F-35 Lightning II

...The Joint Program Office has made clear that any member of the F-35 program that wants to be “different” has to pay the full cost for that, which would include the development and integration of the AETP engines.

Eli aika monen pitäisi USAFin völjyyn lähteä, että AETP tulisi realistiseksi. Muuten maksaa mansikoita siirtyä t&k:sta F-35A:han integrointiin.
Koska on selvää, että se on kallista niin on aika vaikea edes kuvitella miten paljon parempi sen pitäisi olla ettei F-135:n jatkot olisi todennäköisin tulos.

Mikä voi olla yhden moottorin hinta tässä "kokonaiskatastrofissa" (viittaan siis koko JSF-ohjelman historiallisen paljon nollia sisältävään hintalappuun)? No, 40 miljardia 50 vuoden operoinnin aikana, kuten P&W pelottelee.


Paha se on mediatietojen varassa arvailla, mutta kun yleisesti on panostettu huippusuorituskykyyn, niin olisi outoa luopua nyt sitten tästä. Tällä kun voisi saavuttaa sekä suorituskykyä että säästöjä, jos esim. tarve ilmatankkauksille vähenee.
 
Jos F135 on nyt 16 miljoonaa ostaa niin se jos ehditään Suomeen ostaa niin kuka on valmis laittamaan 16 lisää toiseen ottaen huomioon yksittäisen koneen kokonaishinnan? Siinä olisi kahteen mottiin mennyt melkein puolet siitä mikä on F-35:n flyaway.

Horneteihin ei vaihdettu edes tutkaa ja hyvin vähän myös siipiä. Keskirunkoa ei jatkettu ollenkaan.

AETPia toisaalta ei millään voitane ostaa suoraan kun jopa Block 4 jää ensimmäisiltä koneilta myöhemmän päivityksen varaan.

USAF:han se tosin päättää monien muidenkin puolesta jos laittaa rahat kiiini.
 
USAF kipuilee kustannusten kanssa, mutta himoitsee selvästi AETP:n ominaisuuksia. Navy & USMC ilmeisesti pärjäisivät EEP:llä, ehkä myös moni ulkomainen A-asiakas.

Artikkelin perusteella AETP:n kehityskustannuksetkin allokoitaisiin A-mallille, vaikka myllyä tarvitaan myös 6-gen -koneissa. Olikohan väärinkäsitys?

Jos USAF kuitenkin päättää investoinnin tehdä, voisin ihan harrastelijaornitologina kuvitella, että EEP silti sujahtaisi myös A-malliin, kuin se kuuluisa telkkä pönttöönsä.
 
Eh... Ottakaa nitrot ja astmapiiput valmiiksi esille.

Aviation Weekin mukaan JPO haikailee Gripenin ESTL:n perään. Oliko Mustis sittenkin oikeassa? "Ei häive pääty kuolemaan, vaan vaihtuu aktiivihäiveeseen parempaan."
 
Aviation Weekin mukaan JPO haikailee Gripenin ESTL:n perään. Oliko Mustis sittenkin oikeassa? "Ei häive pääty kuolemaan, vaan vaihtuu aktiivihäiveeseen parempaan."
Kannattaahan sitä saatavilla olevaan teknologiaan tutustua. Onhan USA Ruotsista tilannut ykköskappaleita tutkia myös tutustumista/harjoituskäyttöä varten.

