Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Yleensa Israelia pidetaan ainoana, jolle softan liittymapinnat on 'aukaistu' lisayksien/ modausten mahdollistamiseksi. Huomiotta (eika siita paivittyksiakaan juuri julkisuudessa nay) on jaanyt Norjan ja Italian hanke aukaista 'ALIS' tiedosto niin, etta vaikka sen huolto-osa, joka linkkautuu keskitettyyn jarjestelmaan, pysyy entisellaan, niin 'missio'-tiedot otetaan puhtaasti kansalliseen 'hanskaan',Tosin jos Israelin kanssa on saatu diilit tehtyä niin miksei muuallekin?
Riippuvaisuus Kiinasta rupeaa vasta nyt avaamaan tosissaan silmiä länsimaissa. Aina ei tarvitse olla edes kyse Kiinan valtion politiikasta vaan myös yritykset voivat itse aiheuttaa sitä politiikallaan. Sellaisestakin low-tech tuotteesta kuin rahtikontit on nyt pulaa. 80% maailman konteista valmistaa 3 kiinalaisyhtiötä ja nyt ne ovat päättäneet etteivät lisää tuotantoa vaan pitävät hinnat korkeina. Tiettävästi helpotusta on tulossa vasta kesän jälkeen, mutta hinnat pysynevät korkeina.Kiinan mahdollista maametallikieltoa miettiessä pitää muistaa, että kyseessä on järjestelmä, jossa Kiina on johdonmukaisesti pyrkinyt monopoliasemaan ajamalla läntisiä toimijoita konkurssiin. Tämä on vaatinut aikaa ja rahaa myös Puolueelta. Kieltämällä maametallien viennin Kiina käytännössä tekisi niiden tuotannosta lännessä valtioiden tukeman strategisesti tärkeän teollisuudenalan ja menettäisi kaiken tulevan kiristysvivun, mitä niihin kuuluisi. Ovatko välit nyt sellaiset, että tämä silta kannattaa polttaa...? Tuskin ainakaan vielä..
Riippuvaisuus Kiinasta rupeaa vasta nyt avaamaan tosissaan silmiä länsimaissa. Aina ei tarvitse olla edes kyse Kiinan valtion politiikasta vaan myös yritykset voivat itse aiheuttaa sitä politiikallaan. Sellaisestakin low-tech tuotteesta kuin rahtikontit on nyt pulaa. 80% maailman konteista valmistaa 3 kiinalaisyhtiötä ja nyt ne ovat päättäneet etteivät lisää tuotantoa vaan pitävät hinnat korkeina. Tiettävästi helpotusta on tulossa vasta kesän jälkeen, mutta hinnat pysynevät korkeina.
Aina ei Kiina ole päänvaivana vaan se, että monia komponentteja saa vain harvoista paikoista. Tällä hetkellä seisoo autotehtaita mm. USA:ssa, koska tarvittavia mikrosiruja ei saada Taiwanista. TSMC ja UMC eivät pysty toimittamaan enempää siruja autotehtaille, koska koronan aiheuttama etätyön teko on lisännyt puhelimien, tablettien, kannettavien, pelikonsolien yms. myyntiä. Amerikkalaiset autotehtaat ovat pyytäneet Bideniä auttamaan saamaan Taiwanista tarvittavia mikrosiruja. Tilanne vaan pahenee tulevaisuudessa, jos ei tehdä isoja (luokkaa USD10 mrd./tehdas) sijoituksia muuallekin, kuin Taiwaniin (TSMC) ja Etelä-Koreaan (Samsung).
Lähinnä pelottaa tehtaitten sijainti Kiinan ja Pohjois-Korean naapurissa. Koskaan ei tiedä millaisen rytinän voimiensa tunnossa oleva maa tai romahduksen partaalla oleva hampaisiin aseistettu diktatuuri järjestää.Toisaalta TSMC ja Samsung ovat tehneet ne miljardi-investoinnit ja samaan aikaan esim. Intel on mokaillut oman piirinvalmistustekniikkansa kanssa länsimaissa huolella(entinen tekninen edelläkävijä on pudonnut suurista piirinvalmistajista peränpitäjäksi). Miksi siis globaalissa markkinataloudessa onnstujia ei pitäisi palkita...? Vanhoilla 14nm/22mm tekniikoilla olisi kyllä kapasiteettia, mutta kukaan ei halua niitä.
Harmi vaan kun ei maininnut toista puolta. Tuolla selvityksellähän on tarkoitus arvioida myös onko F-35 ostoja nopeutettava merkittävästi nykyisestä (surge production).Analyysi: Suomen hävittäjävalinta käy yhä vaikeammaksi – Suosikkina pidetty F-35 saattaa olla liian kallis jopa itse Yhdysvalloille
Yhdysvaltain ilmavoimat väläytti uuden koneen kehittämistä ellei F-35:n hinta laske.yle.fi
Eikö letkutankkaus ole tankattavalle selvästi helpompi? Miksi tuollainen puomitankkaus yleensä on käytössä??Suomeen tarjottava F-35A tankataan puomilla, kuten kaikki muutkin (Joku varmaan tähänkin poikkeuksen löytää) USAF:in koneet. F-35B ja F-35C tankataan NAVY:n/muun maailman tyyliin letkulla.
Eikö letkutankkaus ole tankattavalle selvästi helpompi? Miksi tuollainen puomitankkaus yleensä on käytössä??
Onko näin, letku tankkaus onnostuisi vanhasta hornetista. puomitankka ei onnistu? Vai onko puomitankkausta yhdistetty yhteenkään hävittäjään?
2/3 USA-koneista, mutta aika laiha on perinteeksi. Muut koneet (DK, MiG-21, Hawk) ei ole olleet laivastokäytössä. Fougasta oli tosin laivastoversio, mutta ei meillä. https://en.wikipedia.org/wiki/Fouga_CM.175_ZéphyrMeillahan on muodostunut perinne - jo Brewstereista alkaen - ostaa laivaston koneita