F-35 Lightning II

Block 4:llä on tilattu, joten periaatteessa sen pitäisi olla LM:n asia saattaa siihen asuun 2030 mennessä ilman eri kustannuksia.
Mutta yksityiskohdat ehtii muuttua.
Meillä on myös oma osa sanottavana siihen alihankintaan, siinäkin saa Patriat sun muut hikoilla kerran jos toisenkin.

Toki Suomi Nato-maana voisi vaikuttaa myös minkälaista salaus/kommunikaatiokittiä vapautetaan yllättäen F-35:iin.
 
ei vielä mitään siitä jos Suomen Sotilas uutisoi.

Oliko Aleksei Kettusen jorinoita?😄

Mistä oikein tämän foorumin SS vastaisuus juontaa juurensa? 😀 Kettusen jutuista? No onhan ne "hiukan" mairittelevaan sävyyn kirjoitettuja mutta oikeastaan ainoa lehti, josta näistä naapurin kaikattimista voi lukea. Mutta eikös siellä muuten ihan asiallisia juttuja ole, kirjoitteleehan siellä mm Toverin Pekkakin? Mitä muita suomen kielisiä hyviä julkaisuja on? (Oikeasti mielenkiinnosta kysyn, nykyisenä suomen sotilaan tilaajana)

Tekniikka ja Talouden artikkeli samaisesta jutusta:

 
Mistä oikein tämän foorumin SS vastaisuus juontaa juurensa? 😀 Kettusen jutuista? No onhan ne "hiukan" mairittelevaan sävyyn kirjoitettuja mutta oikeastaan ainoa lehti, josta näistä naapurin kaikattimista voi lukea. Mutta eikös siellä muuten ihan asiallisia juttuja ole, kirjoitteleehan siellä mm Toverin Pekkakin? Mitä muita suomen kielisiä hyviä julkaisuja on? (Oikeasti mielenkiinnosta kysyn, nykyisenä suomen sotilaan tilaajana)

Tekniikka ja Talouden artikkeli samaisesta jutusta:

Oikeastaan kyse on juurikin päätoimittajan kritiiköttämästä linjasta yhden toimittajan kirjoituksiin.
Kun nyt katsotaan Venäläisen kaluston suorituskykyjä Ukrainassa, voidaan todeta kalustyon olevan pääsääntöisesti käsittämätöntä paskaa. Vanha vertaus perseen päristimeen joka ei mahdu perseen, eikä pärise on realistinen kuvaus.

Tämä Venäjän superase propagandan toistelu on perinteiselle maanpuolustus lehdelle enemmän kuin noloa.
Hyvä jos nyt ollaan muutettu linjaa, koska vaihtoehtoista luotettavaa ja asiantuntevaa aviisia ei juuri Suomessa ole. Poikkeuksen muodostavat erilaiset kiltalehdet, mutta nekin keskittyvät monesti muihin asioihin kuin taktiikkaan ja kalustoon.
Kuitenkin omassa mielessä menee hetki, enenn kuin SS saavuttaa luottamuksen.
 
Siivet on parempi ainakin mitä tuli HX antiin.
Joo, tämä kyllä on totta! Sikäli ymmärrettävää kun ilmailualan erikoisaviisi on.

Hiukan kritiikkiä kaipaisin itsekin SS artikkeleihin, tosin ei pidä mennä myöskään aivan ilkkumislinjalle. Toinen mikä ärsyttää nykyisin, on ainakin yhden kirjoittajan pakottama rokotedenialismi ym pakotus..

Se OT:stä minun puolestani tähän ketjuun.

Toivotaan että saadaan block4:t ajallaan ilman kohtuuttomia lisäkustannuksia! 👍
 
Tässä samaa asiallisemmin:
 
Tässä samaa asiallisemmin:
Joskus ne selvätkin asiat täytyy kirjoittaa uudelleen ja uudelleen.
 
Mistä oikein tämän foorumin SS vastaisuus juontaa juurensa? 😀 Kettusen jutuista? No onhan ne "hiukan" mairittelevaan sävyyn kirjoitettuja mutta oikeastaan ainoa lehti, josta näistä naapurin kaikattimista voi lukea. Mutta eikös siellä muuten ihan asiallisia juttuja ole, kirjoitteleehan siellä mm Toverin Pekkakin? Mitä muita suomen kielisiä hyviä julkaisuja on? (Oikeasti mielenkiinnosta kysyn, nykyisenä suomen sotilaan tilaajana)

Tekniikka ja Talouden artikkeli samaisesta jutusta:

Ahti Lappi ja Kettunen toimituksen johtokunnassa. Molemmat nykymeiningistä kujalla kuin lumiukot.