The US Navy is planning to evaluate Saab’s Enhanced Survivability Technology (ESTL) self-protection pod on F-35A aircraft, according to a May 16 Sources Sought Solicitation (N6893622R0027) from the Naval Air Warfare Center – Weapons Division (China Lake, CA). The solicitation was issued to determine if other sources could provide the same capability. The proposed contract is for “two airborne dispensing pods, airworthy to be cleared on an F-35A threshold, F-35A/B/C objective.
F-35 ESTL Pods
Original Published Date: May 16, 2022
The purpose of this sources sought notice is to conduct market research to determine if responsible sources exist, to assist in determining if this effort can be competitive and to gain market knowledge of potential qualified sources and their size classifications relative to the North American Industry Classification Systems (NAICS) code 334511.
This sources sought is being issued to allow potential offerors the opportunity to provide capability statements. The proposed contract is for two airborne dispensing pods, airworthy to be cleared on an F-35A threshold, F-35A/B/C objective. These pods must use electro-mechanical countermeasure expendable dispensing system rather than the standard impulse cartridge dispenser. This electro-mechanical countermeasure expendable dispensing system, demonstrated in an airborne dispensing pod, shall be capable of dispensing at least 160 packets of pyrophoric material and packets of chaff, each packet being at least 1.5 in3 volume.
  • Other specifications include:
    ・The pods shall utilize the F-35 LAU-151 missile rail, currently used for AIM-9X stores.
    ・The pods shall mount using the three T-hanger AIM-9/120 launcher rails on the F-35 LAU-151 missile rail.
    ・The pods shall not exceed the length of an AIM-9X store (119”).
    ・The pods shall not exceed the weight of an AIM-9X (no greater than 300lbs, maximum capacity of the LAU-151 missile rail).
    ・The pods shall be powered using 115VAC 400Hz single phase aircraft power.
    ・The pods shall use one discrete input (28VDC) to command dispense.
    ・The pods shall use the 1553 mux bus for store identification as an AIM-9X store.
    ・The pods shall inventory as a AIM-9X store, dispense when the TELEMETRY signal is initiated, end dispense when the TELEMETRY signal is removed.
    ・Electrical interface shall use the legacy AIM-120 midbody connector and AIM-9 forward umbilical electrical interface.
    ・The contractor shall provide integration studies and support for the expendable dispenser.
Jännä kuvio olisi jos podeista tulisi lopulta Saabille itse Gripukka E:n veroinen bisnes.

1653903963828.png
Eli ESTL:ssä on myös laajasti käytetty BOL/BOP. Ei pelkkä EW.
Tuota voisi tietyissä tilanteissa kuvitella haluttavan kantaa mieluummin kuin yhtä 9X-II:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös nuo ole niitä joissa tamperelaisillakin on sormensa pelissä.
Ei tämä se EAJP ainakaan ole. Tällä alkoi lentotestit 2014. EAJP ensilento oli puolestaan 2019. Näiden sijaan LADM-häirintäohjus on kerrottu Suomessa pitkälti kehitetyksi. https://news.cision.com/fi/saab/r/saabilta-uusi-hairintaohjus-gripeniin,c3183282
Defence and security company Saab´s new self-protection system ESTL is now airborne. The premier flight was carried out on a Gripen in early June 2014.

ESTL is an efficient self-protection system for virtually any type of fixed-wing aircraft where ESTL is installable on a mission-to-mission basis. Depending on mission profile, ESTL can be configured for different threat scenarios. ESTL provides covert sustainable pre-emptive dispensing, missile warning, forward firing of flares and cocktail dispensing.

“ESTL offers enhanced survivability in combat and conflict situations. Traditional Countermeasures may encounter difficulties with the latest generation of AAMs and SAMs, but the ESTL concept includes a module of forward firing flares. This, together with the missile approach warning sensors and an optional chaff capability, makes ESTL a powerful shield against the latest missile developments,” says Carl-Johan Bergholm, Head of Business Unit Electronic Warfare Systems at Saab.

A standard, AIM-9 Sidewinder and AIM-120 AMRAAM, missile interface makes it possible to share ESTL units among the aircraft of an entire fleet. Mass and aerodynamics are on par with the missiles, which substantially simplifies integration and certification.

“This successful first flight is an important step for the ESTL project and we look forward to continuing test flights and increased customer interest in many countries worldwide,” says Carl-Johan Bergholm

Jos EAJP ja ESTL ei ole määritelty uusiksi niin tämä ei minusta ole Avweekin kuvailema jammer pod vaan countermeasure pod. EAJP olisi se jammer pod.

ESTL kannossa 2017.
 
