F-35 Lightning II

Ruotsissa yleisasenne on vätysmäistä. Esim. ilmavoimista puolet lentäjistä haikailee pois.
Historiallisesti kumminkin ovat liki 1000 henkeä onnettomuuksissa maksaneet rauhan ajan lentelystä. Joten kontrasti on iso.
Mutta se on toki enemmän koko ympäröivän yhteiskunnan vika kuin pelkkien lentäjien ja heille neuvoteltujen työehtojen/eläkeikien.
Suomessa sotilaslentäjät pääsevät muutama vuosi sitten tulleen 2 vuoden eläkeiän nostonkin jälkeen eläkkeelle selvästi alle 55 vuotiaina. Toisaalta hävittäjälentäminen Suomessa loppuu pääsääntöisesti viimeistään noin 40-vuotiaana, joten eläkeiän nosto ei toisi yhtään lisää hävittäjälentäjää. Jos systeemi on samanlainen Ruotsissa, saattavat eroa kaipailevat olla lentäjän virassa olevia entisiä häivittäjälentäjiä, joita 10 vuotta lisää toimistopöydän takana ei innosta.
 
Niin, kyllähän se on selvää että lentäminen loppuu paljon aikaisemmin. Sen sijaan tuo äskettäinen iso eläkeiän nosto on osoitus, ettei heitä arvosteta jos se on pakotettu. Tai muuten ihmetyttää, miksi siihen on suostuttu ja nyt asia on kriisiytynyt, kun ei olisi varaa alkaa heikentämään puolustusta vaan pitäisi vahvistua. Toimistopöydän takana olevat positiot taitavat kuitenkin olla tarpeen miehittää eikä niitä huvikseen roikoteta.
Asia pitää saada ratkaistua tyydyttävästi, tai Ruotsi on tältä osin purjehtimassa Natoon mainostettua heikommilla omilla kyvyillä.

Suomessa taisi olla myös hieman tätä työehtojumia. Se ei toistaiseksi vaikuta samalla tavalla hälyttävältä kuin Ruotsissa. Mutta poliittinen priorisointi saisi ehkäpä hiljalleen löytää tuon yleisen työaikalain piiriin pääsemisen.
 
Viimeksi muokattu:
Tunteeko joku muuten Ruotsin eläkejärjestelmää? @Rajajääkäri ?

Onko sikäläinen sotilaseläke jonkinlainen on-off-järjestelmä? Eli kun on palvellut riittävän kauan ja/tai saavuttaa riittävän iän, niin postiluukusta kolahtaa paperit ja kruunut alkavat virrata pankkitilille? Jos lähtee aiemmin, ei saa yhtään mitään? Vai sovitetaanko tuota jotenkin yhteen siviilitulojen kanssa?

Entä mikä on maksimi-ikä siirtyä siviilisektorille? Voisi luulla, että jo 55-vuotias olisi ikäloppu useimpien lentoyhtiöiden mielestä, etenkin jos tunteja ei ole juuri kertynyt viimeisinä vuosina?

Hämäävää on kuitenkin se, että uutisessa kirjoitetaan nimenomaan taistelulentäjistä. Ei esim. ilmavoimien upseereista. Eli antaisi ymmärtää, että niitä kaksi-/kolmekymppisiä olisi lähdössä?

Lentäjien etujärjestön puheenjohtaja Per-Martin Sternevin mukaan jopa puolet nykyisistä taistelulentäjistä voi poistua kokonaan tai tilapäisesti työtehtävistään.

Suurin osa tästä joukosta on pyytänyt päästä virkavapaalle. Osa on myös irtisanoutunut. Ruotsalaismedia Aftonbladetin mukaan kyseessä olisi lentäjien tekemä protesti.

Dagens Nyheterin mukaan Ruotsissa on noin sata aktiivista taistelulentäjää. Tarkkaa lukumäärää ei kerrota julkisuuteen.
 
