F-35 Lightning II

Pitää kuitenkin muistaa se 30% IP-velvoite, josta pääosa kohdistuu suoraan hankkeeseen eli käytännössä ylläpitoon.
Kuinka tämmöinen käytännössä toimii?
HX valmistaja ostaa mitä?

Hornetin kohdalla kokoonpano ja osavalmistus oli selvä. Myyjä siis ostaa itselleen kuuluvaa työtä suomesta, eli kokoonpanoa/valmistusta = suora vastakauppa.

"Hyväksytyistä vastakaupoista suoria, hävittäjien kokoonpanoon ja osavalmistukseen liittyviä kauppoja on tehty 470 miljoonan dollarin arvosta. Suurin osa eli 86 prosenttia kaupoista on kuitenkin ollut epäsuoraa vastakauppaa eli vientiä, teknologian siirtoa, markkinointiapua ja investointeja"

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001325161.html


Ja tässä vihoviimeinen suora vastakauppa hornetilla. Suomesta siis ostettiin elinkaari päivitykseen liittyvää työtä. Mm ohjelmistokehitystä.

"Lentokoneyhtiö Boeing ilmoitti torstaina saaneensa päätökseen Suomen ilmavoimien F-18 Hornet -hävittäjien elinkaaripäivitykseen liittyvän teollisen yhteistyön ohjelman, jonka arvo oli 67 miljoonaa dollaria eli 57 miljoonaa euroa. Asiasta kertoo Talouselämä."



https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...se-kesti/33d37577-8949-39b6-b442-fea4681ec10d
 
Epäsuora tulkitaan herkemmin laittomaksi yritystueksi, joten siksi tuntuu olevan ennakkoon preferenssi suosia suoraan koneeseen kokoonpanoon ja ylläpitoon kohdistuvaa.
F-35 osalta oli aiemmin näkemys. että se ei voi juuri tarjotakaan muuta kuin epäsuoraa. Mutta Sveitsin 4:n kokoonpanotarjous ja Norjan moottorikorjaamon Patria-kuvio voi olla eri mieltä.

Business Finlandin kautta toisaalta jaettiin sektorikohtaisesti toiveita tarjottavista hankkeista, jotka ei liity suoraan itse ainakaan hävittäjien kokoonpanoon ja ylläpitoon vaan tutkimus ja tuotekehitykseen.

"HX-hävittäjähankkeen teolliseen yhteistyöhön voivat osallistua suomalaiset yritykset sekä tutkimusorganisaatiot.

Yhteistyöprojektien on liityttävä kansallisen turvallisuuden kannalta kriittisiin teknologioihin tai strategiseen teolliseen osaamiseen.

Osallistujan osaamisen on kohdistuttava esimerkiksi jollekin seuraavista osa-alueista:

  • Ohjelmistot
  • Kyberkyvykkyydet
  • Tekoäly
  • Autonomiset järjestelmät
  • Rakenteet, materiaalit, logistiikka
  • Suunnattu energia
  • Tutkimus
  • Kriittiset kaksikäyttötuotteet
  • Sensorit
  • Johtamisjärjestelmät
  • Tiedustelun, valvonnan ja maalittamistuen järjestelmät
  • Moniteknologisten järjestelmien hallinta
  • Energeettiset materiaalit"
 
Osallistujan osaamisen on kohdistuttava esimerkiksi jollekin seuraavista osa-alueista:

  • Ohjelmistot
  • Kyberkyvykkyydet
  • Tekoäly
  • Autonomiset järjestelmät
  • Rakenteet, materiaalit, logistiikka
  • Suunnattu energia
  • Tutkimus
  • Kriittiset kaksikäyttötuotteet
  • Sensorit
  • Johtamisjärjestelmät
  • Tiedustelun, valvonnan ja maalittamistuen järjestelmät
  • Moniteknologisten järjestelmien hallinta
  • Energeettiset materiaalit"
Ja eiköhän Suomestakin löydy 3 miljardilla eurolla näiltä sektoreilta kehitettävää. Ja muistaakseni tuo teollinen yhteistyö tehdään vuosikymmenen aikana siitä, kun hankintasopparit on allekirjoitettu siihen hetkeen kun viimeinen kone on laskeutunut tai koottu kotimaan tuotantolinjalla.

Eli eiköhän noissa kaikissa listan alueissa löydy 300 miljoonalla vuosittain kehityskohteita, joiden parissa kehittää suomalaista teollisuutta.
 
Kuinka tämmöinen käytännössä toimii?
HX valmistaja ostaa mitä?

Hornetin kohdalla kokoonpano ja osavalmistus oli selvä. Myyjä siis ostaa itselleen kuuluvaa työtä suomesta, eli kokoonpanoa/valmistusta = suora vastakauppa.

