F-35 Lightning II

Onneks niillä on meidän rahoja millä maksaa!
No velalla mekin ne koneet hankitaan. Tiedä sitten väliä kenenrahoja on kun omia ole... Siittä päästäänkin sitten eduskunnassa parinvuoden päästä tappelemaan, että kuinka paljon sitä lasten lasten lasten rahaa projektiin halutaan käyttää.
 
No velalla mekin ne koneet hankitaan. Tiedä sitten väliä kenenrahoja on kun omia ole... Siittä päästäänkin sitten eduskunnassa parinvuoden päästä tappelemaan, että kuinka paljon sitä lasten lasten lasten rahaa projektiin halutaan käyttää.
No - eihän hävittäjiin mene kuin Olkiluoto 3:n verran rahaa.
 
No - eihän hävittäjiin mene kuin Olkiluoto 3:n verran rahaa.

Sitä ei vielä tiedä, paljonko OL3 tulee nielemään rahaa. Saati, valmistuuko se koskaan.

Mutta, jos pidetään pohjana sitä parasta tietoa, mikä on olemassa, eli sopimushintaa, niin hävittäjät tulevat viemään 2-3*OL3.
 
Sitä ei vielä tiedä, paljonko OL3 tulee nielemään rahaa. Saati, valmistuuko se koskaan.

Mutta, jos pidetään pohjana sitä parasta tietoa, mikä on olemassa, eli sopimushintaa, niin hävittäjät tulevat viemään 2-3*OL3.

Jos olisi aikoinaan tiedetty kuinka paljon projekti voi tulla maksamaan, ei sitä olisi koskaan lyöty läpi näillä hinnoilla. No ehkä seuraava projekti sitten on vähän edullisempi.
 
Sitä ei vielä tiedä, paljonko OL3 tulee nielemään rahaa. Saati, valmistuuko se koskaan.

Minkähänlaisilla vakuuksilla Areva on liikkeellä? On meinaan riemukas hetki TVO:lle kun vastapuoli heittää lopullisesti kupit nurin ja aloitetaan konkurssin selvittelyt. Koko pömpelihän lienee edelleen laitostoimittajan omaisuutta? Ehkä sinne saa pesän toimesta perustettua jonkun Hoplopin tai leffateatterikompleksin?
 
Sitä ei vielä tiedä, paljonko OL3 tulee nielemään rahaa. Saati, valmistuuko se koskaan.

Mutta, jos pidetään pohjana sitä parasta tietoa, mikä on olemassa, eli sopimushintaa, niin hävittäjät tulevat viemään 2-3*OL3.

Jaa, kyllä on esitetty nykyinen laskelma joka on 8 miljardia - siis kokonaiskustannus. Toki auki on se, kuka maksaa mitäkin. No - tämä tarttui radiosta korvaani.

edit: kyllä - 8 mrd
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...olkiluoto-3-n-toiminnasta-kannattavaa/5539462
 
Sitä ei vielä tiedä, paljonko OL3 tulee nielemään rahaa. Saati, valmistuuko se koskaan.

Mutta, jos pidetään pohjana sitä parasta tietoa, mikä on olemassa, eli sopimushintaa, niin hävittäjät tulevat viemään 2-3*OL3.
Jopa Areva itse on myöntänyt kaksi vuotta sitten jo rakennuskustannusten ylittävän 8,5mrd €. Lopullinen kokonaishinta koko projektille tulee olemaan eri lähteiden mukaan 12-15mrd €, eikä missään tapauksessa ainakaan alle 10mrd €. Kannattavaksi laitos ei muutu ikinä enään, ellei sähkön hinnassa tapahdu jotain radikaalia. Mikä on lopputulos kun yhdistetään suomalaiset suhmuroijat ja ranskalaiset suhmuroijat? :rolleyes:

8mrd € arvioita kuulee yhä, mutta ne ovat joko todella todella optimistisia, pelkästään hölmöjä, tai sitten tarkoituksella saatu näyttämään todellista pienemmältä vaikka sanotaan kokonaiskustannus.

edit to edit. Vähän samaan tapaan kuin hävittäjäkaupoissa ympäri maailmaa kun saadaan oman koneen hinta pudotettua näennäisesti alemmas kuin toisella. Eikä tarvitse kuin muokata laskutapaa jolla hinta saadaan hankintahetkelle houkuttelevaksi, vaikka 10v päästä totuus paljastuisikin kansalle.

