F-35 Lightning II

Valmistajan konsepti F-35:lle on, että kokonaisia moottoreita ei vaihdeta. Varamoottorien määrää ei siten voi suoraan verrata muihin konetyyppeihin. Moottori irrotetaan tukikohdassa, siihen vaihdetaan tarvittavat moduulit paikan päällä ja sama moottori asennetaan takaisin. Ei tuo kyllä kovin nopealta kuulosta, mutta toisaalta kokonaista moottoria ei ole kätevää rahdata globaalissa logistiikkajärjestelmässä, jossa osat kiertävät tarpeen mukaan ja varastoja ei ole.

Mulla on ollut tuosta sellainen ymmärrys, että suurin osa perushuolloista ja noiden moduulien ropauksista yms voidaan toteuttaa irroittamattta moottoria ollenkaan. Koko putki vedettäisiin ulos vasta siinä vaiheessa kun on oikeasti tarvista jolloin olisi hyvä olla se vaihtomoottori hollilla. Jos doktriini nyt kuitenkin on tuollainen että koko fööni aina ulos ja uus tilalle, niin eihän siinä oo mitään vitun järkeä, edes rauhan aikana ja ei ihme että huolto on hidasta ja kallista.
 
Nato-jäsenenä on vähän uudenlaiset näkymät maalitukseen jne. mitä ei vielä HX:ssä osattu täyisn ennakoida.
Minä veikkaan, että partneriuden myötä kaikki yhteistyökyvykkyydet ja ominaisuudet ovat olleet pitkälle maalailtuna mutta tietenkin jäsenyys tekee niistä pitkälle konkreettisia. Jäsenyys myös tuo pöytään joitakin tiedustelutiedon ja osaamisen jakoa sekä etenkin Venäjän suhteen ennalta suunnittelua jota partnerina emme tekisi.
 
Mulla on ollut tuosta sellainen ymmärrys, että suurin osa perushuolloista ja noiden moduulien ropauksista yms voidaan toteuttaa irroittamattta moottoria ollenkaan. Koko putki vedettäisiin ulos vasta siinä vaiheessa kun on oikeasti tarvista jolloin olisi hyvä olla se vaihtomoottori hollilla. Jos doktriini nyt kuitenkin on tuollainen että koko fööni aina ulos ja uus tilalle, niin eihän siinä oo mitään vitun järkeä, edes rauhan aikana ja ei ihme että huolto on hidasta ja kallista.
En tiedä, mutta hyvin vaikea nähdä, että moottorista saisi pääosista esim. ahtimen, polttokammion tai turbiinin irrotettua ilman moottorin irrottamista. Tai että se olisi nopeampaa tehdä moottori paikallaan. Ahdin, turbiini, jälkipoltin ja suihkuputki tuppaavat olemaan niitä osia, jotka useimmin vaativat huoltoa. Kaksi viimeistä ehkä onkin mahdollista irrottaa moottoria irrottamatta.

F-35:n doktriinihan ei siis ole, että koko moottori ulos ja uusi tilalle. Doktriini on moottori ulos, moduulien vaihto paikan päällä ja sama moottori takaisin.

Esim HN:ssä doktriini on moottori irti ja uusi tilalle. Sen jälkeen irrotettu lähetetään moottorihuoltoon. Moottorin vaihto HN:ssä on muutamien tuntien homma, F-35:ssä kyseessä on ilmeisesti huomattavasti hitaampi työ, ennen kaikkea häiveen vaatimien ratkaisujen vuoksi.
 
Minä veikkaan, että partneriuden myötä kaikki yhteistyökyvykkyydet ja ominaisuudet ovat olleet pitkälle maalailtuna mutta tietenkin jäsenyys tekee niistä pitkälle konkreettisia. Jäsenyys myös tuo pöytään joitakin tiedustelutiedon ja osaamisen jakoa sekä etenkin Venäjän suhteen ennalta suunnittelua jota partnerina emme tekisi.
Vaikea uskoa kun lentäjät kertoo etteivät itsekään tiedä kaikista tiedusteluominaisuuksista. Lisäksi USA-varaa voi kyvyissä olla. Silloin Naton oven avautuessa saatetaan kertoa, että "ai niin, olihan siinä vielä sellainen ohjelmisto-optio..."
Eli niiden kykyjen osalta jotka meitä kosketti omillaan voidaan olettaa varmuudella olevan tieto. Mutta joihinkin Naton tarpeisiin saattaa olla jo meidän tietämättä F-35:ssa vastaus. BMD-tietonuuskinta, satelliitit jne.
 
