D
Deleted member 1262
Guest
Käsittääkseni AMRAAMIN pudotukset on tehty A ja B-malleilla, joiden elinikä taitaa olla aika lopussa. Eikös Suomessakin uusita B-mallit C-7-malleilla?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Käsittääkseni AMRAAMIN pudotukset on tehty A ja B-malleilla, joiden elinikä taitaa olla aika lopussa. Eikös Suomessakin uusita B-mallit C-7-malleilla?
The lack of a gun is not likely to be a major problem for close-in air-to-air dogfights against other jets. Part of the problem is that the F-35—which is less maneuverable than contemporary enemy fighters like the Russian Sukhoi Su-30 Flanker—is not likely to survive such a close-in skirmish. “The jet can’t really turn anyway, so that is a bit of a moot point,” said one Air Force fighter pilot.
“The JSF is so heavy, it won’t accelerate fast enough to get back up to fighting speed,” said another Air Force fighter pilot. “Bottom line is that it will only be a BVR [beyond visual range] airplane.”
Another senior Air Force official with stealth fighter experience agreed. “From an air-to-air standpoint, an argument could be made that the F-35A not having a functional gun—or any gun, for that matter—will have little to no impact. Heck, it only has 180 rounds anyway,” he said. “I would be lying if I said there exists any plausible tactical air-to-air scenario where the F-35 will need to employ the gun. Personally, I just don’t see it ever happening and think they should have saved the weight [by getting rid of the gun altogether].”
Tällä hetkellä käytössä oleviin koneisiin. Muunmuassa Hornetiin verrattuna, ja Hornet on noissa suhteissa erinomainen kone.
Epäilen että F-22 ei olisi meille sopiva kone, en usko että USAF niitä koneitansa meille myy, enkä usko että hintakaan olisi sopiva meille vaikka kauppoihin olisikn heidän taholtaan valmiutta.
Concordekin lentää korkealla matkalentoa yli Mach 2 nopeudella ilman jälkipolttoa, vaikka sen tehopainosuhde on todella vaatimaton verrattuna hävittäjiin. Suuri moottoriteho ei ole välttämätöntä suuren nopeuden saavuttamiseksi. Lentokoneen suunnittelu on kuitenkin tasapainottelua erilaisten ominaisuuksien ja vaatimusten suhteen. Joka tapauksessa F-22:n dominointi nimenomaan liittyy häiveominaisuuksiin, todellinen supercruise ja pitkä toimintamatka ovat kiistämättömiä etuja ilmaherruushävittäjälle, mutta tuollaisella koneella pitää ehdottomasti pysytellä kaukana vastustajista ja ampua ne alas ennen kuin joudutaan lähietäisyydelle.
F-22A on kinemaattisesti suorituskykyisempi kuin F-35A koska se on isompi (ja kalliimpi). Aivan kuten F-15C oli suorituskykyisempi (ja kalliimpi) kuin F-16C. Enemmän tilaa moottoreille ja polttoaineelle suhteessa ilmataisteluhyötykuormaan. Mutta meillä ei ollut varaa ostaa F-15 koneita aikoinaan, eikä varmaan olisi varaa ostaa mitään muitakaan ilmaherruushävittäjiä tulevaisuudessakaan. Pitää siis tyytyä melkein yhtä hyvään, eikä meidän Ilmavoimien käyttötarpeille ehkä ilmaherruushävittäjä oliskaan parasta resurssien käyttöä?
Häiveominaisuuksien merkityksen poistumista on povattu jo 90-luvulta asti, ehkä jopa 80-luvun lopulta kun ATF ohjelmaa aloitettiin. Mutta eipä asialle vielä ole tapahtunut mitään mullistavaa, merkitys on edelleen sama. Tutkien kehittyminen vaikuttaa ihan samalla tavalla ei-häivekoneisiin, suhteellinen ero niiden välillä ei muutu mihinkään.
Mitäs sitten jos häiveominaisuuksien merkitys ei poistukaan? F-35:t pudottavat tositilanteessa Flankkereita yli 100 kilometrin etäsyydeltä ennen kuin Flankkereilla on mitään mahdollisuuksia edes nähdä vastustajiaan omilla sensoreillaan?
No jos vaihtoehtoja ei ole kuin yksi niin miksi aiheesta pitää kitistä? Ostetaan se yksi ja ollaan tyytyväisiä!
Sitäpaitsi F-35 on USAF:n kenraali Mike Hostagen mukaan itseasiassa tutkavasteeltaan pienempi kuin F-22, mikä ei tietenkään ole yllätys, onhan se paitsi uudempi kone myös kooltaan selvästi pienempi.
