F-35 Lightning II

Jännä tarina joltakin yliaktiiviselta eläkeläisosinttaajalta:
Gripens don’t see low earth orbit satellites even if they tried. F-35s do without the pilot even asking once they get above a certain altitude band. They just look up and see the TGT tracks in the HMDS. Then there’s all of the surface contact data that an F-35 collects, as well as air data on other platforms.
In CENTCOM, they were tasking several highly-sensitive dedicated reconnaissance platforms to look for a certain surface threat, who could not find it. Some F-35s on their separate missions accidentally located, PID’d, and reported it with full RF/IR spectrum imagery collected in ways the dedicated spy platforms could never do. This was a Named Target of Interest from the Joint Chiefs of Staff level that the other platforms could not find. These and many other reasons are why F-35 collective sensor data is immediately classified with SCI compartments. Gripen is nowhere near this level of sensor clustering, integration, and data-sharing, though the networking is good on later model Gripens.
Siis tuo CENTCOM-kuvio. Kyllähän tuo isompien taivaankappaleiden havainnointi on ollut tiedossa.
 

F-35-hävittäjä ja Eurofighter kohtasivat 1vs1-lähitaistelussa – Näin kävi​

Viime kesänä puolustusliitto Nato järjesti Ramsteinin lentotukikohdassa Saksassa varsin kiinnostavan ilmataisteluharjoituksen.

Ensimmäistä kertaa järjestettyyn harjoitukseen osallistui yhdeksän jäsenmaata (Belgia, Tanska, Suomi, Ranska, Saksa, Alankomaat, Norja, Britannia ja USA) yhteensä 30 koneyksilöllä ja viidellä konetyypillä.

Tilaa tästä T&T:n maksuton uutiskirje - Kokoamme kiinnostavimmat artikkelit sähköpostiisi joka päivä.
Mukana olivat Lockheed Martin F-35 ja F-16, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon sekä Boeing F/A-18. Koneilla lennettiin 1v1-lähitaistelua niin, että lentäjät eivät etukäteen tienneet, mikä kone tulisi vastaan.


Käytännössä hävittäjälentäjät saivat tietoonsa vain ajan ja paikan, minne koneella tuli saapua. Kuten Yhdysvaltain ilmavoimien ase- ja taktiikka-asiantuntija everstiluutnantti Kyle Rutherford Naton videolla asian ilmaisi:

”Koneet lähestyvät toisiaan 1 000 mailin kohtaamisnopeudella. Kun lentäjä näkee ensimmäisen kerran vastustajansa, hänellä on kaksi sekuntia aikaa tehdä päätös. Sitten nähdään, toimiiko suunnitelma.”
 

Alkuperäinen raportti:

GAO on selvittänyt maan ”taktisten lentokoneiden” – ilmavoimista A-10, F-15C/D/E, F-16C/D, F-22 ja F-35A, laivastosta EA-18G, F/A-18E/F ja F-35C, merijalkaväestä AV-8B, F/A-18A/B/C/D ja F-35B/C – luotettavuutta vuosien 2018–2023 aikana.

Kuuden vuoden aikavälillä 2018–2023 ainoastaan kaksi konetyyppiä on yltänyt tavoitteeseen kolmena vuotena kuudesta: nämä ovat ilmavoimien F-15C ja F-16C.

F-35:n kolmesta variantista (A, B ja C) yksikään ei yltänyt tavoitelukuihin kertaakaan tarkastelujakson aikana. Mitenkään poikkeuksia koneet eivät olleet, sillä luvut olivat yhtä huonot myös ilmavoimien F-15E:n, F-22:n sekä kaikkien laivaston ja merijalkaväen taistelukonetyyppien tapauksissa.

USAF on aiemmin ilmoittanut, että se pyrkii keskimäärin 75–80 prosentin luotettavuuteen mission capable rate -tunnusluvulla mitattuna.

Vuonna 2023 ilmavoimien F-35A-kaluston luotettavuus oli 51 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli noin 65 %. Taistelukoneista paras oli F-16C, jonka luotettavuusluku oli 69 %.

