Juopoilla briteillä taitaa olla jo melkoinen sillanpää mantereen puolella.Ibizan brittijuoppojen maihinnousu?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Juopoilla briteillä taitaa olla jo melkoinen sillanpää mantereen puolella.Ibizan brittijuoppojen maihinnousu?![]()
Ja mikään eurooppalaisista vaihtoehdoista ei korvaa Juan Carlos I:n Harriereita… Toisaalta voidaan perustellusti kysyä, mihin Espanja tarvitsee hyvin rajallista kykyä operoida tukialushävittäjiä.
Vikrantin vino lentokansi mahdollistaa laskevien ja nousevien koneiden pyörittelyn kannella. Jos Juan Carlosin kantta käyettäisiin koko pituudelta nousuun ja laskuun, pystyisi siltä kerralla operoimaan 4 konetta. Varsinkin pystysuorassa laskeutumisessa säästyy kanstitilaa merkittävästi.Mistä moinen arvio? Rafalesta on lentotukialusversio ja käsittääkseni Intia lentää niitä katapultittomalta tukialukselta. Vikrantin lentokansi on teoriassa pidempi, mutta koska ramppi on vinossa, niin nousubaanaa on käytännössä saman verran kuin Juan Carlosissa.
Lisäys: Vikrantissa nousuun on käytettävissä enintään 203 metriä ja Juan Carlosissa lentokannen pituus on 202 metriä, josta kaikki lienee tarvittaessa käytettävissä.
Vikrantin vino lentokansi mahdollistaa laskevien ja nousevien koneiden pyörittelyn kannella. Jos Juan Carlosin kantta käyettäisiin koko pituudelta nousuun ja laskuun, pystyisi siltä kerralla operoimaan ehkä 2 - 4 konetta. Varsinkin pystysuorassa laskeutumisessa säästyy kanstitilaa merkittävästi.
Pysäytysvaijereiden jälkiasennus voi myös olla hyvin haastavaa, jos siihen ei ole jo suunnittelu- ja rakennusvaiheessa varauduttu.
Alus on suunniteltu Harrierille ja F-35B:lle, joissa ei ole pysäytyskoukkua. Pystysuora / hidas laskeutuminen vähentää sellaisen tarvetta.Vaijerit siitä näköjään netin mukaan tosiaan puuttuu. Vähän outoa, kun maakentillä niitä on kaiken varalta. Merellä luulisi olevan vielä oleellisempaa?
Alus on suunniteltu Harrierille ja F-35B:lle, joissa ei ole pysäytyskoukkua. Pystysuora / hidas laskeutuminen vähentää sellaisen tarvetta.
Ei ole minkäänlaista koukkua eikä se nykyisessä konfiguraatiossa kummassakaan minnekään mahtuisikaan. Harrierissa takarungon alla on lentojarru ja F-35B:ssä kääntyvä suihkusuutin. Pystyyn laskeutuminen on painokriittistä, joten koukun ylimääräiset muutamat kymmenet kilot olisivat joka laskulla pois muusta kuormasta.
Kevyt F-35A:n tyylinen koukku ei edes kestä täydestä vauhdista vaijeriin tarttumista, joten siitäkään ei olisi hyötyä, mikäli kone ei taivu vähintään STOL-konfiguraatioon.
Ainakin Rissalassa ja Rovaniemellä on jo rakennettu F-35A:ta varten kentän päihin pysäytysvaijerit entisten pysäytysverkkojen paikoille. Koneen on siis tarkoitus ensin hidastua koko kiitotien matka ennen viimeiseksi pelastukseksi tarkoitettua vaijeria. Ja jos tähän vaijeriin ajetaan, pysäytysalue on täynnä kiitotien lähestymisvaloja, jotka tuhoutuvat vaijeria käytettäessä. Eli siis ei ole mikään vaijeri mihin ajetaan varmuuden vuoksi. Lisäksi kentillä on jo Hornetia varten rakennetut 1/3-etäisyydellä kiitotien toisesta päästä olevat vaijerit, näiden käytettävyyydestä F-35A:lle en tiedä.
Videolla todetaan epämääräisesti 4 litrassa MLG:n hydraulinestettä olleen 1,5 litraa vettä.Jäätynyt hydraulineste oli laskutelineen joustintuessa tai ”iskunvaimentajassa”, ei hydraulinesteen painekierrossa. Jäätynyt neste esti laskutelineitä pidentymästä täyteen mittaansa ilmassa.
Joissain konetyypeissä valitsemalla laskutelinevivun ylös (ldg override up), koneelle voi kertoa että ollaan ilmassa, vaikka painopyörillä tieto kertoisi toista. En tiedä F-35:stä.
![]()
Oleo strut - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
Tää on liki kaikissa isommissa koneissa, jossa fillari menee sisään nappulasta, eikä kovalla laskulla. Teline kuiluissa on position anturit.Jäätynyt hydraulineste oli laskutelineen joustintuessa tai ”iskunvaimentajassa”, ei hydraulinesteen painekierrossa. Jäätynyt neste esti laskutelineitä pidentymästä täyteen mittaansa ilmassa.
Joissain konetyypeissä valitsemalla laskutelinevivun ylös (ldg override up), koneelle voi kertoa että ollaan ilmassa, vaikka painopyörillä tieto kertoisi toista. En tiedä F-35:stä.
![]()
Oleo strut - Wikipedia
en.m.wikipedia.org