Kyber-vakoilussa ei fyysisella välimatkalla ole enää niin väliä.F-35 tukikohtavaatimukset on mielenkiintoinen seikka. Siivet otti kantaa tähän kirjoituksessaan, jossa pohdittiin että pysähtyykö F-35 voittokulku Suomeen ja Sveitsiin euroopassa. F-35 vaatii erittäin kovat tietoturvajärjestelmät tukikohtaansa ja se on ymmärtääkseni aiheuttanut yllättävän kovan laskun monille maille jälkikäteen. Norja ja Tanska ovat mm. joutuneet investoimaan satoja miljoonia tukikohtiinsa että ne saadaan US-hyväksytylle tasolle. Miten tämä hoidettaisiin maantietukikohdissa? Kyse ei ole siis sodanajan vaatimuksista,vaan jo ihan normaalioloissa koska vakoilua tehdään jatkuvasti. Yllättävät tukikohtavaatimukset voisivat pahimmassa tapauksessa rajoittaa tukikohtien määrää tai harjoittelua tilapäiskentiltä.
Sinänsä tietoturva on tärkeä ja olennainen seikka uusien hävittäjien kanssa, mutta mikään muu HX-kilpailija ei ole logistisesti niin verkottunut kuin F-35. Siitä on sekä hyötyä että haittaa, koska ODIN /ALIS II jakaa tietoa lähes reaaliajassa koneiden huoltotarpeesta ja muusta. Kuinka luotettava tämä järjestelmä on täällä Venäjän kainalossa?
Enää ei agentti makaile puskassa kenttäkiikari silmillään ja raapusta ruutuvihkoon tukkimiehen kirjanpidolla tukikohdan nousuja ja laskeutumisia 1990-luvun malliin.