Huonoimmin hävittäjistä menestyi ikääntyvä F-15C-kalusto, jonka luotettavuus oli 33 %. Vuonna 2023 Yhdysvaltain ilmavoimien ja kansalliskaartin käyttämien F-15C-koneyksilöiden keski-ikä oli noin 38 vuotta.
 

Suomen F-35-hävittäjiin tulee aivan uudenlainen ohjus – vastaavaa ei ole koskaan aiemmin hankittu​

Uudet monitoimihävittäjät saavat tutkantuhoamiskyvyn. Suomi on yksi ensimmäisistä maista, joille Yhdysvallat myy uudenlaisia ohjuksia.
Yhdysvaltain laivaston F/A-18F Super Hornet laukaisee AARGM-ER-ohjuksen Point Mugun ampuma-alueella Kalifornian rannikolla heinäkuussa 2022.

Lähdössä.

Yhdysvaltain laivaston F/A-18F Super Hornet laukaisee AARGM-ER-ohjuksen Point Mugun ampuma-alueella Kalifornian rannikolla heinäkuussa 2022.

KUVA: U.S. Navy


Lukuaika noin 3 min
Tallenna
Tänään16:33

Päivitettytänään16:54
6d766b6d-5665-39c1-a79d-a1e2016cf7fe

Mikko Pulliainen

Puolustusministeri Antti Häkkänen (kok) on 23. lokakuuta valtuuttanut Puolustusvoimat hankkimaan säteilyyn hakeutuvia Aargm-ER-ohjuksia.

Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen hankkimilla ohjuksilla parannetaan F-35-monitoimihävittäjän selviytymiskykyä, kun operoidaan vastustajan kauaskantoisen ilmatorjuntauhkan alla.

Tilaa tästä T&T:n maksuton uutiskirje - Kokoamme kiinnostavimmat artikkelit sähköpostiisi joka päivä.
Northrop Grummanin valmistamia AGM-88G Aargm-ER (Advanced Anti-Radiation Guided Missile – Extended Range) -ohjuksia käytetään Lockheed Martin F-35A-monitoimihävittäjässä, joka korvaa Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjän suorituskyvyn.

Aargm-ER on tutkan lähettämään säteilyyn hakeutuva ohjus, ja hankinnalla täydennetään F-35:n suorituskykyä.

Hankinta sisältää ohjuksia, ohjelmistoja, varaosia, tarvikkeita, ohjekirjallisuutta ja dokumentaatiota, kuljetuspalveluita sekä valmistajan ja toimittajan koulutus-, korjaus- ja tukipalveluita vuosina 2024–2031.

Itse ohjusjärjestelmä toimitetaan Ilmavoimien tulevien F-35A-monitoimihävittäjien käyttöönoton aikataulussa.

Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen mukaan kyseessä on Puolustusvoimille uudentyyppinen suorituskyky, jota vastaavaa ei aiemmin ole hankittu Suomeen. Hankinta kuuluu F-35A-hävittäjähankintakokonaisuuteen suunniteltuun aseistukseen.

Vapautuspyyntö ohjuksista lähetettiin Yhdysvaltain hallinnolle vuonna 2018. Yhdysvaltain kongressi antoi ohjusten myyntiluvan Suomeen syksyllä 2023, ja Suomi on yksi ensimmäisistä Yhdysvaltojen ulkopuolisista maista, joille AGM-88G:n myynti on vapautettu.

”Aargm-ER-ohjukset laajentavat Ilmavoimien käytettävissä olevaa tehtävätyyppivalikoimaa ja lisäävät samalla F-35-kaluston selviytymiskykyä vastustajan ilmatorjunnan vaikutusalueella. Tämä lisää osaltaan F-35:n kykyä suojata maa- ja merivoimien taistelua ja yhteiskunnan tärkeitä kohteita”, kertoo Ilmavoimien F-35-hankejohtaja, eversti evp. Henrik Elo tiedotteessa.

ER-ohjusversiota on päivitetty aiempaan nähden.

Uusin.

ER-ohjusversiota on päivitetty aiempaan nähden.

