F-35 Lightning II

Saattaa olla, ettei sillä ole erityisesti väliä millä sen teollisen yhteistyön tarpeen täyttää kunhan vain suorituskykyarvioon pääsee.
Sen puolesta tuollaisen ison kokoonpanon tarjoaminen voi olla helppo ratkaisu. Mutta sitäkin voi halutessaan osaoptimoida. Eli miten lähelle pääsee edullisemmalla pienellä harjoitussarjalla?
 
Tuliko muulinpotku F-35:n kilpailijoiden käkättimeen?
Jopa kokoonpano onnistuu optiona. Mitenkäs nyt "full autonomy" osoitetaan näyttävästi kun tällä ei enää välttämättä erotu?
Kaikki on eteenpäin tietysti, mutta tuo 'limited assembly' on kyllä tosi limited. Eli päärunkokappaleiden yhteenliittäminen (ilmeisesti) jonka jälkeen ohjainpinnat, sivuvakaajat, tykki ja heittoistuin päräytetään Makitalla kiinni. Ja vissiin vain 4 koneelle?
Tietenkin voi olla että tuo riittää Sveitsin minimivaatimuksiin. Siellä on ehkä uhkailtu että jos ette anna minkäänlaista siimaa kokoonpanossa niin kaupatkaa flyygeliänne jonnekin muualle.

Huomaa että "unique offer for Switzerland!" ;) Eli ei tarjolla suomalaisille!
 
Kaikki on eteenpäin tietysti, mutta tuo 'limited assembly' on kyllä tosi limited. Eli päärunkokappaleiden yhteenliittäminen (ilmeisesti) jonka jälkeen ohjainpinnat, sivuvakaajat, tykki ja heittoistuin päräytetään Makitalla kiinni. Ja vissiin vain 4 koneelle?
Tietenkin voi olla että tuo riittää Sveitsin minimivaatimuksiin. Siellä on ehkä uhkailtu että jos ette anna minkäänlaista siimaa kokoonpanossa niin kaupatkaa flyygeliänne jonnekin muualle.

Huomaa että "unique offer for Switzerland!" ;) Eli ei tarjolla suomalaisille!
Suomelle voi sitten tarjota viiden koneen kokoamista niin se on "unique offer for Finland" :unsure:
 
Oliskohan meillekin mahdollisuus tähän? Vaikkapa jollekin saman suuruusluokan määrälle?

En näe mitään syytä uskoa toisin. Suurempi kysymys on, mitä muuta itsenäistä huoltokykyä tukevaa järjestelyä saadaan aikaan.

Onko PBL ja ALIE ALIS ODIN niskan päällä täälläkin? Systeemistä on toki tehty myönnytyksiä Israelille, mutta onko niitä mahdollista tehdä Suomelle? Jos liittoutumattoman Suomen ruinaaminen tuottaa tulosta, niin sen jälkeen kaikki voivat vetää esiin Suomi-kortin ja koko järjestelmältä putoaa pohja.
 
En näe mitään syytä uskoa toisin. Suurempi kysymys on, mitä muuta itsenäistä huoltokykyä tukevaa järjestelyä saadaan aikaan.

Onko PBL ja ALIE ALIS ODIN niskan päällä täälläkin? Systeemistä on toki tehty myönnytyksiä Israelille, mutta onko niitä mahdollista tehdä Suomelle? Jos liittoutumattoman Suomen ruinaaminen tuottaa tulosta, niin sen jälkeen kaikki voivat vetää esiin Suomi-kortin ja koko järjestelmältä putoaa pohja.
GD oli aikoinaan nihkeä mitään asiakkaiden omia vaatimuksia kohtaan mutta luulisi ettei LockMart ala vaarantamaan diiliä pikkuasioiden vuoksi. Paitsi iso tilaus, niin mahdollisuus kuitenkin kyykätä kaikki primäärikilpailijat samassa kisassa.
 
GD oli aikoinaan nihkeä mitään asiakkaiden omia vaatimuksia kohtaan mutta luulisi ettei LockMart ala vaarantamaan diiliä pikkuasioiden vuoksi. Paitsi iso tilaus, niin mahdollisuus kuitenkin kyykätä kaikki primäärikilpailijat samassa kisassa.

Onko tässä kyse pelkästään konevalmistajan nihkeydestä? Voi olla, että olen haksahtanut trolleihin, mutta kai liittovaltiollakin on sanansa sanottavana? Kuten UAE:n kauppaan sanottiin.


