F-35 Lightning II

Ja mikään eurooppalaisista vaihtoehdoista ei korvaa Juan Carlos I:n Harriereita… Toisaalta voidaan perustellusti kysyä, mihin Espanja tarvitsee hyvin rajallista kykyä operoida tukialushävittäjiä.

Mistä moinen arvio? Rafalesta on lentotukialusversio ja käsittääkseni Intia lentää niitä katapultittomalta tukialukselta. Vikrantin lentokansi on teoriassa pidempi, mutta koska ramppi on vinossa, niin nousubaanaa on käytännössä saman verran kuin Juan Carlosissa.

Lisäys: Vikrantissa nousuun on käytettävissä enintään 203 metriä ja Juan Carlosissa lentokannen pituus on 202 metriä, josta kaikki lienee tarvittaessa käytettävissä.
 
Mistä moinen arvio? Rafalesta on lentotukialusversio ja käsittääkseni Intia lentää niitä katapultittomalta tukialukselta. Vikrantin lentokansi on teoriassa pidempi, mutta koska ramppi on vinossa, niin nousubaanaa on käytännössä saman verran kuin Juan Carlosissa.

Lisäys: Vikrantissa nousuun on käytettävissä enintään 203 metriä ja Juan Carlosissa lentokannen pituus on 202 metriä, josta kaikki lienee tarvittaessa käytettävissä.
Vikrantin vino lentokansi mahdollistaa laskevien ja nousevien koneiden pyörittelyn kannella. Jos Juan Carlosin kantta käyettäisiin koko pituudelta nousuun ja laskuun, pystyisi siltä kerralla operoimaan 4 konetta. Varsinkin pystysuorassa laskeutumisessa säästyy kanstitilaa merkittävästi.

Pysäytysvaijereiden jälkiasennus voi myös olla hyvin haastavaa, jos siihen ei ole jo suunnittelu- ja rakennusvaiheessa varauduttu.
 
Viimeksi muokattu:
Vikrantin vino lentokansi mahdollistaa laskevien ja nousevien koneiden pyörittelyn kannella. Jos Juan Carlosin kantta käyettäisiin koko pituudelta nousuun ja laskuun, pystyisi siltä kerralla operoimaan ehkä 2 - 4 konetta. Varsinkin pystysuorassa laskeutumisessa säästyy kanstitilaa merkittävästi.

Pysäytysvaijereiden jälkiasennus voi myös olla hyvin haastavaa, jos siihen ei ole jo suunnittelu- ja rakennusvaiheessa varauduttu.

Viime vuonna alus seilasi operaatiossa seitsemän Harrieria kyydissä, joten kovin isoja ilmaoperaatioita sieltä ei nykyiselläänkään pyöritetä.


Vaijerit siitä näköjään netin mukaan tosiaan puuttuu. Vähän outoa, kun maakentillä niitä on kaiken varalta. Merellä luulisi olevan vielä oleellisempaa?
 
Konekäännös El Pais -lehden uutisesta 6.8.25 (tilaajille, joten lainauksessa vain jonkin verran alusta), jossa selostetaan, että päätös käyttää 85% 10,471 miljardin määrärahasta Eurooppaan estää käytännössä F-35 hankinnan Usasta.

"Hallituslähteiden mukaan Espanjan asevoimille tarkoitettujen viidennen sukupolven amerikkalaisten häivehävittäjien, F-35 Lightning II, osto on lopullisesti hyllytetty. Jo aloitetut alustavat yhteydenotot on keskeytetty toistaiseksi . Vaikka hallitus hyväksyi 10,471 miljardin euron suunnitelman viime huhtikuussa ja on sitoutunut käyttämään 2 prosenttia bruttokansantuotteestaan (BKT) turvallisuuteen ja puolustukseen, päätöstä sijoittaa 85 prosenttia näistä varoista Eurooppaan pidetään yhteensopimattomana amerikkalaisen mallin hankkimisen kanssa taisteluilmailun keihäänkärkenä."


