F-35 Lightning II

Jos tämä osoittautuu todeksi, kertoo se siitä että meille on tehty todella kova tarjous. ;) Ja se olisi kyllä mellevä juttu.
Todella merkittävä. Eli poolin varasto jota itseasiassa kustantavat kaikki F-35 tahot (mutta jenkit pyörittää) tulisi edes pienempänä ”käsi”varastona Suomeen on kyllä iso pointti. Lisäksi jos Suomi saa Israelin tapaan syvemmät oikeudet ohjelmistokoodeihin ja meillä ennestään on kytkentöjä moottorihuoltoon niin avot. Ei tuossa kaukana olla enää Nato-jäsenyydestä tai itseasiassa parempaa: jenkkikerhon jäsenyyttä ei kangista kankea päätöksenteko.

Tähän päälle yhteistyö ja mm asekehitystä Norjalaisten kanssa.
 
Kyllä Sainiolla pointtejakin oli tuossa Hukatut miljardit kirjassa. Kritisoi ihan asiasta miinoista luopumista ja kopterihankintoja.
F-16 koneella lennetään maailmalla nykyäänkin ja konelaivasto taitaa olla paljon isompi kuin Horneteilla.
Ei ne hankinnat aina niin onnistuneita ole etteikö niissä olisi kritisoimistakin.

Sotahistoriakin avautuu laajemmin kun lukee eri osapuolten käsityksiä samoista taisteluista.
Hornetiin saatiin aivan uusi AMRAAM ja F16 ei edes tutkaohjusta tuolloin ollut.
 
Todella merkittävä. Eli poolin varasto jota itseasiassa kustantavat kaikki F-35 tahot (mutta jenkit pyörittää) tulisi edes pienempänä ”käsi”varastona Suomeen on kyllä iso pointti. Lisäksi jos Suomi saa Israelin tapaan syvemmät oikeudet ohjelmistokoodeihin ja meillä ennestään on kytkentöjä moottorihuoltoon niin avot. Ei tuossa kaukana olla enää Nato-jäsenyydestä tai itseasiassa parempaa: jenkkikerhon jäsenyyttä ei kangista kankea päätöksenteko.

Tähän päälle yhteistyö ja mm asekehitystä Norjalaisten kanssa.
Tuo kuulostaa jo fantasialta, joten ei odoteta vielä ihan sitä.
 
Kyllä Sainiolla pointtejakin oli tuossa Hukatut miljardit kirjassa. Kritisoi ihan asiasta miinoista luopumista ja kopterihankintoja.
F-16 koneella lennetään maailmalla nykyäänkin ja konelaivasto taitaa olla paljon isompi kuin Horneteilla.
Ei ne hankinnat aina niin onnistuneita ole etteikö niissä olisi kritisoimistakin.

Sotahistoriakin avautuu laajemmin kun lukee eri osapuolten käsityksiä samoista taisteluista.
Rakentava kritiikkihän on jopa toivottua. Eikä mikään hankinta ole yksiselitteisesti positiivinen ja vailla minkäänlaisia kielteisiä ulottuvuuksia. Sainion kohdalla kaikesta läpi paistava ennakkoasenne hieman sylettää.
 
Rakentava kritiikkihän on jopa toivottua. Eikä mikään hankinta ole yksiselitteisesti positiivinen ja vailla minkäänlaisia kielteisiä ulottuvuuksia. Sainion kohdalla kaikesta läpi paistava ennakkoasenne hieman sylettää.
Ja välillä Sainio puhuu ihan paskaa, joten ko. tyyppi syljettää jo siitä syystä.

Esimerkiksi hän on sanonut, että Hornetien JASSM:eihin käytettiin miljardeja euroja.
 
Tuo kuulostaa jo fantasialta, joten ei odoteta vielä ihan sitä.
Eiköhän se fantasiaa vielä olekin.

Tuohan olisi turvallisuuspoliittisestikin melkoinen liike. Suomessa USAn omistama varasto jossa olisi varaosien Naton tukijalkana toimivalle hävittäjälle. Varastolle olisi lähimmät käyttäjät paitsi jenkit ja jäämerelle operoiva kalusto niin myös Baltiassa valvovaa kalustoa ja Tanskan sekä Norjan laivueet.

Tuosta kotimaassakin tulisi häslinkiä; Tuomioja vetäisi ranteet auki ja Esko Ahokin pelaisi venäläistä rulettia.
 
