Gyllis1
Respected Leader
Onko tuosta suoran ja epäsuoran jakaumasta ollut juttua missään?Pitää kuitenkin muistaa se 30% IP-velvoite, josta pääosa kohdistuu suoraan hankkeeseen eli käytännössä ylläpitoon.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Onko tuosta suoran ja epäsuoran jakaumasta ollut juttua missään?Pitää kuitenkin muistaa se 30% IP-velvoite, josta pääosa kohdistuu suoraan hankkeeseen eli käytännössä ylläpitoon.
Onko tuosta suoran ja epäsuoran jakaumasta ollut juttua missään?
Ei kait ainakaan julkisuudessa. Jokunen vuosi sitten PV:ssa laadittiin teknologialistoja epäsuoraa osuutta varten, mutta silloinkaan ei käynyt ilmi lopullista osuutta.
Kuinka tämmöinen käytännössä toimii?Pitää kuitenkin muistaa se 30% IP-velvoite, josta pääosa kohdistuu suoraan hankkeeseen eli käytännössä ylläpitoon.
Ja eiköhän Suomestakin löydy 3 miljardilla eurolla näiltä sektoreilta kehitettävää. Ja muistaakseni tuo teollinen yhteistyö tehdään vuosikymmenen aikana siitä, kun hankintasopparit on allekirjoitettu siihen hetkeen kun viimeinen kone on laskeutunut tai koottu kotimaan tuotantolinjalla.Osallistujan osaamisen on kohdistuttava esimerkiksi jollekin seuraavista osa-alueista:
- Ohjelmistot
- Kyberkyvykkyydet
- Tekoäly
- Autonomiset järjestelmät
- Rakenteet, materiaalit, logistiikka
- Suunnattu energia
- Tutkimus
- Kriittiset kaksikäyttötuotteet
- Sensorit
- Johtamisjärjestelmät
- Tiedustelun, valvonnan ja maalittamistuen järjestelmät
- Moniteknologisten järjestelmien hallinta
- Energeettiset materiaalit"
Kuinka tämmöinen käytännössä toimii?
HX valmistaja ostaa mitä?
Hornetin kohdalla kokoonpano ja osavalmistus oli selvä. Myyjä siis ostaa itselleen kuuluvaa työtä suomesta, eli kokoonpanoa/valmistusta = suora vastakauppa.
"Hyväksytyistä vastakaupoista suoria, hävittäjien kokoonpanoon ja osavalmistukseen liittyviä kauppoja on tehty 470 miljoonan dollarin arvosta. Suurin osa eli 86 prosenttia kaupoista on kuitenkin ollut epäsuoraa vastakauppaa eli vientiä, teknologian siirtoa, markkinointiapua ja investointeja"
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001325161.html
Ja tässä vihoviimeinen suora vastakauppa hornetilla. Suomesta siis ostettiin elinkaari päivitykseen liittyvää työtä. Mm ohjelmistokehitystä.
"Lentokoneyhtiö Boeing ilmoitti torstaina saaneensa päätökseen Suomen ilmavoimien F-18 Hornet -hävittäjien elinkaaripäivitykseen liittyvän teollisen yhteistyön ohjelman, jonka arvo oli 67 miljoonaa dollaria eli 57 miljoonaa euroa. Asiasta kertoo Talouselämä."
https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...se-kesti/33d37577-8949-39b6-b442-fea4681ec10d
Yhä enemmän vaaka kallistuu Salamakakkosen puolelle, jos tuollaisia saadaan mukaan.
No jaa. Kyseinen ase on jo ollut koelennoilla SH:n ripustimissa, joten ei kilpailuetua kolmefemmalle HX-hankkeen kannalta. Olisi kyllä kieltämättä ihan hieno ase, toivottavasti tuota sitten mietitään tulevissa MLU-vaiheissa jos valitaan jompikumpi jenkkivehje.Yhä enemmän vaaka kallistuu Salamakakkosen puolelle, jos tuollaisia saadaan mukaan.
Onhan tuo ollut jo tovin ilmavoimien joululahjalistalla joten varmasti tulossa jos vain palaset osuu kohdilleen. Nyt jos sen saa vielä häivekoneen asekuiluun niin onhan tuo melkoinen pimennystyökalu.No jaa. Kyseinen ase on jo ollut koelennoilla SH:n ripustimissa, joten ei kilpailuetua kolmefemmalle HX-hankkeen kannalta. Olisi kyllä kieltämättä ihan hieno ase, toivottavasti tuota sitten mietitään tulevissa MLU-vaiheissa jos valitaan jompikumpi jenkkivehje.
Taannoinen raportti kolmevitosen rysäytyksestä on nyt saatavana myös videona jos ei jaksa koko monisivuista rapsaa lukea.
Ei tietysti mitään uutta, mutta hävittäjälentäjä onnistuu aina kertomaan asiat paremmin kuin tuhat kirjoitettua sanaa.
Ei niitä aina lennä paljon kukaan. Öljymaiden asevoimat ovat usein legendaarisen alimiehitettyjä. Esimerkiksi Emiraattien ilmavoimilla on yli 500 lentokonetta (joista taistelukoneita 140), mutta henkilöstövahvuus on vain noin 4000, vrt. Suomen ilmavoimien rauhan ajan vahvuus n. 3100.Ketkähän noita Qatarin hävittäjiä lentävät? Vaikea uskoa, että Qatarin 300 000 syntyperäistä tuottaisivat riittävästi halukkaita ja osaavia lentäjiä. Onko palkattu esim. Ranskan ilmavoimista kovalla rahalla lentäjiä? Voisin kuvitella, että Rafale-pilotti Ranskasta voisi kokea houkutusta, jos pöytään lyötäisiin vaikkapa 3 miljoonan euron arvoinen 5 vuoden sopimus lentää Rafalea Qatarissa
Voi myös olla, että niitä lentävät contractorit ostettuna palveluna, jolloin tämä henkilöstö ei näy ilmavoimien vahvuudessa.Ei niitä aina lennä paljon kukaan. Öljymaiden asevoimat ovat usein legendaarisen alimiehitettyjä. Esimerkiksi Emiraattien ilmavoimilla on yli 500 lentokonetta (joista taistelukoneita 140), mutta henkilöstövahvuus on vain noin 4000, vrt. Suomen ilmavoimien rauhan ajan vahvuus n. 3100.