskan lukemien pohjalta onko HX:ssä varaa ostaa F-35:sta.

Tällaisia lukuja katsellessa kyllä mietin, että voiko suomalaista järjestelmää tuunata kuitenkaan niin tehokkaaksi, että se 60 F-35 mahtuu siihen neljännesmiljardiin vuodessa. Toisaalta taistelunkestävällä järjestelmällä itse pääjehu Purasen mukaan voidaan vielä pikkaisen vähemmän hankkia, niin reilulla 55 F-35:lla voi tulla tiukaksi.
 
Suuria odotuksia sille, että HX:ssä saavat mystisesti laskettua Suomen oloissa F-35:a saatavan merkittävästi enemmän kuin muualla samaan rahaan.

No, vastaukset on vielä tulematta ja kukaan muu ei osaa excelöidä meidän kustannustekijöitä.
Julkisista luvuista päätellen ainakin veikkaan, että kustannustekijöiden vuoksi voitto saattaakin mennä Rafalelle tai Super Hornetille.
 
Suuria odotuksia sille, että HX:ssä saavat mystisesti laskettua Suomen oloissa F-35:a saatavan merkittävästi enemmän kuin muualla samaan rahaan.

No, vastaukset on vielä tulematta ja kukaan muu ei osaa excelöidä meidän kustannustekijöitä.

Olen ainakin itse hyvin varma siitä, että jos f35 arvioidaan suorituskyvyltään parhaaksi, ja ainoaksi kandiksi, joka kykenee asemansa säilyttämään seuraavien 30v aikana, niin kyllä se hankitaan, vaikka itse sen ranskattaren perään edelleenkin haikailen....
 
Viimeksi muokattu:
Suuria odotuksia sille, että HX:ssä saavat mystisesti laskettua Suomen oloissa F-35:a saatavan merkittävästi enemmän kuin muualla samaan rahaan.

No, vastaukset on vielä tulematta ja kukaan muu ei osaa excelöidä meidän kustannustekijöitä.
Saa kyllä kenttäpiispa aikamoiset siunaukset tehdä, että saadaan maagisesti puolet pienemmät kustannukset kuin muut maat Salamakakkosen kanssa.
 
Back
Top