PAK FA ei selvästikään edusta häiveominaisuuksiltaan huippua, mutta on myös selvää että siinä on kuitenkin selvästi pienempi tutkavaste kun perinteisessä koneessa. Näin ollen sillä olisi selvä etulyöntiasema suhteessa vaikkapa Gripeniin, vastaavasti taas F-35 omaa selvän etulyöntiaseman suhteessa PAK FA:han häiveominaisuuksiensa muodossa.
Ei kai tämä niin vaikea ole ymmärtää?
Se että huonoista vaihtoehdoista valitaan vähiten huono ratkaisu on tietenkin se paras ratkaisu: se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita että kyseessä olisi hyvä ratkaisu. Suhteellinen vs absoluuttinen!
Olen itse kallistunut pikkuhiljaa sille kannalle että nyt nähtävillä olevat ehdokkaat ovat meille sen verran sopimattomia ettei päätöstä Hornetin seuraajasta välttämättä kannata vielä 2025 tehdä: riittävän hyviä koneita ei yksinkertaisesti ole saatavilla. Eurodeltat ovat vanhahtavia ja F-35 liiaksi pommikone.
http://aviationweek.com/blog/behind-threatened-f-35-delays näin noin vuosi sitten
All program plans and schedules [for 3i/3F] depend on this happening so that the development laboratories and test venues can be converted and devoted to testing the Block 3 hardware,” the report says, but predicts that the switch will start more than a year late.
http://news.usni.org/2014/03/26/f-3...-variant-joint-strike-fighter-will-ready-2015
Sullivan said that the software and sensor fusion capabilities that are required for the final Block 3F are so complex, that the F-35 program may not be able to complete development in a timely manner. At least some within the Air Force expect that many of the capabilities currently envisioned for Block 3F will be deferred past the end of the F-35 development phase into the future—if those capabilities ever materialize.
Hyviä kommentteja kaikki. Tuosta loppukaneetista erityisesti samaa mieltä. Onhan se hassua ja vähän säälittävääkin (toisaalta myös lohduttavaa), että hävittäjien suorituskyky ei ole 30 vuodessa ottanut yhtä radikaalia loikkaa kuin sitä edeltäneinä 30 vuotena. Jos miettii vaikka Sveitsin vertailua, niin heidän C-mallin Hornet toimi käytännössä samalla suorituskykytasolla kuin Rafale ja Typhooni ja ilmeisesti oli parempi kuin silloinen Gripen.
Suomi tuskin on myöskään valmis ostamaan konetta, jonka operatiivinen suorituskyky ja valmius ovat vielä kysymysmerkkejä - ei ole mahdollista ostaa paraatihäkkilintua. Viimeksi Gripen varmaan jäi rannalle jo siksi. Typhoon ja Rafale eivät ole vieläkään täydellisen valmiita, saati F-35, joka edelleen vasta käytännössä tuotekehitysvaiheessa. Mielenkiintoista nähdä, saavatko ruotsalaiset seuraavan Gripeninsä valmiiksi tavoiteaikataulussaan.
Hyviä kommentteja kaikki. Tuosta loppukaneetista erityisesti samaa mieltä. Onhan se hassua ja vähän säälittävääkin (toisaalta myös lohduttavaa), että hävittäjien suorituskyky ei ole 30 vuodessa ottanut yhtä radikaalia loikkaa kuin sitä edeltäneinä 30 vuotena. Jos miettii vaikka Sveitsin vertailua, niin heidän C-mallin Hornet toimi käytännössä samalla suorituskykytasolla kuin Rafale ja Typhooni ja ilmeisesti oli parempi kuin silloinen Gripen.
Tuota tuota... siinä on foorumianalyytikoiden mielestä "vedetty kotiinpäin" Hornetin kohdalla.
http://maanpuolustus.net/threads/f-35-jsf-fighter.1114/page-56#post-152272
Hyviä kommentteja kaikki. Tuosta loppukaneetista erityisesti samaa mieltä. Onhan se hassua ja vähän säälittävääkin (toisaalta myös lohduttavaa), että hävittäjien suorituskyky ei ole 30 vuodessa ottanut yhtä radikaalia loikkaa kuin sitä edeltäneinä 30 vuotena. Jos miettii vaikka Sveitsin vertailua, niin heidän C-mallin Hornet toimi käytännössä samalla suorituskykytasolla kuin Rafale ja Typhooni ja ilmeisesti oli parempi kuin silloinen Gripen.
