F-35 Lightning II

JASSM on erinomainen ase, ja Hornetit kantavat niitä kunnes seuraavat koneet tulevat riviin joskus vuosina 2025 - 2030. Sen jälkeen ne uudet koneet kantavat niitä ihan samalla tavalla siipiripustimissa.
 
Se on varmaan aika sama miksi sitä kutsutaan. Tekstistä kuitenkin varmaan ymmärtää mitä tarkoitin.

Hyvällä säällä jokainen voi testata kuinka kaukaa matkustajakoneen voi vielä havaita (tästä toki jää isompi vana taivaalle kuin hävittäjästä). Eli menet paikkaan josta vapaa näkyvyys horisonttiin ja esimerkiksi Flightradar sivustolta näet etäisyyden koneeseen. 150+ km päähän pystyy seuraamaan ja kiikareilla pidemmällekin.

  • F-35 on suurin piirtein samankokoinen verrattuna F-16 (katsoin vertailukuvaa ausairpower sivulta)
  • Vertaile Boeing 787 ja F-16, kyllä niissä on hieman kokoeroa... Vaikuttaa olennaisesti silmällä havaitsemiseen.
  • Vana on periaatteessa ongelma kaikilla lentokoneilla. Vanoja muodostuu jopa potkurikoneilla, josta todisteena on valokuvia toisesta maailmansodasta esim. Amerikkalaiset pommikoneet.
  • vanojen muodostumiseen vaikuttavat sääolosuhteet korkeilla korkeuksilla, kuulemma.
 
Tässä juttua siitä, miten LM ja asiakkaat taiteilevat kustannusten kanssa.

http://www.nationaldefensemagazine.org/blog/Lists/Posts/Post.aspx?ID=1751

Kustannuksia on hankala saada alas, jos ei tuotantomääriä lisätä. Asiakkaat eivät oikein halua ostaa, ennen kuin saavat varmistuksen edullisemmasta hinnasta. LM ei voi oikein tinkiä, koska nyttenkin mennään nollakatteella ja tavoite olisi kuitenkin yli "double digit margin". Joka tapauksessa LM:llä uskotaan, että rungon kustannukset tulisivat alas.

Lockheed Martin is cutting costs company-wide and introducing new manufacturing techniques to help bring down the F-35 price tag of about $95 million per airframe to about $80 million.

Analyytikko on skeptinen.

Industry analyst Byron Callan, of Capital Alpha Partners, has questioned Lockheed’s dramatic cost-reduction projections. “A key issue for the F-35 program is the ability of Lockheed Martin and its partners to reduce both unit and sustainment costs. Unit price reductions are projected, but 80 percent of these savings simply come from volume increases and learning curve, so this is something of a chicken and egg problem,” he wrote last fall in a note to investors. “The trick is to get buys in 2015-2018 so out-year prices can be realized.” In inflation-adjusted dollars, the F-35 still costs much more than the F-16, Callan said. Hewson’s assertion that the company will deliver F-35s below $80 million per aircraft is optimistic, he added. “We have been a bit skeptical of that claim.”

Joka tapauksessa, aika kiitää eteenpäin. Kohta pitäisi tehdä päätöksiä. Norjan 1. kone 2015 ulos. Vuonna 2019 pitäisi saada vauhti päälle. Fiscal year 2019 will be a pivotal one for the program as it is scheduled to begin full-rate production of 175 airplanes.
 
Each plane will cost 110 million dollar according to contract; Israel has bought 33 jets so far.
A delegation of Defense Ministry officials in the US signed a contract this weekend finalizing Israel's purchase of 14 additional Joint Strike Fighter (JSF) F-35A fighter jets. The signature comes after a ministerial military procurement committee approved the deal last November, but cut the number of jets from the original number requested by Defense Minister Moshe Ya'alon.

According to the terms of the deal struck with the JSF Project team at the Pentagon, 14 jets, made by Lockheed Martin, will be delivered to Israel Air Force, with an option to purchase another 17 of the fifth generation platforms in the future.

The defense establishment is determined to ensure that the Israel Air Force eventually receives 50 F-35 jets, forming two squadrons of 25 jets each.

