F-35 Lightning II

Se vaikuttaa siihen siksi, että simulaattori on simulaattori, lentokone on lentokone ja ihminen on ihminen.

Nykyiset simulaattorit ovat todella hienoja laitteita ja niillä voi tehdä monia asioita, joita ilmassa ei edes uskalla alkaa harjoittelemaan. Ja ne ovat omiaan hiomaan prosesseja ja reaktioita sekä taktisia kuvioita. Mutta se ei muuta sitä, että lentäminen on eri asia.

Simulaattori simuloi hyvin rajallisesti niitä fyysisiä voimia, jotka lentäjään kohdistuvat hävittäjässä. Tämä on ongelma jo siviilipuolen simulaattoreissa joissa raja-arvot ovat paljon pienemmät kuin sotilaskoneissa. Lisäksi simulaattori on aina "tasoiteltu" kokemus. Simulaattori ei reagoi aivan samoin kuin oikea lentokone oikeissa olosuhteissa.

Mutta se, missä simulaattori jää pahiten jälkeen lentämisestä on tunnepuoli. On yksi asia lentää simulaattorissa 600km nopeudella 200 metrin korkeudessa siipimiehen ollessa 50 metrin päässä ja kokonaan toinen asia tehdä sama lentokoneessa. Tai lentää 0-näkyvyydessä pilven sisällä laitelennossa. Ihminen on ihminen ja hänen tunteensa vaikuttavat ratkaisuihin. ja niitä tunteita pääsee kokeilemaan vain lentämällä. Ei simulaattorissa. Ja jos sitä totuttelua ei tee tarpeeksi paljon, osaaminen tosipaikassa on heikompaa.

Finskillä normi lentäjä lentää vuodessa 500-1000 tuntia + simulaattorit päälle. PV:llä kaiketi 100-150 tuntia + simulaattorit päälle. Vertaa hommien vaativuutta ja kuinka monenlaisia tehtäviä sotilaalla on vs. siviilipilotti. Ja kumman luulette olevan haastavampi lennettävä: Airbus vai F-35? Ei siinä oikeasti ole varaa paljon alkaa enää lentotunneista poistamaan sillä perusteella, että "kyllä sitten simulaattorissa".

Se, että lentotunnin hinta on mielipuolinen on tietysti perustelu simulaattorien käytön lisäämiselle. Mutta on aivan turha kuvitella, että simulaattorilla saadaan aikaan samat asiat. Simulaattori antaa paljon lisämahdollisuuksia koulutukseen ja suunnitteluun, tästä ei ole epäilystäkään. Mutta se ei korvaa lentämistä niin kauan kun ihminen istuu vielä ohjaamossa.
Ymmärrän hyvin tuon tunnepuolen. Vähän niin kuin Englanti-Italia EM-finaalin rankkarikisa: kyllä ne englantilaiset on harjoituksissa saanut pallon sisään sen sata kertaa peräkkäin - mutta finaalissa, kotiyleisön edessä, kun panokset ovat oikeasti kovat - niin vain ne yksi toisensa jälkeen murtui paineen alla ja mokasi pilkun. On varmasti eri asia lentää simulla, kun tuhoutumista seuraa reset-napin painaminen. Oikeasti ilmassa samasta seuraisi kuolema. Varmasti vaikuttaa.

Uskoisin, että ilmasta maahan ampumista voisi simulaattorilla treenata enemmänkin, mutta kaartotaistelusta puuttuu ne 9g:n puhinat ihan täysin
 
Venäläisen uuden stealth-koneen mainosvideolla näkyvällä mustalla shakkinappulalla ilmeisesti viitataan tähän aiempaan Saabin videoon
Enpä tiedä, mutta kyllähän tällaisia nähdessään tulee selvemmäksi kuinka F-35 on melkeinpä pakko valita.
Venäläisillä on jo ihan vastaavan näköinen yritelmä tiskissä.
Eivät näytä Gripukkaa Arexiksineen kopsaavan. Lienee liian kova pala heille.... :sneaky:
 