Häiveominaisuudet, voimakkaat mutta vaikeasti havaittavat tutkat, hyvin kehittyneet elektronisen sodankäynnin järjestelmät, sensorifuusio, moottoreiden 40% parempi tehopainosuhde, kypärätähtäimet, HOBS LOAL ohjukset jne, tarkoittavat todellakin hyvin suurta kehitystä 30 vuoden takaiseen verrattuna! Osa noista on voitu ympätä päivityksinä vanhoihin koneisiin (niinkuin vaikka Svetsin ja meidän Horneiteihin), osaan taas vaaditaan ihan uusi kone.
Sveitsin raportissa kävi selväksi että mitkään nuo uudet Eurocanardit eivät ole vielä valmiita ja kypsiä asejärjestelmiä, ei siis ihme että juurikin äsken Ilmavoimien komentaja kehui meidän päivitetyt Hornetit parhaaksi koneeksi mitä hänen mielestään Euroopasta löytyy. Löytyy IIR-ohjukset, kypärätähtäin, kehittynyt omasuojajärjestelmä, AIM-120C7 integraatio, tutkan rautaa+softaa on päivitetty, maalinosoituspodit on täysin integroitu, samoin erittäin kehittyneet ilmasta-maahan aseet mitä hankittiin (JASSM, JSOW jne.).
Lähinnä Rafale ja Eurofighter ovat kinemaattisesti hieman parempia kuin meidän Hornet, mutta siinäpä se.
Häiveominaisuudet, voimakkaat mutta vaikeasti havaittavat tutkat, hyvin kehittyneet elektronisen sodankäynnin järjestelmät, sensorifuusio, moottoreiden 40% parempi tehopainosuhde, kypärätähtäimet, HOBS LOAL ohjukset jne, tarkoittavat todellakin hyvin suurta kehitystä 30 vuoden takaiseen verrattuna! Osa noista on voitu ympätä päivityksinä vanhoihin koneisiin (niinkuin vaikka Svetsin ja meidän Horneiteihin), osaan taas vaaditaan ihan uusi kone.
Sveitsin raportissa kävi selväksi että mitkään nuo uudet Eurocanardit eivät ole vielä valmiita ja kypsiä asejärjestelmiä, ei siis ihme että juurikin äsken Ilmavoimien komentaja kehui meidän päivitetyt Hornetit parhaaksi koneeksi mitä hänen mielestään Euroopasta löytyy. Löytyy IIR-ohjukset, kypärätähtäin, kehittynyt omasuojajärjestelmä, AIM-120C7 integraatio, tutkan rautaa+softaa on päivitetty, maalinosoituspodit on täysin integroitu, samoin erittäin kehittyneet ilmasta-maahan aseet mitä hankittiin (JASSM, JSOW jne.).
Lähinnä Rafale ja Eurofighter ovat kinemaattisesti hieman parempia kuin meidän Hornet, mutta siinäpä se.
Millä perusteella?
Kun tuohon otetaan rinnalle Sveitsin Gripen/Rafale/Eurofighter vastaan Hornet C/D, nähdään että tulokset ovat skaalaa myöten likimain identtiset sillä ristiriidalla, että Hollannin arviossa Super-Hornet saa arvosanan 5,5, kun sveitsiläisten mielestä heidän Pikku-Hornettinsa saa kaikissa kohteissa arvosanan 6. Jos vaihteeksi uskotaan hollantilaisia sekä luotetaan siihen, ettei Super-Hornet ole C/D:hen verrattuna takapakkia, voisi arvioida, että Sveitsi on vetänyt Hornetin kohdalla jotain 1-1,2 pistettä kotiinpäin. Näinollen Hornet C/D saisi arvosanan 4,8-5.0. Gripen sai Sveitsin ykkösvaiheessa (Flugtest 2008) pisteet 4,7 (noin arvo, tuossa on puolustus ja hyökkäys erikseen, mutta kaikilla niin lähellä toisiaan, että sama kumpaa katsoo) eli olisi hieman Hornetia heikompi. Sveitsin kakkosvaiheessa (Evaluationsphase II) Gripen on noussut 5,65:een eli lähes täyttänyt hollantilaisten optimistisimmat arviot.
Kun tuohon otetaan rinnalle Sveitsin Gripen/Rafale/Eurofighter vastaan Hornet C/D, nähdään että tulokset ovat skaalaa myöten likimain identtiset sillä ristiriidalla, että Hollannin arviossa Super-Hornet saa arvosanan 5,5, kun sveitsiläisten mielestä heidän Pikku-Hornettinsa saa kaikissa kohteissa arvosanan 6. Jos vaihteeksi uskotaan hollantilaisia sekä luotetaan siihen, ettei Super-Hornet ole C/D:hen verrattuna takapakkia, voisi arvioida, että Sveitsi on vetänyt Hornetin kohdalla jotain 1-1,2 pistettä kotiinpäin