Tilasin lehteä vuosina 1998- 2020. Alussa lehti oli varsin hyvä ja monipuolinen. Siinä oli useitakin pv:n entisiä upseereja kolumnisteina ja jopa jonkinverran palveluksessa olevien upseerien haastatteluja. Ote oli analyyttisempi ja asiapitoisempi. Kritiikkiäkin oli, mutta kohtuudella.

Puuperän tullessa päätoimittajaksi tyyli muuttui. Tilitettiin ja haukuttiin pv:n tekemiä hankintoja ja toimintaa muutenkin. Luulen että kantapeikot loukkaantuivat, koska senkoommin siellä ei ole mitään vierailevia kyniä ollut sieltä, saati juuri haastatteluja. Nyt asiantuntijoina on enemmän Ahti Lappi ilmasodassa, Ahti Lappi maasodankäynnissä ja Ahti Lappi vähän kaikessa.

Oli ajoittain hyviä artikkeleita, kuten 2015 sukellusveneistä ja ruotsin kyvyistä siinä, mutta pääosin harrastelijoiden puuhastelua ja raflaavia kommentteja. Lehti toistaa itseään ja toimii Lapin manifestina pahoja ilmavoimia vastaan. BUK pitäisi saada takaisin kun se korkeatorjunta ja ballististen ohjustentorjuntakyky oli siinä "pyhässä liitossa". Sitten samaa tuubaa toistetaan: " robotit tulevat " ja "robotit eivät pelkää" jne, mutta todellinen asiantuntemus modernista sodasta puuttuu.

Ehkä pahin moka oli päästää joitakin vuosia sitten tunnettu kommunisti Igor Kopiloff kirjoittelemaan totaalista paskaa ja trollausta ilmasodankäynnistä. Oli nimetty oikein asiantuntijaksi. Kopiloff ylisti PAK-FAn kykyjä tietysti ylivoimaisiksi ja paljon paremmaksi kuin F-22A. Se riitti ilmeisesti toimituksellekkin samantien, koska kaverista ei enää kuullut.

Kun lopetin tilauksen, Suomen Miehestä soitettiin vielä ja pyydettiin oikein tilaamaan. Annoin tulla perustelut ihan suoraan sille naiselle korvaan. Ei sanonut mitään, mutta ymmärsi varmaan asian.
 
Ahti Lappi ja Kettunen toimituksen johtokunnassa. Molemmat nykymeiningistä kujalla kuin lumiukot.

Tilasin lehteä vuosina 1998- 2020. Alussa lehti oli varsin hyvä ja monipuolinen. Siinä oli useitakin pv:n entisiä upseereja kolumnisteina ja jopa jonkinverran palveluksessa olevien upseerien haastatteluja. Ote oli analyyttisempi ja asiapitoisempi. Kritiikkiäkin oli, mutta kohtuudella.

Puuperän tullessa päätoimittajaksi tyyli muuttui. Tilitettiin ja haukuttiin pv:n tekemiä hankintoja ja toimintaa muutenkin. Luulen että kantapeikot loukkaantuivat, koska senkoommin siellä ei ole mitään vierailevia kyniä ollut sieltä, saati juuri haastatteluja. Nyt asiantuntijoina on enemmän Ahti Lappi ilmasodassa, Ahti Lappi maasodankäynnissä ja Ahti Lappi vähän kaikessa.

Oli ajoittain hyviä artikkeleita, kuten 2015 sukellusveneistä ja ruotsin kyvyistä siinä, mutta pääosin harrastelijoiden puuhastelua ja raflaavia kommentteja. Lehti toistaa itseään ja toimii Lapin manifestina pahoja ilmavoimia vastaan. BUK pitäisi saada takaisin kun se korkeatorjunta ja ballististen ohjustentorjuntakyky oli siinä "pyhässä liitossa". Sitten samaa tuubaa toistetaan: " robotit tulevat " ja "robotit eivät pelkää" jne, mutta todellinen asiantuntemus modernista sodasta puuttuu.

Ehkä pahin moka oli päästää joitakin vuosia sitten tunnettu kommunisti Igor Kopiloff kirjoittelemaan totaalista paskaa ja trollausta ilmasodankäynnistä. Oli nimetty oikein asiantuntijaksi. Kopiloff ylisti PAK-FAn kykyjä tietysti ylivoimaisiksi ja paljon paremmaksi kuin F-22A. Se riitti ilmeisesti toimituksellekkin samantien, koska kaverista ei enää kuullut.

