F-35 Lightning II

No kyllä hävittäjähankinnan palaset esiteltiin palikka kerrallaan. Juuri kuten rukkaskikka edellä kirjoitti eli: "aini, pitäähän ne olla aseetkin, eli muutama mrd vielä" jne. Paljonko koko hoito on maksanut lopultakin, tietäneekö sitä ukko mustilainenkaan? Ja paljonko kust. siihen asti, kun elinkaari saavuttaa TAVOITETILAN? Ja kuinka käyttökelpoista kalusto on elinkaarensa viime vaiheissa? Ovatko kaikki hankitut aseetkaan enää mirnassaan, jahka konelaivasto saavuttaa elinkaarensa ehtoopuolen? On näissä isojen poikien leikeissä seikkansa. Mietihän Hande tuota koneryppään elinkaaren ehtoopuoliskoa, mitä kaikkea siihen voi liittyä? Olletikin, että ko. masiinaa ei herran tähen ole valmistettu enää lähimpään tuohikuuhunkaan. Eli kun "tosiovelasti" väistettiin hankkimasta kalustoa, jonka elinkaaripaketista ei ollut varmuutta, päädyttiin hankkimaan masina, jonka valmistus varmuudella oli saavuttanut TAHTOTILAN.

Kai se on uskottava adamia, jonka mukaan rkp:n Elisapetti hommasi Suomeen taitavasti Merijalkaväen alustan tuoda amerikoista apuarmaadoja kysta kyllin. Kukahan tuonkin proppispläjäyksen on saanut keksittyä ja upotettua osaan kansaa? No, äitihahmolle oli pv:ssa tilausta, oli hellyttävää kuinka äitihahmo oli niin kiva.
 
Asiaa syvällisemmin eri tiedotusvälineistä seurannut ei joutunut yllättymään kauppasopimuksen isällöstä tai hinnasta, kansamme edustajat kylläkin. Onko virkamiehen vika, jos parlamentaarikkoa ei kiinnosta perehtyä käsiteltäviin asioihin?

Mitä elinkaaren kustannuksin tulee, niin sinne hyväksyn jo väitteen yllätyksestä. Ilmavoimille sekään ei varmasti tullut yllätyksenä. Eikä ilmasta maahan-aseistuksen hankinta mikään 2000-luvun keksintö varmaankaan ole, vaan juuri sitä nykäyksin etenemistä.

Kyllä tästä hämäriä yksityiskohtia löytyy, mtta hinnanmuutosta en kyllä sellaiseksi laske. Pv ei kuitenkaan hallinnoi tai manipuloi valuuttakursseja.
 
Hande kirjoitti:
Asiaa syvällisemmin eri tiedotusvälineistä seurannut ei joutunut yllättymään kauppasopimuksen isällöstä tai hinnasta, kansamme edustajat kylläkin. Onko virkamiehen vika, jos parlamentaarikkoa ei kiinnosta perehtyä käsiteltäviin asioihin?

Mitä elinkaaren kustannuksin tulee, niin sinne hyväksyn jo väitteen yllätyksestä. Ilmavoimille sekään ei varmasti tullut yllätyksenä. Eikä ilmasta maahan-aseistuksen hankinta mikään 2000-luvun keksintö varmaankaan ole, vaan juuri sitä nykäyksin etenemistä.

Kyllä tästä hämäriä yksityiskohtia löytyy, mtta hinnanmuutosta en kyllä sellaiseksi laske. Pv ei kuitenkaan hallinnoi tai manipuloi valuuttakursseja.

Saatan nyt olla väärässäkin, mutta jotenkin veikkaan, että tuohon aikaan ei vielä oikein osattu tutkia noita elinkaarikustannuksia niin hyvin ja monella tasolla, kuin nykyään. Ja veikkaan, että kaikesta huolimatta MiG:ien jälkeen kaikki tuntui elinkaarikustannusten osalta halvalta.
 
Hande kirjoitti:
Asiaa syvällisemmin eri tiedotusvälineistä seurannut ei joutunut yllättymään kauppasopimuksen isällöstä tai hinnasta, kansamme edustajat kylläkin. Onko virkamiehen vika, jos parlamentaarikkoa ei kiinnosta perehtyä käsiteltäviin asioihin?

