Nuo pieniä määriä sisältävät hankinnat voivat hyvin olla esim. protoasennuksia varten. Tai sitten budjetti ei vaan riitä kaiken hankkimiseen kerralla.
Tai sitten kooveehommiin varattu parvi on saanut hiukan perusteellisemman varustelun?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nuo pieniä määriä sisältävät hankinnat voivat hyvin olla esim. protoasennuksia varten. Tai sitten budjetti ei vaan riitä kaiken hankkimiseen kerralla.
Tai sitten kooveehommiin varattu parvi on saanut hiukan perusteellisemman varustelun?
Kaikki on mahdollista, mutta kaikenlaisia korvamerkintöjä yleensä vältellään mahdollisimman pitkälle, samoin koneiden erilaistamista. Sitä paitsi tietääkseni esim. uusien radioiden pitäisi sisältyä ihan peruspäivitykseen.
Ylipäätään kaikkea pientä kivaa olisi varmasti mukava saada koneisiimme, mutta näissä täytyy kuitenkin tarkkaan arvioida erilaisten päivitysten kustannus-hyöty -suhdetta. Toisin sanoen saman rahan käyttäminen johonkin muuhun tarkoitukseen voi olla hyödyllisempää kokonaismaanpuolustuksen edun kannalta, aivan kaikkia muniakaan kun ei kannata laittaa samaan koriin...
Liittyen sitten tähän "ilmataisteludoktriiniini", niin ajattelen lähinnä sillä tavalla, että jos menetämme kokonaan ilmatilan hallinnan viholliselle, niin menetämme samalla myös suurelta osin koko aloitekyvyn sodassa viholliselle Ilmavoimien ollessa kykenemätön edes osin suojaamaam omia kriittisiä operaatioitamme. Myöskään minkäänlaisen sotilaallisen avun vastaanottaminen ulkomailta muuttuu lähes mahdottomaksi ilman edes rajoitettua ja paikallista oman ilmatilan hallintaa.
Tietysti näissä asioissa tulee aina toimia joustavasti ja kokonaistilanteen edellyttämällä tavalla. Kuitenkin jos menetämme koko ilmapuolustuskykymme, kaikki aloitekyky taisteluissa siirtyy ajan myötä vääjäämättömästi vihollisen puolelle ja omista joukoistamme tulee lähinnä vihollisen ilmapommitusharjoitusrata. Arvaa mitä se tekee pidemmän päälle maajoukkojemme taistelukyvylle ja moraalille?
Siis ajatukseni kiteytyy siihen, että meidän tulee säilyttää mahdollisessa konfliktissa niin pitkälle kuin mahdollista edes jonkinlainen toimintakyky Venäjän ilmavoimia vastaan. Muutoin konfliktin lopettaminen edes jotenkin meidän kannaltamme säällisellä tavalla vaikeutuu huomattavasti.
Uskon, että ainoa realistinen tapa saada jo alkaneet vihollisuudet lakkaamaan on mahdollistaa ulkovaltojen puuttuminen kriisin meitä hyödyttävällä tavalla, on kyse sitten USA:sta, NATO:sta tai edes Ruotsista. Sotatoimien jatkamisen hinta tulee nostaa Venäjälle niin korkeaksi, ettei sen kannata enää jatkaa invaasiotaan lisämenetysten pelossa.
Tässä Ilmavoimilla on puolustushaaroistamme yksi keskeisimpiä rooleja. Ilmavoimien edes jonkinlainen toimintakyky antaa esimerkiksi NATO:lle, sen niin halutessaan, mahdollisuuden antaa edes rajoitettuakin sotilaallista apua. Esim. Georgiassa Venäjän hyökkäys pysähtyi kun USAF alkoi lentämään avustuslentoja Georgiaan. Mutta miten me voimme edes vastaanottaa mahdollisia avustuslentoja, jos meillä ei ole edes yhtään toimintakuntoista lentokentää omassa hallussamme?
Aivan kuin sotakamppeiden myynti olisi kuluttajakauppaa, ja siten tarvitsisi "uskottavuutta". Sillä uskotaanko me jonkin valmistajan X kykyihin, ei ole mitään merkitystä.
Jollekin insinöörille lyödään koneen häivespeksit eteen, ja ne todetaan testeissä. Se siitä. Sitten toimitaan tulosten mukaan, ja kauppaa syntyy, tai sitten ei.
Lisäksi moni maa on joutunut tekemään päätöksen ilman speksejä
Sveitsistä lisäksi vuoti evaluointi-raportti nettiin, joten valmistajat pitää mahdolliset häivespeksit ihan itsellään..
Mutta se tästä yhdestä teoreettisesta skenaariosta. Kuitenkin on niin, että meillä edelleenkin on maksimissaankin käytössä vain se noin 60 Hornettia, joista voidaan ideaalitilanteessakin realistisesti olettaa voitavan pitää ilmassa yhtäaikaa vain puolet eli 30 konetta johtuen hävittäjien vaatimista huolloista, ase- ja polttoainetäydennyksistä, sekä lentäjien väsymyksestä jne..
On siis täysin epärealistista olettaa näiden muutaman kymmenen kerrallaan taistelukykyisen Hornetin pystyvän jatkuvasti suojaamaan kaikkia joukkojamme alueelliset ja paikallisjoukot mukaanlukien. Käytännössä alueellisten joukkojen ainoat käytännön tavat toimia ilmahyökkäyksiä vastaan muutoin kuin poikkeustapauksissa tulevat joka tapauksessa olemaan erilaiset passiiviset ilmasuojelun ja harhauttamisen keinot.
