F-35 Lightning II

Kuinkakohan usein suomalaisessa käytössä F-35:lla käytettäisiin Sidewindereita huomioon ottaen se, että Sidewinderit sijaitsevat F-35:ssa siipien alla eikä rungon sisällä. Ja samalla ottaen huomioon, että F-35:lla pyritään siihen, että ammutaan kaukaa tutkahakuisella ohjuksella vastustajan näkymättömistä, niin minusta ainakin tuntuu että Sidewinder ei enää ole F-35:lla sellainen vakiona pultattava ohjus kuten Hornetilla vaan sitä käytettäisiin tietyissä tilanteissa.
 
Kuinkakohan usein suomalaisessa käytössä F-35:lla käytettäisiin Sidewindereita huomioon ottaen se, että Sidewinderit sijaitsevat F-35:ssa siipien alla eikä rungon sisällä. Ja samalla ottaen huomioon, että F-35:lla pyritään siihen, että ammutaan kaukaa tutkahakuisella ohjuksella vastustajan näkymättömistä, niin minusta ainakin tuntuu että Sidewinder ei enää ole F-35:lla sellainen vakiona pultattava ohjus kuten Hornetilla vaan sitä käytettäisiin tietyissä tilanteissa.
Rauhallisemmalla ajalla tunnistuslennoilla ja harmaassa vaiheessa melko oleellinen kampe. Tunnistelennoilla mennään näyttämään että ollaan paikalla ja aseitakin löytyy ja harmaassa vaiheessa kun rähinä alkaa voidaan olla aivan iholla ja saattaapa kyydissä olla linssitkin jolloin häive etua ei muutoinkaan olisi. Kyllä sille käyttöä on. Tarve vähenee kun aletaan sotimaan oikeasti.
 
AIM-9X Block 2+ ohjuksessa ohjuksen tutkaherätettä on pienennetty F-35:n kanssa käyttöä ajatellen. Voisi kuvitella, että tuolla ohjuksella herätteen nousu ei ole F-35:lle kriittinen ilmapuolustustehtävässä.

Israelilaisilla on näkynyt yksi -9X Syyrian operaatioissa, toisen siiven ollessa täysin sileä.
 
AIM-9X Block 2+ ohjuksessa ohjuksen tutkaherätettä on pienennetty F-35:n kanssa käyttöä ajatellen. Voisi kuvitella, että tuolla ohjuksella herätteen nousu ei ole F-35:lle kriittinen ilmapuolustustehtävässä.

Israelilaisilla on näkynyt yksi -9X Syyrian operaatioissa, toisen siiven ollessa täysin sileä.
Käyttääkö Iipot 9X:ää?! Minä luulin, että luottaisivat täysin Python-4/5:een :oops:
 
Muutama ensimmäinen google-osuma;

2013:
It will also carry the AIM-9X2 air-to-air missile, which will become the first platform in the IAF to employ this advanced air-to-air missile.

2014:
The Government of Israel has requested a possible sale of up to 600 AIM-9X-2 Sidewinder Block II All-Up-Round Missiles --- The Israeli Air Force is modernizing its fighter aircraft to better support its own air defense needs.

2019
Israel buys 11 AIM-9X Block II missiles and seven additional Block II+ variants.
 
Väitettyjä tarinoita byrokratian kurimuksesta:
Yes bureaurcracy is strangling the F35. Some of the smaller issues that I’ve heard of include:

1- All GSE (General service equipment) has to be approved to a high sea state despite much of it never having to go to sea.
2- F35 approved Tow motors can only have a single seat . Maybe fine on a carrier but not so efficient at land bases.
3- Due to transport issues associated with PAO, an aircraft has to have all of the PAO pumped out in order to remove a component for replacement/repair. WTF, a 20 min job is now several hours.

Saapa nähdä tarvitaanko Suomeen high sea state -kelpoiset tarvikkeet, koneen vetäjä vain yksipenkkinen ja kompressoriöljyt pumpattava pois ennen huoltoa.
 
