F-35 Lightning II

Linssillähän ei ole mitään merkitystä kun puhutaan tuollaisesta ELINT/SIGINT järjestelmästä. Jos tutka on päällä (lähettää signaalia spektrillä) niin se näkyy AINA. Toinen kysymys on, osataanko tai pystytäänkö kyseistä tutkasignaalia tunnistamaan F-35:eksi sen kyvykkyyksien vuoksi (oma EW, tutkan signaalivaihtelu, yms)

On sillä linssillä väliä sen verran että kun se on paikallaan F-35 näkyy tutkassa paremmin AINA, vaikka tutkan pistäisikin välillä pois päältä. Eli se stealth näkyvyys ei tule ilmi harjoittelun aikana.
 
Tällähän olisi merkitystä jos keskustelun kohteena oleva Sirius Compact olisi tutka, mutta kun se on passiivinen ELSO sensori.

Minä tarkoitin että se linssi on paikallaan lennettäessä siksi miten kone näkyy tutkissa, ei vain jonkun yhden sensorin vuoksi. Varmasti vastapuoli tarkkailee F-35:n tekemisiä monin tavoin ja koettaa löytää keinoja miten häiveen vaikutusta saisi vähennettyä.
 
Alla pidempi video. Laskuvarjo on videon alussa selvästi konetta alempana, joten hypyn on täytynyt tapahtua koneen ollessa lähes pystynousussa. Tätä tukee myös alastulevan koneen lähes pystysuora liike. Koneessa ovat laskutelineet alhaalla, joka on epätyypillinen vaikkakaan ei mahdoton lentoasu taito-/esityslentoon. Lentäjän poistumisesta kyydistä voi kuitenkin arvailla, että pystyliike on ollut hallitsematon. FCS/FBW -vika?

 
Osa arvellu, että kyseessä olisikin B versio, eikä A. Mutta odotellaan jotain virallista tarkennusta.
Kyseessä on suurella todennäköisyydellä A variantti. A variantti on yleisesti ilmavoimien variantti ja kyseessä on Yhdysvaltojen ilmavoimien tukikohta. Tähän johtopäätökseen lisää sen, että tässä tukikohdassa palvelevat 355. sekä 356. hävittäjälaivueet ja näiden laivueiden kone on F-35A. https://en.wikipedia.org/wiki/Eielson_Air_Force_Base#Based_units

F-35B:tä operoi Yhdysvaltojen merijalkaväki Kaliforniassa, Pohjois- sekä Etelä-Carolinassa, Arizonassa ja Japanissa, joten aika kauas olisi eksynyt jos kyseessä olisi B variantti.
 
Viimeksi muokattu:
Taisi olla 32 konetta tuhoutunut nyt ekasta lennosta lukien.
 
Taisi olla 32 konetta tuhoutunut nyt ekasta lennosta lukien.

Eikai sentään? Laskin tuolta F-16.netin listalta 12 täysin tuhoutunutta, eli tämä olisi 13. Lisäksi joitain pahasti vaurioituneita on varastoitu.
Koneen uraan alkupuolella onnettomuuksia sattui jopa hämmästyttävän vähän, sittemmin on palattu arkeen kun kone on tullut laajemmin käyttöön.
 
Eikai sentään? Laskin tuolta F-16.netin listalta 12 täysin tuhoutunutta, eli tämä olisi 13. Lisäksi joitain pahasti vaurioituneita on varastoitu.
Koneen uraan alkupuolella onnettomuuksia sattui jopa hämmästyttävän vähän, sittemmin on palattu arkeen kun kone on tullut laajemmin käyttöön.
Jep, sekoitin itse. Eli noi ei ole tuhoutuneita vaan ollut jonkinlaisessa onnettomuudessa…

Since the F-35 began flying 17 years ago, it has amassed over 721,000 cumulative flight hours. Furthermore, more than 965 F-35s have been delivered, with over 430,000 sorties completed. However, there have been 29 F-35 crashes throughout the years, according to the Aviation Safety Network. The first crash occurred in February 2013, and the most recent occurred in September of this year when the pilot ejected from the aircraft. The military temporarily lost the aircraft near Charleston, South Carolina.

The same variant that crashed in September, an F-35B, also crashed in 2018 near South Carolina. In total, there were fewer than ten confirmed destroyed F-35s with one pilot fatality. Given that the plane has flown for almost 20 years, that is a fantastic safety record.
 
Joku laskeskeli netissä, että F-16 oli joutunut 75 onnettomuuteen siinä lentotuntimäärässä, joka F-35 -laivastolla on nyt

Ei kuulosta mahdottomalta, F-16 oli aika onnettomuusaltis kun sen aikainen F100 ei ollut kovin luotettava (siltikin se oli turvallisempi kuin useimmat edeltävät koneet). Muutakin kehitystä on ollut, koneet osaa nykyisin oikaista itsensä jos lentäjä menee g-locciin yms. Eikä turvakulttuuri ennen vanhaan ollut ihan nykyisen tasoa.
 
Kanada miettii uudelleen F-35 ja P-8 hankintaa tuontitullien takia. Saa nähdä mitä euroopan maat tekee jos EU:lle lätkästään 25% tullit.
.

 
Viimeksi muokattu:
Kanada miettii uudelleen F-35 ja P-8 hankintaa tuontitullien takia. Saa nähdä mitä euroopan maat tekee jos EU:lle lätkästään 25% tullit.
Jos koskee myös aseita, meillä on varaa ostaa n. 40 F-35:sta. Laivue 2020 hinta nousee ESSM2 takia tai niitä varaa hankkia vähemmän.

Miten ne jenkkien tullit f-35 hintaan vaikuttaa? Ollaan ostamassa, sitten alkaa vaikuttaa jos eu laittaa tulleja jenkkilän tavaralle.
 
Back
Top