Ja jottei ihan offtopikkia olisi vain

F35 lasereilla vuonna x.. Voisiko esim 2 edessä lentävää F35 konetta "aurata" tietä ohjustentorjunta lasereillaan yksinkertaisemmille, mutta raskaammille lavettihävittäjille jotka tulevat perässä kantaen täyttä hyökkäysarsenaalia?
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaisia "arsenaalikone"-suunnitelmia on ollut ainakin USAF:n piirissä.
 
Olisiko ol3 lanka paikallaan? Vaikuttaa turvallisuuteen oleellisesti ja on aliarvostettu aihe talvivaaran lisäķsi.
 
https://www.flightglobal.com/news/a...est-f-35s-need-service-life-extension-431774/

"The Lockheed Martin F-35 hasn’t flown a combat mission yet, but its taxed developmental aircraft need a service life extension."
Tuossa on kyse DT eli Development Testing -koneista ja siitä, että System Development and Demonstration -vaiheen kehitystyö on lopussa.
DT-koneita aloitetaan valmistella Block 4 ja 5 työtä varten, josta muutokset. Eli samaa concurrencya kuin muissa, mutta nämä vain kulkevat edellä.

CyaiqRVUoAA5yaw1.jpg

Japanin eka F-35 toimitettiin Luke AFB:hen eilen.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.flightglobal.com/news/a...est-f-35s-need-service-life-extension-431774/

"The Lockheed Martin F-35 hasn’t flown a combat mission yet, but its taxed developmental aircraft need a service life extension."

On ihan viisasta varautua etukäteen rakenteiden väsymisestä aiheutuvaan kohonneeseen kaputtiriskiin. Jos testikoneita alkaisi tulla tonttiin ennen tuntien täyttymistä, olisi koko hanke äkkiä kovassa vastatuulessa julkisuuden asenne- ja mielipidemarkkinoilla. Testaaminenkin voisi hidastua, ellei korvaavaa kalustoa otettaisi sitten heti käyttöön rivistä. Jostain se kuitenkin olisi pois. Se, miten tuo maksimilentotuntimäärä on mitoitettu kullekin koneelle, olisi mielenkiintoinen juttu tietää. Onko olemassa joku yhteismitallinen standardi, jonka perusteella nämä ilmoitetaan vai onko valmistajilla kullakin omat stetsoninsa?

Todellinen (rakenteita rasittava) käyttö on ainakin meillä ollut arkipäivää eli Hornetit ovat saaneet meillä enemmän runtua kuin US Navyn koneet. Käyttötapa lienee jatkossakin samantyyppinen eli ns. sunnuntailentelyä ei juuri harrasteta.

Tämä huolettaa enemmän tuossa artikkelissa:
The test aircraft have gone through a drawn-out process as F-35 developmental test has progressed more slowly than expected. In an October memo, the Pentagon’s top weapons tester revealed that several quick reaction capability software builds pushed back flight test for Block 3F 10 months later than originally planned. And although additional developmental testing is planned, the JPO has planned to truncate parts of that process, Michael Gilmore states in the memo.

In August, Gilmore warned the programme was running out of time and money to complete planned flight testing and modifications.

“Flight test is making progress, but has fallen far behind the planned rate to complete System Development and Demonstration with the remaining time and funding,” the director of Operational Test and Evaluation stated. “Despite needing to continue developmental testing at full capacity for at least another year to complete the planned testing of the new capabilities and attempted fixes for the hundreds of remaining deficiencies, the program is already beginning to reduce the number of test personnel and defer required fixes to beyond SDD due to funding constraints.”