"Hyväksytyistä vastakaupoista suoria, hävittäjien kokoonpanoon ja osavalmistukseen liittyviä kauppoja on tehty 470 miljoonan dollarin arvosta. Suurin osa eli 86 prosenttia kaupoista on kuitenkin ollut epäsuoraa vastakauppaa eli vientiä, teknologian siirtoa, markkinointiapua ja investointeja"

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001325161.html


Ja tässä vihoviimeinen suora vastakauppa hornetilla. Suomesta siis ostettiin elinkaari päivitykseen liittyvää työtä. Mm ohjelmistokehitystä.

"Lentokoneyhtiö Boeing ilmoitti torstaina saaneensa päätökseen Suomen ilmavoimien F-18 Hornet -hävittäjien elinkaaripäivitykseen liittyvän teollisen yhteistyön ohjelman, jonka arvo oli 67 miljoonaa dollaria eli 57 miljoonaa euroa. Asiasta kertoo Talouselämä."



https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...se-kesti/33d37577-8949-39b6-b442-fea4681ec10d

Kyllä se HX-hankkeessa varmasti menee samansuuntaisesti kuin DX-hankkeessakin. Mikäli F-35 tulee valituksi, niin sitten kyllä ylläpito korostuu, ellei kokoonpanoa ole.
 
Yhä enemmän vaaka kallistuu Salamakakkosen puolelle, jos tuollaisia saadaan mukaan.
No jaa. Kyseinen ase on jo ollut koelennoilla SH:n ripustimissa, joten ei kilpailuetua kolmefemmalle HX-hankkeen kannalta. Olisi kyllä kieltämättä ihan hieno ase, toivottavasti tuota sitten mietitään tulevissa MLU-vaiheissa jos valitaan jompikumpi jenkkivehje.
 
No jaa. Kyseinen ase on jo ollut koelennoilla SH:n ripustimissa, joten ei kilpailuetua kolmefemmalle HX-hankkeen kannalta. Olisi kyllä kieltämättä ihan hieno ase, toivottavasti tuota sitten mietitään tulevissa MLU-vaiheissa jos valitaan jompikumpi jenkkivehje.
Onhan tuo ollut jo tovin ilmavoimien joululahjalistalla joten varmasti tulossa jos vain palaset osuu kohdilleen. Nyt jos sen saa vielä häivekoneen asekuiluun niin onhan tuo melkoinen pimennystyökalu.
 
Taannoinen raportti kolmevitosen rysäytyksestä on nyt saatavana myös videona jos ei jaksa koko monisivuista rapsaa lukea.


Ei tietysti mitään uutta, mutta hävittäjälentäjä onnistuu aina kertomaan asiat paremmin kuin tuhat kirjoitettua sanaa.
 
Taannoinen raportti kolmevitosen rysäytyksestä on nyt saatavana myös videona jos ei jaksa koko monisivuista rapsaa lukea.


Ei tietysti mitään uutta, mutta hävittäjälentäjä onnistuu aina kertomaan asiat paremmin kuin tuhat kirjoitettua sanaa.

Viimeinen sana ja opetus ammattipilotin suustakin oli yllätys yllätys GO AROUND. Se olisi ratkaissut monta ongelmaa kun kone oli täysin lentokuntoinen.
 
Ketkähän noita Qatarin hävittäjiä lentävät? Vaikea uskoa, että Qatarin 300 000 syntyperäistä tuottaisivat riittävästi halukkaita ja osaavia lentäjiä. Onko palkattu esim. Ranskan ilmavoimista kovalla rahalla lentäjiä? Voisin kuvitella, että Rafale-pilotti Ranskasta voisi kokea houkutusta, jos pöytään lyötäisiin vaikkapa 3 miljoonan euron arvoinen 5 vuoden sopimus lentää Rafalea Qatarissa
Ei niitä aina lennä paljon kukaan. Öljymaiden asevoimat ovat usein legendaarisen alimiehitettyjä. Esimerkiksi Emiraattien ilmavoimilla on yli 500 lentokonetta (joista taistelukoneita 140), mutta henkilöstövahvuus on vain noin 4000, vrt. Suomen ilmavoimien rauhan ajan vahvuus n. 3100.
 
Ei niitä aina lennä paljon kukaan. Öljymaiden asevoimat ovat usein legendaarisen alimiehitettyjä. Esimerkiksi Emiraattien ilmavoimilla on yli 500 lentokonetta (joista taistelukoneita 140), mutta henkilöstövahvuus on vain noin 4000, vrt. Suomen ilmavoimien rauhan ajan vahvuus n. 3100.
Voi myös olla, että niitä lentävät contractorit ostettuna palveluna, jolloin tämä henkilöstö ei näy ilmavoimien vahvuudessa.
 
Back
Top