F-35 Lightning II

"The payloads include, but are not limited to, an electronic warfare (EW) jammer; intelligence, surveillance, and reconnaissance (ISR) payloads; a directed energy weapon; a synthetic aperture radar; and power generation, Steen Lynenskjold, chief commercial officer at Terma, told Janes."
"Lynenskjold said that the MMP is a platform that is in production, following significant interest, rather than just a high-level conceptual idea...."
Valmistus 2023 alkaen.
 
Perhanan vaikea löytää F-35:sta mitään valokuvaa missä ulkoripustimissa olisi mitään muuta kuin GBU-12:t. Onko ulkoripustimia vielä sertifioitu millekään muulle aseistukselle?!

[EDIT] Okei, no GBU-31 löytyi
1659002760492.png
AIM-120 ei vissiin vielä?
 
Mm. 75 JASSM-ER, joten eihän näistä mitään pelkkiä B61-12 kantajia selvästi tule.
105 C-8 AMRAAM eli 3 per kone. Vain 2 ylimääräistä moottoria (Suomen DSCA:ssa oli myös kaksi, eli vielä liki puolet pienempi määrä suhteellisesti).
HARM tahi AARGM ei näy, saattaa odottaa AARGM-ER valmistumista hetken pitempään. Tai sitten eivät halua toisin kuten esim. Australia.

edit: $8.4 miljardia ! ja 35 kpl.
 
Viimeksi muokattu:
Mm. 75 JASSM-ER, joten eihän näistä mitään pelkkiä B61-12 kantajia selvästi tule.
105 C-8 AMRAAM eli 3 per kone. Vain 2 ylimääräistä moottoria (Suomen DSCA:ssa oli myös kaksi, eli vielä liki puolet pienempi määrä suhteellisesti).
HARM tahi AARGM ei näy, saattaa odottaa AARGM-ER valmistumista hetken pitempään. Tai sitten eivät halua toisin kuten esim. Australia.

Oliko Saksalla vielä se Typhoonin ELSO-variantti suunnitteilla?

Jos odottavat mitä sen kanssa käy ennen tutkaan hakeutuvien ohjusten tilaamista. Jos tilaisivat nyt jo AARGM:ia niin se saattaisi vaarantaa tuon projektin tulevaisuuden. Lisäksi ei taida F-35:een olla vielä edes integroitu mitään tutkaan hakeutuvaa ohjusta.
 
Joo, onhan niillä vielä aikaa täydentää ja Typhoonista on jotain tulossa, mutta todella hitaasti. Tähän asti ei ole syntynyt kuin nimen vaihto, ei siis enää ole ECR vaan EK ja rajatulla kyvykkyydellä.
Ellei sitten tämä arvio ole oikea ja vähän pakita sen suhteen oliko Growler-vastaavuus ikinä edes haussa. Onhan se niin selkeästi työtä Saksaan -päämotivaatiolla kulkeva ajatus.
 
Viimeksi muokattu:
Vain 2 ylimääräistä moottoria (Suomen DSCA:ssa oli myös kaksi, eli vielä liki puolet pienempi määrä suhteellisesti).
Valmistajan konsepti F-35:lle on, että kokonaisia moottoreita ei vaihdeta. Varamoottorien määrää ei siten voi suoraan verrata muihin konetyyppeihin. Moottori irrotetaan tukikohdassa, siihen vaihdetaan tarvittavat moduulit paikan päällä ja sama moottori asennetaan takaisin. Ei tuo kyllä kovin nopealta kuulosta, mutta toisaalta kokonaista moottoria ei ole kätevää rahdata globaalissa logistiikkajärjestelmässä, jossa osat kiertävät tarpeen mukaan ja varastoja ei ole.
 
Yksi komeimpia videoita, melkein kuin tähtien sotaa.

F-35 liikehtii nätisti, mutta Raptorin suunnanvaihtokyky on huikea

Ja mukavasti on ajoitettu ennen Top Gun Maverick ensi-iltaa;). Samoja kamerakulmia ja ääniefektejä (luvalla tietysti). On osattu ottaa kaikki irti rekrytointia ajatellen. Jenkeillä on ollut krooninen pilottipula jo pitkään.
 
Oliko Saksalla vielä se Typhoonin ELSO-variantti suunnitteilla?

