hessukessu
Kenraali
SuperHornet tai ehdottomasti jos vain mahdollista, Advanced SuperHornet. Komppaan.Kuten todettua, verrattuna kaikkiin noihin Suomen Hornet on edelleen ihan soiva peli. Selkeästi kaikin puolin parempaa olisi kiva saada.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
SuperHornet tai ehdottomasti jos vain mahdollista, Advanced SuperHornet. Komppaan.Kuten todettua, verrattuna kaikkiin noihin Suomen Hornet on edelleen ihan soiva peli. Selkeästi kaikin puolin parempaa olisi kiva saada.
Taktisessa mielessä, havaintoetäisyys ei ole kovinkaan merkittävä tekijä sinänsä. Siltä etäisyydeltähän vain saa selville että edessäpäin on jokin maali. Kuka, missä, kuinka kaukana ja minne se menee ja millä nopeudella, ne saa selville vasta kun maali otetaan seurantaan. Sitä varten on mentävä lähemmäksi, ehkä noin 70% maksimikantamalle. Tietysti havaintoetäisyys antaa siinä mielessä kuvan tutkan ominaisuuksista että myös seurantaetäisyys on pitkäkantamaisella tutkalla parempi.
SuperHornet tai ehdottomasti jos vain mahdollista, Advanced SuperHornet. Komppaan.
Ihmettelen kuinka hävittäjä-tehtailu Yhdysvalloissa on jäänyt Lockheed Martin haltuun
Tekisi hyvää F-35 hankkeelle kun Boeing / EADS alkaisi tehdä oikeasti yhteistyötä aidon Air Defence-hävittäjän eteen, saataisiin kilpailua ja lisäksi Eurooppaan vastaavaa kuin F-22.
Gripen-hävittäjä on tuotteena varsin mainio, mutta se on aina ollut väärään aikaan markkinoilla, ja ostajakunta on jäänyt varsin pieneksi. Jos vastaavaa konetta olisi ollut myymässä Yhdysvallat, niin suosio olisi ollut ihan eriluokkaa ja myös poliittiset syyt olisi ollut monelle maalle hyväksi. Samaan aikaan koneessa on kuitenkin Yhdysvaltojen valmistama moottori ja Brittiläistä elektroniikkaa, joten sillä on voitu estää myynnin esim Argentiinalle.Siinä olet oikeassa, että Gripen E:n päälle kuuluisi laittaa kysymysmerkki, koska se on vielä kehitysvaiheessa eikä suorituskyvystä ole vielä todellista tietoa. Se unohtui erikseen mainita.
Lockheed Martinin insinööreille ei taida olla kiire valmiin tuotteen saamiseksi, sillä kilpailijoita ei ole ja ostajat ovat sitoutuneet odottamaan tuotetta.
- Esim. ilmavoimien komentaja ei vaihtaisi Suomalaisten Hornettia mihinkään muuhun Euroopassa käytössä olevaan hävittäjään = Suomella on todelisuuden operatiivisella suorituskyvyllä mitaten Suomen oloihin ja käyttötarkoitukseen paras kalusto. (Lisäys. Suomalaiset Hornetit saavuttivat eurooppalaisessa harjoituksessa muita maita vastaan simuloidun muistaakseni 110-6 pudotussuhteen. Kertoo taidosta, mutta kertonee jotain myös kalustosta)
(Varoitetaan nyt taas provokaatiosta)
F-35 projekti tarvitsisi todellakin vakavan kilpailijan tullakseen paremmaksi. Nythän tilanne on hieman provokatiivisesti ilmaistuna se, että piikki on auki ja pappa betalar joka tapauksessa.
Pintapuolisellakin tarkastelulla huomaamme, että suurin osa näiden koneiden tarjoamista Hornetiin nähden kehittyneemmistä ominaisuuksista koskevat lähinnä tiettyjä kaartotaisteluun liittyviä osa-alueita (ainakin Eurofighter ja Rafale ovat Hornetia liikehtimiskykyisempiä joiltakin osin, Gripenistä en ole niin varma).
Sen sijaan hyväksikäyttämällä kehittynyttä johtamisjärjestelmäämme ja pääosin maassa olevilla sensoreilla muodostettua ilmatilannekuvaamme, on mahdollista päästä käyttämättä Hornetin omaa tutkaa kuin vasta mahdollisesti aivan viime hetkellä, yllätyksellisiin tilanteisiin, joissa pystytään tuottamaan ilmaviholliselle tappioita jopa kokonaan ilman omia tappioita tai hyvin vähäisin omin tappioin.
Airborne Datalinks and Networks – the Russians have long been users of digital datalinks, primarily for GCI and AWACS support of interceptors. During the 1990s they invested heavily in intraflight datalink technology intended to network flights of fighters, and the TKS-2 system currently exported on Flankers provides the capability to share sensor data between multiple aircraft. The Russians are now offering an equivalent to the JTIDS/Link-16 system on their latest fighters. What advantage the US and EU retain in this technology is primarily in the maturity of software and protocol designs, another gap which will not last.
Meillä kun on edelleen kaiken kaikkiaan vain se 60 Hornettia, niin ei se paljoa lohduta, että saamme tonttiin vaikka 120 vihollishävittäjää, jos kaikki omat koneemme menivät samalla antaen viholliselle näin täydellisen ilmaherruuden. Sen sijaan jos tuotamme viholliselle esimerkiksi vain 60 koneen tappiot, mutta meillä säilyy taistelukuntoisina vielä 20 Hornettia, on tilanne loppujen lopuksi paljon parempi meille, koska tällöin vihollinen ei voi edelleenkään käyttää ilmavoimaansa vapaasti milloin ja missä se haluaakin
Tähän olisin toivonut enemmän kommenttia, koska se on se tärkein asia. Mutta ilmeisesti olet siis pääpirtein samaa mieltä?
Kilpailijoita on ja ostajat ovat sitoutuneet vain tiettyyn lukumäärään, eli aina vähäsen kerrallaan."
F-35:n todelliset ja oletetut ongelmat ovat pääosin seurausta joko siinä tehdyistä kompromisseista tai ongelmista projektin läpiviennissä. En näe, että nämä ongelmat korjaantuisivat kilpailulla.
Kilpailu siinä mielessä auttaisi asiaa jos kilpailija olisi edelleen Yhdysvaltojen omaa tuotantoa, näin voitaisiin siirtää osa F-35 tulevista tehtävistä toiselle koneelle ja näin päästä eroon kompromisseista.
F-35:n haastajasta:
Gripen NG olisi tarvinnut(, nyt lienee myöhäistä,) häiveteknologian siirron joltakin jenkkiyritykseltä. Olisiko Boeingilta mahtanut löytynyt asiantuntemusta, vaikka se hävisikin sekä F-22 että F-35 projektit LäMärille? Boeing mukaan kehittämään koneen häiveominaisuuksia ja ruotsalaisella suunnittelulla sitten loput, jottei tule liian kallista. Noh, näin ei valitettavasti tapahtunut.
Euroopassa osataan varmaan nykyään jo häiveteknologiaa, mutta onko sillä uskottavuutta kun sitä ei voi millään todeta ja mitattuja arvoja ei voi julkaista
Ilmavoimilla on käytössä LITENING AT maalinosoituspodi jota voidaan käyttää myös ilmataistelussa IRST tapaan.
The Government of Finland has requested a possible sale for the third phase of the F/A-18 Mid-Life Upgrade (MLU) Program, consisting of F/A-18C/D Fleet Retrofit Kits of the following systems: 67 AN/APG-73 Expand 4/5 Upgrades; 3 AN/RT-1851 Radio Transmitters; 5 Multifunctional Information Display Systems (MIDS/LVT); 10 Advanced Tactical Forward Looking Infrared Radar (ATFLIR); 4 AN/ALR-67V(3) Radar Warning Receivers; 5 AN/AYK-14 Mission Computer Upgrades; 2 GBU-31 Joint Direct Attack Munitions (JDAM); 2 AGM-154A Joint Stand Off Weapons (JSOW); 1 AGM-84K Stand-Off Land Attack Missile/Expanded Response (SLAM-ER); and 1 AGM-88E Advanced Anti-Radiation Guided Missiles (AARGM).
The Government of Finland has requested a proposed sale for the second phase of the F/A-18 Mid-Life Upgrade (MLU) Program consisting of 64 F/A-18C/D fleet retrofit kits including: 64 Joint Helmet Mounted Cueing Systems (JHMCS), 64 Tactical Aircraft Moving Map Capability systems, 64 Digital Communications to Wingtips wiring systems, 144 AIM-9X compatible launchers and 36 AN/APX-111 combined interrogator transponders systems.