Väitettyjä tarinoita byrokratian kurimuksesta:


Saapa nähdä tarvitaanko Suomeen high sea state -kelpoiset tarvikkeet, koneen vetäjä vain yksipenkkinen ja kompressoriöljyt pumpattava pois ennen huoltoa.
Nuo on just sitä megalomaanisten kokoisten organisaatioiden byrokratiahelvettiä joka nostaa kuluja aivan tolkuttomasti (ja turhaan) ja joiden poistuminen pienemmissä organisaatioissa todennäköisesti pudottaa hintaa huomattavasti. Paljon saa jenkit hioa vielä prosessejaan että saavat omissakin laskuissaan hinnan alaspäin. LM on tullut tuossa jo melko hyvin vastaan, joten helpoimmat säästöt tässä vaiheessa löytynevät todennäköisesti juurikin sieltä ilmavoimien ja laivaston omista operaatioista.
 
Väitettyjä tarinoita byrokratian kurimuksesta:


Saapa nähdä tarvitaanko Suomeen high sea state -kelpoiset tarvikkeet, koneen vetäjä vain yksipenkkinen ja kompressoriöljyt pumpattava pois ennen huoltoa.
"all of the PAO" saa kohtuullisemman skaalan, kun ottaa huomioon, että salamakakkosen ohjausssysteemissä ohjaussignaalit menevät sähköisesti hydraulisiin järjestelmiin, joita on ympäri konetta, erikseen kutakin toimintoa varten.

Joten, kun vaikkapa vaihdat korkeusperäsintä, otat ensin fluidit ulos, käännät ehkä komponentin vaihtoa helpottavaan asentoon, vaihdat osan ja sitten lillutat nesteet takas. Hydraulipuolen osuus on tässä hiuomattavasti vaatimattomampi, veikkaan, kuin vaikkapa auton jarrunesteiden vaihto.
 
Vertailin tässä F-35:n kuorman kantokykyä HX:n selvään altavastaajaan eli Gripen E:hen. F-35 kantaa saman massan polttoainetta kuin Gripen sekä aseita että polttoainetta. Eli pelkällä sisäisellä polttoaineella F-35:n polttoainemäärä päihittää Gripen E:n lisätankeillakin. Ja samaten tässä F-35 menee reippaammalla polttoainelastilla ja (tulevaisuudessa) kuudella ohjuksella täysin sileänä. Ja sitten kun tulevaisuudessa aseetkin kehitetään F-35:a varten mahdollisimman vähän tutkaherätettä aiheuttavaksi, niin koko vertailu vaan muuttuu enemmän F-35:n eduksi. Ja lisäpolttoaine ja kuusi ilmataisteluohjusta aiheuttaa jo aikamoisen ilmanvastustuksen ja kinemaattisen suorituskyvyn heikkenemisen Gripenillä.
 
On niillä AMRAAMiakin vaikka Derby kehitettiin alunperin samaan käyttöön, ja JDAM JA SDB... Mikäs siinä tilatessa kun Yhdysvaltojen veronmaksajat maksaa.

Jep. Israelin asehankinnoissa pitää aina muistaa n. neljän miljardin dollarin vuosittainen hyvityskuponki Yhdysvaltain aseteollisuudelle. Johtaa käytännössä usein tilanteeseen, jossa Israelin on kannattavampaa hankkia kalustoa Yhdysvalloilta, vaikka omakin aseteollisuus kykenisi tuottamaan kilpailukykyistä laatua kyseiseen segmenttiin.
 
Jep. Israelin asehankinnoissa pitää aina muistaa n. neljän miljardin dollarin vuosittainen hyvityskuponki Yhdysvaltain aseteollisuudelle. Johtaa käytännössä usein tilanteeseen, jossa Israelin on kannattavampaa hankkia kalustoa Yhdysvalloilta, vaikka omakin aseteollisuus kykenisi tuottamaan kilpailukykyistä laatua kyseiseen segmenttiin.
Monesti Israel ostaa näillä rahoilla osia ja pienempiä komponentteja aseisiinsa USA:sta esim. Merkava, Namer, Arrow.
 
Edelleen on epäselvää että kuinka lyhyiltä kiitoradoilta F-35 kykenee toimimaan kuormattuna. Norjassa oli muistaakseni tarpeen yli 3 km kiitotie, mutta tarve voi olla jääolosuhteiden vuoksi. Tailhook-pysäytystä ei liene testattu juurikaan F-35A- versiolla, vaikka siinä sellainen varmistus on. Vaijeripysäytintä on melko varmasti pystyttävä käyttämään jos/kun tullaan raskaalla kuormalla tilapäiskentälle. Lisäksi varmennukseen tarvitaan jatkossakin pysäytysverkkoa kun toimitaan lyhyillä ja liukkailla kentillä. F-35A:n on mahdollista kuitenkin saada jarruvarjo, joka auttaa toiminnassa.

