F-35 Lightning II

Pidin erittäin rohkeana tuossa veikkauksessa kohtaa KAIKKI maat.
Olisiko enemmän paikkansa pitävä että kaikki maat
-joiden naapurimaa voi olla sotilaallisesti uhkaava ja jolla on vähintään 5 sukupolven koneita käytössä (naapurin teknologiaetu painostaa saman sukupolven koneiden hankintaan)
-joilla on rahaa 5. sukupolven koneiden hankintaan
-joille 5 sukupolven koneita joku suostuu myymään (kaikille maillehan ei moderneja koneita ole myyty pitkään aikaan vaikka olisivat halunneet ostaa)
 
Olisiko enemmän paikkansa pitävä että kaikki maat
-joiden naapurimaa voi olla sotilaallisesti uhkaava ja jolla on vähintään 5 sukupolven koneita käytössä (naapurin teknologiaetu painostaa saman sukupolven koneiden hankintaan)
-joilla on rahaa 5. sukupolven koneiden hankintaan
-joille 5 sukupolven koneita joku suostuu myymään (kaikille maillehan ei moderneja koneita ole myyty pitkään aikaan vaikka olisivat halunneet ostaa)
Alkaa olemaan hyvin avattu.
 
Eli tuosta voisi päätellä että kaikki maat siirtyvät käyttämään 5. tai 6. sukupolven koneita jollakin aikataululla. Saksa ja Ranska ilmeisesti 2040-luvulla kun saavat seuraavan sukupolven koneensa valmiiksi. UK lentää pääosassa Typhooneilla ja jonkun verran F-35:illa, Typhoonien tilalle seuraavan sukupolven eurooppalainen kone sitten kun sellainen on saatavilla. Suomi tekee tuon sukupolvihypyn nyt tai 2000-luvun puolessavälissä kun HX:n seuraajaa valitaan.

Eikös briteillä ole kunnianhimoinen tavoite saada Tempest operatiiviseen käyttöön jo 2035 alkaen, mikäli hankkeelle näytetään vihreää valoa?
 
Näin olen ymmärtänyt. Se sitten onko kone valmis 2035 on toinen asia. Nyt Ruotsi ja Italia ovat jollain tavalla mukana tuossa. Millaisella kokoonpanolla edetään 2035, en tiedä.

Britit ovat hehkuttaneet uusia uraauurtavia suunnittelu- ja tuotantomenetelmiä, joilla aikaa lyhennetään radikaalisti. Ainakin mukaan lähteneet tuntuvat uskovan siihen, eli ans kattoo ny!
 
Britit ovat hehkuttaneet uusia uraauurtavia suunnittelu- ja tuotantomenetelmiä, joilla aikaa lyhennetään radikaalisti. Ainakin mukaan lähteneet tuntuvat uskovan siihen, eli ans kattoo ny!
Välillä tulee yllättäviä uusia haasteita jotka voi vaikuttaa asioihin kuten korona-epidemia parhaillaan. Aika näyttää miten menee.
 
Välillä tulee yllättäviä uusia haasteita jotka voi vaikuttaa asioihin kuten korona-epidemia parhaillaan. Aika näyttää miten menee.

Sekin kyllä, mutta käsittääkseni vihreän valon päätöspiste on vasta tulollaan. Joka tapauksessa kaksi miljardia puntaa, eli noin 2,4 miljardia euroa on jo kohdennettu hankkeeseen...
 
Britit ovat hehkuttaneet uusia uraauurtavia suunnittelu- ja tuotantomenetelmiä, joilla aikaa lyhennetään radikaalisti. Ainakin mukaan lähteneet tuntuvat uskovan siihen, eli ans kattoo ny!
Britit ovat esitelleet käytännössä lähinnä uraauurtavia päätöksenteko- ja projektihallinnan menetelmiä, joilla projektien kestoa pidennetään radikaalisti...
 
Britit ovat esitelleet käytännössä lähinnä uraauurtavia päätöksenteko- ja projektihallinnan menetelmiä, joilla projektien kestoa pidennetään radikaalisti...

Itse käsitin, että heidän nykyinen kehityspolku pitäisi sisällään myös suunnittelu- ja toteutusmenetelmien radikaalin uudistuksen. Eli odotellaan nyt hetkinen. Ei heille voi ainakaan etukäteen irvailla, koska maailmalla (ml Suomi) nykyisin käytössä olevat militääripuolen vaatimusmäärittelyn ja System Engineeringin työkalut ovat pääsääntöisesti juuri brittien kehittämiä.
 
Tuliko muulinpotku F-35:n kilpailijoiden käkättimeen?
Jopa kokoonpano onnistuu optiona. Mitenkäs nyt "full autonomy" osoitetaan näyttävästi kun tällä ei enää välttämättä erotu?

Saa tällä menolla rystyset valkoisena tarrautua siihen jokuvaanin toiveajatukseen, että F-35 diskattaisiin ennen suorituskykyarviota.
Perhana Rafale, tsemppaa!

Airbus toki tarjoaa Sveitsille jopa 40:n kokoonpanoa, mutta kannattaako hankkia Euroopan viides EF-tuotantolinja?
 
Viimeksi muokattu:
Tuliko muulinpotku F-35:n kilpailijoiden käkättimeen?
Jopa kokoonpano onnistuu optiona. Mitenkäs nyt "full autonomy" osoitetaan näyttävästi kun tällä ei enää välttämättä erotu?
Oliskohan meillekin mahdollisuus tähän? Vaikkapa jollekin saman suuruusluokan määrälle?
Airbus toki tarjoaa Sveitsille jopa 40:n kokoonpanoa, mutta kannattaako hankkia Euroopan viides EF-tuotantolinja?
Onkohan meille tarjolla jopa 64 kokoonpano kuudentena tuotantolinjana. Tämä voisi olla teollisen yhteistyön kannalta hyvä boosti EF:lle.
 
Back
Top