Konekäännös El Econonomista -lehden jutusta huhtikuulta, 22.4.25, jossa kerrotaan, että yllämainittu 10,471 miljardia on valikoitunut, jotta puolustusmenot saavuttaisivat 2 prosentin osuuden bkt:sta.

"Ministerineuvosto hyväksyi tänään 10,471 miljardin euron lisämenot sen varmistamiseksi, että Espanja saavuttaa tänä vuonna 2 prosentin puolustukseen osoitetun bruttokansantuotteensa osuuden. Nämä menot ovat osa Espanjan ja Euroopan turvallisuuden ja puolustuksen teollisuus- ja teknologiasuunnitelmaa, joka toimitetaan huomenna Brysselille arvioitavaksi ja myöhemmin selitetään kongressille Sánchezin itsensä läsnäollessa ilman tarkistuksia tai äänestyksiä.

Neuvoston kokouksen jälkeen pääministeri Pedro Sánchez selitti, että 10,471 miljardia euroa lisätään jo "viime vuosina" hyväksyttyihin menoihin, jolloin ne nousevat 33,123 miljardiin euroon, mikä on 2 prosenttia Espanjan bruttokansantuotteesta.

Neuvoston kokouksen jälkeen pääministeri Pedro Sánchez selitti, että 10,471 miljardia euroa lisätään jo "viime vuosina" hyväksyttyihin menoihin, jolloin ne nousevat 33,123 miljardiin euroon, mikä on 2 prosenttia Espanjan bruttokansantuotteesta."



Politicon artikkelissa 6.8.25 selostetaan, että Espanjalla oli suunnitelmia hankkia sekä tyyppiä F-35A (ilmavoimille) että F-35B (laivastolle). Ilmavoimien F-35A:t olisivat korvanneet Hornetit FCAS-koneita odotellessa.

"Spain has shelved plans to purchase F-35 fighter aircraft, Spanish newspaper El País reported today.

Preliminary contacts for the purchase of the fifth-generation American stealth fighters have been suspended "indefinitely" and the government will seek European alternatives like the Eurofighter or the upcoming Future Combat Air System, the paper reported.

"The Spanish option involves the current Eurofighter and the FCAS in the future," the Spanish defense ministry told POLITICO.

Spain's decision would be a major setback for planemaker Lockheed Martin, as Madrid issued a non-binding request for information on the F-35 in 2017.

Spain's 2023 budget included an initial allocation of €6.25 billion to replace navy and air force aircraft.

The Spanish navy plans to decommission its Harrier AV8B fighters by 2030 and has expressed interest in replacing them with naval version F-35B models, already purchased by the United States and Italy.

The air force also considered the F-35A model as a temporary solution to replace its McDonnell Douglas F/A-18 Hornets while awaiting the FCAS.

Madrid’s move could further heat up tensions between Spain and the United States, as Prime Minister Pedro Sánchez is a vocal critic of NATO’s new defense spending goal of 5 percent of GDP, pushed by U.S. President Donald Trump.

This article has been updated."



Konekäännös democrata.es -sivustolta 6.8.25. En saanut täyttä varmuutta sivuston luonteesta. Ilmoittaa itse olevansa jonkinlainen Espanjan parlamentin nettilehti (DEMOCRAT - Parlamentin tiedotusväline).

Joka tapauksessa jutussa toistetaan jo ylläolevissa mainitut hallituksen sitoutuminen puolustusmenojen 2% osuuteen bkt:sta, johon pääsemiseksi on tehty hieman keinotekoinen 10,5 mrd euron hankitabudjetti, johon sisältyvä 85 prosentin eurooppalaisuusvaatimus estää F-35 hankinnat. Avoimeksi jää, aiotaanko 85% eurooppalaisuutta noudattaa tulevinakin vuosina.

Väliotsikon jälkeen mm. todetaan vielä Espanjan nykyhallituksen haluttomuus nostaa puolustusmenot 5 prosenttiin bruttokansantuotteesta.

"Puolustusministeriö on päättänyt olla hankkimatta yhdysvaltalaisia F-35-hävittäjiä asevoimien ilmalaivaston lisäämiseksi, vaan suosia eurooppalaisia vaihtoehtoja, kuten Eurofighteria tai Future Combat Air Systemiä (FCAS).

