F-35 Lightning II

Seuraa omaa päätelmäni:

Vaikka jossain vaiheessa näin esitettiin, Suomen koneet eivät tule olemaan identtisiä samaan aikaan linjalta ulos rullaavien USAF-koneiden kanssa. Suomen koneet ovat luultavasti siinä konfiguraatiossa, jossa kaupantekohetkellä USAF:in koneiden luultiin/kerrottiin olevan toimitushetkellä plus mahdolliset jälkeenpäin maksetut päivitykset.

Block 4 configuraatiossa saatetaan uudemman tutkan lisäksi nähdä myös esim. parannetut moottorit, mutta niiden osaltahan on jo lausuttu, että ei tule Suomen koneisiin.
 
APG-81 on GaA-tekniikalla toteutettu, APG-85 voisi hyvin olla GaN-tekniikkaa, jonka tuotantokyky tässä vaiheessa saattaa rajoittaa toimitettavien tutkien määrää.
 

¨¨¨¨
F-35C ei voi operoida uusimmalta Ford-luokan lentotukialukselta toistaiseksi. Eli se saattaa selittää myös miksi F-35C:tä on ostettu hitaasti. Vanhimpia kolmea 11:stä tuskin koskaan modataan F-35C-kelpoiseksi. Ford saattaa olla jopa hitain saamaan kyvyn, koska sitä ei tarvitse modata muita tarpeita varten ihan hetkeen. Seuraavat sen luokan alukset luultavasti tosin tehdään jo F-35C kelpoiseksi kerralla.
  • Most carriers need modifications for F-35Cs
  • Some carriers already operate F-35Cs
  • Ford-class carriers like USS Gerald R. Ford cannot currently operate F-35Cs due to design limitations.
To operate F-35Cs, the carriers need maintenance spaces to be reconfigured, weapons lockers to be reconfigured to take F-35-specific weapons, crews need to be retained, additional heat protection may be needed to be applied, and other modifications and retrainings are needed.
Aircraft carriers currently modified to operate F-35Cs:
  • USS Carl Vinson (CVN-70)
  • USS Abraham Lincoln (CVN-72)
  • USS George Washington (CVN-73)
  • USS Theodore Roosevelt (CVN-71) (likely)
Subsequent Ford-class carriers like the USS John F Kennedy (CVN-79) (currently fitting out) will be built with the capability to operate F-35Cs. The USS John F Kennedy is scheduled to be commissioned in 2025. The next aircraft carrier in line is the USS Enterprise (CVN-80) currently under construction and expected to be commissioned in 2029.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Onko tässä Lot18-erässä mukana Suomen koneita?
On, ensimmäiset kahdeksan olivat jo LOT 17:ssä.

 
Tanskalle 3 uutta F-35:sta käyttöön.

Niin se vain ryssillä naapurimaihin kertyy hävittäjiä, joita vastaan ei ole mitään palaa edes kokeilla. Ukrainalla on muutama hassu F-16 pikakoulutetuilla piloteilla ja nekin pysyvät taivaalla päivästä päivään ja viikosta toiseen eikä tuhoudu edes kentille ohjusiskuissa.

Mutta kun meille oltiin hankkimassa hävittäjiä niin puheet oli sellaisia, että mitä se kannattaa kun ne tuhotaan kentille kuitenkin.

Totuus on usein tarua ihmeellisempi.

 
F-35:sta on ensikertaa lennetty Norjassa synteettisellä polttoaineella onnistuneesti.

Synteettinen polttoaine mahdollistaa monipuolisemman polttoainejakelun niin rauhan aikana kuin kriisitilanteissa, luoden huoltovarmuutta ja etenkin huoltovarmuuden turvaamista kun sitä tehtävää hoitavat koneet pysyvät tarvittaessa taivaalla.

 
Synteettinen polttoaine ilmailussa on aina isompi uutinen kuin mitä sen merkitys on. Suihkumoottori syö (pienillä säädöillä) lähes mitä vain palavaa nestettä ja synteettinen polttoaine on kemialliselta koostumukseltaan käytännössä sama hiilivety kuin se raakaölyjstä jalostettu. Isoimmat riskit liittyvät polttoaineen käyttäytymiseen alhaisissa lämpötiloissa ja paineessa, mutta tähänkin vaikuttaa lähinnä polttoaineessa olevat epäpuhtaudet (vesi).
 
Ihan hyvä, mutta testi oli tehty harjoituksessa, jossa F-35:llä on ollut luneburgin linssit kiinni ja tutka koko ajan käytössä.
Linssillähän ei ole mitään merkitystä kun puhutaan tuollaisesta ELINT/SIGINT järjestelmästä. Jos tutka on päällä (lähettää signaalia spektrillä) niin se näkyy AINA. Toinen kysymys on, osataanko tai pystytäänkö kyseistä tutkasignaalia tunnistamaan F-35:eksi sen kyvykkyyksien vuoksi (oma EW, tutkan signaalivaihtelu, yms)

Samalla logiikalla jenkkien sukellusveneet käyttävät kaupallisia mekututkia pinta-ajossa, sillä täten kun EW järjestelmä havaitsee signaalin, vastaa se täysin jotain perus tankkeria.
 
Back
Top