Ei se ole hölmö ominaisuus, vaan siinä määrin kuin se on mahdollista käyttää, auttaa säästämään (teoriassa) sievoisasti. Ennakoiva huolto vs. säännölliset työläät avaamiset ja tarkistukset. USAssa siirtymä kolmiportaisesta huollosta kaksiportaiseen. Kohti samanlaista ulkoistamista kun meillä jo pitkään. Vaatii paljon hiomista, että pääsee optimiin, mutta ajatus on hyvä. Esim. jos osaavat F-35B:n viedä huoltoon ennen deploymenttia tukialukselle sen sijaan, että se piiputtaisi ennustetusti kesken kaiken.Jep, mutta tuokaan ei poista sitä tosiasiaa että tuollainen omituisuus on ylipäänsä olemassa. Täysin hypoteettinen tilanne: väkivahva vastustaja saa katkottua yhteydet pitkäksi aikaa, vaikka pari kuukautta ellei jopa ylikin, mitenkäs sitten kun kun koko salamalaivasto on tämän takia maadoitettu kykenemättä toimimaan. Hölmö omituisuus.
Suomi sodassa on ikävä kyllä erikoistapaus, joten se ei voi toimia samalla mitä rauhan aikana tai USA aina. Rauhan aikana voidaan tavoitella kimppaoston etuja siinä, että kaikki varaosat on USAn ennen kuin ne on eri maiden F-35iin asennettu. Sen sijaan se ei toimi etulinjan konfliktissa yhteydet katkaistuna ja siihen varautumisessa. Eli hyöty jää rajalliseksi.
30 pv yhteyden puutteessa jää siis ideaalitilanteessa vain se varaosien ennakoiva kulumisseuranta ja globaalista varaosapoolista tilailu väliin. Tosin ei ne vaikutukset ihan niin rajattuja taida olla, vaan samalla jää myös uhkakirjastot ehkä myös päivittämättä. Jos se ALIS/ODIN sisältää myös tehtäväsuunnittelukomponentteja tms. niin vaikea uskoa, etteikö siihen tarvittaisi jotain erilaista järjestelyä meidän osalta.
Vuosia ovat neuvotelleet keskenään, joten eivätköhän tiedä millä edellytyksillä syntyy pass huoltovarmuudessa.
Viimeksi muokattu: