F-35 Lightning II

Niin, elektroniikan ja aseistuksen, kuten kirjoitin, ei aerodynaamisen suorituskyvyn suhteen. Sotilaslentokoneita on lähinnä kehitetty viimeisen kuudenkymmenen vuoden ajan ennen kaikkea eri maiden lentokoneteollisuuden tukemiseksi. Mullistavia suorituskykyelisiä ei ole tullut. Jos aikoinaan olisi valittu toinen tie, olisi vaikkapa Drakenia voitu upgreidata jatkuvan evolutioonarisesti tähän päivään asti ihan samaan tapaan kuin vaikkapa Boeing 737:lle on tehty.

Aikoinaan 1970-luvulla koneiden ketteryyttä "piti" kehittää koska ilmataisteluohjusten kehitykseen ei panostettu.

Nyt häiveominaisuudet ovat tuo villi kortti, mutta kuinka kauan?

Rohkeita väitteitä - että 60 vuoden aikana ei ole aerodynaaminen / kineettinen suorituskyky parantunut ja on vain tuettu lentokoneinsinöörien työllisyyttä :)

Matkustajakoneiden vertailu hävittäjiin ei ole niin kovin relevanttia. Siellä puolella suurin muutos on tapahtunut moottoriteknologiassa - mikä on toki vähentänyt moottorien määrää ja poistanut moottorit rungosta. Mutta silti matkustajakoneet eivät juuri ole muuttaneet muotoaan, eikä niiden suorituskyky ole samalla tavalla muuttunut, paitsi taloudellisuus on parantunut huisasti.

Jos palataan hävittäjiin, niin oikeasti Hornetin tulo oli huikea muutos. Etsi vaikka youtubesta videoita. Kun Draken nousee ilmaan, se ottaa pitkän kiihdytyksen ja nousee loivalla 10-20 asteen nousukulmalla. Kun Hornetti nousee, niin vähempikin matka riittää, ja kone nousee pystysuoraan ylös 10 kilometriin "häviää näkyvistä". Sinä aikana, kun Draken on ehtinyt tehdä yhden ainoan kaarroksen (koko laajan lentokenttäalueen ympäri), on Hornet ehtinyt jo suorittaa sarjan tiukkoja taitolentoliikkeitä.

Alla havainnollistava kuva näistä sukupolvien eroista.

The turning ability of the YF-16 (inner trail) was compared with the F-4 (outer trail) during the lightweight fighter competition

thumbnail.php


Muoks. vielä toinen, virallinen diagrammi F-16 vs. Mig 21

F-16-LWF.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Esitänpä tässä pari väitettä hävittäjäkoneiden kehittymisestä

1) Viimeisen 60 vuoden aikana hävittäjien kehitys on nimenomaan ollut erilaisten järjestelmien kehittymistä. Itse koneissa ei ole tapahtunut kovin mullistavia parannuksia suorituskyvyn suhteen. Toki mm. moottoreiden kehittyminen on mahdollistanut saman suorituskyvyn pienemmässä paketissa, samoin elektroniikan kehittyminen pienemmäksi. Nykyään on mahdollista yhdistää erilaisia ominaisuuksia pieneen koneeseen.

2) Viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana kehitys on ollut huimempaa kuin sitä edeltäneenä 30 vuotena. Ja sotatilanteessa tänä vuonna käyttöön tuleva F-35 on ylivoimaisempi vuoden 1985 vastustajaansa nähden kun tuo vuoden 1985 kone 50-luvun lopun koneisiin nähden. Ja tämä nimenomaan häivetekniikan ja järjestelmien kehittymisen seurauksena (AESA, tietokoneet, signaalinkäsittely) joka on tapahtunut viimeisen 30 vuoden aikana.



-----------------------------------------------------------------



Ja tässä perusteluja väitteille.

1) Tänäkin päivän usean kehittyneen maan ilmavoimien ensilinjan kalustona on kone joka on lentänyt ensilentonsa vuonna 1958. Liki 60 vuotta sitten siis. Miten tämä olis mahdollista jos suorituskyky olisi kehittynyt huimasti edes tuon ensimmäisen 30 vuoden aikana? Kyseessä on kuitenkin kone jonka huippunopeus on M2.3, ja joka kantoi jo uutena normaalikuormana 8 ilmataisteluohjusta ja pitkälle ja korkealle. Pommijuhtanakin tuota on käytetty jolloin se on kantanut varsin vaikuttavan pommikuorman, ja tarvittaessa pitkälle senkin. Koneen järjestelmiä on toki päivitetty enemmän tai vähemmän jotta se olisi pysynyt ajanmukaisena.

800px-JASDF_F-4_Phantoms.jpg


Luftwaffe poisti omat Phantominsa käytöstä vuonna 2013, noihin oli aikanaan päivitetty mm. F/A-18A:sta tuttu AN/APG-65 tutka ja mahdollisuus AMRAAM ohjusten käyttöön. Edelleen F-4 Phantomeita käyttävät mm. Japani ja Etelä-Korea.

2) USA:ssa 50-luvun lopulla kehitettiin useita suorituskyvyltään ja varsinkin järjestelmiltään kehittyneitä konetyyppejä. Republic F-105, Convair F-106, McDonnel F-4, North American A-5 ovat esimerkkejä tällaisista konetyypeistä. Nuo koneet yltävät yli Mach 2 nopeuteen. Lentävät kovaa ja korkealle. Ja olivat isoja koneita, mikä mahdollisti nuo varsin kehittyneet järjestelmät 50-lukuisella teknologialla.

Esimerkkinä 1959 ensilnetonsa lentänyt F-105D, joka oli jokasään versio aikasemmasta F-105B koneesta. Sen järjestelmistä kerrotaan mm. näin.

"The F-105D was the major production version of the Thunderchief series. It was essentially an all-weather version of the basically day-only F-105B.

In November 1957, the USAF had revised GOR 49, calling for an all-weather version of the Thunderchief to follow the F-105B. This was to be designated F-105D. In addition, the F-105D was to be capable of carrying the new Mk 43 nuclear weapon on either centerline or inboard underwing pylons.

Externally, the F-105D differed from the F-105B in having a slightly longer and wider nose, which housed the AN/ASG-19 "Thunderstick" fire control system. This was designed to meet the all-weather requirement specified in the November 1957 revision of GOR 49. The AN/ASG-19 was designed around the NASARR R-14A all-purpose monopulse radar. This radar was optimized in both air-to-ground and air-to-air modes and was capable of performing both low-level and high-level missions. This system had a ground an contour-mapping feature. The aircraft was equipped with a General Electric FC-5 flight control system which operated in conjunction with the R-14A radar to provide the F-105D with full all-weather capability. The system comprised a toss bomb computer, a sight system, an AN/APN-131 Doppler navigator, an air data computer, missile launch computer, autopilot, and search and ranging radar. The radar installation also incorporated a terrain guidance mode which permitted the pilot to let down through bad weather in unfamiliar territory and to hug the ground in order to avoid detection."


1959 palveluskäyttöön tullut Convair F-106 Delta Dart oli myös erittäin kunnianhimoinen projekti, ja sen erittäin kehittyneet järjestelmät kärsivät aluksi luotettavuusongelmista mutta ne saatiin 60-luvun aikana korjattua. Koneesta kerrottua:

"The Convair F-106A Delta Dart is regarded by many as being the finest all-weather interceptor ever built. It served on active duty with the US Air Force for almost 28 years, much longer than most of its contemporaries.
....
The Hughes MA-1 fire control system incorporated the first digital computer to be built into a fire control system. A datalink with NORAD's SAGE system meant that radio silence could be maintained throughout the intercept, while an autopilot allowed the ground controllers to "fly" the aircraft during the final approach to the target. A Tactical Situation Display (TSD) between the pilot's feet showed a moving map of the route across the ground during the intercept.
....

The MA-1 fire control system carried by the F-106A was initially quite unreliable and was subjected to lots of in-service modifications in an attempt to fix its chronic problems. The MA-1 system was upgraded no less than 60 times during the Delta Dart's long service life. In 1960, devices for long-range detection and electronic counter-countermeasures equipment were added, along with the capability for using angle chaff, silent lobing, and pulse-to-pulse frequency techniques. Anti-chaff devices were added in an effort to defeat enemy attempts to confuse the fire control system by dropping bits of radar-reflective strips. The modification programs involved 314 F-106As and were completed by the end of 1963.

The F-106A operated in conjunction with the SAGE (Semi-Automatic Ground Environment) network which was linked via the Hughes MA-1 fire-control system to the F-106. It operated by plotting the course needed to intercept an enemy aircraft, automatically sighted the target, fired the air-to-air missiles, and then automatically placed the F-106 on the correct course to disengage. The F-106 could actually be fully computer-flown during most of its mission, the pilot actually being needed only for takeoff, landing, or in case something went wrong with the automation.
....

Even after all aircraft had been delivered, reliability problems continued to plague the MA-1 and ASQ-25 systems. Throughout its long service life, the F-106A was continually upgraded and improved to correct these problems. The *Broad Jump* modification program started in late 1960 was a long-term program for general improvements in the F-106A. This program was carried out by people at the Sacramento Air Material Area, and it extended through early 1963. Among the changes introduced by this program was the fitting of an infrared search-and-track sight that could operate at low altitudes and against varied backgrounds. The unit retracted into a fairing in front of the cockpit."

Laivaston A-5 Vigilante oli myös hyvin kehittynyt kone, ensilentonsa Vigilante lensi vuonna 1958:

"Vigilante had advanced and complex electronics when it first entered service. It had one of the first "fly-by-wire" systems of an operational aircraft (with mechanical/hydraulic backup) and a computerized AN/ASB-12 nav/attack system incorporating a head-up display ("Pilot's Projected Display Indicator" (PPDI), one of the first), multi-mode radar, radar-equipped inertial navigation system (REINS, based on technologies developed for North American's Navaho missile), closed-circuit television camera under the nose, and an early digital computer known as "Versatile Digital Analyzer" (VERDAN) to run it all."

Britit tilasivat ensimmäiset omat Phantominsa vuonna 1964 ja saivat ne käyttöön vuonna 1966. Noissa käytettiin lisenssivalmistettua Westinghousen AWG-10 (AWG-11 ja AWG-12 RN/RAF versiot) tulenjohtojärjestelmää jossa on AN/APG-59 tutka. Britit korvasivat nuo Phantomit 90-luvun alussa Tornado F.3 variantilla jossa on Marconin valmistama AI.24 Foxhunter tutka. Tuon AWG-10 järjestelmän kyvyistä kertoo ehkä jotain alla oleva lausahdus 80-luvun lopulla käyttöönotetusta Foxhunterista.

"In some respects, the early Foxhunter was actually slightly inferior to the AWG-12 radar on the British F-4 Phantom II. No tail-chase programming was initially requested, and this had to be added later, as did close combat modes. A 20 target TWS capability was required, but was optimised for bomber raid assessment and targeting, not manoeuvring combat. Whilst it worked well in testing against drone targets, in service it proved unable to correctly track multiple targets making turns and moving in less predictable ways. Allegedly, it had problems with detecting lower RCS targets in clutter, and Hawks used in air training with the Tornado F3 were fitted with radar repeater pods."

Kaiken kaikkiaan musta tuntuu että noiden järjestelmien kyvyt ja kompleksisuus ei juuri ollut kasvanut 70-luvulle tultaessa, ainoastaan puolijohdetekniikan kehittyminen oli paitsi pienentänyt elektroniikkaa niin tehnyt siitä luotettavampaa. Näin voitiin sitten 80-luvulle tultaessa yhdistää yhteen pienenkin koneeseen monta tehtävää, kun kaikki elekroniset järjestelmät olivat pienemmän kokoisia.

80-luvulla sitten kehitys lähti taas uuteen nousuun.

Sitten kun mikroprsessoreiden, DSP-sirujen yms. kehitys lähti vauhtiin 80-luvulla niin kehitys alkoi kulkea kovempaa. AESA tutkat tulivat käytännön tasolla mahdollisiksi ja myöhemmin sitten jopa riittävän pieniksi mahtumaan hävittäjäkoneeseen. Häiveominaisuuksia kehitettiin. Erilaisten sensoreiden ominaisuudet ovat suuresti kehittyneet puolijohdetekniikan kehittyessä ja kuvan ja hahmontunnistusalgoritmit vaativat muistia ja kehittyneemmät presessorit kuin mitä vielä 70/80-lukujen vaihteessa oli mahdollista sotakoneeseen laittaa. Täsmäaseet ovat samoista syistä kehittyneet valtavasti.

50-luvun lopun ja 80-luvun puolivälin koneet, vaikkapa F-4 ja F/A-18 käyttivät samoja aseita AIM-9 ja AIM-7 ohjuksia, toki 80-luvulla noista oli käytössä kehittyneemmät versiot. Nykypäivän koneissa on 80-luvun koneeseen verrattuna aktiiviset tutkaohjukset ja IIR hakupäät lämpöhakuisissa ohjuksissa.

50-luvun lopun ja 80-luvun puolivälin koneet näkevät tutkillaan toisensa, se kummalla on etu riippuu tilanteesta. Tuon Phantomin AN/APG-59 tutkan sanotaan näkevän 5 m2 maalin yli 100 km päästä. Molemmissa tutka on mekaanisesti skannaava.

80-luvun kone ei näe häivehävittäjää kuin aivan läheltä. F-22:n AN/APG-77 ja F-35:n AN/APG-81 AESA tutka taas näkee 80-luvun koneen satojen kilometrien päästä. Tilannetietoisuudessa on aivan järjetön ero, ja sen ansoista häivekoneen pilotilla on aivan mieletön etu hoitaa tilanne omalta kannaltaan menestyksekkäästi.
 
Viimeksi muokattu:
Alla havainnollistava kuva näistä sukupolvien eroista.

The turning ability of the YF-16 (inner trail) was compared with the F-4 (outer trail) during the lightweight fighter competition

Muoks. vielä toinen, virallinen diagrammi F-16 vs. Mig 21

Tottahan toki uudempi on aina parempi - marginaalisesti. Jos kaartotaisteluja käytäisiin tykein kuten viisikymmentä vuotta sitten nuo erot voisivat olla jopa merkittäviä. Visuaalisella alueella modernilla kypärätähtäimellä ja moderneilla IIR-ohjuksilla Draken tai vaikkapa MiG-21 olisi ihan varmasti kurantti vastus mille tahansa nykyajan hävittäjälle.

Jos taas hypoteettisesti 1950-luvun koneen kehitystä olisi jatkettu eteenpäin olisi siihenkin ajan myötä vaihdettu esim. uudempi, tehokkaampi moottori, lisätty canard-siivekkeitä jne. Aivan kuten alkuperäisessä 737-100:ssa ja uusissa 737:ssa samaa on nykyään lähinnä mallinumero ja ulkonäkö.

Häiveominaisuudet tuovat etua ihan uusimman sukupolven koneille mutta kysymys on, kuinka kauan ja missä oloissa? Harvoin ilmataistelussa on kyse valtameren yllä tapahtuvasta 1:1 taistelusta ilman ulkopuolista tukea ilmojen ritarien kesken.
 
Tottahan toki uudempi on aina parempi - marginaalisesti. Jos kaartotaisteluja käytäisiin tykein kuten viisikymmentä vuotta sitten nuo erot voisivat olla jopa merkittäviä. Visuaalisella alueella modernilla kypärätähtäimellä ja moderneilla IIR-ohjuksilla Draken tai vaikkapa MiG-21 olisi ihan varmasti kurantti vastus mille tahansa nykyajan hävittäjälle.

Jos taas hypoteettisesti 1950-luvun koneen kehitystä olisi jatkettu eteenpäin olisi siihenkin ajan myötä vaihdettu esim. uudempi, tehokkaampi moottori, lisätty canard-siivekkeitä jne. Aivan kuten alkuperäisessä 737-100:ssa ja uusissa 737:ssa samaa on nykyään lähinnä mallinumero ja ulkonäkö.

Häiveominaisuudet tuovat etua ihan uusimman sukupolven koneille mutta kysymys on, kuinka kauan ja missä oloissa? Harvoin ilmataistelussa on kyse valtameren yllä tapahtuvasta 1:1 taistelusta ilman ulkopuolista tukea ilmojen ritarien kesken.

Parannuksia voidaan tietysti aina tehdä, ja tehdäänkin, kuten esim. Suomen Hornettiin on tehty. Ja esim. Barrelnutin mainitsema Phantom, jonka elinikä on ollut melkoinen.

Valitettavasti tulee kuitenkin rajat vastaan siinä, mikä on mahdollista. Et esim. voi vain pultata canardeja Drakenin nokalle ja todeta että "a vot horoshoo". Lentokoneiden aerodynamiikan hallinta on todella haastavaa. Canardit Drakenissa esim. estäisivät ilmanoton toiminnan kunnolla.

Ja vaikka siihen Drakeniin olisikin saatu jollain tavalla pultattua moderni kypärätähtäin ja lähitaisteluohjukset, ei se silti olisi auttanut Hornettia vastaan. Hornet olisi pystynyt rauhassa ilman suurta tuskaa hakeutumaan edulliseen positioon, josta se olisi voinut ampua drakenin alas.
 
Ei tuollaisia Googlaamalla löydä, ei nuo ole mitään julkista tietoa. Eriliaisten hörhöjen fanipoikien veikkauksia varmaan löytyy kyllä. Mutta Legacy Hornetien lisäksi myös ensimmäisissä vajaassa parissa sadassa Super Hornetissa on myös AN/APG-73.

No kovasti noita PESA ja AESA-tutkia maailmalla koneisiin asennellaan, nekö ovat ihan paskoja havaintoetäisyyden puolesta? Parikymmentä vuotta vanha monitoimihävittäjän tutka tuskin oli omanakaan aikanaan maailman paras. Tai minä en jaksa uskoa, että parhaat tutkat olisi lykätty monitoimihävittäjiin ilmaherruushävittäjien sijaan. Tietysti jokin vinku-intialainen ilmaherruushävittäjän tutka ei välttämättä yllä länsimaisen monitoimihävittäjän tutkan tasolle, mutta ymmärtänet vertauksen.

Noihin siis on tullut sekä rauta että softpäivityksiä, mm. Raytheonin omilla sivuilla sanotaan että "Phase II of the APG upgrade completed development. It incorporates a motion-sensing subsystem with reconnaissance software, a stretch waveform generator module, and a special test equipment instrumentation and reconnaissance module. With these enhancements, the F/A-18 aircraft will have the hardware capability to make high-resolution radar ground maps comparable with those of the F-15E and the U-2 aircraft, and be able to perform precision strike missions using advanced image correlation algorithms."

Eurofighterin CAPTOR tutka on suurin piirtein samaa kokoluokkaa AN/APG-73:n kanssa, joten en kyllä näe miksi Eurofighterin tutka olisi parempi, molemmat ovat kuitenkin saman sukupolven mekaanisesti skannaavia tutkia. Amerikkalaisilla kun on aika paljon enemmän tuota kokemusta modernien hävittäjätutkien tekemisessä...

CAPTORia myös veisteltiin suht pitkään ja hartaasti, eikä kehittäjää käsittääkseni kiskaistu pystymetsästä (kts. Ferranti). Vaihtoehtoinen AN/APG-65:n pohjautuva tutkakin (MSD2000) olisi ollut, mutta se ei kelvannut kolmelle neljästä kehittäjämaasta. Mikä osa oli minä itte -politiikkaa ja mikä osa oli teknistä ylivertaisuutta, en tiedä, mutta tapahtunut valinta on ainakin minulle jonkin arvoinen.

Wikipedia kirjoitti:
Development started as the ECR-90 at Ferranti's Edinburgh radar labs, home of many British radar systems. The ECR-90 was based on the Blue Vixen radar which had been developed for the BAE Sea Harrier FA2. The selection of the radar had become a major stumbling block in the EFA project, as the Eurofighter Typhoon was known as the time. Britain, Italy and Spain supported the Ferranti-led ECR-90, while West Germany preferred the MSD2000, based on the US AN/APG-65 radar family being developed in a collaboration between Hughes, AEG and GEC.

http://en.wikipedia.org/wiki/Euroradar_CAPTOR

Sitäpaitsi uusin AMRAAM:in versio mikä Eurofighteriin tietääkseni on integoitu on C5, meillä on Horneteissa käytössä jo C7.

Näin voi ollakin, en tiedä, mutta kuinka suuri ero noiden välillä lopulta on? Molemmat kulkevat kuitenkin C-kirjaimen alla.
 
Tottahan toki uudempi on aina parempi - marginaalisesti. Jos kaartotaisteluja käytäisiin tykein kuten viisikymmentä vuotta sitten nuo erot voisivat olla jopa merkittäviä. Visuaalisella alueella modernilla kypärätähtäimellä ja moderneilla IIR-ohjuksilla Draken tai vaikkapa MiG-21 olisi ihan varmasti kurantti vastus mille tahansa nykyajan hävittäjälle.

Jos taas hypoteettisesti 1950-luvun koneen kehitystä olisi jatkettu eteenpäin olisi siihenkin ajan myötä vaihdettu esim. uudempi, tehokkaampi moottori, lisätty canard-siivekkeitä jne. Aivan kuten alkuperäisessä 737-100:ssa ja uusissa 737:ssa samaa on nykyään lähinnä mallinumero ja ulkonäkö.

50/60-luvun hävittäjät olivat tyypillisesti sellaisia että ne tekivät vain yhden asian hyvin. Joko ne olivat hitaita ja ketteriä, tai sitten nopeita mutta kömpelöitä, hankalia lentää ja laskeutua ja onnettomuusalttiita. Rynnäkkökoneissa oli joko maaseurantatutka tai ei sitten tutkaa ollenkaan ja ilmatst-ominaisuudet olivat puhtaasti toissijaisia, jos niitä oli ollenkaan.

Periaatteessa mikään ei olisi estänyt tosiaan kehittämästä vaikkapa Drakenia corollatyyliin: RM12 moottoriksi, doppler-tutka (nykyään phased array), titaanilla oltaisiin voitu ehkä rakenteita vähän keventää, FBW olisi auttanut kohtauskulma- ja supersakkausongelmiin, tehokkaampi moottori olisi ehkä mahdollistanut suuremman siiven, lasiohjaamo ja moderni HUD vähentävät lentäjän työkuormaa...nämä olisivat kuitenkin olleet kalliita ja työläitä muutoksia. Samalla hinnalla oltaisiin suunniteltu kokonaan uusi ja parempi kone.

Draken olisi sikäli kiitollinen modernisointikohde esimerkiksi MiG-21:een verrattuna että tilaa olisi järkevän kokoiselle tutkalle - APG66 tosin olisi ehkä ollut jo liian iso. APG67 tai RDI olisi varmaan mennyt. Kuitenkaan se ei tänä päivänä pystyisi muuhun kuin mihin sitä 80-luvulla käytettiin: taistelunjohtajan johdolla ohjattuihin torjuntalentoihin. Ilmaherruushävittäjänä se ei pärjäisi esimerkiksi Hornetille: hitaampi, huonompi liikehtimään, huonompi tutka, pienempi asekuorma, vähemmän tilaa elektroniikalle jne. Operatiivisesti, "Draken 2000" olisi luultavasti kalliimpi huoltaa, vaatisi pitemmät kiitoradat, alttiimpi onnettomuuksille jne.

Draken ja Hornet alhaaltapäin:
kO8g8VO.jpg




Revellin Hornetissa ei tainnut olla Amraameja, tai sitten en jostain syystä tullut niitä laittaneeksi. Amraamien mahduttaminen Drakeniin olisi kuitenkin vaikeaa. J-versiossa oli 6 ripustinta ilmataisteluohjuksille mutta ne oli tarkoitettu vain Falconin ja Sidewinderin tapaisille pienille ohjuksille. Siipiin voisi mennä yksi pari Amraameja, ja laskutelineiden etupuolelle ehkä toinen. Luultavasti käytännön asekuorma olisi 2 Amraamia ja 4 Sidewinderiä, tai sitten 2+2. Aika köykäistä nykystandardeilla. Drakenin matala laskuteline asettaa myös rajoituksensa.
 
@BarrelNut Onko reilua verrata 1950-luvun lopun koneita vuoden 1985 koneisiin ja niitä vuoden 2015 F-35 hävittäjään, kun tarkastelujakso on kuitenkin olevinaan 30 vuotta? Katson asiaa nyt siltä kannalta, että ensimmäinen tarkastelujakso (1950-luvun lopusta vuoteen 1985) jää lyhyemmäksi kuin jälkimmäinen tarkastelujakso (vuodesta 1985 (vai 1986?) vuoteen 2015). Jos tarkastelujakso olisi esim. 1959-1989 ja 1989-2019, olisi vertailu reilumpi, IMHO. Esimerkiksi Hornet sai kuitenkin melkoista avioniikkapäivitystä 1980-luvun lopussa C/D-mallien myötä.
 
No kovasti noita PESA ja AESA-tutkia maailmalla koneisiin asennellaan, nekö ovat ihan paskoja havaintoetäisyyden puolesta? Parikymmentä vuotta vanha monitoimihävittäjän tutka tuskin oli omanakaan aikanaan maailman paras. Tai minä en jaksa uskoa, että parhaat tutkat olisi lykätty monitoimihävittäjiin ilmaherruushävittäjien sijaan. Tietysti jokin vinku-intialainen ilmaherruushävittäjän tutka ei välttämättä yllä länsimaisen monitoimihävittäjän tutkan tasolle, mutta ymmärtänet vertauksen.

CAPTORia myös veisteltiin suht pitkään ja hartaasti, eikä kehittäjää käsittääkseni kiskaistu pystymetsästä (kts. Ferranti). Vaihtoehtoinen AN/APG-65:n pohjautuva tutkakin (MSD2000) olisi ollut, mutta se ei kelvannut kolmelle neljästä kehittäjämaasta. Mikä osa oli minä itte -politiikkaa ja mikä osa oli teknistä ylivertaisuutta, en tiedä, mutta tapahtunut valinta on ainakin minulle jonkin arvoinen.

Uudet Aesat ovat luonnollisesti paljon parempia. Kasvanut etäisyys on vain yksi eduista.

Kannattaa huomata, että pelkkä ilmasta-ilmaan tyhjään avaruuteen tähystys on helpompaa, kuin maata vasten skannaus. Edeltävä vaatii periaatteessa vain ison tutkan, jälkimmäinen runsaasti prosessointia, että saa mitään selvää.

Hornetin tutka oli käsittääkseni perinteisten mekaanisesti skannaavien parhaimmistoa. Tuo vaihtoehto Captorille pohjautui Hornetin tutkan (73) edeltäjään. Lisäksi APG-73 kehitettiin rinnan F-15:sta AN/APG-70 kanssa.

http://en.wikipedia.org/wiki/AN/APG-65_radar_family

To reduce production costs, many of the AN/APG-73 modules are common with the APG-70 (F-15) radar; its software engineers chose the JOVIAL programming language so that they could borrow and adapt existing software written for the APG-70.
 
http://www.thedailybeast.com/articles/2015/01/08/pentagon-misfires-in-stealth-jet-scandal.html

"Despite the strong language, however, the neither the JPO nor Lockheed could dispute a single fact in either Daily Beast report. And despite the “sourceless” accusations, more than half-a-dozen high-ranking military officials spoke to The Daily Beast during the compilation of its recent stories."

Niin, mutkattomasti ei projekti ole koneen tekemisen osalta edennyt, mutta markkinointi ja ostajien sitouttaminen projektiin on tehty poikkeuksellisen ovelasti ja monisyisesti. Raha kulkee...
 
http://www.thedailybeast.com/articl...tealth-jet-can-t-fire-its-gun-until-2019.html

F-35A kykenee ampumaan tykillään aikaisintaan vuonna 2019, mikä tosin on optimistinen aikataulu.

Näin saman uutisen tuossa viikolla ja heti tuli mieleen (satiiri päälle ja kieli poskeen) että eipä vaikuta Suomen vertailuihin ja suunnitelmiin sillä Erityisolosuhteiden (TM) takia meidän F-35:t ei kuitenkaan kävisi dogfighteja joten mihin sitä tykkiä tarvitaan... kun niistähän puhutaan enempi kaukovaikutteisten ilmasta-ilmaan ja ilmasta-maahan järjestelmien lavetteina.
Sattiri off ja asiaan:
Tunnustan että olen tukevasti maavoimien kasvatti. Ja ennustan, että vaikka meillä on PV komentajaksikin laitettu ilmavoimien mies, ja edessä on suuri hankintahaaste, niin nyt kyllä käytetään vielä monet aikalisät ja siirtelyt, sillä ilmapuolustuksen vaatimusten ja realististen hankintapäätösten tekeminen ei tule onnistumaan lainkaan sillä aikataululla mitä on arvioitu. Mielestäni ei kannata hyljeksiä ajatusta että Hornettia koetettaisi saada kitkutettua jatkoajalle vaikka koipussittamalla.
Muistetaas se, että (tietääkseni) Ruotsissa haluttiin mennä moderniin Archer-tykistöön ja tuloksena on se, että heillä ei ole NYT käytännössä lainkaan tykistöä. En halua lukea ilta-pulusta 2029 että "Suomella ei ole lainkaan hävittäjiä koska <tähän lista erilaisia selityksiä elinkaarien ongelmista>".
 
Huoh, tykin integrointi kuuluu softan Block 3F tasolle joka on skeduloitu syksyksi 2017. Alla olevassa kuvassa näkyy myös "flight envelopen" laajennus pikku hiljaa täyteen laajuuteen.

blocks1_zpsccc5bbbf.jpg


http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2013/05/f-35-ioc-dates-revealed/

USAF aikoo ottaa ensimmäiset koneensa operatiiviseen valmiuteen Block 3i softalla vuonna 2016.
Vielä vähän tykistä ja aikatauluista ... kriittisesti. http://www.thedailybeast.com/articles/2015/01/08/pentagon-misfires-in-stealth-jet-scandal.html kirjoittaa että
vaikka tykin softa ja Block 3F valmistuisi 2017 "operational test pilots" niin IOC saattaa mennä 2018 puolelle ja ennen kuin tämä on etulinjan lentueissa niin ollaan varmaan 2019.
En morkkaa tekotapaa, mutta tuon vaan esille että sanan "valmis" tai "saatavilla" merkityksiä on monia. Ja kun uusia piirteitä tuodaan tällaisen programmin kautta - ihan ammattimaisen teollisesti - niin kestot on merkittäviä. Iso juna rullaa rytmillään.
Edith: typoja
 
Sitten kun purkki on oikeasti valmis niin sitten alkaa niiden virheiden (joita siinä ei ole ;)) hiominen ja "takuu" huollot.
 
Hornetin tutka oli käsittääkseni perinteisten mekaanisesti skannaavien parhaimmistoa. Tuo vaihtoehto Captorille pohjautui Hornetin tutkan (73) edeltäjään.

Sekä MSD2000 että AN/APG-73 pohjautuvat AN/APG-65:n, aivan. Jostakin syystä eurooppalaiset hylkäsivät MSD2000:n ja päätyivät ECR-90:n. Se, että MSD2000 ja APG-73 pohjautuvat samaan tutkaan, ei tarkoita, että ne olisivat yhtä hyviä/huonoja, ja että voitaisiin siten sanoa CAPTORin olevan parempi kuin AN/APG-73. MSD2000:n kehittäjissä oli kuitenkin mukana Hughes, joka kehitti sekä AN/APG-65:n että AN/APG-73:n! Minun on vaikea nähdä, että Hughes olisi onnistunut kusemaan MSD2000:n aivan täysin ja AN/APG-73 olisi taas kuin sveitsiläinen kello. MSD2000 ja AN/APG-73 ovat molemmat myös saman aikakauden tuotteita (mainoksessa luvataan valmista vuoteen 1991 mennessä (vrt. AN/APG-73:n käyttöönotto 1992)).

Googlasin ja löysin tällaisen kirjan haulla 'msd2000 radar'. Pari keskeistä pointtia ko. kirjasta:

-Saksa suunnitteli käyttävänsä samaa tutkaa myös F-4 -hävittäjissään --> synergiaedut, mahdollisuus siirtää tutka myöhemmin Eurofighter Typhooneihin F-4:n eläköityessä
-Briteillä ja sen jälkeen italialaisilla oli tiukimmat suorituskykyvaatimukset tutkalle
-Saksan pääsyy ECR-90:n(/CAPTORin) vastustamiseen oli kehityksen sisältämät riskit ja siitä mahdollisesti aiheutuvat kohtuuttomat kustannukset

Yllä oleva antaa ymmärtää, että eurooppalaiset menivät laatu edellä valitessaan ECR-90:n. Eiköhän sitä saatukin, näin uskon.

Lisäksi APG-73 kehitettiin rinnan F-15:sta AN/APG-70 kanssa.

Se itsessään ei ole suorituskyvyn tae, että jokin tulee samasta tehtaasta ja jakaa joitakin osia toisen laitteen kanssa.
 
Sekä MSD2000 että AN/APG-73 pohjautuvat AN/APG-65:n, aivan. Jostakin syystä eurooppalaiset hylkäsivät MSD2000:n ja päätyivät ECR-90:n. Se, että MSD2000 ja APG-73 pohjautuvat samaan tutkaan, ei tarkoita, että ne olisivat yhtä hyviä/huonoja, ja että voitaisiin siten sanoa CAPTORin olevan parempi kuin AN/APG-73. MSD2000:n kehittäjissä oli kuitenkin mukana Hughes, joka kehitti sekä AN/APG-65:n että AN/APG-73:n! Minun on vaikea nähdä, että Hughes olisi onnistunut kusemaan MSD2000:n aivan täysin ja AN/APG-73 olisi taas kuin sveitsiläinen kello. MSD2000 ja AN/APG-73 ovat molemmat myös saman aikakauden tuotteita (mainoksessa luvataan valmista vuoteen 1991 mennessä (vrt. AN/APG-73:n käyttöönotto 1992)).

Yllä oleva antaa ymmärtää, että eurooppalaiset menivät laatu edellä valitessaan ECR-90:n. Eiköhän sitä saatukin, näin uskon.

Se itsessään ei ole suorituskyvyn tae, että jokin tulee samasta tehtaasta ja jakaa joitakin osia toisen laitteen kanssa.

  • Minun on vaikea nähdä, että Hughes olisi onnistunut kusemaan MSD2000:n aivan täysin ja AN/APG-73 olisi taas kuin sveitsiläinen kello. :) Kukaan ei varmaan ole näin väittänyt?
  • Captor ja An/APG-73 voivat olla yhtä hyviä, tai Captor voi olla vähän parempi. Mutta, mikä merkitys asialla on?
  • Se ei tietenkään myöskään ole suorituskyvyn tae, että AN/APG-73:n kehityksessä hyödynnettiin F-15 uuden tutkan oppeja, jopa siihen asti, että Hornetin tutkassa käytettiin samoja komponentteja ja samoja ohjelmistoja. Tämähän pitää paikkansa. Mutta varmaan olet samaa mieltä, että siitä voidaan vetää sellainen rohkea johtopäätös, että AN/APG-73 tuskin on kovin huono? Jos mennään suorastaan uhkarohkeaksi, niin voidaan ehkä jopa arvioida, että se on/oli aikanaan todennäköisesti erittäin hyvä? Vertaa esim. vaikka Volkswagenia ja Audia. Tuskin kukaan haukkuu "kansanvaunua" paskaksi?
Jotain siitä Hornetin tutkan hyvyydestä tai huonoudesta voi ehkä päätellä esim. Barrelnutin lainauksesta?

Mutta Legacy Hornetien lisäksi myös ensimmäisissä vajaassa parissa sadassa Super Hornetissa on myös AN/APG-73.

Raytheonin omilla sivuilla sanotaan että "Phase II of the APG upgrade completed development. It incorporates a motion-sensing subsystem with reconnaissance software, a stretch waveform generator module, and a special test equipment instrumentation and reconnaissance module. With these enhancements, the F/A-18 aircraft will have the hardware capability to make high-resolution radar ground maps comparable with those of the F-15E and the U-2 aircraft, and be able to perform precision strike missions using advanced image correlation algorithms."

F-15E:ssä ja U2:ssa on varmasti parhaat mahdolliset tutkat, vai mitä? Jos valmistaja sanoo, että Hornetin tutka yltää päivityksillä samaan, niin tuskin se kovin huono voi olla?

Anyway, minulle jäi hiukan epäselväksi, mitä halusit viestilläsi pohjimmiltaan sanoa? Jos viitsit vähän selventää?
 
Captor ja An/APG-73 voivat olla yhtä hyviä, tai Captor voi olla vähän parempi. Mutta, mikä merkitys asialla on?

No on sillä se merkitys, että BarrelNut antoi ymmärtää CAPTORin olevan huonompi:

Eurofighterin CAPTOR tutka on suurin piirtein samaa kokoluokkaa AN/APG-73:n kanssa, joten en kyllä näe miksi Eurofighterin tutka olisi parempi, molemmat ovat kuitenkin saman sukupolven mekaanisesti skannaavia tutkia. Amerikkalaisilla kun on aika paljon enemmän tuota kokemusta modernien hävittäjätutkien tekemisessä...

F-15E:ssä ja U2:ssa on varmasti parhaat mahdolliset tutkat, vai mitä? Jos valmistaja sanoo, että Hornetin tutka yltää päivityksillä samaan, niin tuskin se kovin huono voi olla?

Tuossa mainostetaan kykyä tehdä "high-resolution radar ground maps". Voin olla täysin väärässä, mutta minusta kuulostaa hyvin erilaiselta tehtävältä piirtää tarkka kartta kaupungin kaduista kuin havaita pommikone 10 kilometrin korkeudessa maksimaaliselta etäisyydeltä. Eikö sinustakin? Eli AN/APG-73 ei ole tuolla perusteella maailman paras havaintoetäisyyden puolesta.