Hämäävää on kuitenkin se, että uutisessa kirjoitetaan nimenomaan taistelulentäjistä. Ei esim. ilmavoimien upseereista. Eli antaisi ymmärtää, että niitä kaksi-/kolmekymppisiä olisi lähdössä?
Pari-kolmekymppinen ehtii vielä tekemään kunnon uran ja ansaitsemaan kelvollisen eläkkeen muuallakin. Sillä 50 ylittäneellä yhden alan osaajalla ei ole kummoista kysyntää työmarkkinoilla, joten ainoa vaihtoehto voi olla pysyä pestissä ja ottaa tyynesti vastaan kaikki mitä ylempää niskaan valuu.
 
Pari-kolmekymppinen ehtii vielä tekemään kunnon uran ja ansaitsemaan kelvollisen eläkkeen muuallakin. Sillä 50 ylittäneellä yhden alan osaajalla ei ole kummoista kysyntää työmarkkinoilla, joten ainoa vaihtoehto voi olla pysyä pestissä ja ottaa tyynesti vastaan kaikki mitä ylempää niskaan valuu.
Tähän totean näin evp-ou:na, että ihan kotoa soitettiin töihin ja oli valinnan varaa mihin mennä. Kyllä yli 50 v ammattimiehelle löytyy töitä, jos niitä haluaa tehdä.
 
Suomessa sotilaslentäjät pääsevät muutama vuosi sitten tulleen 2 vuoden eläkeiän nostonkin jälkeen eläkkeelle selvästi alle 55 vuotiaina. Toisaalta hävittäjälentäminen Suomessa loppuu pääsääntöisesti viimeistään noin 40-vuotiaana, joten eläkeiän nosto ei toisi yhtään lisää hävittäjälentäjää. Jos systeemi on samanlainen Ruotsissa, saattavat eroa kaipailevat olla lentäjän virassa olevia entisiä häivittäjälentäjiä, joita 10 vuotta lisää toimistopöydän takana ei innosta.
 
...Lockheed Martin has made a big effort on the cost per flight hour, which it halved since 2015. On reliability, he noted that mean flight hours between failures had reached 9.6, against a requirement of six. The maintenance man-hours per flight hour had fallen to 4.7, from the target of nine. However, the latter two statistics refer only to that portion of the cost of ownership for which Lockheed Martin carries responsibility. That is 39 percent, with engine maker Pratt & Whitney responsible for 14 percent and the U.S. services 47 percent. The F135 engine has suffered through plenty of problems, but they are not all Pratt & Whitney’s fault.
McDonald said that F-35 customers indicated that the cost of ownership now runs lower than that for fourth-generation combat aircraft. The acquisition cost also is comparable, with the F-35 now below $80 million, he added.
Ownership and acquisition costs account for the two key reasons why the F-35 has won so many evaluations against the Boeing F/A-18 Super Hornet, the Dassault Rafale, the Eurofighter Typhoon, and the Saab Gripen. In the past year alone, Canada, Finland, Germany, and Switzerland have all chosen the F-35 rather than those warplanes. In particular, McDonald noted that Finland and Switzerland “had been very transparent” by publishing their evaluation data....
...other European countries will get some, although not all, of their jets from Cameri...
 
The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Norway of AIM-120 C-8 or D Advanced Medium-Range Air-to-Air Missiles and related equipment for an estimated cost of $950 million.
The Government of Norway has requested to buy up to two hundred five (205) AIM-120 D-series Advanced Medium-Range Air-to-Air Missiles (AMRAAMs); up to sixty (60) AIM-120 C-8 or D-series AMRAAMs; and four (4) AIM-120D AMRAAM Guidance Sections.
Eli 275 paikkeilla irtoaa AMRAAMia miljardilla nykyään. Joka olisi 3,6M per.

Raytheon Fires First AIM-120D3 Missile, Seeking Big Range Boost
18 Jul 2022 Steve Trimble

"FARNBOROUGH - Raytheon has fired the first upgraded AIM-120D3 Amraam against a QF-16 test target, setting up a campaign to extend the range of the air dominance missile “significantly,” a company executive said July 18 at the Farnborough International Airshow here.

As the product of a software and hardware change, the AIM-120D3 uses better processing capabilities to extend the missile’s time of flight by more efficient navigation rather than by increasing the amount of propellant or changing the motor....
Raytheon has been using software to steadily improve the range of the AIM-120 missile family. A test firing in April 2021 achieved a new distance record for the AIM-120D. A follow-up live fire test by a Boeing F-15EX earlier this year set a new range record for the Amraam, Norman says.