Jos odottavat mitä sen kanssa käy ennen tutkaan hakeutuvien ohjusten tilaamista. Jos tilaisivat nyt jo AARGM:ia niin se saattaisi vaarantaa tuon projektin tulevaisuuden. Lisäksi ei taida F-35:een olla vielä edes integroitu mitään tutkaan hakeutuvaa ohjusta.
Jos Eurofighter jatkaa samaa "vähän ja sinnepäin" rataansa uuden ECR-version kanssa niin uutta versiota voidaan odotella palveluskäyttöön joskus 2030-luvun puolivälissä. Siihen mennessä Sakemanneilla on jo kokemusta F-35 block 4 koneesta ja voipi olla että sitä kehitetään jonkun verran nopeammin. ECR on kallis ja turha poliittinen lehmänkauppa, jolla taataan vain kurjistuvan Saksan työpaikkoja.

EA-18G tai F-35 lisäherkuilla olisi järkevämpi vaihtoehto joka tuottaisi nopeasti ECM-suorituskykyä jo 2030-luvun vaihteessa.
 
Saapa nähdä että valitseeko suomi JSM:n vai JASSM B:n Panttereihin. JSM tarjoaisi vähemmän kantamaa kuin B, mutta silti 500 km + eli enemmän kuin nykyiset JASSM A:t. JSM sopisi asekuiluun ja antaisi maksimihäiveen myös näissä tehtävissä. Samalla hoituisi ASuW kyky.
 
JASSMenttiin on jo hiottu osaaminen ja sille on parempi huoltovarmuus tuotantomäärien osalta.
Toisaalta kukaan ei ole vielä ostanut F-35A:ta varten, joten sitä integrointia ei ole vielä maksettu/tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Eurofighter jatkaa samaa "vähän ja sinnepäin" rataansa uuden ECR-version kanssa niin uutta versiota voidaan odotella palveluskäyttöön joskus 2030-luvun puolivälissä. Siihen mennessä Sakemanneilla on jo kokemusta F-35 block 4 koneesta ja voipi olla että sitä kehitetään jonkun verran nopeammin. ECR on kallis ja turha poliittinen lehmänkauppa, jolla taataan vain kurjistuvan Saksan työpaikkoja.

EA-18G tai F-35 lisäherkuilla olisi järkevämpi vaihtoehto joka tuottaisi nopeasti ECM-suorituskykyä jo 2030-luvun vaihteessa.

Tottakai olisi järkevämpi vaihtoehto suorituskyvyn kannalta, mutta Saksaa kiinnostaakin vaan saksalaiset työpaikat. Liian kyvykäs F-35 olisi uhka saksalaiselle teollisuudelle.
 
JASSMenttiin on jo hiottu osaaminen ja sille on parempi huoltovarmuus tuotantomäärien osalta.
Toisaalta kukaan ei ole vielä ostanut F-35A:ta varten, joten sitä integrointia ei ole vielä maksettu/tehty.
Ja JSM on tehty nimenomaan F-35 ja muita gen 5 koneita silmälläpitäen sisäisiin asekuiluihin sopivaksi. JSM integraatio on sentään päätetty lisätä block 4 versioon. Tätä minä tässä pohdinkin, varsinkin kun suomi jätti hankkimatta ilmasta-maahan aseet tässä vaiheessa ja odottelee "uusimpia aseita". Koska Stormbreaker on jo tuotannossa ja AARGM ER pian, niin mitään muita uusimpia aseita ei tule mieleen tuossa pohdinnassa kuin JSM, jolla hoituu sekä maa- että merimaalit. HX:e on haluttu kyky vaikuttaa myös merimaaleihin ja parhaiten siihen sopinevat JSM tai LRASM (otaksuttavasti maahyökkäyskyky).

JASSM /LRASM ovat erittäin pitkälle kantavia, mutta niiden suurin heikkous on häivekonelle se että ne joudutaan kantamaan ulkoisesti ja ne hidastavat myös reippaasti. On myös kyseenalaista että tarvitsemmeko 900 km kantaman ohjuksia ja mitkä ovat ne maalit niille? Itämeri on pieni ja jo 400-500 km kantamalla saadaan varmasti pois pelistä kaikki meitä haittaavat kohteet selustassa kun lavettina on häivekone. Mitään Iskander- jahteja ei kannata onanoida, koska maalinosoitus 800 km päähän on melkoisen vaikeata, varsinkin kun kyseessä on aikakriittinen tai jopa liikkuva kohde. Iskanderien lavetteihin vaikuttaminen vaatisi satelliittiseurantaa ja hypersoonisia ohjuksia parhaan lopputuloksen varmistamiseksi. Sensijaan S-400 ja Tornado-S tyyppiset maalit saadaan tuhottua varsin tehokkaasti JSM-puikolla.
 
Back
Top