Mielenkiintoista tuo tieto siitä, kuinka ylläpitokuluja on saatu asiakkaalle halvemmaksi: USA perustaa oman varaosa depot’nsa Suomeen, jossa on sovittu määrä varaosia varastossa, mutta ne omistaa USA niin kauan, kunnes ne asennetaan koneisiin. Näin ollen varaston ylläpitokulut menevät USA:lle (ehkä jaettu F-35-kumppanimaille?) ja se saa ylläpidon Suomelle halvemmaksi. Tuo voisi olla se kikka, jolla on päästy tähän 10% operointikulut per vuosi
Tuo varaosasysteemi ei ole mikään Suomelle uniikki ratkaisu, vaan sama mikä on kaikissa muissakin käyttäjämaissa. Aikaisemman perusteella olin ymmärtänyt ettei Suomi kelpuuta tällaista vaan haluaa isomman autonomian. Mutta kohtapa nähdään millainen ratkaisu tulee vai tuleeko mitään.
Teoriassa tämän pitäisi laskea käyttökustannuksia, mutta ilmeisesti systeemi ei ole vielä toiminut toivotulla tavalla. Eurofighter yritti aikoinaan samanlaista mutta siitä luovuttiin.
 
Ja jos jenkeillä on kiinni Suomen maaperällä kymmenien jos ei satojen (?) miljoonien arvoinen F-35 varaosavarasto, niin nousi juuri jenkkien motivaatio Suomen alueen koskemattomuuden takaamiseen. Toisin sanoen: jos Venäjä pommittaa meidän F-35 -varikkoa, niin he itse asiassa pommittavat USA:n F-35 -varikkoa. Aika iso ero.

Sota Venäjän kanssa maksaisi USA:lle potentiaalisesti kymmeniä, satoja tai tuhansia miljardeja. Sillä onko jonkun lennäkin varaosavarasto jossain ei olisi mitään merkitystä. Juuri äskettäin USA hylkäsi miljardikaupalla varustusta Afganistaniin.

Kyllä se on Nato-jäsenyys kaikilla herkuilla jos Suomi aikoo sitoa USA:n puolustamiseensa, muu on tuulentupaa ja hyväuskoisuutta.

EDIT: Lisäksi F-35 tai vaikka DDG-1000 hankinta nyt ei auta, se realisoituu vasta vuosien päästä. Viiden vuoden päästä Venäjä on joka tapauksessa heikompi ja Euroopan maat suhteessa vahvempia.

 
Viimeksi muokattu:
Kaikissa maissa on tuo poolisysteemi jota ylläpidetään yhteisesti mutta itse varastopisteitä on toki vain muutamia.
Ainakaan linkatussa artikkelissa ei mainita mitään erityisestä varastosta Suomeen. Käsittääkseni varaosia on varastoituna kaikissa käyttäjämaissa, tietenkin, koska niitä voidaan tarvita koska vaan. Raskaamman huollon varikot ovat sitten eri juttu.
 
Ainakaan linkatussa artikkelissa ei mainita mitään erityisestä varastosta Suomeen. Käsittääkseni varaosia on varastoituna kaikissa käyttäjämaissa, tietenkin, koska niitä voidaan tarvita koska vaan. Raskaamman huollon varikot ovat sitten eri juttu.
Tuossa edellisellä sivulla linkkaamassani jutussa mainitaan.

Tällaisessa huoltomallissa omat varastot lähtökohtaisesti pidetään mahdollisimman pieninä kustannusten minimoimiseksi, Suomella on varmaankin joku vaatimus xx päivän operointikyvystä, mikä todennäköisesti tarkoittaa että varastoitavien varaosien määrä on suurempi kuin useimmissa muissa maissa. Voihan ne silti olla osa yhteistä varaosapoolia, josta voidaan tarvittaessa lähettää naapurille lentopostilla nippeliä, tiedä sitten kuinka järkevää se olisi.

Ei tämä mikään täysin uusi malli Suomelle ole, NH90 huoltomalli toimii pitkälti samalla periaattella. Eurofighterin osalta homman hyödyt hukkuivat etupäässä byrokratiaan ja partnerimaiden kotiinpäin vetämiseen, samaa voisi joku väittää NH90:stä.
 