Kun lopetin tilauksen, Suomen Miehestä soitettiin vielä ja pyydettiin oikein tilaamaan. Annoin tulla perustelut ihan suoraan sille naiselle korvaan. Ei sanonut mitään, mutta ymmärsi varmaan asian.
Okei! Itse en noin tiiviisti tosiaan lehden historiaa tunne ja tämä selittääkin paljon. Ja ymmärrän nyt paremmin kuittailun SS:n suuntaan :D
 
IT²EC 2022: Lockheed Martin F-35 trainer completes development
27 Apr 2022 Olivia Savage

"Lockheed Martin has completed development of its F-35 Mission Rehearsal Trainer Lightning Integrated Training Environment (MRT LITE) system. Speaking to Janes at the International Training Technology Exhibition & Conference (IT²EC) 2022, Erik Etz, who handles F-35 Training Systems at Lockheed Martin, said that the company was open to discussions with customers to discover what timelines would suit their requirements.

The platform was developed and funded internally, but was also influenced by customer requirements from both the US and international partners seeking a smaller footprint device, he said. The company also recognised that there was an increasing demand for additional training capacity from their customers, as a result of the increasing number of users operating F-35 aircraft, he noted.

He said that the MRT LITE is a small-footprint trainer that shares a common hardware/software design with the Full Mission Simulator (FMS) with a limited visual system.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
F-35 AETP koskeva osuus poimittu:
However, like NGAD, the cost of AETP is likely to be high, Kendall hinted.

“There’s a [more than] $6 billion development cost associated with getting that engine completely developed and into production,” Kendall said. “So we’re looking at that. We’re funding the development this year, the next increment, but it’s going to have to compete in our budget for those resources going forward. But it would be a substantial improvement over the current capability.”

And like NGAD, observers shouldn’t expect AETP to be fielded in the immediate future.

“We’re a few years away from having a fully developed engine. There’s a substantial development program ahead of us,” Kendall said.
 
12/2006-12/2021 välillä siis tilkitty 274 CAT 1, avoinna 4 sekä tilkitty 2359 CAT 2 ja avoinna 822.
1651135030707.png
GAO 22-105128 F-35 deficiencies
 
Pentagon wants $500M to get data to manage F-35 parts
29 Apr 2022 VALERIE INSINNA

"WASHINGTON: The F-35 program office wants $500 million so that it can harness technical data that will make it easier for the military services to manage F-35 spare parts instead of having to rely on prime contractor Lockheed Martin, the Pentagon’s F-35 program executive said today.

In order for the Air Force, Marine Corps and Navy to set up an organic supply chain, the services need “provisioning and cataloging data” associated with various parts, Lt. Gen. Eric Fick told lawmakers at a House Armed Services readiness subcommittee hearing.

“We have the rights to that data. It’s not a matter of data rights, it’s matter of data delivery — and being able to have that data delivered is going to cost money,” he said. “And that money is going to be somewhere in the neighborhood of about half a billion dollars, divided amongst the services.”

Fick said the Pentagon has “struggled” to find funding that would allow that data delivery to happen en masse, and is instead working with the individual manufacturers of various components to try to secure that data “at low or no cost.”

In a statement to Breaking Defense, Lockheed Martin spokeswoman Heidi Fields said the company provides all required data rights to the government as contractually required....

...The debate on F-35 technical data rights have been a sticking point in negotiations between the Pentagon and Lockheed in recent years, as the department has shifted its focus to lowering the sustainment cost of the aircraft. When the F-35 program was conceptualized more than two decades ago, it was structured under a “Total System Performance Responsibility” approach that gave Lockheed an unprecedented amount of power to manage the sustainment of the aircraft.

“As a result, the government did not procure technical data that the government could eventually use, as needed and depending upon the circumstances, to promote vendor competition and increase government control over specific elements of sustainment,” the Government Accountability Office wrote in a report on F-35 sustainment released today....

...During the hearing, Rep. Joe Courtney, D-Conn., asked Diana Maurer — who authored the GAO report — whether obligating the $500 million for data delivery would “be an investment that would show a good rate of return for the taxpayer?”

“I think there’s the potential for doing that,” she said, adding that during interviews with the GAO, F-35 maintainers often expressed frustrations over the limited information provided when trying to understand whether to replace a part and how best to accomplish the task.

“What tool do we use? How do I replace it? What tool do we use to put it back on? Those are the kinds of specific levels of information that’s part of technical data,” said Maurer."
 
Back
Top