KUVA: Northrop Grumman

Ukrainasta tuttu ohjus​

Ohjuksen aiempi versio, AGM-88 Harm, on tuttu muun muassa Ukrainasta, jossa sitä on käytetty venäläisen ilmatorjuntakaluston tukahduttamiseen ja tuhoamiseen (Sead/Dead: suppression/destruction of enemy air defences). Käytännössä venäläiset ovat joutuneet siis vähintäänkin miettimään, milloin ilmatorjuntajärjestelmien tutkia kannattaa pitää päällä.

Alkuperäinen Aargm on 4,17 metriä pitkä, halkaisijaltaan 25,4-senttinen ja 361 kiloa painava ohjus, jonka rakettimoottori antaa aseelle yli kahden Machin huippunopeuden.

Valmistajan mukaan ER-versio hyödyntää aiempaa elektroniikka- ja sensoriteknologiaa, mutta ainakin ohjuksen taistelukärkeä, moottoria ja ohjainpintoja on päivitetty. Tämä antaa ohjukselle entistä pidemmän kantaman – nykyisen Aargm-E-version kantamaksi mainitaan yli 60 merimailia eli yli 110 kilometriä – sekä paremman liikehtimis- ja selviytymiskyvyn.

Yhdysvallat aikoo integroida ohjuksen Boeing F/A-18E/F Super Hornet- ja EA-18G Growler -kalustoonsa sekä kaikkiin kolmeen F-35-hävittäjän versioon.

Valmistaja painottaa, että Aargm-ER ”lisää Sead/Dead-kyvykkyyden kaikkiin F-35:n versioihin”. Ohjus sopii F-35A:n (ilmavoimaversio, Suomenkin valinta) ja C:n (tukialusversio) sisäisiin asekuiluihin ja ulkoisiin ripustimiin.

Merijalkaväen B-variantti kantaa ohjusta vain ulkoisesti.

Tulevaisuudessa ohjus on suunnitteilla integroida myös F-16-, Eurofighter Typhoon- ja Boeing P-8 Poseidon -kalustoon.
 
Billie Flynn kertoo ajasta, jolloin F-35 ohjelma oli täysin sekaisin ja sitten miten siitä selvittiin.
Monenlaisia organisaatio-oppeja, täysin väärää käytöstä jne.
Tosi hyvä varoittava esimerkki millainen sabotööri voi pyöriä kuvioissa vuosikausia kun vain ei mitään tarpeeksi mustavalkoisen vakavaa tapahdu.
I came to the ITF (F-35 ITF test pilot team) when it was a toxic, dysfunctional organization and left when it was a highly efficient, enormously successful enterprise. I watched very effective civilian and military leadership direct a diverse mix of professionals to execute high risk testing day in and day out without crashing a plane or killing anyone.

Tämä podcast-haastattelu läpikäy tuota ym. blogia uudestaan.
 
Aikalailla "combat proven" kapistus meille tulossa, mukaan lukien tietoa ja kokemusta F35:n toimivista ja hyväksi havaituista taktiikoista. Hyvä näin.
Niin jos "combat proven" tarkoittaa israelia niin kannattaa muistaa, että heillä vielä erilliset häirintälähettimet asennettu omiin koneisiinsa eli normi F35tä paremmin suojassa.

Eikös se ollut arvio, että 2025...2027 tutkatekniikan kehitys heikentää hävesuojaa, ei toki poista sitä, että havaitaan paljon myöhemmin kuin 4. sukupolven koneet.
 
Tässä on se epäloogisus, ettei pohdita F-35:n tarvetta käyttää maksimitehoja vs. F-16:n.
Ilmakansalliskaarti on valitusten pohjalta päivittänyt suunnitelmansa, joka tähtää meluhaittojen vähentämiseen. Uudessa suunnitelmassa ehdotetaan, että lentäjät käyttäisivät jälkipoltinta säästeliäämmin, jotta koneet nousisivat nopeammin ja korkeammalle asuinalueiden yläpuolella.

Tämän arvioidaan laskevan melutasoa neljällä desibelillä Winooskissa ja Burlingtonissa, jotka ovat yhdessä South Burlingtonin kanssa tuoneet asian esille.

Muutoksen toteuttaminen vie kuitenkin aikaa, sillä kaarti aloittaa ympäristövaikutusten selvityksen tammikuussa 2025. Tuloksia odotetaan seuraavana vuonna.