Margarita Roblesin johtaman ministeriön lähteiden mukaan he vahvistivat Europa Pressille valinnan kallistuvan eurooppalaisten vaihtoehtojen suuntaan sen jälkeen, kun El País raportoi keskiviikkona hallituksen päätöksestä sulkea lopullisesti pois yhdysvaltalaisten hävittäjien käyttö.

Ministeriön virkamiehet olivat jo aloittaneet alustavat keskustelut F-35-hävittäjien hankkimisesta ottaen huomioon, että laivasto aikoo poistaa AV8B Harrier -kalustonsa käytöstä vuoteen 2030 mennessä ja tarvitsee sopivan korvaajan.

Espanjan hallitus hyväksyi huhtikuussa noin 10,5 miljardin euron budjetin turvallisuuteen ja puolustukseen tavoitteenaan saavuttaa kahden prosentin bruttokansantuotteeseen (BKT) suhteutettu kahden prosentin sitoumus. Näistä varoista 85 prosenttia on kuitenkin korvamerkitty käytettäväksi Euroopassa, minkä vuoksi yhdysvaltalaisen taistelulentokonemallin ostaminen on mahdotonta.

YHTEENOTTOJA TRUMPIN KANSSA
Pedro Sánchezin hallitus oli jo eri mieltä silloisen Yhdysvaltain presidentin kanssa Naton huippukokouksen aikana, koska Espanjan johtaja oli haluton nostamaan puolustusmenoja 5 prosenttiin bruttokansantuotteesta. "Espanja on kamala, mitä he ovat tehneet. He ovat ainoa maa, joka ei maksa täyttä summaa", Trump julisti lehdistötilaisuudessa.

Hiljattain, kun Trump ja Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen ilmoittivat tullisopimuksesta, Trump korosti haluavansa Yhdysvaltojen olevan puolustustarvikkeiden ensisijainen toimittaja, mukaan lukien EU:n sitoumus ostaa "massiivinen" määrä yhdysvaltalaisia sotilastarvikkeita.

"He ovat suostuneet ostamaan paljon sotilasvarusteita. Emme tiedä tarkkoja lukuja, mutta hyvä uutinen on, että me valmistamme maailman parhaat (aseet)", Trump sanoi."


 
Alus on suunniteltu Harrierille ja F-35B:lle, joissa ei ole pysäytyskoukkua. Pystysuora / hidas laskeutuminen vähentää sellaisen tarvetta.

Niissä ei ole edes hätätilanteisiin tarkoitettua pysäytyskoukkua, jollainen on kuitenkin puhtaasti maalle tukeutuvissa F-16:ssa, Typhoonissa ja F-35A:ssa (monien muiden ohella)?

Maallikkojärjellä luulisi, että Harrierin tai F-35B:n ajaminen luonnonvastaiseen leijuntaan olisi ihan h-vetin tarkkaa puuhaa, jossa about kaiken pitäisi toimia just eikä melkein. Putosihan Franken-Hornetkin hankalan lentotilan ja vikaantuneen servomoottorin takia. Toisaalta perinteisellä laskeutumisella on tuotu maahan lukuisia hydrauliikkavikaisia ja jopa moottorinsa menettäneitä koneita. Eli tavallaan koukulle voisi luulla olevan enemmän käyttötarvetta kuin maalle tukeutuvissa koneissa, joissa sen käyttö kai liittyy pääasiassa pyöräjarrujen tai laskutelineiden ongelmiin.

Tukialuksilta suoritettavat lennot lienee toki jossakin määrin marginaalia kaikille tukialuskoneille, joten siinä mielessä toki ymmärrän, jos on säästetty ja protokolla on vetää heti kahvasta jokaisen pikkuvian yllättäessä.
 
Ei ole minkäänlaista koukkua eikä se nykyisessä konfiguraatiossa kummassakaan minnekään mahtuisikaan. Harrierissa takarungon alla on lentojarru ja F-35B:ssä kääntyvä suihkusuutin. Pystyyn laskeutuminen on painokriittistä, joten koukun ylimääräiset muutamat kymmenet kilot olisivat joka laskulla pois muusta kuormasta.

