F-35 Lightning II

Vähän erikoinen otsikko ilman ottamatta selvää jutussa tarvitsisiko Suomen F-35-hävittäjiä heti päivittää. Lisäksi USAn 2 mrd on eri asia kuin mitä oma määrämme maksaa jatkossa Tech refreshata. MLUn hinta on myös arvion kohteena. Jutut ikään kuin esittää, että tämä tieto voisi tulla yllätyksenä asian osaisille.

Block 4 aikataulu on minusta aiheellista kritiikkia. Ei olisi ideaalia joutua ostamaan 3F:ää koulutuskoneiksi vaan pitäsi saada pelkkää Block 4:ää. 2027 on vähän sikäli haasteellinen vrt. 2025-30.

Taas liikaa katsotaan putkinäöllä sinne ainoaan putkeen, josta tulee koko ajan tietoa. Oikeasuhtaisuus puuttuu täysin. En ymmärrä mikä fiksaatio on tuota 1,6 biljoonaa jatkuvasti toistella. Ei ole mitenkään käsitettävissä oleva summa Suomeen liittyen.
 
Vähän erikoinen otsikko ilman ottamatta selvää jutussa tarvitsisiko Suomen F-35-hävittäjiä heti päivittää. Lisäksi USAn 2 mrd on eri asia kuin mitä oma määrämme maksaa jatkossa Tech refreshata. MLUn hinta on myös arvion kohteena. Jutut ikään kuin esittää, että tämä tieto voisi tulla yllätyksenä asian osaisille.

Block 4 aikataulu on minusta aiheellista kritiikkia. Ei olisi ideaalia joutua ostamaan 3F:ää koulutuskoneiksi vaan pitäsi saada pelkkää Block 4:ää. 2027 on vähän sikäli haasteellinen vrt. 2025-30.
MItähän pirua mikrobittiä kiinnostaa tuosta aihepiiristä kirjoitella ylipäätänsäkään? Jonku iltapaskan nyt vielä ymmärtää klikkotsikkokiimassa, mutta että mikrobitti?
 
MItähän pirua mikrobittiä kiinnostaa tuosta aihepiiristä kirjoitella ylipäätänsäkään? Jonku iltapaskan nyt vielä ymmärtää klikkotsikkokiimassa, mutta että mikrobitti?
Arvioisivat edes niitä kulmia, jotka liittyy lehden aiheeseen. Eli verkkoja ja HMI-puolta (käyttöliittymiä). Nyt on kuin TM testaa lukemalla pelkät autojen esitteet.
 
Vähän samanlainen tilanne on muidenkin kandien kohdalla, Typhoonin AESA valmis kukaties milloin, Rafaleen tulossa kaikkea pientä kivaa joiden keskeneräisyydestä ei vielä meidän aikatauluun verrattuna tiedetä, Gripen ei taida valmistua ikinä. Super olisi ehkä tältä osin vakaimmalla pohjalla, eri asia riittääkö vanhahtavan sotaratsun kyvyt tuoreempiin vastustajiin nähden. HX:n aikataulu on vaan sattunut aika pahaan saumaan.
 
Vähän samanlainen tilanne on muidenkin kandien kohdalla, Typhoonin AESA valmis kukaties milloin, Rafaleen tulossa kaikkea pientä kivaa joiden keskeneräisyydestä ei vielä meidän aikatauluun verrattuna tiedetä, Gripen ei taida valmistua ikinä. Super olisi ehkä tältä osin vakaimmalla pohjalla, eri asia riittääkö vanhahtavan sotaratsun kyvyt tuoreempiin vastustajiin nähden. HX:n aikataulu on vaan sattunut aika pahaan saumaan.
Enpä nyt sanoisi. Sauma on hyvä kun on viisi, joita on saanut kilpailuttaa toisiaan vastaan viimeiseen asti.
Pitää vain osata valita.
 
Vähän samanlainen tilanne on muidenkin kandien kohdalla, Typhoonin AESA valmis kukaties milloin, Rafaleen tulossa kaikkea pientä kivaa joiden keskeneräisyydestä ei vielä meidän aikatauluun verrattuna tiedetä, Gripen ei taida valmistua ikinä. Super olisi ehkä tältä osin vakaimmalla pohjalla, eri asia riittääkö vanhahtavan sotaratsun kyvyt tuoreempiin vastustajiin nähden. HX:n aikataulu on vaan sattunut aika pahaan saumaan.
Kysyin taannoin sähkäpostitse Puraselta tarkennuksia tuohon HX:n tilausvaltuuteen. Ja osana vastausta hän sanoi, että osa tilausvaltuudesta jätetään käyttämättä, koska sillä rahalla sitten vuonna 2030 kaikkien koneiden tultua riviin päivitetään koko laivasto v. 2030 tasolle.

Eli saattaa hyvinkin käydä niin, että alkuun meillä tulee F-35:a sekä Block 3 että Block 4 standardissa, ja kolmoset päivitetään nelosiksi sitten 2030 kaikkien koneiden ollessa rivissä.

Samaten Typhoonin ja sen uuden AESA:n kanssa.
 