Mitä elinkaaren kustannuksin tulee, niin sinne hyväksyn jo väitteen yllätyksestä. Ilmavoimille sekään ei varmasti tullut yllätyksenä. Eikä ilmasta maahan-aseistuksen hankinta mikään 2000-luvun keksintö varmaankaan ole, vaan juuri sitä nykäyksin etenemistä.

Kyllä tästä hämäriä yksityiskohtia löytyy, mtta hinnanmuutosta en kyllä sellaiseksi laske. Pv ei kuitenkaan hallinnoi tai manipuloi valuuttakursseja.

Niin huomaa: minä en pyri moittimaan ketään enkä mitään. Pohdin vain usein tykönäni näiden "paljon maksavien" systeemien tosiolevuutta.
 
baikal kirjoitti:
Niin huomaa: minä en pyri moittimaan ketään enkä mitään. Pohdin vain usein tykönäni näiden "paljon maksavien" systeemien tosiolevuutta.

Hyvä näitä on jonkun mietiskellä, vaikka Pv ei sitä puolta mitenkään edistä tai kannusta. Minusta Eduskunnan suuntaan voi ihan reippaasti moitteen heittää, kylläsitä postia miehittävien pitäisi jaksaa kiinnostua. Hommaa tietysti vaikeuttaa se, että heilläkään ei ole oikeutta saada kunnolla tietoa puolustushallinnon hankkeista.
 
SJ kirjoitti:
Saatan nyt olla väärässäkin, mutta jotenkin veikkaan, että tuohon aikaan ei vielä oikein osattu tutkia noita elinkaarikustannuksia niin hyvin ja monella tasolla, kuin nykyään. Ja veikkaan, että kaikesta huolimatta MiG:ien jälkeen kaikki tuntui elinkaarikustannusten osalta halvalta.

Totta tuokin ja pitää olla todella onnellinen siitä, ettei Migin kaksysejä koskaan ehditty meille hankkia.
 
Hande kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Niin huomaa: minä en pyri moittimaan ketään enkä mitään. Pohdin vain usein tykönäni näiden "paljon maksavien" systeemien tosiolevuutta.

Hyvä näitä on jonkun mietiskellä, vaikka Pv ei sitä puolta mitenkään edistä tai kannusta. Minusta Eduskunnan suuntaan voi ihan reippaasti moitteen heittää, kylläsitä postia miehittävien pitäisi jaksaa kiinnostua. Hommaa tietysti vaikeuttaa se, että heilläkään ei ole oikeutta saada kunnolla tietoa puolustushallinnon hankkeista.

Siinä käy aikaa myöten siten, että tulee korjausliike, joka kirpaisee. Hups. Onko juuri nyt NE hetket?
 
baikal kirjoitti:
No kyllä hävittäjähankinnan palaset esiteltiin palikka kerrallaan. Juuri kuten rukkaskikka edellä kirjoitti eli: "aini, pitäähän ne olla aseetkin, eli muutama mrd vielä" jne. Paljonko koko hoito on maksanut lopultakin, tietäneekö sitä ukko mustilainenkaan? Ja paljonko kust. siihen asti, kun elinkaari saavuttaa TAVOITETILAN? Ja kuinka käyttökelpoista kalusto on elinkaarensa viime vaiheissa?

Niin, kun ostat uuden auton eikä hintaan sisälly bensaa, suodattimia, öljyjä, talvirenkaita, niin ketä siinä sitten kusetetaan kun se auto OIKEASTI maksaakin paljon enemmän kuin mitä lapussa lukee?
 
Räikeimmillään "salattuihin" kustannuksiin on laskettu mukaan myös pilottien palkat ja tulevat eläkkeet. Uskon kernaasti, ettei niistä tosiaan ole hävittäjähankinnan yhteydessä Eduskuntaa informoitu.
 
Hande kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Siinä käy aikaa myöten siten, että tulee korjausliike, joka kirpaisee. Hups. Onko juuri nyt NE hetket?

Ei mitenkään mahdoton skenaario...