HX -näkökulmasta olisi toivottavaa, että hankkeen aikataulu ei viivästyisi eivätkä testaamiset ja korjaukset lykkääntyisi hamaan tulevaisuuteen.
 
Israelin ilmavoimien komentaja ylistää F-35:a, jota Iipot kutsuvat nimellä "The Mighty".

IAF excited about arrival of first F-35 fighter jets
The first F-35 fighter jets will land in Israel soon and the Israeli Air Force (IAF) is very excited about their arrival. “This aircraft means that the future is already here,” said the IAF Commander.
Nov 29, 2016, 7:50PM Becca Noy

http://www.jerusalemonline.com/news...af-commander-the-future-is-already-here-25052

In less than two weeks, the first F-35 fighter jets will land in Israel. The rest of the jets, which are called “The Mighty” within the Israeli Air Force, will arrive in the coming months and years. The IDF will receive a total of 50 advanced fighter aircraft manufactured by Lockheed Martin by 2021. The jets will be distributed between two IAF squadrons. “This aircraft means that the future is already here,” said IAF Commander Brigadier General Tal Kalman.

The IDF started the project to purchase the fighter jets over a decade ago after it was concluded that these fifth generation combat aircraft are the most advanced. The IAF started to build many ground facilities and special simulation rooms in preparation for the arrival of the aircraft.

fighterjetsisrael29_11.jpg

Archive Photo Credit: Reuters/Channel 2 News

IAF officials are regarding the arrival of the aircraft as a revolution and saying that there has not been an advancement such as this one in the past 40 years. The jets are not only capable of hitting targets and collecting intelligence from deep within enemy territory. They are also capable of managing a complete battle from above ground.

The jets are equipped with many sensors that are able to gather tons of information from the area over which they are flying. The jets’ systems can transmit and receive encrypted information in real time while their stealth capabilities significantly increase the likelihood of them not being detected.

“This jet will see and hit targets, mostly anti-aircraft batteries, before it is detected,” explained an IAF Lieutenant Colonel.
 
IAF:llä on hyvä perspektiivi asiaan, vaikka se on toinen kuin Suomella. IAF ei F-35-koneita hanki ilmanherruuden saamiseksi vaan hyökkäykselliseen toimintaan (lue: Iran tarvittaessa).

Paras paikallinen "tähtihuhu" (kun tornihuhusta ei voi Zahalin kanssa puhua erilaisen logon takia) oli suunnitelma käyttää konventionaalisella taistelukärjellä varustettuja Jericho 3-ohjuksia Iranin ydinohjelmaa vastaan. Tiettävästi ajatuksesta luovuttiin siihen liittyvien riskien takia (ICBM-laukaisuja kun ei niin USA kuin Venäjäkään katso hyvällä silmällä...).
 
Tuohon Israelin tarpeeseen F-35 soveltuu tosiaan erittäin hyvin ja on varmasti paras (tietyssä mielessä ainoa) kone maailmassa.
 
https://www.reddit.com/r/Dragon029/comments/3g7c4o/f35_5000lb_fuel_burn_for_airventure/
Tässä taas lisää lentäjän kommenttia niihin täälläkin useasti toistuviin asioihin
mm:
During a flight debriefing, Col. Chris Niemi and Maj. Nash Vickers both said a comparison of the radar-absorbing F-35 to its nimble but less stealthy twin-engine F-22 cousin might not reveal the whole story.
Niemi has eight years in the cockpit of an F-22 and is one of the few Air Force pilots who is qualified in both the Raptori and the F-35 Lightning II. He said he wanted to set the record straight on the Lightning II, once and for all. “Many have compared the F-22 to the F-35 but that comparison is unfair. With the F-35 Lightning, this fighter sees better, has more range, and is stealthier than any of its predecessors. This airplane, with its fly by wire technology, is super easy to fly and it has a very linear response.”

1450km matkalla kului 5000 paunaa löpöä 270 solmun matkanopeudella, tuollaisella kruisaluvauhdilla yllättävän taloudellinen:
"from Florida to AirVenture, each fighter jet burned about 5,000 pounds of fuel at 270 knots."
 
Back
Top