In September 2010, Israel bought 19 F-35s. The latest deal brings the total number of planes bought by Israel to 33, at an average cost of 110 million dollars per plane.

The second F-35 deal cost 2.82 billion dollars, and includes development and integration of Israeli combat systems and aeronautics in the plane.

The package deal also includes logistical support, fight and ground crew training, replacement parts, and maintenance in Israel.

The Defense Ministry said setting up maintenance facilities in Israel will inject tens of millions of shekels into the local defense industry.

Israel has in the past signed a cooperation agreement with Lockheed Martin and Pratt and Whitney, worth 688 million dollars, to integrate Israeli defense industries in the making of the F-35 and its systems.

As a result, Elbit Systems won a contract to create helmet mounted displays for the F-35, and additional components, while Israel Aerospace Industries manufacture wings for the plane at its production line in central Israel.

Aharon Marmarosh, head of the Defense Ministry delegation in the US, said that the first two F-35 jets will land in Israel at the end of 2016, and the remainder of the planes will arrive by 2021.
http://www.jpost.com/Israel-News/Is...rchase-additional-14-F-35-fighter-jets-391789
 
No joko on selvinnyt montako kappaletta F35:sia hankitaan; mikäli siihen päädytään? Ilmavoimat on ilmoittanut vain uusivansa koko kaluston, mutta tarkempaa konemäärää ei ainakaan aiemmin ilmoitettu. Taisin joskus aiemminkin kysyä aiheesta.

Hyvin sattuu hävittäjähankinnat täällä aina pahimpaan lama-aikaan, vaikka Suomessahan tämä lama on ikuinen.

f35nightflight(feature)__small.jpg
 
Viimeksi muokattu:
No joko on selvinnyt montako kappaletta F35:sia hankitaan; mikäli siihen päädytään? Ilmavoimat on ilmoittanut vain uusivansa koko kaluston, mutta tarkempaa konemäärää ei ainakaan aiemmin ilmoitettu.

Miten ihmeessä se voitaisiin ilmoittaa kun ei tiedetä a) budjettia b) koneiden hintaa? Tavoitteeksi on ilmoitettu konemäärän pitäminen vähintään samana, mutta saa nähdä miten käy.
 
No joko on selvinnyt montako kappaletta F35:sia hankitaan; mikäli siihen päädytään? Ilmavoimat on ilmoittanut vain uusivansa koko kaluston, mutta tarkempaa konemäärää ei ainakaan aiemmin ilmoitettu. Taisin joskus aiemminkin kysyä aiheesta.

Kuka edes sanoo F-35:sen olevan valinta? Sitten aikanaan järjestetään varmaan testejä tai käydään tutustumassa koneisiin. Siinä vaiheessa kun Ilmavoimat tekee teknistä tutkimusta asian osalta, päättäjät miettivät mistä kaivavat rahat.
Aiheesta lisää joskus ensi vaalikaudella, mutta mitään päätöksiä seuraavasta hävittäjästä tuskin tulee vielä vuosiin.
 
Kuka edes sanoo F-35:sen olevan valinta? Sitten aikanaan järjestetään varmaan testejä tai käydään tutustumassa koneisiin. Siinä vaiheessa kun Ilmavoimat tekee teknistä tutkimusta asian osalta, päättäjät miettivät mistä kaivavat rahat.
Aiheesta lisää joskus ensi vaalikaudella, mutta mitään päätöksiä seuraavasta hävittäjästä tuskin tulee vielä vuosiin.
Ok
 
Kenttää saa pommittaa/miinoittaa helvetisti että F-35B ei pääse ilmaan/laskuun.
 
Meille ei ole ikinä tulossa tuota B versiota... Se on kaikkein kallein niistä ja siinä on suhteessa kaikkein heikoin suorituskyky...
 
Meille ei ole ikinä tulossa tuota B versiota... Se on kaikkein kallein niistä ja siinä on suhteessa kaikkein heikoin suorituskyky...

Juurikin näin eli jos joku vielä ei tiennyt tai haaveilee tuosta suoraan ylöspäin nousevasta mallista, niin sellaista ei ole tulossa Suomelle. Kaikissa malleissa kun tuo suoraan ylöspäin nouseminen ei ole edes mahdollinen.
 
Back
Top