F-35 Lightning II

Ehkä mielenkiintoisinta tuossa on ajatusmaailma, että F-35:llä on lennetty 120h, joista 60h simussa ja 60h oikealla koneella. Tähän asti jokainen kohtaamani lentäjä (sotilas ja siviili), olisi sanonut tuon: "Olen lentänyt F-35:llä 60h ja lisäksi simulaattorilla 60h."
 
Yksittäistapaus tai sitten kuvaa liukumista siihen, ettei F-35:lla operoinnin tarkoitus ole ensisijaisesti lentäminen. Osin kai sitä, että simulaattoreilla tehdään niin merkittäviä asioita mitä ei edes voi tehdä ilmassa puikoissa rauhan aikana.

Pari muutakin mielenkiintoista tuossa jutussa oli. RN:n ukko kun oli niin kertoi, että 1/5 meni jetteihin ja loput helikoptereihin. 60% aloittaneista valmistui, mitä pidettiin osoituksena asevoimien panostuksesta pilottiputkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muutes F-35:ssa tarvittavat johdotukset noissa kiskoissa, joissa on pommit, AMRAAM:illekin? Usein näkee niin, että pommit on siivissä kiinni ja AMRAAM:it sisällä. Ja saisko noita kiskoja, joissa on pommit, tuplina niin, että F-35:n aseistuksena olisi:

8 X AMRAAM
2 X Sidewinder
4 X JDAM, jne... saman kokoluokan A2G-pommi, ohjus, jne...
 
Onko muutes F-35:ssa tarvittavat johdotukset noissa kiskoissa, joissa on pommit, AMRAAM:illekin? Usein näkee niin, että pommit on siivissä kiinni ja AMRAAM:it sisällä. Ja saisko noita kiskoja, joissa on pommit, tuplina niin, että F-35:n aseistuksena olisi:

8 X AMRAAM
2 X Sidewinder
4 X JDAM, jne... saman kokoluokan A2G-pommi, ohjus, jne...

Pakko olla. Kun pommit ovat älypommeja, niin pakko on olla kaapeloinnit.

Tuolla noita ripustimia ja laukaisukiskoja:


MIL-STD-1553 noissa kai on:

 
En ole vielä toistaiseksi nähnyt ainuttakaan valokuvaa, jossa olisi ollut siipiripustimissa muuta, kuin GBU-12:t, joka ei datakaapelointia tarvitse.

Voi johtua siitä mitä on tähän asti integroitu? Mutta ihmettelen, jos koneista on jätetty kaapeloinnit vetämättä...

1654705616700.png
1654705735800.png
 
Saksan F-35:t sijoitetaan lähelle Belgian vastaista rajaa. Eli lähilogistiikka/yhteistyö luultavasti enemmän Beneluxiin kuin esim. Sveitsiin, Puolaan. Patria tunnetusti omistaa Belgium Engine Centerin. Se on ollut 40 vuotta F100-PW:n MRO paja. F135 väistämättä tulee kuvioihin (toistaiseksi AIM Norja on alueellinen F135-paja, mutta Patria on Kongsin kanssa tunnetusti siinä kuviossa).

Koska B61 jytkyt ja korvattava Tornado-variantti oli jo siellä niin sijaintipäätös ei yllätä.
The F-35A jets of the Luftwaffe (German Air Force) will be based in Büchel, in the Eifel region of western Germany.

The Bundeswehr (the armed forces of the Federal Republic of Germany) have decided that all the new F-35A stealth jets destined to the Luftwaffe (German Air Force) will be stationed at Büchel Air Base.

Citing a spokesman of the Bundeswehr, Südwestrundfunk, a regional public broadcasting corporation serving the southwest of Germany, reported that the 5th generation aircraft will be based at the airfield in the Eifel region, in the western part of Germany, after the planned renovation works of the runway in Büchel. The construction work, costing around 170 million euros, is expected to be completed in February 2026.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, että jos F-35:sta tehtäisiin Growlerin kaltainen elso-versio, että minkälainen elso:n ylijumala siitä tulisi, kun F-35:n voimantuotanto on aiemman sukupolven koneisiin nähden huomattavan paljon isompi, F-35 pääsee paljon lähemmäs häiritsemään, F-35:ssa on paljon uusia teknologioita, jne...
 
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, että jos F-35:sta tehtäisiin Growlerin kaltainen elso-versio, että minkälainen elso:n ylijumala siitä tulisi, kun F-35:n voimantuotanto on aiemman sukupolven koneisiin nähden huomattavan paljon isompi, F-35 pääsee paljon lähemmäs häiritsemään, F-35:ssa on paljon uusia teknologioita, jne...

Onhan tuota jo moneen kertaan esitetty. Mariinit on muistaakseni mainittu kiinnostuneena puolustushaarana. Mutta automaatiota ainakin vaaditaan lisää Growleriin verrattuna, kun kaksipaikkaista koneversiota ei ole olemassa.

 
Pilotitkaan eivät juuri suostuneet kommentoimaan noita tutkaheijastimia, muuten kuin että lentoturvallisuus pitää säilyttää jne. Ja että ne ovat poistettavissa (kuten joissain kuvissa niitä ei näy). Kiertäen ja kaarten joutuvat vastaamaan kysymyksiin.
 
Nippelitietoa, jota ei tarvitse erityisen tarkasti tietää. Niillä on merkitystä vain osana sitä koneen koko havaittavuuden hallintaa, mikä ei rajoitu tutkahavaittavuuteen.
 
Back
Top