4.5 sukupolven koneet tarjoavat myös joitakin muita ominaisuuksia Hornetiin nähden. Mainitsitkin IRST:n sivumennen ehdottaessasi sellaisen hankkimista Hornetiin, mikäli Hornetin käyttöikää pidennetään. Itse antaisin sille kuitenkin vähän enemmänkin painoarvoa, etenkin Suomen tilanteessa, kun AEW&C-koneita ei ole vaan joko mennään maasta tulevalla tilannekuvalla tai sitten Hornetit käyttävät omia tutkiaan. Epäilemättä IRST omaa rajoituksensa huonommilla keleillä, mutta en kuitenkaan panisi sellaista pahakseni.
Toinen on pienennetty RCS: Olen nähnyt Hornetille esitetyn sellaisia lukuja kuin 1 m^2 ja 3 m^2. Oli Hornetin todellinen RCS sitten mitä hyvänsä, kukaan tuskin voi kiistää, että Hornetin RCS-luku pyörii neliömetriluokassa. 4.5 sukupolven koneilla puhutaan parhaimmillaan n. 0,1 neliömetristä! Pienempi RCS heikentää tutkassa näkymistä aika mukavasti, vaikka mihinkään murto-osaan sitä nyt ei saadakaan kutistettua.
Voidaan toivoa. Meillä on kuitenkin suurvaltavihollinen, joka itse omaa AEW&C-koneita. Yllätyksiä tullee puolin ja toisin. Muistelen jonkun (Fulcrum?) kertoneen että naapuri olisi kirinyt johtamisjärjestelmiensä kehityksessä viime vuosina, eikä meillä olisi enää vastaavaa etua kuin joskus takavuosina. On mielestäni ihan perusteltua kysyä, että jos Suomi ja Ruotsi ovat kehitelleet omiaan, miksi Venäjä ei olisi pystynyt samaan moninkertaisilla resursseillaan tähän päivään mennessä? Carlo Koppin mukaan venäläiset olisivat saaneet kehitettyä Link 16 vastineen:
Venäjän konekalusto kylläkin koostuu yhä edelleen paljolti neuvostoaikaisista koneista, joissa uusimpia järjestelmiä tuskin on. Siitä huolimatta uutta kalustoa tulee riviin, mm. Su-30, Su-35 ja MiG-29SMT, ja tilanne voi muuttua paljon jo lähivuosina, jos Ukrainan tilanne nyt ei romuta Venäjän taloutta aivan täysin.
Avaatko tarkemmin taktiikkaasi? Minun nähdäkseni homma ei toimi noin kuten esität. Vihollinen käyttää ilmavoimiaan juuri niin paljon kuin se haluaa. Meidän on pakko joko lähteä torjuntalennoille pudottamaan ne 120 vihollishävittäjää tai sitten pidämme Hornetit maassa ja annamme vihollisen lentää tehtävänsä kaikessa rauhassa. (Sellainen huomio, että Suomen ilmavoimat pyrkinee pudottamaan hävittäjiä mieluummin koko yhteiskuntaa uhkaavat strategiset pommikoneet ja dedikoidut rynnäkkökoneet (Su-24, Su-34), mutta sovitaan nyt termin "vihollishävittäjä" sisältävän kaiken vihollisen offensiivisen lentokaluston, ok?)
Tietysti 20 Hornetia estää kaikista suurimmat sikailut, vaikkapa nyt suojaamattoman pommikonelaivueen lähettämisen keskisuuren kaupungin terroripommitukseen. Mutta mitä me saavutamme tuolla, että Horneteja säästellään pudotusten kustannuksella? Tuolla taktiikalla sidotaan lähinnä muutama laivue vihollisen hävittäjiä pommikoneiden ja rynnäkkökoneiden suojaamiseen. Onko se oikeasti kova hinta Venäjälle? Voi olla, jos samalla on sota käynnissä monella muullakin rintamalla. Jos ei ole, siinä tapauksessa kovempi hinta olisi varmaankin suurempi määrä menetettyjä koneita kuin jokunen ylimääräinen hävittäjien lentosuoritus? Jos sota taas on oikeasti käynnissä monella rintamalla mm. Natoa vastaan, saattaisivat Hornetit kyetä pudottamaan osapuilleen kaiken meitä uhkaavan kaluston pelkällä pudotusten maksimoinnillakin Hornetien säästelyn sijaan.