No. Parin vuoden ajan on ollut ulostuloja niin pm:n kansliasta kuin muualtakin, joissa kritisoidaan parlamentaarisen ohjaamisen puutetta. Se tuossa välillä ote kirposi kenraalien niskavilloista....talousruuvia vääntämällä saadaan palautettua luinen ja jämerä ote viskaalien riveleistä. Poliitikkojen keinoja ei sovi vähätellä. Huomionarvoista on sekin, että Kokoomus ei suinkaan ole ollut tässä mitenkään sivutoimija.....vaikka toisin halutaan asiaa koilottaakin. Tässä on ihan samoja piirteitä kuin mitä tapahtui vuosia sitten ruotsinmaalla, hieman hitaampi ja mukavampi tahti vain erottaa.
 
fulcrum kirjoitti:
baikal kirjoitti:
No kyllä hävittäjähankinnan palaset esiteltiin palikka kerrallaan. Juuri kuten rukkaskikka edellä kirjoitti eli: "aini, pitäähän ne olla aseetkin, eli muutama mrd vielä" jne. Paljonko koko hoito on maksanut lopultakin, tietäneekö sitä ukko mustilainenkaan? Ja paljonko kust. siihen asti, kun elinkaari saavuttaa TAVOITETILAN? Ja kuinka käyttökelpoista kalusto on elinkaarensa viime vaiheissa?

Niin, kun ostat uuden auton eikä hintaan sisälly bensaa, suodattimia, öljyjä, talvirenkaita, niin ketä siinä sitten kusetetaan kun se auto OIKEASTI maksaakin paljon enemmän kuin mitä lapussa lukee?

Juuri näin ja tämä pätee ihan kaikkiin hankintoihin. Täytyy myös muistaa, että tällaiset kalustohankinnat kestävät helposti 15 vuotta. Jos joskus 80-luvun puolessa välissä on puhuttu vaikka 6 miljardin markan hinnasta, niin ei se hinta enää ole sama vuonna 2000 kun viimeinen kone on tullut Suomeen. Yksinkertaisesti jo rahan arvon muutos Suomessa on tuossa ajassa tehnyt sen, että vuoden 1986 6 miljardia on vuonna 2000 9 miljardia. Tämä unohtuu monesti näissä ja kuvitellaan että rahan arvo säilyy vakiona. Paljonkohan oikein on kokonaisudessaan maksaneet vaikka Bukit, T-72:t tai BMP-2:t?

Hornetien osalta voi todeta, että aseistus on tällä hetkellä niin uutta ja hyvää kuin on saatavilla. Muutenkin kalusto tulee varmasti olemaan käyttökelpoista elinkaaren loppuvaiheissakin. Esim. Bukit alkavat olla elinkaarensa loppupuolella, mutta ovat edelleen hyvinkin käyttökelpoisia. Ohjusten ja elektroniikan vanheneminen tekee niistä tosin hyvin nopeasti käyttökelvottomia. Sama käy Horneteille kun elektroniikan ja runkojen vanheneminen tapahtuu.
 
fulcrum kirjoitti:
baikal kirjoitti:
No kyllä hävittäjähankinnan palaset esiteltiin palikka kerrallaan. Juuri kuten rukkaskikka edellä kirjoitti eli: "aini, pitäähän ne olla aseetkin, eli muutama mrd vielä" jne. Paljonko koko hoito on maksanut lopultakin, tietäneekö sitä ukko mustilainenkaan? Ja paljonko kust. siihen asti, kun elinkaari saavuttaa TAVOITETILAN? Ja kuinka käyttökelpoista kalusto on elinkaarensa viime vaiheissa?

Niin, kun ostat uuden auton eikä hintaan sisälly bensaa, suodattimia, öljyjä, talvirenkaita, niin ketä siinä sitten kusetetaan kun se auto OIKEASTI maksaakin paljon enemmän kuin mitä lapussa lukee?

No minä en todellakaan syytä ketään yhtään mistään. Olen tässä aikaa myöten vain ihmetellyt alan hinnannousuja ja yrittänyt suhteuttaa sitä esim. länsimaiden haluttomuuteen sijoittaa kasvavia määriä fyrkkaa sotilasmenoihinsa.

