Toivottavasti Suomessakaan, ei olla niin typeriä että tätä hevosta veikataan.
Powerful lawmaker calls F-35 fighter jet a ‘rathole,’ suggests Pentagon should cut its losses
WASHINGTON ― The House Armed Services Committee
chairman railed at the expensive F-35 Joint Strike Fighter on Friday, saying he wants to “stop throwing money down that particular rathole,”
“What does the F-35 give us? And is there a way to cut our losses? Is there a way to not keep spending that much money for such a low capability because, as you know, the sustainment costs are brutal,” Rep. Adam Smith, D-Wash., said a Brookings event.
What I’m going to try to do is figure out how we can get a mix of fighter-attack aircraft that’s the most cost effective.
And I am telling you right now a big part of that is finding something that doesn’t make us have to rely on the F-35 for the next 35 years,” he said.
We have wasted a spectacular amount of money on weapons systems that either haven’t worked at all or who have not lived up to their promise,” Smith said. “The failure we wind up tolerating is failure on a massive freaking scale. Think F-35.”
https://www.washingtonpost.com/business/2021/03/05/adam-smith-f35/
https://www.defensenews.com/congres...-services-chairman-looking-to-cut-our-losses/
Ei ongelma ole F-35 tai se, että se olisi huono kone itsessään. Se vain saa nyt sapiskaa koko systeemin rikkinäisyydestä. Toki aiheesta, mutta se on vain yksi esimerkki pitkässä ketjussa.
Valtaosa USA:n ilmavoimien ja merivoimien merkittävistä projekteista viimeisen 20+ vuoden aikana on johtanut enemmän tai vähemmän merkittävään taloudelliseen ja monesti myös operatiiviseen katastrofiin. Ohessa tunnetuimmat.
Ilmavoimat:
B-2: budjetti räjähti käsiin, määrät jäivät mitättömiksi ja kone viettää lähinnä aikansa huollossa joka maksaa aivan käsittämättömiä
F-22: hinta ja huoltokustannukset tolkuttomat. Myöhästyi vuosikausia, käyttöasteet heikot ja määrät jäivät murto-osaan aiotusta
KC-46: myöhästyy nykyarvion mukaan 6-7 vuotta alkuperäisestä suunnitelmasta (on tällä hetkellä 4 vuotta myöhässä), turskaa tullut miljardeja ja polttoainejärjestelmä vuotaa. Kyseessä vielä vanha runko jota on käytetty 30 vuotta aikaisemmin.
V-22 Osprey: Kehitysbudjetti kasvoi vaatimattomat 14 kertaiseksi alkuperäisestä. Jatkuvia luotettavuusongelmia joita piiloteltiin vuosikausien ajan mm. väärentämällä raportteja jne. Nyttemmin tilanne on kuitenkin parantunut ja Osprey on näistä ainoa, joka oikeasti toimittanut ne ominaisuudet, mitä koneen on ajateltukin toimittavan. Mutta hinta on ollut kauhea.
F-35: Eipä siitä enempää.
B-21 Raiderista on päätetty, että sen kehityskuluja ei paljasteta
. Oppia ikä kaikki...
Laivasto:
Zumvalt: 32-24-7-3. Katastrofi. 32 piti tulla, 3 saatiin eivätkä nekään toimi. Supertykkiin ei ollut rahaa kehittää ammuksia ja nyt ei ole tykkiä ollenkaan kun muut ammukset eivät sovi. Tutkan piti olla vaikka mitä, mutta rahat loppui kesken etc. etc. etc. Lopputulos on täydellinen floppi. Pikanttina yksityiskohtana mainittakoon, että pistäen paremmaksi toista merellistä katastrofia (Kuznetsov), Zumvalt hajosi komeasti keskelle Panaman kanavaa
.
Littoral Combat Ship: Liikaa ongelmia kirjattavaksi. Hinnat lentäneet taivaalle, vähemmän pum-pum verrattuna aikaisempiin laivoihin, mutta kovemmat ylläpitokustannukset (2016 Pentagon on kieltäytyi enää kertomasta kustannuksia). Tämän katastrofin syvyyttä kuvannee se, että 2020 laivasto ehdotti neljän LCS:n romuttamista kustannussyistä vuonna 2021. Pahimmillaan vain 7 vuoden palvelun jälkeen.
Ford-luokka: 6 vuotta myöhässä tällä hetkellä. Ammushissit eivät toimi, EMALS-katapultti on edelleen vaikeuksissa, AAG (koneiden pysäyttäminen) samoin, tutka jne. jne. Pikanttina yksityiskohtana vessat hajoavat usein ja vaativat happopuhdistuksen aina korjaukseksi. Maksaa aina muutaman satadonaa / kerta. Hinta on nyt 3mrd enemmän kuin laivasto aikanaan väitti sen olevan. GAO ja telakka kylläkin sanoivat ettei onnistu, mutta näillä mentiin. Sattuneesta syystä taustalla on hauska termi concurrency, joka on tullut tutuksi F-35:n yhteydessä. Nyt laivasto itkee, että asetettu 12,9mrd laivakohtainen raja estää ongelmien korjaamisen...