F-35 Lightning II

@Teräsvilla Sen verran täsmennystä edelliseen, että JOTAIN näkemyksiä noista on jo olemassa. En tiedä, ovatko virallisia vai fanien aikaansaannoksia:

em4wURg.jpg


64XUrqi.jpg


g92AKIV.jpg


CYdVYPP.jpg
Kiitos! Omaan silmään näyttää hyvin samanlaisilta kuin F-16:sta.
 
Haeskelin myöskin laiskana miehenä:

F-35:n olemassaolevan ohjelmiston päälle asennetaan Israelin oma softapaketti, joka mahdollistaa kotimaisen tietovuon ja kotimaisten omasuoja/häirintäjärjestelmien käyttämisen. Lisäksi koneeseen tulee pudotettavat ei-häiveiset lisäpolttoainesäiliöt ja myöhemmin myös häiveiset rungonmyötäiset lisäpolttoainesäiliöt.
Toisin kuin täällä vihervassareiden ja persukokkareiden kiirastulessa, tuo saattaa jopa onnistua.Seuraamme iippojen kotimaisia hankintoja mielenkiinnolla. (Ehkä täälläkin hyödytään, jos Spiken tie Suomen RTO:ksi jotain kertoo.)

Onko kuvia siitä minkälaiset konformaalit Salama Kakkoseen voisi tulla? Eikös ne esim. Eagleen ollut vähän hätäratkaisu. Ei parantanut yleistä aeromystiikkaa tai löpönkulutusta vaikka vähän lisäsi nousuvoimaa, tjsp.
 
Älä nyt, eikös tuo ole selvä Miss XL?
Muut ovatkin sitten luokkaa Miss Isoäiti... (ja Gripukka pelkkä Miss) ;)
Raatimme hyväksyy, kunhan ei mennä niiden taannoisten kaameiden minkki-ketjujen tasolle.

Joskus tulevaisuudessa on semmoinenkin mahdollinen että täällä on naisia lukijoina ja kummaltakin puolelta trans-ihmisiä. Pitäähän kaikkeen varautua sanoi suomalainen.

Mieltäni en tänään pahoittanut. Kai senkin kerkeis jos yrittäis

[Waka wanha tietsikka-asennus, työsyistä, jossa ei forumin smailit ja emojit enää näköjään toimi]
 

Israel’s Specially-Built F-35I Test Jet Just Touched Down In-Country

This unique version of the F-35I stealth fighter will help introduce new weapons and avionics for the “Adir.”

ByThomas Newdick
November 11, 2020

The Israeli Air Force’s uniquely outfitted test variant of the F-35I stealth fighter has arrived in the country, the air force confirmed today. The one-off version of the “Adir,” as the aircraft is named in Israel, touched down at Tel Nof Air Force Base in the center of the country, which has new facilities, including a revamped flight line, to host the fifth-generation jet.

Described by the Israeli Air Force (IAF) as “the first test F-35” outside the United States, the specially equipped F-35I will join the service’s Flight Testing Center (FTC) Squadron, also known by its Hebrew acronym MANAT, which is charged with putting all of its equipment through its paces, including aircraft and weapons trials, avionics integration, and airframe modification and testing.

In the near future, Tel Nof AFB will also receive engineers from manufacturer Lockheed Martin to help the FTC’s personnel learn their way around the F-35I. “The IAF knows how to operate the “Adir,” but does not yet know how to operate an experimental model,” Lieutenant Colonel Y continued. “We need to receive the relevant knowledge in order to operate the aircraft and fly it prior to the testing process.”

Intriguingly, the commander of the FTC Squadron has said that he considers it likely that the United States will now “produce additional aircraft based on the current [AS-15] model for themselves.” This could take the form of a so-called “unlocked” F-35 that would be rigged up to make testing of all kinds a simpler, and less costly, proposition.

Whether the U.S. military also gets its hands on specially configured test F-35s any time soon, the future capabilities of the IAF’s frontline “Adir” fleet can now be more fully explored thanks to the latest equipment for Tel Nof’s Flight Testing Center.
https://www.thedrive.com/the-war-zo...t-f-35i-test-jet-just-touched-down-in-country


Ensimmäinen modifioitu versio on saapunut Israeliin. Modifikaatioyksilö tunnetaan linjastonimella AS-15. Koneen modifiointi ei ole helppoa kaikkineen ja U.S.+ L&M ei ole mahdollistanut Israelille pääsyä kaikkeen järjestelmädataan koneessa.

Jenkit saattavat kiinnostua tuottamaan koekappaleen tuota Israeli-mallia myös ja mielenkiintoista nähdä miten se vaikuttaisi konetyypin kehitykseen.
 

REAL Fighter Pilot on WHY the F-35 has received so much Negative Attention​

Eli tuosta voisi päätellä että kaikki maat siirtyvät käyttämään 5. tai 6. sukupolven koneita jollakin aikataululla. Saksa ja Ranska ilmeisesti 2040-luvulla kun saavat seuraavan sukupolven koneensa valmiiksi. UK lentää pääosassa Typhooneilla ja jonkun verran F-35:illa, Typhoonien tilalle seuraavan sukupolven eurooppalainen kone sitten kun sellainen on saatavilla. Suomi tekee tuon sukupolvihypyn nyt tai 2000-luvun puolessavälissä kun HX:n seuraajaa valitaan.
 