Tämä tarkoittaa Mr. Ojalan laskuopin mukaan sitä, että jatkuvasti reaalinen ostoihin käytössä oleva fyrkka pienenee ja toisaalta hinnannousut leikkaavat pottia vielä reilummin. Pannaan kymmenen vuotta tästä eteenpäin tätä tahtia: kuka osta mitä hä.
 
baikal kirjoitti:
No minä en todellakaan syytä ketään yhtään mistään. Olen tässä aikaa myöten vain ihmetellyt alan hinnannousuja ja yrittänyt suhteuttaa sitä esim. länsimaiden haluttomuuteen sijoittaa kasvavia määriä fyrkkaa sotilasmenoihinsa.

Tämä tarkoittaa Mr. Ojalan laskuopin mukaan sitä, että jatkuvasti reaalinen ostoihin käytössä oleva fyrkka pienenee ja toisaalta hinnannousut leikkaavat pottia vielä reilummin. Pannaan kymmenen vuotta tästä eteenpäin tätä tahtia: kuka osta mitä hä.

Ei siinä mitään ihmeellistä ole, supistusten myötä valmistuserät ovat pienentyneet mikä ajaa yksikköhintaa ylös. F-15:tta valmistettiin pelkästään USAFille yli 500 kappaletta ja toinen mokoma vientiin, F-22:tta alle 200. Selvähän se että kalliiksi tulee.

Ja olen itsekin pohtinut mihin kehitys vie tätä tahtia. Pari sukupolvea vielä niin taistelukoneista tulee niin kalliita ettei niitä ole kellään varaa ostaa, ja sotiminen loppuu omaan mahdottomuutensa??
 
Kiinalaiset koneet ovat toistaiseksi halpoja.

FC-1 maksaa 15-25 miljoonaa. Tarkoitettu korvaamaan MIG-21 ja muut vastaavat koneet kehitysmaissa. Pakistanilaisten mukaan Block II tullaan varustamaan AESA tutkalla jne.


J-10B hinnaksi on kerrottu 40-50 miljoonaa. Tosin vientiversioon ei tulla huhujen mukaan (ainakaan tehdaslinjalla) asentamaan mitään PESA tutkaa parempaa.
 
Last edited by a moderator:
Siivet-lehdessä oli juttua että F-35C:n käyttökulut on laskettu olevan 31 000 $ tunnilta kun F/A-18C:n käyttökulut ovat 19 000 $ tunnilta. Käyttökulut sisältavät lähes kaiken.
 
kunnas kirjoitti:
Siivet-lehdessä oli juttua että F-35C:n käyttökulut on laskettu olevan 31 000 $ tunnilta kun F/A-18C:n käyttökulut ovat 19 000 $ tunnilta. Käyttökulut sisältavät lähes kaiken.

No tuokin juttu sanoo sen, että käyttökulut ovat puolitoistakertaiset vert. Hornet-F35....ja vieläkään F35:n lopullista hintaa ei edes tiedetä. Kyllä näistä on tulossa melkoisia seikkailuja vähänkään pidemmän päälle.
 
baikal kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Siivet-lehdessä oli juttua että F-35C:n käyttökulut on laskettu olevan 31 000 $ tunnilta kun F/A-18C:n käyttökulut ovat 19 000 $ tunnilta. Käyttökulut sisältavät lähes kaiken.

No tuokin juttu sanoo sen, että käyttökulut ovat puolitoistakertaiset vert. Hornet-F35....ja vieläkään F35:n lopullista hintaa ei edes tiedetä. Kyllä näistä on tulossa melkoisia seikkailuja vähänkään pidemmän päälle.

Gripenin käyttökuluiksi muistelen mainitun 5000$ (Vai oliko euroa?) tunnilta. Sitä en muista sisältikö se koneen hankinnan.
 
Bill Sweetmanin uusin F-35 artikkeli.

JSF Proponents say the darndest things, part 2.
http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7&plckPostId=Blog%3a27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3ad090e8e7-a0c0-4eed-a2c2-2b1abd66f6f2&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest
 
China's Role In JSF's Spiraling Costs
http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_generic.jsp?channel=awst&id=news/awst/2012/02/06/AW_02_06_2012_p30-419987.xml&headline=China%27s%20Role%20In%20JSF%27s%20Spiraling%20Costs
 
Back
Top