Enpä tiedä, mutta kyllähän tällaisia nähdessään tulee selvemmäksi kuinka F-35 on melkeinpä pakko valita.
Venäläisillä on jo ihan vastaavan näköinen yritelmä tiskissä.
Eivät näytä Gripukkaa Arexiksineen kopsaavan. Lienee liian kova pala heille.... :sneaky:
Joo ei nyt sentään kuuta taivaalta…
 
Ymmärrän hyvin tuon tunnepuolen. Vähän niin kuin Englanti-Italia EM-finaalin rankkarikisa: kyllä ne englantilaiset on harjoituksissa saanut pallon sisään sen sata kertaa peräkkäin - mutta finaalissa, kotiyleisön edessä, kun panokset ovat oikeasti kovat - niin vain ne yksi toisensa jälkeen murtui paineen alla ja mokasi pilkun. On varmasti eri asia lentää simulla, kun tuhoutumista seuraa reset-napin painaminen. Oikeasti ilmassa samasta seuraisi kuolema. Varmasti vaikuttaa.

Uskoisin, että ilmasta maahan ampumista voisi simulaattorilla treenata enemmänkin, mutta kaartotaistelusta puuttuu ne 9g:n puhinat ihan täysin

Näin asia on. Joskus ei tule ajatelleeksi sitä, että se paljon puhuttu "the tilannekuva" ei synny tietokoneessa, ruudulla tai sensorissa vaan ihmisen aivoissa. Air Francen lento 447 on hyvä (joskaan ei mitenkään ainoa tai edes harvinainen) esimerkki tästä. Laitteet tekevät mitä tekevät ja säännöt ovat mitä ovat, mutta kun "The Brain" päättää tilannekuvan olevan jotain, näin se silloin on.

On yksi asia istua simulaattorissa ja nähdä ruudulla 70km päässä 4 Mig-31 konetta 5km sinua korkeammalla ja kuulla ESM-varoitus kun Zaslon pyyhkäisee sinua samalla kun 50 km tämän porukan takana lentää A-50 Beriev. Simulaattorissa voit rauhassa pohtia, kääntää nokkaa optimoidaksesi rcs:n taktisesti viisaimmalla tavalla.

Sitten asia muuttuu aivan toiseksi, kun istut oikeasti koneessa vastaavassa tilanteessa miettimässä mitä teet. Takaraivossa kolkuttaa kysymykset: Näkevätkö ne minut? Onko minua jo ammuttu? Mitä minä en näe? Ja siihen päälle fyysiset kokemukset jotka häiritsevät ajatusprosessia: Koneen tärinä, pilvet, ruudun välähdys, radion särähdys, tuulenpuuska, G:t jne. miljoona muuta normaalia lentämiseen liittyvää normaalia tuntemusta.

Jokainen stressitekijä johon et ole tottunut, heikentää kykyäsi tehdä päätöksiä. Kukaan ei voi (vielä) simuloida tunnetta, minkä kohti tuleva ohjus aiheuttaa. Mutta me voimme harjoitella miltä sen väistäminen tuntuu fyysisesti. Se, joka ei niin tee, on suuremmassa vaarassa kuolla kuin se, joka on toistuvasti harjoitellut sitä mahdollisimma realistisissa olosuhteissa.

Simulaattorista on paljon hyötyä ja se mahdollistaa asioita, mitä ei voi harjoitella ilmassa. Se, mitä se ei tee, on korvata todellista lentämistä. Ne ovat kaksi eri asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Proto jo kasassa ilmeisesti. Sen verran pikaisella aikataululla pullahtanut ilman aiempaa vuotoa, että olisko venäläiset ostaneet J-31:n lisenssin kiinalaisilta, yhteis-/jatkokehittelyä varten?

edit: ainakin tuossa on j-31 tapaan tuplapyörä nokalla vs f-35 yksi nokkapyörä.
Pyh:)! Ruski poika on tarkka rahasta nykyaikana. Miksi maksaa, kun saa rahaa ja huvia samasta asiasta?