Eli tuosta voisi päätellä että kaikki maat siirtyvät käyttämään 5. tai 6. sukupolven koneita jollakin aikataululla. Saksa ja Ranska ilmeisesti 2040-luvulla kun saavat seuraavan sukupolven koneensa valmiiksi. UK lentää pääosassa Typhooneilla ja jonkun verran F-35:illa, Typhoonien tilalle seuraavan sukupolven eurooppalainen kone sitten kun sellainen on saatavilla. Suomi tekee tuon sukupolvihypyn nyt tai 2000-luvun puolessavälissä kun HX:n seuraajaa valitaan.
Muistaakseni Puranen totesi, että uutta hävittäjää suunnitellessa, suunnittelupäätöksen aloittamisesta ensimmäiseen valmiiseen hävittäjään menee se n. 15 vuotta ja sitten vielä tulee se varsinainen hankintaohjelma päälle.

Ja Typhoonkin muistaakseni myöhästyi seitsemällä vuodella.

Eli jos nyt aloitetaan suunnittelemaan ja rakentamaan eurooppalaista 5. sukupolven konetta, niin 2035 alkaa ensimmäiset tulemaan tehtaan linjalta. Ja yllätyn, jos homma ei viivästele. Joten lisätään se 7 vuotta lisää. Eli joskus 2040-luvulla ensimmäiset koneet tulevat linjastolta. Ja kaikkihan ei tule kerralla vaan todennäköisesti reilun kymmenen vuoden aikana. Eli luultavasti sekä Typhoon ja Rafale (jälkimmäinen varsinkin) ovat vielä kuvioissa ja niitä kehitetään kun HX:stä luovutaan asteittain v. 2055 alkaen ja HX:n seuraajasta päätetään noin v. 2050.

Ja VTV:n HX:n budjetin grafiikoista näkee, että viimeinen MLU on suunniteltu vuosille 2049-2050.

Joten kyllähän tässä käy järkeen tuo Keräsen lausuma että kaikilla on sitä elinkaarta tarpeeksi.
 
Et sitten kovin rohkealla tulkinnalla lähtenyt liikkeelle. :unsure:
Ajattelin asiaa koko 2000-luvun kannalta, ei ainoastaan muutaman lähivuoden ajalta. 1. maailmansodassa käytettiin pääasiassa 2- ja 3-tasoisia koneita. 2. maailmansodassakin oli vielä joitakin tällaisia koneita mukana, mutta suurin osa jo 1-tasoisia koneita. Korean sodassa vain muutamaa vuotta myöhemmin tuskin 2-tasoja enää oli käytössä. Sodan aikana todellinen suorituskyky tulee nopeammin esiin kuin rauhan aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Eli tuosta voisi päätellä että kaikki maat siirtyvät käyttämään 5. tai 6. sukupolven koneita jollakin aikataululla. Saksa ja Ranska ilmeisesti 2040-luvulla kun saavat seuraavan sukupolven koneensa valmiiksi. UK lentää pääosassa Typhooneilla ja jonkun verran F-35:illa, Typhoonien tilalle seuraavan sukupolven eurooppalainen kone sitten kun sellainen on saatavilla. Suomi tekee tuon sukupolvihypyn nyt tai 2000-luvun puolessavälissä kun HX:n seuraajaa valitaan.

Et sitten kovin rohkealla tulkinnalla lähtenyt liikkeelle. :unsure:

Pidin erittäin rohkeana tuossa veikkauksessa kohtaa KAIKKI maat.
 
Muistaakseni Puranen totesi, että uutta hävittäjää suunnitellessa, suunnittelupäätöksen aloittamisesta ensimmäiseen valmiiseen hävittäjään menee se n. 15 vuotta ja sitten vielä tulee se varsinainen hankintaohjelma päälle.

Ja Typhoonkin muistaakseni myöhästyi seitsemällä vuodella.

Eli jos nyt aloitetaan suunnittelemaan ja rakentamaan eurooppalaista 5. sukupolven konetta, niin 2035 alkaa ensimmäiset tulemaan tehtaan linjalta. Ja yllätyn, jos homma ei viivästele. Joten lisätään se 7 vuotta lisää. Eli joskus 2040-luvulla ensimmäiset koneet tulevat linjastolta. Ja kaikkihan ei tule kerralla vaan todennäköisesti reilun kymmenen vuoden aikana. Eli luultavasti sekä Typhoon ja Rafale (jälkimmäinen varsinkin) ovat vielä kuvioissa ja niitä kehitetään kun HX:stä luovutaan asteittain v. 2055 alkaen ja HX:n seuraajasta päätetään noin v. 2050.

Ja VTV:n HX:n budjetin grafiikoista näkee, että viimeinen MLU on suunniteltu vuosille 2049-2050.

Joten kyllähän tässä käy järkeen tuo Keräsen lausuma että kaikilla on sitä elinkaarta tarpeeksi.

Mutta onko Super Hornetilla? Vaikka uudet kehitysprojektit menisivätkin pitkiksi, niin aina voi ostaa lisää F-35C:tä.
 
Back
Top