Leaderwolf
Respected Leader
Yksi komeimpia videoita, melkein kuin tähtien sotaa.
F-35 liikehtii nätisti, mutta Raptorin suunnanvaihtokyky on huikea
F-35 liikehtii nätisti, mutta Raptorin suunnanvaihtokyky on huikea
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
F-35:sta on tullut varsinainen EurofighterF-35:n lisäksi aikovat ostaa myös CV-90 sarjan vaunuja.
Mm. 75 JASSM-ER, joten eihän näistä mitään pelkkiä B61-12 kantajia selvästi tule.
105 C-8 AMRAAM eli 3 per kone. Vain 2 ylimääräistä moottoria (Suomen DSCA:ssa oli myös kaksi, eli vielä liki puolet pienempi määrä suhteellisesti).
HARM tahi AARGM ei näy, saattaa odottaa AARGM-ER valmistumista hetken pitempään. Tai sitten eivät halua toisin kuten esim. Australia.
Valmistajan konsepti F-35:lle on, että kokonaisia moottoreita ei vaihdeta. Varamoottorien määrää ei siten voi suoraan verrata muihin konetyyppeihin. Moottori irrotetaan tukikohdassa, siihen vaihdetaan tarvittavat moduulit paikan päällä ja sama moottori asennetaan takaisin. Ei tuo kyllä kovin nopealta kuulosta, mutta toisaalta kokonaista moottoria ei ole kätevää rahdata globaalissa logistiikkajärjestelmässä, jossa osat kiertävät tarpeen mukaan ja varastoja ei ole.Vain 2 ylimääräistä moottoria (Suomen DSCA:ssa oli myös kaksi, eli vielä liki puolet pienempi määrä suhteellisesti).
Ja mukavasti on ajoitettu ennen Top Gun Maverick ensi-iltaa. Samoja kamerakulmia ja ääniefektejä (luvalla tietysti). On osattu ottaa kaikki irti rekrytointia ajatellen. Jenkeillä on ollut krooninen pilottipula jo pitkään.Yksi komeimpia videoita, melkein kuin tähtien sotaa.
F-35 liikehtii nätisti, mutta Raptorin suunnanvaihtokyky on huikea
Jos Eurofighter jatkaa samaa "vähän ja sinnepäin" rataansa uuden ECR-version kanssa niin uutta versiota voidaan odotella palveluskäyttöön joskus 2030-luvun puolivälissä. Siihen mennessä Sakemanneilla on jo kokemusta F-35 block 4 koneesta ja voipi olla että sitä kehitetään jonkun verran nopeammin. ECR on kallis ja turha poliittinen lehmänkauppa, jolla taataan vain kurjistuvan Saksan työpaikkoja.Oliko Saksalla vielä se Typhoonin ELSO-variantti suunnitteilla?
Jos odottavat mitä sen kanssa käy ennen tutkaan hakeutuvien ohjusten tilaamista. Jos tilaisivat nyt jo AARGM:ia niin se saattaisi vaarantaa tuon projektin tulevaisuuden. Lisäksi ei taida F-35:een olla vielä edes integroitu mitään tutkaan hakeutuvaa ohjusta.
Jos Eurofighter jatkaa samaa "vähän ja sinnepäin" rataansa uuden ECR-version kanssa niin uutta versiota voidaan odotella palveluskäyttöön joskus 2030-luvun puolivälissä. Siihen mennessä Sakemanneilla on jo kokemusta F-35 block 4 koneesta ja voipi olla että sitä kehitetään jonkun verran nopeammin. ECR on kallis ja turha poliittinen lehmänkauppa, jolla taataan vain kurjistuvan Saksan työpaikkoja.
EA-18G tai F-35 lisäherkuilla olisi järkevämpi vaihtoehto joka tuottaisi nopeasti ECM-suorituskykyä jo 2030-luvun vaihteessa.
Ja JSM on tehty nimenomaan F-35 ja muita gen 5 koneita silmälläpitäen sisäisiin asekuiluihin sopivaksi. JSM integraatio on sentään päätetty lisätä block 4 versioon. Tätä minä tässä pohdinkin, varsinkin kun suomi jätti hankkimatta ilmasta-maahan aseet tässä vaiheessa ja odottelee "uusimpia aseita". Koska Stormbreaker on jo tuotannossa ja AARGM ER pian, niin mitään muita uusimpia aseita ei tule mieleen tuossa pohdinnassa kuin JSM, jolla hoituu sekä maa- että merimaalit. HX:e on haluttu kyky vaikuttaa myös merimaaleihin ja parhaiten siihen sopinevat JSM tai LRASM (otaksuttavasti maahyökkäyskyky).JASSMenttiin on jo hiottu osaaminen ja sille on parempi huoltovarmuus tuotantomäärien osalta.
Toisaalta kukaan ei ole vielä ostanut F-35A:ta varten, joten sitä integrointia ei ole vielä maksettu/tehty.