F-35 Lightning II

Kuuluu yksi F-35C tuhoutuneen onnettomuudessa yrittäessään laskeutua tukialukselle. Useampi loukkaantunut mutta pilotti selvinnyt ja ongittu merestä.
 
Väärä ketju.
 
Laskeutuminen epäonnistui ja kone putosi tukialuksen kannelta mereen.

 
Muilla foorumeilla on arveltu jarruvaijerin katkenneen. Hidastastanut konetta sen verran, että ei ole enää noussut uudestaan. Katkenneen vaijerin päät ovat sivaltaneet kannella ja osuneet miehistöön.
Kuznetsovin kohdalla ei olisi edes uutinen. Koukun pettäessä vaijerit tuskin viuhtoisivat samalla tavalla. Ramp strike ehkä voisi olla vaihtoehtoinen skenaario? "Impacted the flight deck" kuulostaisi vähän sen suuntaiselta. Tai joku teline petti?

On tämä tuskaa kun kiinnostavat asiat tulevat julki hitaasti jos koskaan...
 
Muilla foorumeilla on arveltu jarruvaijerin katkenneen. Hidastastanut konetta sen verran, että ei ole enää noussut uudestaan. Katkenneen vaijerin päät ovat sivaltaneet kannella ja osuneet miehistöön.
En tiedä mutta yleensä tuollainen vaijerin katkeamisen mahdollisuus huomioidaan ja sen vuoksi vaara-alueella ei ole mitään mihin katkennut vaijeri voisi osua. Tuo huomioidaan ihan ajoneuvoa vinssatessa vaara-alueena ja jotenkin uskoisin että se huomioitaisiin varsinkin tukialuksella.
 
En tiedä mutta yleensä tuollainen vaijerin katkeamisen mahdollisuus huomioidaan ja sen vuoksi vaara-alueella ei ole mitään mihin katkennut vaijeri voisi osua. Tuo huomioidaan ihan ajoneuvoa vinssatessa vaara-alueena ja jotenkin uskoisin että se huomioitaisiin varsinkin tukialuksella.
Tässä vanhassa youtube-videossa näkyy miten yksi kansihenkilö pelastaa jalkansa hyppäämällä katkenneen jarruvaijerin tieltä ja parille muulle käy huonosti.
 
En tiedä mutta yleensä tuollainen vaijerin katkeamisen mahdollisuus huomioidaan ja sen vuoksi vaara-alueella ei ole mitään mihin katkennut vaijeri voisi osua. Tuo huomioidaan ihan ajoneuvoa vinssatessa vaara-alueena ja jotenkin uskoisin että se huomioitaisiin varsinkin tukialuksella.
Kuten edellisen viestin videosta näkee, ei vaara-aluetta taida olla mahdollista pitää vapaana tukialuksen kannella.
 
'Ramp strike' on yleensä aika dramaattinen tapahtuma noin ulkoisestikin, josta tuloksena melua ja savua ja kuolonuhrien välttäminen epätodennäköistä. Vaijerin katkeaminen tuntuu todennäköisemmältä? Koneen osuminen vaikka siltarakennelmiin sitten taas menee helposti paljon sotkuisempaan suuntaan.
 
'Ramp strike' on yleensä aika dramaattinen tapahtuma noin ulkoisestikin, josta tuloksena melua ja savua ja kuolonuhrien välttäminen epätodennäköistä. Vaijerin katkeaminen tuntuu todennäköisemmältä? Koneen osuminen vaikka siltarakennelmiin sitten taas menee helposti paljon sotkuisempaan suuntaan.
Niin se kyllä on, yleensä. Tosin pakollinen poikkeuskin löytyy viidenkymmenen vuoden takaa: http://www.adf-serials.com.au/research/ramp-strike.pdf Tuossa tapauksessa toki merenkäynnillä oli tapahtumiin suotuisa osuutensa, Melbournen perä oli menossa aaltojen mukana alaspäin juuri kun osuma tapahtui.

Vaijerin katkeaminen lienee todennäköisin, vaijerijärjestelmän pettäminen muualta seuraavana ja nuo loput vähemmän todennäköisiä. Varmuutta ei taideta saada ennen kuin se julki kerrotaan.
 

"I can confirm the aircraft impacted the flight deck during landing and subsequently fell to the water," Navy Lt. Mark Langford, a Seventh Fleet spokesperson, said. "No additional information is available at this time."
"Impact to the flight deck was superficial and all equipment for flight operations is operational,"

Mulle tulee näistä lausunnoista eräs mielikuva; laskeutuminen olisi mennyt aivan normaalisti aina siihen asti, kunnes päälaskutelineet tapasi kanteen ja jompikumpi tai jopa molemmat olisi pettänyt kokonaan alta sillä seurauksella että siipi iskeytyy kanteen ja kone jatkaa liukumistaan kantta pitkin kun koukkukaan ei ole enää optimaalisessa kulmassa tartuakseen kunnolla vaijereihin. Palasia siivistä ja laskutelineistä lentänyt ympärille haavoittaen kansihenkilöstöä.
 
Back
Top