Vaikka Vermontin ilmakansalliskaartin tukikohdassa on ollut äänekkäitä hävittäjiä jo aiemmin, ongelmat ovat kärjistyneet F-35-koneiden saapumisen jälkeen. Tähän on syynä se, että lentoonlähdön aikana F-35 on lehden mukaan kaksi kertaa äänekkäämpi kuin tukikohtaan aikaisemmin sijoitettu F-16-malli.

Syynä F-35:n aiheuttamaan suurempaan meluun on sen F-16-koneita huomattavasti tehokkaampi moottori, joka tuottaa enemmän työntövoimaa. Melu korostuu etenkin moottorin toimiessa maksimiteholla.
 
Tässä on se epäloogisus, ettei pohdita F-35:n tarvetta käyttää maksimitehoja vs. F-16:n.
"Uudessa suunnitelmassa ehdotetaan, että lentäjät käyttäisivät jälkipoltinta säästeliäämmin, jotta koneet nousisivat nopeammin ja korkeammalle asuinalueiden yläpuolella."

??? Säästeliäämmin tarkoittaa vähemmän.
Tuon mukaan koneet nousevat nopeammin ilman jälkipoltinta. . . .

Todellakin uutta teknologiaa nämä F-35 koneet.
 
Tivin mainitsemassa lähteessä on selostettu uutta lentosuunnitelmaa. Tulkitsin tuon niin, että nousu lentokorkeuteen tehdään jälkipoltolla, jolloin päästään 500 jalkaa korkeammalle ja taajamien ylilennot tehdään tässä suuremmassa lentokorkeudessa ilman jälkipolttoa.

"The proposed plan

Finnegan said that best approach is for pilots to modify their use of the afterburner, a mechanism that increases the plane’s thrust, allowing the jet to rise higher faster, increasing its altitude by about 500 feet before it reaches residential areas and throughout its new and shorter flight path. Since the power would be reduced at a higher altitude, sound pollution would be farther away from the towns below.

Taking off using afterburners will reduce the noise by 4 decibels in both Winooski and Burlington."



1730329016282.webp

 

F-35 FCS:stä juttua. Lopussa lupaillaan kakkososaa, löytääkö joku webistä?
Ei ilmeisesti ole. CLAWeista löytyy melkoisesti keskustelua F-16.netin F-35-puolelta, mutta tuon LM:n testiohjaajan artikkelin jatko-osaa ei ikinä ilmestynyt kun Code One ilmeisesti lakkautettiin LM:n toimesta?
 
Kiinalaisten J-35A lentokelpoisena Zhuhain ilmailunäytöksessä. Verrokkina F-35A. Saatte itse arvailla kumpi on kumpi.

1730883992540.webp

Vertailuun vielä FC-31, joka suunniteltu ilman varastettuja piirrustuksia:
1730884263775.webp
 
Kiinalaisten J-35A lentokelpoisena Zhuhain ilmailunäytöksessä. Verrokkina F-35A. Saatte itse arvailla kumpi on kumpi.

Katso liite: 107831

No en tiiä mitä tähän pitäis vastata, mutta minusta nuo ei ole kovin samannäköisiä. Pl. sen mitä kaikki nuo muutkin vastaavat (KF-21 ja Kaan). Enempi tuo J-35 muistuttaa F-22:sta.

Ehkä siitä saa kuitenkin osviittaa miltä F-35 olisi voinut näyttää ilman STOVL-hömpötystä.
 
Tarkoituksella valittu kuvakulma, josta näyttävät mahdollisimman samalta. Muista kulmista erot ovat selkeitä.
Saa niitä tännekin laittaa tukemaan tiukkoja mielipiteitä. Kaksi moottoriahan siihen on ängetty. Tämä tietysti mukavaa, koska Kiinalaisten itse tekemänä asiat ovat aina vähän sinne päin. Pohjastaan laite on varsin mielenkiintoinen, mutta todistettavasti tuo lentää ainakin ilman lastia.

1731003877472.webp
1731003942924.webp
1731004246538.webp
1731004155012.webp
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top