F-35 Lightning II

Col Tucker Hamilton is an F-35 test pilot who started his flying career in an F-15. He has also flown the MC-12 Liberty; an unarmed intelligence, surveillance, and reconnaissance platform (ISR). In addition, Hamilton is the Director of the Artificial Intelligence Accelerator at MIT. Insightful interview with someone that has flown aircraft to the limit.
 
Sveitsi valitsee F35

Kone voitti puolustushankinnoista vastaavan Armasuissen tekemän teknisen ja operatiivisen arvioinnin, jossa se osoittautui kustannustehokkaimmaksi vaihtoehdoksi. Hankinnan esittelijänä liittoneuvostossa oli keskustapuolue Die Mitteä edustava puolustusministeri Viola Amherd.

Edit. Olikin jo pariin kertaan. No enivei kuulostaa hyvältä.
 
Kertokaas kuka muistaa millainen huollon yhteistyökuvio Sveitsillä ja Suomella oli Horneteista? Jos tänne tulee myös F35, niin silloinhan Patrian Norjan toimet ovat myös mahdollisesti enemmän kotiinpäin.

Pistäkääpäs kunnon spekulaatiot, mitä tuolta voisi kammata kotiinpäin!
 
Sveitsi on vahva tienviitta, viimeksikin oltiin samiksia (ja vastoin yleiseurooppalaista 'ostetaan F-16' -trendiä). Vaikea nähdä miten Suomi voisi valita toisin, ellei sitten Growler ole tosi kova, ja varmaan on, mutta valitettavasti Boeingin vaihtoehdossa itse emäkone ei kauheasti vakuuta.
Kiinnostavinta Sveitsin valinnassa on mitenkä heille niin tärkeä autonomia on F-35:n osalta toteutettu niin ettei se särje (sveitsiläistä) pankkia. Tanskan ja Norjan jne. kuviot vielä jotenkin ymmärtää kun he ovat vahvasti integroituneita F-35:n ylikansalliseen huoltojärjestelmään joka (ehkä) tuo säästöjä mutta Sveitsi tai Suomi ei lähde niin syvällisesti siihen kelkkaan. LockMart on jäykän myyjän maineessa joten mielenkiintoista sitten kuulla miten homma taipuu. Sama pätee teollisuusyhteistyöhön, se LM:n 'jalomielinen' tarjous että saatte ehkä kasata neljää konetta vähän kuulosti lähinnä surkealta läpältä.

Konemäärän pudotus viittaa siihen että Suomen lopullinen määrä voisi olla 58 konetta tjsp.
 
Sveitsi on vahva tienviitta, viimeksikin oltiin samiksia (ja vastoin yleiseurooppalaista 'ostetaan F-16' -trendiä). Vaikea nähdä miten Suomi voisi valita toisin, ellei sitten Growler ole tosi kova, ja varmaan on, mutta valitettavasti Boeingin vaihtoehdossa itse emäkone ei kauheasti vakuuta.
Kiinnostavinta Sveitsin valinnassa on mitenkä heille niin tärkeä autonomia on F-35:n osalta toteutettu niin ettei se särje (sveitsiläistä) pankkia. Tanskan ja Norjan jne. kuviot vielä jotenkin ymmärtää kun he ovat vahvasti integroituneita F-35:n ylikansalliseen huoltojärjestelmään joka (ehkä) tuo säästöjä mutta Sveitsi tai Suomi ei lähde niin syvällisesti siihen kelkkaan. LockMart on jäykän myyjän maineessa joten mielenkiintoista sitten kuulla miten homma taipuu. Sama pätee teollisuusyhteistyöhön, se LM:n 'jalomielinen' tarjous että saatte ehkä kasata neljää konetta vähän kuulosti lähinnä surkealta läpältä.

Konemäärän pudotus viittaa siihen että Suomen lopullinen määrä voisi olla 58 konetta tjsp.
Vaikea tässä ainakaan on enää tämän jälkeen nähdä miten Typhoon tai Rafale meidän kilpailussa voittaisi mitään.
 
Vaikea tässä ainakaan on enää tämän jälkeen nähdä miten Typhoon tai Rafale meidän kilpailussa voittaisi mitään.
On tämä kieltämättä aika vahva tilanne F-35:lle.