Kevyt F-35A:n tyylinen koukku ei edes kestä täydestä vauhdista vaijeriin tarttumista, joten siitäkään ei olisi hyötyä, mikäli kone ei taivu vähintään STOL-konfiguraatioon.

Ainakin Rissalassa ja Rovaniemellä on jo rakennettu F-35A:ta varten kentän päihin pysäytysvaijerit entisten pysäytysverkkojen paikoille. Koneen on siis tarkoitus ensin hidastua koko kiitotien matka ennen viimeiseksi pelastukseksi tarkoitettua vaijeria. Ja jos tähän vaijeriin ajetaan, pysäytysalue on täynnä kiitotien lähestymisvaloja, jotka tuhoutuvat vaijeria käytettäessä. Eli siis ei ole mikään vaijeri mihin ajetaan varmuuden vuoksi. Lisäksi kentillä on jo Hornetia varten rakennetut 1/3-etäisyydellä kiitotien toisesta päästä olevat vaijerit, näiden käytettävyyydestä F-35A:lle en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole minkäänlaista koukkua eikä se nykyisessä konfiguraatiossa kummassakaan minnekään mahtuisikaan. Harrierissa takarungon alla on lentojarru ja F-35B:ssä kääntyvä suihkusuutin. Pystyyn laskeutuminen on painokriittistä, joten koukun ylimääräiset muutamat kymmenet kilot olisivat joka laskulla pois muusta kuormasta.

Kevyt F-35A:n tyylinen koukku ei edes kestä täydestä vauhdista vaijeriin tarttumista, joten siitäkään ei olisi hyötyä, mikäli kone ei taivu vähintään STOL-konfiguraatioon.

Ainakin Rissalassa ja Rovaniemellä on jo rakennettu F-35A:ta varten kentän päihin pysäytysvaijerit entisten pysäytysverkkojen paikoille. Koneen on siis tarkoitus ensin hidastua koko kiitotien matka ennen viimeiseksi pelastukseksi tarkoitettua vaijeria. Ja jos tähän vaijeriin ajetaan, pysäytysalue on täynnä kiitotien lähestymisvaloja, jotka tuhoutuvat vaijeria käytettäessä. Eli siis ei ole mikään vaijeri mihin ajetaan varmuuden vuoksi. Lisäksi kentillä on jo Hornetia varten rakennetut 1/3-etäisyydellä kiitotien toisesta päästä olevat vaijerit, näiden käytettävyyydestä F-35A:lle en tiedä.

Mielenkiintoista, että pysäytystapaa vaihdetaan verkoista vaijereihin. Liekö kyse koneen häivemateriaaleista, joille verkkopysäytys olisi liian raju/kallis?

Liekö Hawkeissa koukkua vai meneekö ne sitten jatkossa pihalle, jos baana loppuu kesken?
 
Uskoisin juuri häivemateriaaleista olevan kyse ja toisaalta Naton normaalista käytännöstä. Verkot ovat poikkeus, jota läheskään kaikki maat eivät hyväksy käytettäväksi ollenkaan.

Hawkeissa ei ole koukkua eli niille ei jatkossa ole turvaa tarjolla.
 
Tarttui silmään netistä tälläinen lisätieto tuosta Alaskasta tippuneesta koneesta.

"The Air Force has published details on the F-35 crash in Alaska earlier this year. Water in hydraulic fluid froze resulting in landing gear issues, and further the gear strut did not fully extend leading to the weight on wheels sensors telling the fly by wire system the plane was on the ground.That changed the control laws making it hard to fly, and after an hour in the air trying to fix the problem with technical experts on the ground the pilot lost control and ejected."
 
