F-35 Lightning II

Uutisen kommentit oli aika murskaavat. Se lopputulos kuinka pärjäsi F-16 konetta vastaan jäi selviämättä.

Sanoihan siinä yksi kommentoijista selvästi, että oli katsonut vaimonsa kanssa (?) ko. jutun ja F-35 oli voittanut selvästi... No, kaikkeahan voi sanoa, mutta F-35:n juttuhan ei ole se dogfight, joka on nykyisten ohjusten ja kypärätähtäimien takia mille tahansa koneelle tappavaa riippumatta liikehtimiskyvystä.
 
Sanoihan siinä yksi kommentoijista selvästi, että oli katsonut vaimonsa kanssa (?) ko. jutun ja F-35 oli voittanut selvästi... No, kaikkeahan voi sanoa, mutta F-35:n juttuhan ei ole se dogfight, joka on nykyisten ohjusten ja kypärätähtäimien takia mille tahansa koneelle tappavaa riippumatta liikehtimiskyvystä.

Juu, se on se tilannekuva mikä on tärkein, sensorien fuusiolla homma on joukkuepeliä muiden koneiden ja ilmatorjunnan kanssa.
Näinhän se on nyt jo meillä, F-35 tuo sen varmaan uudelle tasolle.
 
CNN julkisti pilotin kypärän hinnan... 400000$ ei parane heitellä ;) ihanan kallista... Tosin se on kallis vain köyhille... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Sanoihan siinä yksi kommentoijista selvästi, että oli katsonut vaimonsa kanssa (?) ko. jutun ja F-35 oli voittanut selvästi... No, kaikkeahan voi sanoa...

Epäilisin kyseistä kommenttia aika paljon, kuten taisit myöskin vihjata
  • Kyseessä ilmeisesti täysi siviili, koska mainitsee katsoneensa vaimon kanssa. Mistä hän tunnistaisi kyseisen harjoituksen verrattuna kaikkeen muuhun lentelyyn ja harjoitteluun?
  • Epäilisin, että harjoitusta olisi vedetty läpi prototyyppikoneilla niin matalalla, että maasta käsin olisi voinut nähdä ja arvioida selkeästi, kumpi oli niskan päällä.
 
Täsmäpommia ja lämpöhakeutuvaa ulkoisissa ripustimissä.
16860371649_07f5fd3efa_o.jpg

Tässä muuten testataan Block 3F softalla asymmetrista kuormitusta, eli vain toisen puolen siipiripustimissa on kuormaa.
 
Onko ohjukset laitettu kiinni jesarilla vai miksi ne sojottaa mikä mihinkin?

Hyvä kysymys :) En tiedä.

Esim. F-16 ulkopuolinen kuorma osoittaa maassa rullatessa alaviistoon, kuten tuossakin oli pääosin.

id_aviation_weapons_aim9_04_700.jpg


Syynä on se, että ilmassa koneen asento on eri, kun siipi tuottaa nostovoimaa, ja tällöin ulkoinen kuorma nousee vaakasuoraan asentoon ilmanvastuksen minimoimiseksi.

Mutta, olisi mielenkiintoista kuulla, mikä tarkoitus tuolla F-35:dellä oli.
 
https://www.ainonline.com/aviation-...itney-rolls-out-engine-fix-f-35-fighter-fleet

Pratt & Whitney is installing a retrofit in its F135 engine

“We basically machined that trench in as part of the manufacturing process as opposed to letting the engine do it itself. That fix has been validated. We demonstrated that there was an insignificant loss in performance because of it and we are in the process of retrofitting the fleet to that pre-trench configuration.”
 
Tässä muuten testataan Block 3F softalla asymmetrista kuormitusta, eli vain toisen puolen siipiripustimissa on kuormaa.

Miten ihmeessä tällainenkin kehitystyö voi olla vielä kesken? Eikö jo polttoaine liiku polttoainetankeissa sen verran lennon aikana, että hävittäjä on väistämättä epätasapainossa aina silloin tällöin ilman aseistustakin?

Olisin luullut, että kaikkien näiden vuosien jälkeen F-35 sentään kykenisi lentämään, jos ei sotimaan. Ihan hyvä, että insinööreillä on vielä 10 vuotta aikaa saada kone valmiiksi ennen kuin sinivalkoisissa väreissä oleva F-35 rullaa ulos Fort Worthin tehdashalleista delegaation eteen. :D

E: Tai siis kyllä F-35 on epätasapainoinen normaalistikin, mutta käsitän tässä yhteydessä "tasapainon" paikallaan tasaisella alustalla seisomisena ja "epätasapainon" rajuna liikehtimisenä.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.ainonline.com/aviation-...itney-rolls-out-engine-fix-f-35-fighter-fleet

Pratt & Whitney is installing a retrofit in its F135 engine

“We basically machined that trench in as part of the manufacturing process as opposed to letting the engine do it itself. That fix has been validated. We demonstrated that there was an insignificant loss in performance because of it and we are in the process of retrofitting the fleet to that pre-trench configuration.”

Ahaa, se vika olikin siis staattorissa, ei roottorissa. No, jos tuo riittää korjaukseen, niin suorituskykyhäviö on varmasti aika vähäinen.
 
Täsmäpommia ja lämpöhakeutuvaa ulkoisissa ripustimissä.
16860371649_07f5fd3efa_o.jpg
Minkä takia nuo kaikki sojottavat pystyakselilla eri suuntiin? Mitä hittoa? Ulommainen osoittaa maata kohden, keskimmäinen ylöspäin ja sisimmäinen horisontaalisesti. Häh ja häh?
 