Paljonkohan tässä F-35 negatiivisessa uutisoinnissa on kyse ulkoa ostetusta vaikuttamisesta. Jotenkin tuntuu ettei lehdet huvikseen suolla näin negatiivista juttua joka tuutista vaikka toimittajat keskimääräistä vasemmistolaisempia ovatkin.
 
Paljonkohan tässä F-35 negatiivisessa uutisoinnissa on kyse ulkoa ostetusta vaikuttamisesta. Jotenkin tuntuu ettei lehdet huvikseen suolla näin negatiivista juttua joka tuutista vaikka toimittajat keskimääräistä vasemmistolaisempia ovatkin.
Ei yhtään. F-35 on seksikäs aihe ja huonot uutiset myy. Eli kliks kliks.
 
Oli kone mikä hyvänsä niin en usko siihen että yksikään MLU on miljardin luokkaa, vaan tuplat vähintään. Jos niin kävisi että block 4 kehitys venyy lähelle meidän IOC:ä niin on mielenkiintoista että miten pv suhtautuu Hornettien eläköittämiseen. Nyt viivytys on ehdoton "ei", mutta mahtaako mieli muuttua jos ennakkosuosikki odotuttaa itseään...
 
Oli kone mikä hyvänsä niin en usko siihen että yksikään MLU on miljardin luokkaa, vaan tuplat vähintään. Jos niin kävisi että block 4 kehitys venyy lähelle meidän IOC:ä niin on mielenkiintoista että miten pv suhtautuu Hornettien eläköittämiseen. Nyt viivytys on ehdoton "ei", mutta mahtaako mieli muuttua jos ennakkosuosikki odotuttaa itseään...
Kysyin taannoin sähkäpostitse Puraselta tarkennuksia tuohon HX:n tilausvaltuuteen. Ja osana vastausta hän sanoi, että osa tilausvaltuudesta jätetään käyttämättä, koska sillä rahalla sitten vuonna 2030 kaikkien koneiden tultua riviin päivitetään koko laivasto v. 2030 tasolle.

Eli saattaa hyvinkin käydä niin, että alkuun meillä tulee F-35:a sekä Block 3 että Block 4 standardissa, ja kolmoset päivitetään nelosiksi sitten 2030 kaikkien koneiden ollessa rivissä.

Samaten Typhoonin ja sen uuden AESA:n kanssa.
 

An ammunition round that exploded following its discharge from a Marine Corps F-35B Joint Strike Fighter at Marine Corps Air Station Yuma, Arizona, earlier this month caused damage to the stealth fighter's fuselage, according to the service.

The F-35B, capable of short takeoff and vertical landings, was conducting a nighttime close air support mission on March 12 on the Yuma Range Complex when a PGU-32/U Semi-Armor Piercing High Explosive Incendiary-Tracer (SAPHEI-T) 25mm round exploded after leaving the fighter's cannon, Marine Corps spokesman Capt. Andrew Wood confirmed to Military.com on Tuesday.

Ostaisivat kunnon Nammon ammuksia niin ei tarvitsisi nyt korjailla 2,5 miljoonalla F-35B:n nahkaa. :LOL:

(Nammon APEX on PGU-47/U)

Ei ole ainutlaatuinen ilmiö:
 
Kun näitä (en tiedä kuinka vakavasti otettavia) viestejä äf kolmevitosen mahdollisista ongelmista/epävarmuuksista päivitysten ym. ym. osalta lukee, niin olenko väärässä vaiko mahdollisesti oikeassa seuraavassa:

HX-hanke on edennyt "sotapelitasolle", eli puhtaasti järjestelmän suorituskyky Suomen vaatimusten perusteella ratkaisee valittavaksi esitettävän hävittäjäjärjestelmän? Nuo muut spekulaatiot eivät enää vaikuta asiaan...

Tietty poliitikoilla on vielä senkin jälkeen päättäjinä mahdollisuus sotkea peliä, jota ei varmaan kukaan toivo.
 
Nimenomaan vasta suorituskykyarvionnissa epävarmuudet saavat valintaan vaikuttavan kvantifioinnin. Paperilla olevia järjestelmiä arvioidaan varmuuskertoimella kun taas olemassa olevia järjestelmiä tositettujen testien perusteella. Toivon että varmuuskertoimessa huomioidaan juuri kyseiseen järjestelmään kohdistuvat riskit. Ja jos kustannuksissa tai huoltovarmuudessa on esiintynyt epävarmuutta, valmistaja joutuu suuntaamaan hankittavaa pakettia paikkaamaan näitä epävarmuuksia ja tämä on mahdollisesti pois varsinaisesta lavetista ja aseista.
 
Paperilla olevia järjestelmiä arvioidaan varmuuskertoimella kun taas olemassa olevia järjestelmiä tositettujen testien perusteella. Toivon että varmuuskertoimessa huomioidaan juuri kyseiseen järjestelmään kohdistuvat riskit.
Ja tämä varmuuskerroin tarkoittaa sitä, että mikäli jonkun laitteen suorituskykyä ei voida reaalimaailmassa mitata valmiista hävittäjästä, se arvioidaan laboratorio / simulaatiotestin tuloksien alarajalta.
 
Kertauksen vuoksi:

 
Back
Top