Keskitetyssä huoltojärjestelmä on omat etunsa. Pienempi tietovuotoriski, kun koneen sielunelämä ei ole ihan kaikkien tiedossa, ja pienempi riski kohdata "omia" koneita taistelukentällä. Plus järjestelmän säästöt kai pohjautuvat siihen, että järjestelmän piirissä on mahdollisimman paljon koneita?
 
Tuliko muulinpotku F-35:n kilpailijoiden käkättimeen?
Jopa kokoonpano onnistuu optiona. Mitenkäs nyt "full autonomy" osoitetaan näyttävästi kun tällä ei enää välttämättä erotu?
Voisi verrata höyhenellä kutitteluun ja kalasteluun. Vain 4 koneen kokoonpano koko määrästä on vitsi ja yritys kaapia jotakin kasaan kun kilpailijat voivat tarjota paljon enemmän tässä suhteessa.
Kuinka paljon kannattaisi santsata yhden parven kasaamiseen kotimaassa? No, lisätyövoimaa ei tarvittaisi varmaankaan joten se ei työllisyyttä lisää. Tietoa lisää kyllä, mutta suuri kysymys tämänkin jälkeen on se itsenäinen operointikyky ja ylläpito kotimaassa.
 
Voisi verrata höyhenellä kutitteluun ja kalasteluun. Vain 4 koneen kokoonpano koko määrästä on vitsi ja yritys kaapia jotakin kasaan kun kilpailijat voivat tarjota paljon enemmän tässä suhteessa.
Kuinka paljon kannattaisi santsata yhden parven kasaamiseen kotimaassa? No, lisätyövoimaa ei tarvittaisi varmaankaan joten se ei työllisyyttä lisää. Tietoa lisää kyllä, mutta suuri kysymys tämänkin jälkeen on se itsenäinen operointikyky ja ylläpito kotimaassa.
Vittu sun santsailuja.
 
Voisi verrata höyhenellä kutitteluun ja kalasteluun. Vain 4 koneen kokoonpano koko määrästä on vitsi ja yritys kaapia jotakin kasaan kun kilpailijat voivat tarjota paljon enemmän tässä suhteessa.
Kuinka paljon kannattaisi santsata yhden parven kasaamiseen kotimaassa? No, lisätyövoimaa ei tarvittaisi varmaankaan joten se ei työllisyyttä lisää. Tietoa lisää kyllä, mutta suuri kysymys tämänkin jälkeen on se itsenäinen operointikyky ja ylläpito kotimaassa.
En usko että on mahdollista santsata. Kymmenen miljardia pitää riittää.
 

santsata​

verbi
  1. puhekieltä ottaa lisää ruokaa tai juomaa.
    Esimerkiksi: Santsata keittoa. Saanko santsata?

satsata​

verbi
  1. puhekieltä panostaa.
    Esimerkiksi: Firma satsasi paljon uusiin koneisiin.


Sana taitaa tulla ruotsista:

verbi
satsa
  1. panostaa
  2. sijoittaa
  3. satsata
 
Voisi verrata höyhenellä kutitteluun ja kalasteluun. Vain 4 koneen kokoonpano koko määrästä on vitsi ja yritys kaapia jotakin kasaan kun kilpailijat voivat tarjota paljon enemmän tässä suhteessa.
Kuinka paljon kannattaisi santsata yhden parven kasaamiseen kotimaassa? No, lisätyövoimaa ei tarvittaisi varmaankaan joten se ei työllisyyttä lisää. Tietoa lisää kyllä, mutta suuri kysymys tämänkin jälkeen on se itsenäinen operointikyky ja ylläpito kotimaassa.

Taitaa F35 - konsortion keskinäiset sopimukset, ja kokoonpanolinjan turvallisuuskysymykset olla suurena haasteena kokoonpanon hajauttamisessa.

Ja kyllähän yhden parvenkin kokoaminen lisää omaa osaamista ja edelleen huoltovarmuutta siinä kuin 60 koneenkin kasaan naputtelu.

Kuinka kustannustehokasta manööveri on niin se on sitten toinen juttu.
 
Taitaa F35 - konsortion keskinäiset sopimukset, ja kokoonpanolinjan turvallisuuskysymykset olla suurena haasteena kokoonpanon hajauttamisessa.

Ja kyllähän yhden parvenkin kokoaminen lisää omaa osaamista ja edelleen huoltovarmuutta siinä kuin 60 koneenkin kasaan naputtelu.

Kuinka kustannustehokasta manööveri on niin se on sitten toinen juttu.
Varmaan halvemmaksi tulee kuin koko satsin kasaaminen.
 
Back
Top