F-35 Lightning II

- Halvemmat käyttökustannuksetkaan eivät ole selviö nekään kun Gripenin kustannusrakennetta kasvattaa pieni sarja joiden kesken mm aseiden integraatiokustannuksia jakautuvat ja lisäksi amerikkalaiskomponenttien päivitysten kustannukset.
Kyllä tuo nyt aika selviö on. Suorat lentämiseen liittyvät kustannukset ovat Gripenillä pienemmät melkoisella varmuudella. Sinä puhut elinkaarikustannuksista kun minä tarkoitin lentotuntihintoja.
 
AMRAAMien kanssa 35:n asekuilun kapasiteettia pystyttäisiin kasvattamaan kuuteen ohjukseen. Mitenköhän Meteorien kanssa olisi?
 
Pidän myös merkittävänä, että F35:sta ja sen taktiikkaa edelleen kehittävät monet kunnianhimoiset tahot kuten jenkkien lisäksi Israel tai Japani. Brasiliaa ja Ruotsia en näe ihan samoin.
Nyt vain on semmonen homma että silti se meidän taktiikka on ihan omansa kun verrataan johonkin muuhun maahan, toki aina voidaan ja otetaan oppia muista. Mutta siltikin Suomen ilmavoimille sopii vain Suomen taktiikka ja piste
 
Nyt vain on semmonen homma että silti se meidän taktiikka on ihan omansa kun verrataan johonkin muuhun maahan, toki aina voidaan ja otetaan oppia muista. Mutta siltikin Suomen ilmavoimille sopii vain Suomen taktiikka ja piste
No itse ajattelin enemmänkin stealth-ominaisuuksien ja aseistuksen hyödyntämistä joka toki on yhteistä sekä kapasiteettia kehittää itse konetta (softaa, integrointeja, varustusta...)
 
AMRAAMien kanssa 35:n asekuilun kapasiteettia pystyttäisiin kasvattamaan kuuteen ohjukseen.
Tää on nyt taas sellainen väite että tähän haluaisin vähän villojakin, Itse uskon että eiköhän sinne jossain vaiheessa jotain A-A ohjusta saada se kuusi menemään.
mutta onko se sitten ns"Bolt on" modifikaatio vai tuleeko niin paljon muutoksia että esim vanhoja runkoja ei enää kannata muuttaa tälle?. (Ainakin tätä on lykätty jatkuvasti)
 
Hankittaisiinkohan Meteoria Suomelle vai pitäydytäänkö AMRAAM:issa, jotta saadaan synergiaetu Nasamsin kanssa (voidaan poolata ohjukset)

Siinä vaiheessa kun meille alkaisi koneita tulemaan (2025 - 2030), saattaa olla jo muitakin vaihtoehtoja kuin nuo kaksi hankittavaksi.

http://thedrive.com/the-war-zone/15...next-generation-long-range-air-to-air-missile
https://aviationweek.com/awindefense/usaf-funds-lockheed-s-half-raam-missile-flights

file.php

file.php
 
Niin no mitään faktaa ei tuolla videolla saada.
Mites se menikään? "Can't turn, can't climb and can't run" ;)
Saabisteihin on vaikea tehdä vaikutusta. Oma suosikki kun kykenee niin rajuun liikehdintään että Svantekaan ei pysy kyydissä.

Post stall -liikehdintä ja pyrotekniikat ovat vertaansa vailla.

Ammattilaisten arvio toki on vähän vähemmän mairitteleva (kuten konetyypin kohdalla on totuttu), mutta ei annetta faktojen häiritä hyvää hypetystä:
IMG_20190301_001326.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top