Viimeksi muokattu:
F-16 vs. F-35 lämpöjälki. Melko todennäköisesti ei ole Have Glass V pinnoitettu F-16 verrokkina. Linkissä on 10 sek video, josta tämä on vain kuva. https://www.reddit.com/r/aviation/comments/uz38e0/f16_vs_f35_thermal_signatures/
In this video we look at a direct comparison of the thermal signatures of a USAF F-16 vs a USAF F-35 which is quite noticeable. Both are taxiing after landing. Both were subjected to rigorous aerial maneuvers. Time was around noon, sunny and temperature ~95F.
1653905084092.png
 
Mikäs ihme se on, että tarvitaan tulevaisuudessa aktiivista häirintäpodia?

Eikös israelissa pähkäilty, että vuoteen 2025(...2030) mennessä F-35n häiveominaisuudet eivät yksin riitä.

The new system will also allow the IDF to install Israeli-built datalinks and defensive avionics systems such as radar-jamming pods. An official told Aviation Week the IAF expects the advantages of the F-35’s low radar cross section will be “good for five to ten years” before adversaries develop countermeasures. There already exist methods for detecting stealth fighters, including long-range infrared sensors, electromagnetic sensors, and low bandwidth radars (though all have significant limitations), and more exotic technologies such as quantum radar are also under development.

Thus, the IDF particularly values the flexibility to install “plug-and-play” defensive countermeasures such as jamming pods as they become relevant and available. It so happens the Israeli firms Elbit and Israeli Aerospace Industries are major developers of such systems.
 
Dutch Media is reporting that the Dutch military will receive additional funds for a further 6 F-35A. This has been in the offing for some time and will give them a fleet of 52 aircraft. They're also getting an additional 4 MQ-9 as well.
 
F-16 vs. F-35 lämpöjälki. Melko todennäköisesti ei ole Have Glass V pinnoitettu F-16 verrokkina. Linkissä on 10 sek video, josta tämä on vain kuva. https://www.reddit.com/r/aviation/comments/uz38e0/f16_vs_f35_thermal_signatures/

Katso liite: 62265

F-35:n nokka näyttää käyvän kuumempana kuin F-16:n... mikä ei ole hyvä asia. Yläpinnalta F-35 on viileä kuin viilipytty verrattuna F-16:een, mutta alapuolelta molemmat hohkavat peräpäästä.

Eli matalapenetraatiota yrittämään tutka kiinni? No, rynnäköintiinhän tämä JSF alkujaan isolta osin tarkoitettiinkin.
 
Mikäs ihme se on, että tarvitaan tulevaisuudessa aktiivista häirintäpodia?

Eikös israelissa pähkäilty, että vuoteen 2025(...2030) mennessä F-35n häiveominaisuudet eivät yksin riitä.

The new system will also allow the IDF to install Israeli-built datalinks and defensive avionics systems such as radar-jamming pods. An official told Aviation Week the IAF expects the advantages of the F-35’s low radar cross section will be “good for five to ten years” before adversaries develop countermeasures. There already exist methods for detecting stealth fighters, including long-range infrared sensors, electromagnetic sensors, and low bandwidth radars (though all have significant limitations), and more exotic technologies such as quantum radar are also under development.

Thus, the IDF particularly values the flexibility to install “plug-and-play” defensive countermeasures such as jamming pods as they become relevant and available. It so happens the Israeli firms Elbit and Israeli Aerospace Industries are major developers of such systems.
Hyökkäykseen, Iipoilla on monenlaisia koneita ja ne eivät ole kaikki häivekoneitä.
F35 voi tukea näitä koneita aktiivisella häirinnällä ja sen jälkeen sulkea häirinnän ja olla taas vaikea maali.

Toki on järkevää olettaa vihollisen keksivän tulevaisuudessa keinoja maalittaa myös F35:sta.
 
Q: On arrival at your first squadron, how many flying hours did you have? And how many of those were in the sim?
A: In terms of military flying I had about 400 hours. Of those, about 100 were on the Grob, 120 each on the Tucano and the Hawk, and 120 were on the F-35 for the training course. Training on the F-35 was roughly split in half in terms of sim and real flying, so I did about 60 of my F-35 hours in a simulator. I did sim training on the Tucano too, primarily for IFR flying, while on the Grob there was no sim training, we just flew the real aircraft. But I think that is changing now.
 
Back
Top