F135 EEP’s variant commonality strengthens the combat capability and capacity of key allies who serve as a vital pillar in U.S. national security and defense strategies at a time when geopolitical instability across the globe is increasing.

The F135 EEP upgrade enables critical Block 4 capability for all F-35 operators, while maintaining the international partnership and alliance approach of the program -- preserving the ability to share cost and logistics over a broad enterprise to ensure F-35 interoperability and sustainability across multiple variants and users.
 
Eiköhän F-35 osaa ilmoittaa vioistaan datalinkillä jo ennen laskeutumistaan jolloin mekaanikoilla on jo tarvittavat osat esillä ja valmius tarvittaviin toimenpiteisiin ?
Itsediagnostiikka lienee aika vahva noissa.
Toki ainahan ylläreitäkin voi tulla.
 

L3Harris has completed safety-of-flight testing on the integrated core processor (ICP) upgrade for the Lockheed Martin F-35, the company said July 20.

As the core of the Technical Refresh-3 (TR-3) upgrade package, the L3Harris ICP provides a leap in computing performance, enabling a series of electronic warfare and sensor upgrades to follow in the Block 4 modernization program for the stealthy fighter.

The ICP entered safety-of-flight testing in the first quarter and received certification in the second quarter, L3Harris said in an investor note released alongside second-quarter earnings results. The milestone means the ICP can enter flight testing on the F-35.

The F-35 Joint Program Office is scheduled to deliver the TR-3 upgrade, which includes an upgraded memory unit and display processor, in Lot 15 aircraft, which begin deliveries in 2023.
 

LÄHDE

Saudi paper: Israeli F-35’s penetrated Iran airspace several times in last 2 months​

Today, 2:22 pm

Israeli F-35 stealth fighters penetrated Iranian airspace several times in the last two months, a Saudi-run news outlet reports.

The unverified report in London-based Elaph says the jets successfully evaded Russian and Iranian radars during the exercises.

The report says Israel and the US also carried out secret exercises over the Red Sea simulating a strike on Iran from the sea and air and the seizing of Iranian warships.

In January Elaph, citing the same unnamed source, reported on Israel carrying out massive refueling drills over the Mediterranean, also aimed at practicing for an Iran strike.

The report comes as the US and world powers edge closer to reentering the Iran nuclear deal, which Israel opposes.
 
Ei harmita tuo HX-päätös, vaikka pohjoismaisessa hengessä olisi mieluusti nähnyt ruotsalaista tekniikkaa Suomen taivaalla.

Ostopäätöstä helpottaa kummasti kun on tällaista omaa tilannetta vastaavaa dataa. Gripen taas on todistettavasti penetroinut vain maaperää. Joku vassari voisi toki sanoa että maa on paljon kovempaa kuin ilma...

Libyan pommituksen jälkeen kuului huhuja että Gripenin EW-kyvyt olisivat erinomaiset, toki mahdoton varmistaa näin ulkopuolisena seuraajana. Helppo uskoa että olisi hyvä kone, ruotsalaiset osaavat suunnitella mutta pienellä maalla on rajansa. Samoin näillä neljännen sukupolven koneilla, vaikka miten modernisoitaisiin.

Ei harmita F-35 hankinta ollenkaan, sillä on joka tapauksessa ns. kantavammat siivet kun mietitään käyttöä vuosikymmeniä eteenpäin. Stealth ei sinänsä ole mikään taikatemppu vaan käyttäjällä pitää olla aina tolkku mukana, mutta se tekee vihollisen toiminnan pykälän vaikeammaksi - juuri tätä meille kaivataan, määrällisesti ollaan aina alivoimaisia kun Venäjä hyökkää.
 
Ei harmita tuo HX-päätös, vaikka pohjoismaisessa hengessä olisi mieluusti nähnyt ruotsalaista tekniikkaa Suomen taivaalla.

Ostopäätöstä helpottaa kummasti kun on tällaista omaa tilannetta vastaavaa dataa. Gripen taas on todistettavasti penetroinut vain maaperää. Joku vassari voisi toki sanoa että maa on paljon kovempaa kuin ilma...
En hirveästi pistäisi painoa tuolle 'datalle' - arabimaiden uutisrievut ovat legendaarisia kehittelemään feik nyyssejä. Joku The Sun tai meidän Iltapulut ei ole mitään.
 
Back
Top