Norja, Tanska, Alankomaat tai Belgia eivät tietääkseni kuitenkaan käytä maanteitä kriisissä, vaan F-35 jarruvarjo on tarkoitettu normaaleille kiitoteille kun pinta on jäässä. Se ei välttämättä riitä hidastamaan tarpeeksi nopeutta ja siksi verkkoon laskeminen sekä vaijeripysäyttimen käyttövalmius vaadittaneen myös. On aika paljon haastetta pilotille jos hän joutuu hankalassa laskussa käyttämään varjoa, koukkua, jarruttamaan ja vielä pitämään koneen 20m leveällä maantienpätkällä linjassa.

Tilapäiskentillä operointi sodanaikana on aika hurjaa hommaa. Sallittua on melkein kaikki ja tilapäislennonjohdolle sekä piloteille asetetaan suuri vastuu ilman liikoja turvamekanismeja. Muutama esimerkki:
Kiitotien käyttöpituutta voidaan tilapäisesti rajoittaa NH-, HH-, PI-, CC-, VN- ja GO-ilma-alusten ja Puolustusvoimien ajoneuvojen, työkoneiden ja henkilöstön välillä. Tämä edellyttää, että molemmat osapuolet ovat suostuneet kiitotien tilapäiseen lyhentämiseen loppupäästä, käyttöön jäävä kiitotien pituus on vähintään 1 000 metriä eikä maaliikenne missään vaiheessa ole 250 metriä lähempänä lyhennetyn kiitotien loppupäätä.

Sotilasilma-alukset voidaan selvittää matalalähestymiseen minimilentokorkeus-rajoituksella 200 jalkaa (60 m) mitattuna kiitotien vertailutasosta (AD ELEV), kun kiitotietä varaa ajoneuvo ja/tai toinen sotilasilma-alus. Kiitotiellä olevalle kalustolle on aina annettava liikenneilmoitus. Matalalähestymistä suorittavalle sotilasilma-alukselle on ilmoitettava rajoituksen syy.
https://ilmavoimat.fi/documents/195...14112017/4eea8e8a-38f9-4dbe-bf5e-5723e34b0254
 
Ei ole mitään todellista syytä miksi Norjan F-35 tarvitsisi merkittävästi enemmän kiitotietä kuin F-16. Lentoonlähtö- ja laskunopeus ovat samaa luokkaa, samoin on teho/paino-suhde normaalissa kuormassa. F-35 on painavampi ja voi olla että siinä on huonot jarrut, mutta jarruvarjon kanssa ero hidastuvuudessa ei voi olla kovin suuri (paitsi jos jarruvarjon avausnopeus on merkittävästi laskunopeutta pienempi eli järjestelmä on epäonnistunut).
 
Ei ole mitään todellista syytä miksi Norjan F-35 tarvitsisi merkittävästi enemmän kiitotietä kuin F-16. Lentoonlähtö- ja laskunopeus ovat samaa luokkaa, samoin on teho/paino-suhde normaalissa kuormassa. F-35 on painavampi ja voi olla että siinä on huonot jarrut, mutta jarruvarjon kanssa ero hidastuvuudessa ei voi olla kovin suuri (paitsi jos jarruvarjon avausnopeus on merkittävästi laskunopeutta pienempi eli järjestelmä on epäonnistunut).
Lähinnä kiinnosti tämä Suomen tarpeiden vuoksi.
 
Voisinpa arvata, että PV:täkin tämä kiinnostaa, ja jonkinlainen koe on tehty tai tullaan tekemään.
Onko palstalla nukuttu tämän osalta? HX Challengessahan oli uutisten perusteella juuri noita nousuja ja laskuja todennettu.

Einomies1:kin vaikka vääntää jatkuvasti aiheesta? Pitäisi tulla kuin apteekin hyllyltä ne lausunnot, jossa todettiin mm. ettei ole ongelma kun Drakenin tapaisellakin on onnistuttu toimimaan maantiekentiltä käsin (Heikkinen). Laskun vakaus on myös kerrottu tärkeämmäksi kuin pituus (Keränen).

On aika paljon haastetta pilotille jos hän joutuu hankalassa laskussa käyttämään varjoa, koukkua, jarruttamaan ja vielä pitämään koneen 20m leveällä maantienpätkällä linjassa.
Joo ja paljon ahtaampi lentotukialus on vastaavasti mahdotonta... :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top