F-35 tulee alas kuin kivi, jos ohjaustietokone kuvittelee sen olevan maassa:


Lisäksi laskutelineet toimivat huonosti, jos hydraulinesteen seassa on vettä ja se jäätyy putkeen. Kone olisi ehkä saatu pelastettua, jos toisen läpilaskun sijasta olisi yritetty oikeasti laskeutua. Parhaansa tietysti yrittivät ja jälkikäteen on helppo viisastella. Onnettomuuden varsinainen syy oli hydraulinesteen kanssa tumpelointi ja huonosti toimivat painopyörillä-kytkimet pahensivat tilannetta, kun kone lopetti lentämisen.
 
Jäätynyt hydraulineste oli laskutelineen joustintuessa tai ”iskunvaimentajassa”, ei hydraulinesteen painekierrossa. Jäätynyt neste esti laskutelineitä pidentymästä täyteen mittaansa ilmassa.

Joissain konetyypeissä valitsemalla laskutelinevivun ylös (ldg override up), koneelle voi kertoa että ollaan ilmassa, vaikka painopyörillä tieto kertoisi toista. En tiedä F-35:stä.

 
Viimeksi muokattu:
Jäätynyt hydraulineste oli laskutelineen joustintuessa tai ”iskunvaimentajassa”, ei hydraulinesteen painekierrossa. Jäätynyt neste esti laskutelineitä pidentymästä täyteen mittaansa ilmassa.

Joissain konetyypeissä valitsemalla laskutelinevivun ylös (ldg override up), koneelle voi kertoa että ollaan ilmassa, vaikka painopyörillä tieto kertoisi toista. En tiedä F-35:stä.

Videolla todetaan epämääräisesti 4 litrassa MLG:n hydraulinestettä olleen 1,5 litraa vettä. 😱

Tarkalleen ottaen kyseessä siis olikin MLG oleo:n sekä NLG oleo:n hydraulinesteistä, ihan kuten sanoitkin. Ainakin jotain oli tehty hyvin systemaattisesti, kun kaikki laskutelineet hajosivat samanaikaisesti... 😵‍💫
 
Jäätynyt hydraulineste oli laskutelineen joustintuessa tai ”iskunvaimentajassa”, ei hydraulinesteen painekierrossa. Jäätynyt neste esti laskutelineitä pidentymästä täyteen mittaansa ilmassa.

Joissain konetyypeissä valitsemalla laskutelinevivun ylös (ldg override up), koneelle voi kertoa että ollaan ilmassa, vaikka painopyörillä tieto kertoisi toista. En tiedä F-35:stä.

Tää on liki kaikissa isommissa koneissa, jossa fillari menee sisään nappulasta, eikä kovalla laskulla. Teline kuiluissa on position anturit.

Kerran hyvä ystäväni kanssa keskusteltiin laadukkaiden juomien kera ilmailusta pyöriväsiipisillä ja tultiin siihen lopputulemaan, että on se kyllä peffasta, kun MD ei tehnyt 530 sarjaan siron telineen tilalta semmoista runkoon taittuva telinettä, jonka piirustukset kun olen päässyt näkemään virallisilla logolla, eli tehdassuunnitteluna.
Jostain syystä tämmöinen rakenne jäi vain optioksi ja tuskin ensimmäistäkään toimitettuja koskaan. Syynkin arvaan, hinta.
No äläpäs huoli, tultiin takaisin vapaata ja kaveri laittoi heti seuraavana arkena valokuvaa hänen omasta MD.stään kotipihasta kun oli runko maata vasten, mutta täysin muuten ehyen näköisenä, mutta kuvasta en kunnolla nähnyt, että missä se heinäsirkan jalka teline oikein on. Soitin hälle, että aloitit sitten heti tekemään RG mallia kopukasta ja kaveri naurahti sanoen, että vaimo lähti aamulla duuniin, mutta joku Härö tuli ja joutui 10 metrin korkeudesta painamaan kollektiivin pohjaan kun loppui buppa pannusta yhtäkkisesti. Eli tuli linkkuteline, kovalla laskulla.

Ei ollut kuulemma käynyt selkään tai minnekään muualle kukaan, mutta pyrstö pylon meni vaihtoon ja vaihteisto uusiksi, eli aika tökkäisy ollut.
 
Back
Top