F-35 Lightning II

Juuri tässä on ongelman ydin. Jos maksamme itsemme kipeiksi stealth-ominaisuudesta ja sitten tehtäväksi tule vihollishävittäjien torjunta kirkkaalla ilmalla. F-35 on kompromissi kaiken suhteen ja tulee siksi häviämään ilmataistelun kunnollista hävittäjää vastaa kirkkaassa päivävalossa.

Annoin vain esimerkin havaintoetäisyyksistä kun mainitsit sen olevan muutamia kymmeniä kilometrejä.

Tolla visuaalisella havainnoinnilla ei ole käytännössä mitään merkitystä. Kaikista koneista jää vana kun olosuhteet/lentokorkeus on sopiva. Se ei tee F-35 yhtään helpommin havaittavaa kuin kilpalevista konetyypeistä. F-35 on edelleen etu korkeamman tutkaherätteen omaaviin koneisiin nähden.
 
Se ei tee F-35 yhtään helpommin havaittavaa kuin kilpalevista konetyypeistä. F-35 on edelleen etu korkeamman tutkaherätteen omaaviin koneisiin nähden.
Tietysti stealthista on hyötyä silloin kun ollaan olosuhteissa joissa tutka on tärkein havainnointimenetelmä. Mutta koska stealth-kone (ainakin F-35) on kompromissi stealhin ja lento-ominaisuuksien välillä niin tilanteessa jossa ollaan visuaalisessa kosketuksessa vastustajaan jää se auttamatta oikean hävittäjän saaliiksi.
 
Tietysti stealthista on hyötyä silloin kun ollaan olosuhteissa joissa tutka on tärkein havainnointimenetelmä. Mutta koska stealth-kone (ainakin F-35) on kompromissi stealhin ja lento-ominaisuuksien välillä niin tilanteessa jossa ollaan visuaalisessa kosketuksessa vastustajaan jää se auttamatta oikean hävittäjän saaliiksi.

Ei F-35 ole kompromissi Stealthin takia. Vrt. F-22. Mutta, muista syistä kyllä.
 
Mutta koska stealth-kone (ainakin F-35) on kompromissi stealhin ja lento-ominaisuuksien välillä niin tilanteessa jossa ollaan visuaalisessa kosketuksessa vastustajaan jää se auttamatta oikean hävittäjän saaliiksi.

Väitätkö tosiaan kirkkain silmin, että F-35 ei pärjää itäkalustolle? Sitten on kyllä lentäjässä vikaa.

Lisäksi odotan teikäläiseltä edelleen vastausta siihen, mikä olisi tällainen "oikea" hävittäjä joka sopisi Suomelle parhaiten ja ihan realistinen vastaus kiitos. Toki voit haaveilla jostain kiinalaisten rakentamasta näkymättömästä hävittäjästä, mutta sellaista ei tule, niin sellaista on ihan turha tähän keskusteluun sekoittaa.
 
http://aviationweek.com/awin-only/f-35cs-cut-back-us-navy-invests-standoff-weapons

The U.S. Navy has reduced its planned buy of the Lockheed MartinF-35C Joint Strike Fighter by almost one-third over the fiscal 2016-2020 Future Years Defense Program (FYDP), while committing almost $800 million to new standoff weapon developments and canceling the only missile(Raytheon AIM-9X Block III) program that was primarily dedicated to the F-35C, according to the fiscal 2016 presidential budget proposal.
 
http://aviationweek.com/awin-only/f-35cs-cut-back-us-navy-invests-standoff-weapons

The U.S. Navy has reduced its planned buy of the Lockheed MartinF-35C Joint Strike Fighter by almost one-third over the fiscal 2016-2020 Future Years Defense Program (FYDP), while committing almost $800 million to new standoff weapon developments and canceling the only missile(Raytheon AIM-9X Block III) program that was primarily dedicated to the F-35C, according to the fiscal 2016 presidential budget proposal.

file.php
 
Miksei pystyisi?

Ne ovat massiivisen kokoiset ja painavat 1050 kg kappale. Ei voi ottaa sisään koska kooltaan liian suuret ja joutuu kantamaan externally...jos ollenkaan.

Funtsi että sun pitäsi kuljettaa esimerkiksi soutuvene autolla mökiklle, ei katolla vaan sivuikkunasta kannatellen.

Onnistuuko...onko käsi väsynyt kun pääset Lapissa Inarissa mökille kun lähdit sinne Kotkasta ?

Kasvoiko bensankulutus..aiheuttiko 40 m/s sivutuuli -40 C pakkasessa ongelmia ?
 
Siivissä menee.... Tuohan kantaa asekuormaa todella hyvin

Kuiluun ei mahdu mutta ei varmaan ole tarvettakaan.... Sinne voi tunkea muuta, vaikka SDB2:sta joita menee neljä per ripustin paikka.
 
Ne ovat massiivisen kokoiset ja painavat 1050 kg kappale. Ei voi ottaa sisään koska kooltaan liian suuret ja joutuu kantamaan externally...jos ollenkaan.

No eipä tuo 1000 kiloa vielä kovin paljon ole, F-35A:n sisemmät A/G siipiripustimet on mitoitettu 5000 lbs (2267 kg) ja ulommat 2500 lbs (1133 kg) kuormalle. Eli sekä ripustimen keston että koneen kuormankantokyvyn kanssa ei tulisi ongelmia edes neljän JASSM:in kuormalla. Ja uskon että neljä JASSM:ia mahtuisi kyytiin myös vaatiman tilansa puolesta.