Ensin annetaan teoria jenkeille:


Sitten joudutaankin odottamaan vuosikymmeniä, että he saisivat jotain aikaan. Siihen kyllä kuluu käsittämättömän kauan, mutta onneksi saadaan rahaa, että saadaan ostettua lisää vodkaa kun kehitys kestää niin jumalattoman kauan kaiken maailman kapitalistisen soosaamisen takia:


Kun sitten viimeinkin vuosikymmenten odotelun jälkeen jenkit viimeinkin saavat jotain puolivalmista ilmaan, haetaan tiedot ja pykätään kone valmiiksi:


Näin! Fasilis!

(Katsokaa taivaanrantaan. Missä näette kohta sienipilven kohoavan, tiedätte samalla, missä jäsen Gyllis1 asuu.)
 
Simulaattorin penkkiin tazeri antamaan sätky koneen tuhoutuessa. Muutaman kerran jälkeen alkaa kohti tulevat puikot jo simulaattorissakin herättämään tuntemuksia.
Voihan tuon viedä vielä pidemmälle. Takana seisova kaveri ampuu pistoolilla takaraivoon jos menet koneen mukana. Heittoistuimen räjähdyspanos simuloidaan lyömällä lekalla selkään.

Taistelulennot menevät leikiten kun riski kuolla on paljon pienempi kuin harjoituksissa.
 
PV:n virallisen (?) terminologian mukaan tilannekuva on juuri se näytöllä näkyvä data. Ihmisen aivoissa sitten syntyy tilanneymmärrys. ;)
Totta. Kun vielä tyhmät aivot saadaan ymmärtämään se tosiasia, että virkamiehen terminologia ylittää kehitysbiologian tosiasiat, homma alkaakin olemaan paketissa ja voimme jatkaa simulaattorimaailmassa ilman turhia haittatekijöitä:).
 
Voihan tuon viedä vielä pidemmälle. Takana seisova kaveri ampuu pistoolilla takaraivoon jos menet koneen mukana. Heittoistuimen räjähdyspanos simuloidaan lyömällä lekalla selkään.

Taistelulennot menevät leikiten kun riski kuolla on paljon pienempi kuin harjoituksissa.
Ja vielä väitetään, että suomessa ei ole innovaatiota! Joskin myönnän, että sinun simulaatiosi on aidompi, kuitenkin @Torstoi versiossa on tiettyjä etuja henkilöstön pysyvyyden näkökulmasta.

Ehkä asia ratkeaa vuonna 2170 kun 6. sukupolven simulaattorit alkavat tulla NGAD:in myötä harkintaan.
 
Kivinen tie edessä. Su-57 on sekin edelleen kesken. USA kokeilee jo seuraavaa sukupolvea, joten kilpailijaa tuskin tulee.

Tuntuu yhä selvemmin että Usan ja Venäjän huikea ero puolustusbudjeteissa näkyy mitä syvemmälle teknologiaan mennään.
Katsotaan nyt ensin kumpi on ennemmin valmis. Su57 vai F35.

Aletaan sitten katsomaan seuraaviin sukupolviin:).
 
Proto jo kasassa ilmeisesti. Sen verran pikaisella aikataululla pullahtanut ilman aiempaa vuotoa, että olisko venäläiset ostaneet J-31:n lisenssin kiinalaisilta, yhteis-/jatkokehittelyä varten?

edit: ainakin tuossa on j-31 tapaan tuplapyörä nokalla vs f-35 yksi nokkapyörä.
On tuossa ehkä turkkilaistakin osaamista ohjuskaupan vastineena. Sellaista periytyvää kauppatieteellistä, että miten myyt vaikkapa äitisi parhaalla hinnalla.
 
Jos olisin ryssä tai kiinan arojen poika niin toden totta pyrkisin tekemään koneistani 1:1 F-35 näköisen. Tutkat pimeänä lennettäessä das vertaa koneiden kuvia tunnistusta varten kirjastoihinsa ja jos kaikki koneet näyttää ihan samalta niin se voi vähän nostaa vaikeusastetta ja pakottaa vähintäänkin tekemään iff kyselyjä josta lähtee em säteilyä jonka taas voi havaita. Kiusa se pienikin kiusa on.
 
Back
Top