Meanwhile, Raytheon integrated 15 new circuit cards from the Form, Fit and Function Replacement program on the AIM-120D. In combination with new software from the System Improvement Program 3F, the new AIM-120D3 missile is capable of even further range, but the exact distance profile is classified.

The same upgrade with be tested on the exportable AIM-120C8 version of the missile, Raytheon says."
 
Mitä vätysmäistä siinä on että ei kiinnosta lentää kirjoituspöytää melkein seitsemänkymppikseksi?

Ja neljäkymppisenä eläkkeelle unelmat eivät ole vätysmäisiä? Miksei siellä oteta lopareita ja siirrytä liikennelentoon lirkuttelemaan lentoemoille?

Nykyään lähes kaikilla on useampi urapolku elämänsä aikana.
 
Ja neljäkymppisenä eläkkeelle unelmat eivät ole vätysmäisiä? Miksei siellä oteta lopareita ja siirrytä liikennelentoon lirkuttelemaan lentoemoille?

Nykyään lähes kaikilla on useampi urapolku elämänsä aikana.
Taisi olla 55 vanha raja eikä 40. Ihan kiva nyrkki perseeseen tuollainen 12 vuoden korotus. Itseäsi ei varmaan harmittaisi yhtään?
 
Taisi olla 55 vanha raja eikä 40. Ihan kiva nyrkki perseeseen tuollainen 12 vuoden korotus. Itseäsi ei varmaan harmittaisi yhtään?
Ite lähtisin liikelentäjän homman puolelle, jos kirjoituspöydän lentäminen ei maistuisi. Sillä harva hävittäjälentäjä uralleen lähtiessä haaveilee sitä, että pääsee työpöydän taakse papereita pyörittelemään.
 
Taisi olla 55 vanha raja eikä 40. Ihan kiva nyrkki perseeseen tuollainen 12 vuoden korotus. Itseäsi ei varmaan harmittaisi yhtään?
+12v ei muutosta nykyiseen. Itselläni eläkeikä ylittää jo nyt miehen odotettavan eliniän, joten olen vaihtamassa alalle jossa eläkettä ei tarvitse järjestelmään kerryttää.

Tämä on se ns eläkepetos jossa vanhempi ikäpolvi riistää junnujen 24,4% eläkemaksut maksettuaan itse 5% suurimman osan työurastaan.
 
+12v ei muutosta nykyiseen. Itselläni eläkeikä ylittää jo nyt miehen odotettavan eliniän, joten olen vaihtamassa alalle jossa eläkettä ei tarvitse järjestelmään kerryttää.

Tämä on se ns eläkepetos jossa vanhempi ikäpolvi riistää junnujen 24,4% eläkemaksut maksettuaan itse 5% suurimman osan työurastaan.
Missä maassa ja missä duunissa olet kun töitä pitää painaa noin pitkään?
 
Tuon linkin kautta voi käydä arpomassa oman kuolinpäivänsä. Perustuu ihan puhtaasti tilastoihin. Omia päiviä jäljellä vielä hieman vajaa 31 v joten kallis eläkkeläinen olen monella tavalla, vaikka maksan tällä hetkellä enemmän veroa netto kuin eläke on brutto.

 
Taitavat nämä eläkejutut kuulua paremminkin meidän ikääntyvien foorumistien höpinöihin iltavapaiden prostata-osastolle? Sen verran OT -höystöä vielä, että kun eläkeikäni oli muuan vuosikymmen sitten hieman yli 60v, nyt se on 65 ja jonkin verran yli puoli vuotta päälle.

Muoks. Tuo elinajanodotelaskuri on aika yltiöoptimistinen (kuolen sen mukaan 28.3.2050) ja ehkä hyvä siinä mielessä, että taivaan putoamista odotellessa sitä ehtii huomaamattaan potkaista ämpäriä.
———
Palattaisiinko tähän? Ei runtua ilman huntua.
DDD72545-DE6B-44D1-BEBC-D7F267C28F0A.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top