Minkä takia nuo kaikki sojottavat pystyakselilla eri suuntiin? Mitä hittoa? Ulommainen osoittaa maata kohden, keskimmäinen ylöspäin ja sisimmäinen horisontaalisesti. Häh ja häh?


F-35A-Weapons-Carriage.jpg


Weapons-Stations-Capacity_v1-706x528.jpg

Nuo uloimmat ohjusripustimet on suunniteltu niin että ohjus on kaikkien pääakseliensa suhteen poikkeutettu koneen pituusakselista, luulen että tämä johtuu häivevaatimuksista jossa pyritään saamaan häiveripustimen lisäksi tuo ohjuksen runko heijastamaan tutkasäteily poispäin lähettimestä.

Se miksi nuo kaksi sisempää ripustinta on eri kulmissa on epäselvempää, ehkä siihen on jokin aerodynaaminen syy, tuo sisin ripustinhan pystyy kantamaan jopa 5000 lbs kuorman ja silloin kun F-35 ylipäätään kantaa ulkoista kuormaa niin siinä kannettaneen usein jotain isoa risteilyohjusta, JASSM:ia tai myöhemmin tuota tulevaa hypersonista hyökkäysohjusta (HSSW). Ulompi pommiripustin kantaa 2500/1500 lbs versioista riippuen.
 
http://www.defense-aerospace.com/ar...radical-upgrade-reveal-f_35-obsolescence.html

Foreign buyers of the F-35A may not be aware that the US Air Force is already looking to upgrade its radar, avionics and engine because – a year before its IOC - the current aircraft already cannot match “rapid technology development by potential adversaries.”


The F-35 -- and its components -- was designed in the 1990s, its development contract was awarded in 2001 and it is due to reach Initial Operational Capability (IOC) with the US Air Force in mid-2016 – 15 years after contract award. USAF plans call for the F-35 to reach Full Operational Capability (FOC) around 2021 or 2022 – 20 years after award of the development contract.
 
http://www.defense-aerospace.com/ar...radical-upgrade-reveal-f_35-obsolescence.html

Foreign buyers of the F-35A may not be aware that the US Air Force is already looking to upgrade its radar, avionics and engine because – a year before its IOC - the current aircraft already cannot match “rapid technology development by potential adversaries.”


The F-35 -- and its components -- was designed in the 1990s, its development contract was awarded in 2001 and it is due to reach Initial Operational Capability (IOC) with the US Air Force in mid-2016 – 15 years after contract award. USAF plans call for the F-35 to reach Full Operational Capability (FOC) around 2021 or 2022 – 20 years after award of the development contract.

No, uudistetuilla powerpointeilla ja exceleillä esitettynä koneen hinta epäilemättä sen kuin vain halpenee entisestään. Puoli-ilmaiseksihan noita kohta saa, hölmö olet jos et maksa. Ollos huoleton, markkinamiehes valveill' on!
 
Itse asiassa, "We are already considering and thinking through what are some of the technologies that will be part of the F-35," Harrigian said. "This is not the time to rest on your laurels." Harrigian gave few details but said potential upgrades could include new avionics systems, radar, laser weapons and a new more fuel-efficient engine.
"I don't think we would take anything off the table at this point," he said.

http://www.reuters.com/article/2015/04/07/lockheed-martin-fighter-airforce-idUSL2N0X424C20150407

Onhan se tietysti väärin että jenkeillä on varaa ja resursseja kehitystyöhön ihan erilailla kuin muilla. Kyllä suuri kehityspotentiaali on varmasti pelkkä haitta asiakkaille... :rolleyes:
 
Nuo uloimmat ohjusripustimet on suunniteltu niin että ohjus on kaikkien pääakseliensa suhteen poikkeutettu koneen pituusakselista, luulen että tämä johtuu häivevaatimuksista jossa pyritään saamaan häiveripustimen lisäksi tuo ohjuksen runko heijastamaan tutkasäteily poispäin lähettimestä.

Se miksi nuo kaksi sisempää ripustinta on eri kulmissa on epäselvempää, ehkä siihen on jokin aerodynaaminen syy, tuo sisin ripustinhan pystyy kantamaan jopa 5000 lbs kuorman ja silloin kun F-35 ylipäätään kantaa ulkoista kuormaa niin siinä kannettaneen usein jotain isoa risteilyohjusta, JASSM:ia tai myöhemmin tuota tulevaa hypersonista hyökkäysohjusta (HSSW). Ulompi pommiripustin kantaa 2500/1500 lbs versioista riippuen.

Koska siivenkärki ei ole täysin suora niin ohjuskin on hieman vinossa.
file.php
 
Näyttäisi kuvassa kaksi sisempää olevan pommeja joten siitä johtuu erilainen asento ulommaisimpaan ohjukseen nähden. Toinen pommeista taitaa olla osittain irronnut takapäästään ripustimesta. Tämä on minun tulkintani.
 
Näyttäisi kuvassa kaksi sisempää olevan pommeja joten siitä johtuu erilainen asento ulommaisimpaan ohjukseen nähden. Toinen pommeista taitaa olla osittain irronnut takapäästään ripustimesta. Tämä on minun tulkintani.

Kyllä tuo poikkeama näkyy myös viestin #1890 kuvassa joten mielestäni nuo ovat ihan tukevasti ripustimissa. Ei ne vahingossa tuolla mallilla ole joten joku perusteltu syy varmasti löytyy.
 
Back
Top