Lainaus viestistäni, jossa kritisoin Hornetin ominaisuuksia:

-Tutka alkaa olemaan vanhahtava. Eri toimintamoodeista ja häirinnästä ja sen siedosta voidaan vääntää loputtomiin, enkä itse niihin mene, mutta erinäisten googlailujen valossa AN/APG-73:n havaintoetäisyys häviää monille muille tutkille.

Kritisoin sitä, että Hornetin tutka nyt vain ei ole enää uusinta ja parhainta. Suljen pois mahdolliset kyvyt seurata XX ilmamaalia tai piirtää hieno kartta tai sietää häirintää, ja keskityn havaintoetäisyyteen. Tämän muistaakseni myönsitkin, että AESA- ja PESA-tutkilla nähdään pidemmälle. Eli juttu oli sinällään minun puolestani siinä. Minua ei kiinnosta, kuinka hyvin AN/APG-73 pystyy löytämään panssarivaunun Viipurin esikaupunkialueelta! Minua kiinnostaa se, kuinka kaukaa AN/APG-73 löytää vihollisen pommikoneen! Ja nyt minusta näyttää vakavasti siltä, että moni muu tutka näkee saman maalin aiemmin, mistä seuraa se, että AN/APG-73 alkaa olemaan vanhahtava.
 
No on sillä se merkitys, että BarrelNut antoi ymmärtää CAPTORin olevan huonompi:

Tuossa mainostetaan kykyä tehdä "high-resolution radar ground maps". Voin olla täysin väärässä, mutta minusta kuulostaa hyvin erilaiselta tehtävältä piirtää tarkka kartta kaupungin kaduista kuin havaita pommikone 10 kilometrin korkeudessa maksimaaliselta etäisyydeltä. Eikö sinustakin? Eli AN/APG-73 ei ole tuolla perusteella maailman paras havaintoetäisyyden puolesta.

Lainaus viestistäni, jossa kritisoin Hornetin ominaisuuksia:

Kritisoin sitä, että Hornetin tutka nyt vain ei ole enää uusinta ja parhainta. Suljen pois mahdolliset kyvyt seurata XX ilmamaalia tai piirtää hieno kartta tai sietää häirintää, ja keskityn havaintoetäisyyteen. Tämän muistaakseni myönsitkin, että AESA- ja PESA-tutkilla nähdään pidemmälle. Eli juttu oli sinällään minun puolestani siinä. Minua ei kiinnosta, kuinka hyvin AN/APG-73 pystyy löytämään panssarivaunun Viipurin esikaupunkialueelta! Minua kiinnostaa se, kuinka kaukaa AN/APG-73 löytää vihollisen pommikoneen! Ja nyt minusta näyttää vakavasti siltä, että moni muu tutka näkee saman maalin aiemmin, mistä seuraa se, että AN/APG-73 alkaa olemaan vanhahtava.

Voipi olla, että BarrelNut vähän härnäsi sinua, kun olit sitä mieltä että Hornetin tutka on paska :)

Perinteisten tutkien maalien havaintoetäisyyteen vaikuttavat
  • Tutkan koko (isommalla antennilla on helpompi "kuunnella")
  • Tutkan lähetys teho (efektiivinen teho, iso osa tehosta joko menee täysin hukkaan lämpönä tai suuntautuu muualle kuin haluttuun suuntaan). Efektiiviseen tehoon vaikuttaa esim. elektroniikan kehittyneisyys
  • Vastaanotetun signaalin havaitseminen (parempi elektroniikka auttaa löytämään ja vahvistamaan hiljaisetkin signaalit)
  • Signaalintulkinta (prosessorit ja ohjelmistot)
Kuten voit kuvitella, jos Hornetin ja Typhoonin tutkat ovat about saman kokoisia, tehoisia ja ikäisiä ja molemmilla ollut about sama teknologia käytössään, niin ne ovat varmaan about yhtä hyviä. En ole asiaa tutkinut, noiden kahden osalta, mutta noin yleisesti ottaen käytännön suorituskyvyt lienevät samaa suurusluokkaa, jos edellä mainitut asiat ovat yhteneviä.

AESA tutkat ovat tutkatekniikan seuraava sukupolvi ja toimivat täysin eri tavoin. Ero tulee siinä, onko perinteinen vai AESA.

Tutkissa lisäksi ovat hirveän tärkeitä muut ominaisuudet kuin pelkkä maksimikantama
  • Skannausnopeus ja tarkkuus
  • Kyky monen maalin seurantaan
  • Maa-tutka
  • Kyky tunnistaa lentokoneet maavälkkeestä
  • Vähäinen havaittavuus
  • Kyky selvitä häirinnästä
  • Jne
AESA-tutkat ovat kaikilta osin parempia.

Joka tapauksessa, en ihan tarkkaan ymmärrä, miksi kritisoit Hornetin tutkaa. Tai kenelle? Meillä on nyt joka tapauksessa Hornet käytössä vielä ainakin 10 vuotta. Sinä aikana tutkaa ei vaihdeta. Ja uuden koneen myötä tulee sitten uusi tutka. Sen aikaa, kun Hornet on käytössä, toimii sen tutka oikein hyvin. Naapurilla ei taida vieläkään olla laajemmassa käytössä yhtä hyviä tutkia?
 
Vielä tuli se asia mieleen tuosta maksimietäisyydestä, että meikäläisessä taktiikassa ei käsittääkseni ole suinkaan idea, että Hornettien tehtävänä on skannata täydellä teholla maksimietäisyyksiltä maaleja horisontin äärestä. Vaan ennemminkin parhaassa tapauksessa voidaan mennä tutkat kiinni ja huomaamatta sopivaan asemaan.
 
Back
Top