Tuskinpa niitä muuten näin mainostettaisiin:
JASSM.jpg
 
JASSMit varmaan mahtuvat kyytiin mutta häiveominaisuudet luonnollisesti kärsivät. Pitäisi olla aika iso lintu niiden kuskaamiseen sisäisissä asekuiluissa.
 
JASSMit varmaan mahtuvat kyytiin mutta häiveominaisuudet luonnollisesti kärsivät. Pitäisi olla aika iso lintu niiden kuskaamiseen sisäisissä asekuiluissa.

Kärsivät, mutta eivät merkittävästi. JASSM on häiveohjus. F-35:n ulkoisten ripustimien RCS:stä en osaa sanoa mitään.

Toisaalta, risteilyohjuksia lauottaessa ei todennäköisesti mennä muutenkaan ihan vihollisen iholle kiinni, joten pieni RCS:n kasvu on hyväksyttävissä.
 
Kärsivät, mutta eivät merkittävästi. JASSM on häiveohjus. F-35:n ulkoisten ripustimien RCS:stä en osaa sanoa mitään.

Toisaalta, risteilyohjuksia lauottaessa ei todennäköisesti mennä muutenkaan ihan vihollisen iholle kiinni, joten pieni RCS:n kasvu on hyväksyttävissä.

Ilman dataa on vaikea arvioida merkittävyyttä. JASSMeja kuskaavat koneet pyrkivät välttelemään viholliskontaktia ja vihulaiset pyrkivät puolestaan aktiivisesti etsimään, paikantamaan ja tuhoamaan nämä muulit.

Pistetään fiktio päälle, niin saadaan jatkaa "lekentan iskemistä":
USA -skenaarioissa Raptorien tehtävä on lakaista usvat edestä ja niin varmaan myös tapahtuu. Hypoteettisessa SuomiF-35foeva-skenaariossa suojaavaa enkelparvea ei ihan noin vain ole saatavilla. (Elleivät svedujen ihan paskat Gripenit riennä uhrautumaan keltaisten ohjusten maaleiksi meidän salama-santereiden sijasta jotta nämä voivat ne harvat JASSMinsa laukaista. Ehkäpä siinä voisi piiliä menestyskonsepti: svenssonit miinanpolkijoiksi!)
 
Lisää tuosta säätestauksesta:
 
No eipä tuo 1000 kiloa vielä kovin paljon ole, F-35A:n sisemmät A/G siipiripustimet on mitoitettu 5000 lbs (2267 kg) ja ulommat 2500 lbs (1133 kg) kuormalle. Eli sekä ripustimen keston että koneen kuormankantokyvyn kanssa ei tulisi ongelmia edes neljän JASSM:in kuormalla. Ja uskon että neljä JASSM:ia mahtuisi kyytiin myös vaatiman tilansa puolesta.

Tuskinpa niitä muuten näin mainostettaisiin:
JASSM.jpg

Alan lehdistö kirjoittaa näin:

If and when it’s certified for the F-35 family after 2020, it will have to be carried externally, because it’s too large for the internal weapon bays.

Sama tieto löytyy Wikipediasta, joskin siltä puuttuu lähde. Ilmeisesti JASSM on joitakin tuumia liian pitkä sisäisiin asekuiluihin lukujen valossa. Kysymykseksi jääkin, voidaanko ohjusta kenties kääntää sellaiseen kulmaan, että se mahtuisi sisään?

JASSM siiven allakin F-35:n RCS on paljon pienempi kuin Hornetilla, joten sikäli asiaa ei kannattane vatvoa liikaa. Jos halutaan ja voidaan lentää satoja kilometrejä vieraassa ilmatilassa, silloin JSOW ja JDAM riittänevät nekin ihan hyvin kantamansa puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
JASSM siiven allakin F-35:n RCS on paljon pienempi kuin Hornetilla, joten sikäli asiaa ei kannattane vatvoa liikaa. Jos halutaan ja voidaan lentää satoja kilometrejä vieraassa ilmatilassa, silloin JSOW ja JDAM riittänevät nekin ihan hyvin kantamansa puolesta.

Juuri näin. Sitäpaitsi kyllähän mm. naapurimaassamme Norjassa Kongsberg on kehittämässä NSM merimaaliohjuksensa pohjalta JSM nimistä ohjusta (Joint Strike Missile) Raytheonin kanssa nimenomaan F-35 koneelle.

http://www.kongsberg.com/en/kds/news/2013/june/successful-fit-check-for-jsm/

"JSM is a true fifth generation Missile. The first long-range, stealthy and passive, sea- and land target precision strike missile developed for the JSF. The combined capability of the JSF and JSM provides JSF users with unique and innovative strike capabilities”, says Harald Ånnestad, President Kongsberg Defence Systems.

About the Joint Strike Missile

JSM is designed as a long-range, low-observable stand-off weapon able to engage both land and naval targets. It has been specifically engineered for internal carriage on the F-35A and F-35C variants of JSF to enable the aircraft to maintain its stealth characteristics."


http://www.kongsberg.com/en/kds/products/missilesystems/jointstrikemissile/
http://www.raytheon.com/capabilities/products/jsm/

rtn_194836.jpg


rtn_194830.jpg


 
Viimeksi muokattu:
Oli harvinaisen kaukonäköistä jälleen hankkia ohjukset ( JASSM ) jotka eivät sovi mahdolliseen uuteen hankintaan...eikä JASsiinkaan heittämällä.
 
Oli harvinaisen kaukonäköistä jälleen hankkia ohjukset ( JASSM ) jotka eivät sovi mahdolliseen uuteen hankintaan...eikä JASsiinkaan heittämällä.

No voi vittu taas...
 
Back
Top