Varaosapoolauksen probleemaa sotilaskäytössä joku avasi niin että kaupallisella puolella koneen seisominen on kustannustappio, sotilaspuolella kustannussäästö. Loppukäyttäjillä ei siis olisi samanlaisia insentiivejä pitää homma pyörimässä sujuvasti. En sitten tiedä miten ne oikeasti pyörii: useimmiten F-35:n osalta on syytetty vain huonosti toimivaa ALISia. Saabbihan on myös ainakin muualle tarjonnut mahdollisuutta Gripenin varaosapoolaukseen.

Eurofighterin varaosapoolikokemuksia voi lukea tuolta sivulta 18 alkaen ja se meni tosiaan nopeasti päin hemmettiä.

Tanskan julkaistussa evaluaatiossa käsiteltiin huoltomallien eroja. F-16:lle heillä on perinteinen huolto-organisaatio jossa he omistavat ison kasan varaosia ja omalla varikollaan voivat tehdä raskaitakin huoltoja ja päivityksiä. Kaikki kolme ehdokasta suosittelivat että Tanska siirtäisi raskaimmat huollot ulkomaille. Muuten Eurofighter ja Boeing tarjosivat perinteisiä huoltomalleja, Eurofighter mainitsi mahdollisuuden varaosapooliin mutta tanskalaiset eivät pitäneet sitä riittävän uskottavana eivätkä ottaneet sitä laskelmissa huomioon. Lisäksi mainittiin 'bonus-based logistics' eli käyttäjille annetaan 'bonuspisteitä' jos pitävät rattaat rullaamassa: kaikki tarjosivat tätä eri muodossa mutta vain F-35:n osalta se laskettiin mukaan. Eli käytännössä uuden koneen myötä Tanskalla huolto-autonomia pienenee huomattavasti, mutta Nato-maalle ja JSF-partnerille se on epäilemättä hyväksyttävä 'hinta'.

Tuossa Lentoposti-artikkelissa mainittiin F-35:n varaosien korjaus ja valmistus. Ei kuitenkaan selviä, onko ne osa vaadittua teollisuusyhteistyötä, vai jotain "eikä siinä vielä kaikki!" minimivaatimusten päälle laitettuja ekstra-täkyjä mitä muutkin ovat tarjouksiinsa leiponeet - Eurofighterhän tarjosi meille jopa omaa tuotantolinjaa. Anyhow, kyseessä olisi kuitenkin suomalaisten oma kapasiteetti: mitään amerikkalaisten 'F-35-tukikohtaa' missä tähtilippu liehuisi verkkoaidan takana ja Rayban-laseja pitävä texicaani seisoisi tuimana portilla, ei näillä tiedoin ole Suomeen tulossa.
 
Mielenkiintoista tuo tieto siitä, kuinka ylläpitokuluja on saatu asiakkaalle halvemmaksi: USA perustaa oman varaosa depot’nsa Suomeen, jossa on sovittu määrä varaosia varastossa, mutta ne omistaa USA niin kauan, kunnes ne asennetaan koneisiin. Näin ollen varaston ylläpitokulut menevät USA:lle (ehkä jaettu F-35-kumppanimaille?) ja se saa ylläpidon Suomelle halvemmaksi. Tuo voisi olla se kikka, jolla on päästy tähän 10% operointikulut per vuosi
Haa! Koskiskohan tuo myös aseita? :rolleyes: Varastoidaan suomeen Jenkkien ohjuksia. Joista maksetaan sitten, kun käytettään. :cool:
 
Tulkitsenko oikein? F-35:n tarjouksessa ei ole mitään pidemmän matkan ilmasta ilmaan -ohjusta. Me siis siirrämme nyt suoraan nykyisen AMRAAM:in koneeseen ja vasta niiden alkaessa vanhentua ostamme uusia (mitä silloin onkaan tarjolla?)
 
Tulkitsenko oikein? F-35:n tarjouksessa ei ole mitään pidemmän matkan ilmasta ilmaan -ohjusta. Me siis siirrämme nyt suoraan nykyisen AMRAAM:in koneeseen ja vasta niiden alkaessa vanhentua ostamme uusia (mitä silloin onkaan tarjolla?)
Et tulkitse oikein. Lämäri on vahvistanut, että heidän tarjoukseensa kuuluu AMRAAM C8 (joka toisella nimellä taitaa kulkea AMRAAM D).
 
Back
Top