Se mitä tällä kaikella ajan takaa on, että Ilmavoimat tulee todennäköisesti olosuhteiden pakosta mahdollisessa sotatilanteessa turvautumaan hyvin paljon uuden Ilmatorjunnan taistelutavan tyyppiseen doktriiniin. Eli siis käytännössä oma toiminta pyritään suojaamaan, mutta muutoin keskitytään ensisijaisesti tuottamaan ilmaviholliselle mahdollisimman suuria tappioita. Maantieteemme ja vähäisten resurssiemme takia on sula mahdottomuus suojata kaikkia mahdollisia maanpuolustuksen kannalta merkittäviä kohteita.
Tällöin parhaaseen lopputulokseen pitkässä juoksussa päästään luultavasti taktiikalla, jossa pyritään tuottamaan mahdollisimman paljon tappioita viholliselle suhteessa omiin menetyksiin. Ei siis välttämättä pyrkimällä absoluuttisesti suurimpaan mahdolliseen viholliskoneiden pudotusmäärään, vaan tavoitellaan mahdollisimman edullista pudotussuhdetta suhteessa omiin ja vihollisen konetappioihin.
Tulee siis tavalla tai toisella pyrkiä tilanteisiin, joissa meillä on hetkellinen suhteellinen ylivoima viholliseen nähden, jotta pudotussuhde säilyy meille edullisena mahdollisimman pitkään. Ei siis välttämättä ole järkevää pidemmällä tähtäimellä lentää jälkipolttimet punahehkuisina jokaista mahdollista vihollisosastoa vastaan, vaan pyrkiä tunnistamaan tilanne, ja toimimaan sen mukaan.
@Tähystäjä Jätän nyt kokonaan 4.5 sukupolven koneet tämän viestin ulkopuolelle ja keskityn tarkastelemaan ainoastaan ilmavoimien taktiikkaa nykytilanteen valossa.
Lockheed Martinin insinööreille ei taida olla kiire valmiin tuotteen saamiseksi, .
http://www.marketwatch.com/investing/stock/lmt/financials LM näkyy tekevän n. 4.5 - 5 miljardia dollaria voittoa per vuosi, eikä ihme, F-35 on USA:n veronmaksajien rahoittama.
http://www.strategypage.com/\htmw\htairw\articles\20141231.aspxA lot of controversy surrounds the F-35. The U.S. Air Force still expects to get production models of its 31 ton F-35A in late 2016. This is the cheapest version, costing about $159 million each. The U.S. Navy version (the F-35C) will arrive in late 2019 and cost about $264 million each. This version has a stronger landing gear to handle carrier landings and components that are more resistant to corrosion from constant exposure to salt water. The vertical take-off version for the marines, the F-35B, will cost $214 million each. All of these prices are expected to be much higher (20 percent or more) in reality. This is happening despite more and more delays as well as questions about reliability and cost. At the moment the F-35 costs 60 percent more (than the F-16, per flight hour) to operate.
The F-35 is armed with an internal 25mm cannon and, before the SDB, four internal air-to-air missiles (or two missiles and two smart bombs) plus four external smart bombs and two missiles. All sensors are carried internally and max weapon load is 6.8 tons. The aircraft is very stealthy when just carrying internal weapons.
Like the F-22 fighter, the F-35 is stealthy and stuffed with a lot of new technology. Most (about 60 percent) of the F-35s built will be used by foreign nations. The rising cost of the F-35 brings with it reluctance to buy as many aircraft as currently planned. The success of smart bombs in Iraq and Afghanistan has also made it clear that fewer aircraft will be needed in the future. In any event, it's likely that F-35s will end up costing more than $100 million each. But with SBDs F-35s become a very potent bomber that can get at well protected targets.
http://defense-update.com/20150116_f35_weapons_tested.html#.VLmLEHvSlv1Among the weapons tests performed recently are AIM-120 (AMRAAM) and AIM-132 ASRAAM air/air missiles. The AMRAAM test was performed at supersonic speed for the first time, completing separation testing needed for the Block 2B milestone. The air/ground tests included delivery of JDAM and GBU-39 Small Diameter Bomb. The air/ground weapon delivery missions included separation tests of a GBU-39 and full engagement of two targets designated with coordinates delivered by the F-35 integral Electro-Optical Targeting System (EOTS) – the first test involving the new targeting system developed especially for the F-35.
@Tähystäjä Jätän nyt kokonaan 4.5 sukupolven koneet tämän viestin ulkopuolelle ja keskityn tarkastelemaan ainoastaan ilmavoimien taktiikkaa nykytilanteen valossa.
En tiedä, millä logiikalla lasket, mutta minusta 30 konetta on joko aivan liian pessimistinen tai aivan liian positiivinen luku. Jos meillä on etukäteen tiedossa hyökkäyksen tarkka ajankohta, on tuskin vaikeuksia saada ilmaan kaikkia Horneteja - koneet huolletaan viimeisen päälle, harjoituslennot pistetään jäihin ja lentäjät kutsutaan töihin tuota tiettyä ajankohtaa silmällä pitäen. .
Hyvää juttua kaverit, mutta voisiko tuota käydä edes ilmavoimien tulevaisuus -ketjussa tai sitten ihan uudessa ketjussa, ilmavoimien taktiikka - eikä tässä F-35 ketjussa? Olen yrittänyt viedä off-topicceja lentokalustosta ilmavoimien tulevaisuuteen, mutta tuo on pelkästään taktiikkaa, eikä kuulu oikein sinnekään. Vapaa keskustelu on tietysti hyvä, mutta jos niitä sitten siirreltäisiin jälkikäteen asiaankuuluviin paikkoihin. Ilmeisesti nyt tulee huutaa @setämies paikalle?