Tästä luvusta olis kiva tietää, onko tämä nyt pysyvä sitova kustannus, ja aikooko ne sovittaa lentotunnit tällaiseen hintaraamiin. Kuten sanottu, ei ole tietoa mikä kaikki tähän hintaan kuuluu. Suomen hintaraamissa tämä tietäisi noin viittätuhatta lentotuntia vuodessa, enintään.

Now the question and answer session begins. A journalist wants to know what the hourly cost of the new fighter jets is.

"You cannot compare the operating costs of the F-35 A with other fighter jets," replies Darko Savic, project manager for the new fighter aircraft. Manufacturers often do not present the costs transparently. "The operating costs per flight hour are between 55,000 and 60,000 francs." [50-55000€]

"Have the operating costs been recalculated?" Asks another journalist. "We rely on the binding offers," says Viola Amherd.
 
Kaipa se F-35 voittomahdollisuus HX:ssä voidaan arvioida ylittäneen 50%. Vastustajana vain oma itsensä, eli jos tyrii niin joku kelpaa tilalle. Globaali tai Growler tuskin niin pienellä lisällä kattaa suorituskykyeroa F-35 hyväksi.

64 määrä nostaa paineita esim. ylläpitokulujen laskelman yksikköhinnalle.
 
Samahan se oli Sveitsissäkin että 40 konetta oli kiveen hakattu. 64 HX:n ylläpito nykybudjetilla ei tunnu todennäköiseltä katseli asiaa miten päin vain vaikka se hankintahintaan mahtuukin.
36-40 (+4 oli optio lisämaksusta koottavaksi Sveitsissä). Nyt kun kerrotaan 36 maksaneen 5 mrd CHF eikä hankkeelle varatut 6 mrd niin sehän oli ylivoimainen suoritus. Ei +4 olisi +1 mrd maksanut.

Eiköhän tästä ilmat ala hiljalleen pihistä pois Sveitsin osalta jos ei tule vakavia häröilyjä.
 
Voin käydä tulevien päivien keskustelun tässä viestissä niin ei tarvi tehdä uutta vitjaa:




-Hei, kuulitko että F-35 voitti Sveitsin suorituskykyvertailun ylivoimaisesti?

-"No joo pelkkää spekulaatiota ja Infosotaa vaan, rauhoitutaan nyt, kyllä Rafale vie, jenkit paniikissa".

-Ei kun homma on julkinen jo.

-"No onkohan siellä otettu huomioon tutkatekniikan nopea kehitys joka tekee häiveen tarpeettomaksi ja tietysti jos Sveitsillä on vahva painotus pommituslentoihin niin kyllähän silloin periaatteessa, vaikka kyllä matalan korkeuden penetraatio pitäisi olla toimivampi.... epäselvää muminaa"

-Ei, kyllä siellä kai aika vahva painotus oli ilmasta-ilmaan toimintaa ja tunnistuslentoihin.

-"No, tietty tuollaiseen luksukseen voi rikkaalla Sveitsillä olla löysää rahaa, eri juttu meillä kun pitää saada hinta/laatu-suhdetta, ei voida maksaa preemioita gucci-vehkeistä."

-Oli kuulemma reilusti edullisin tarjous.

-"Lockmartin myyntireiskan vanha jippo, myydään kone halvalla ja raha tehdään huolloilla ja päivityksillä, miten tuohon voi joku vielä haksahtaa?"

-Arvioivat vissiin elinkaarikustannuksetkin halvimmaksi...

"- No nyt on kyllä epämääräinen kisa, jo ihan puhdas maallikkokin voi jo Jane'sin lentotuntihinta-tutkimuksen perusteella arvioida että ei voi pitää paikkaansa, onkohan tässä nyt ulkopolitiikka ottanut ohjat tai armasuissen johdolle tarjottu konsulttihommia yhdysvalloista?"

-No samansuuntaisia tulokset ovat olleet muuallakin joten ehkä noissa jotain perää on eikä Sveitsi ole kyllä kovin vahvasti Yhdysvaltalaisten talutusnuorassa ole ollut...

"MISSÄ LÄPINÄKYVYYS, DATASUVERENITEETTI LUOVUTETTU JENKEILLE, MUSTAT LAATIKOT, LÄHDEKOODI, TAKAPORTIT..."

-Otas nyt iisisti, ehkä Rafale tai Gripen sitten pärjää seuraavalla kerralla paremmin.

-"Te saatanan F-35 fanipojat ymmärrä mistään mitään, laitan sut trolli ignoreen"
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top