F-35 Lightning II

Halunnevat myös demonstroida koneen kehittynyttä sensorifuusiota käytännössä eli yhden koneen näytöllä näkyy saumattomasti neljän koneen tutkien ja elektro-optisten sensorien muodostama tilannekuva. Tai vastaavasti, kuinka täysin pimeänä lentävät koneet saavat yhdeltä maalinosoituskoneelta tutkakuvan paljastamatta omaa sijaintiaan ollenkaan. Uskon, että tulevat tekemään vaikutuksen ilmavoimiin.
Saab olisi voinut demota saman pakkaamalla parvilinkin reppuun ja kytkemällä sen Go-pro -kameraan ja kännykän näyttöön. Neljä heppua reppuineen sitten mopedin (ruotsalaisen) selkään ja baanalle.;)
 
Eivätkös nuo tehneet välilaskun johonkin Britteihin? Sieltä löytyy B-malleja, joten kuvassa oleva saattaa olla RAF:n hävittäjä.

Kuvahaun perusteella briteillä ei ole tapana merkata koneen numeroa tuohon ilmatankkauspuomin suojaluukkuun. USMC:n koneeksi veikkaan.
 
Saab olisi voinut demota saman pakkaamalla parvilinkin reppuun ja kytkemällä sen Go-pro -kameraan ja kännykän näyttöön. Neljä heppua reppuineen sitten mopedin (ruotsalaisen) selkään ja baanalle.;)
Jokuvaan, Nhhk ja Passi vapaaehtoiset testipilotit Monarkeille. :ROFLMAO:

Callsigns Knatte, Fnatte och Tjatte reporting for duty, Sir!
 
Eivätkös nuo tehneet välilaskun johonkin Britteihin? Sieltä löytyy B-malleja, joten kuvassa oleva saattaa olla RAF:n hävittäjä.
Kuvahaun perusteella briteillä ei ole tapana merkata koneen numeroa tuohon ilmatankkauspuomin suojaluukkuun. USMC:n koneeksi veikkaan.

Eiköhän tuo kuva ole oleellisesti ennen reissua otettu, varmaan jollekin kanadalaisyleisölle alunperin. Koneen kuomun reunat ovat maalamattomat (varaosa vielä vaiheessa?) ja itse kone seisoo lift fan -testialustalla (huomaa ritilälattia ja lift fanin alapuolella oleva ilmanohjauskouru). En tiedä onko niitä muualla kuin Lockheedin tehtaalla.
 
Ei fanipojille!
Voi ei.. Gripen ei lentänyt lumisateessa ja F-35 ei myrsky kelillä... :p Ei voitane valita logiikan mukaan kumpaakaan. Vai voidaanko muka ottaa riski sen suhteen, että taistelulennolle lähtö viivästyy kolme päivää?

Taitaa olla aika huoltointensiivinen kone kun vaatii kahden global masterin tuoman huollon. Rafaletkin taisi vain lentää paikalle?
 
Ei kannata ostaa tankkereita kun lähinnä kai sen takia viipyvät.
Eikö toiminta matka riitä britteinsaarilta? Löpöä olisi varmaan tankista tarjolla ilman tankkeriakin. Toisaalta kisa ei ole vielä alkanut ja vielä on pari päivää aikaa tuoda koneet arvioitavaksi. Eli sikäli tilanteella ei ole merkitystä.
 
Eikö toiminta matka riitä britteinsaarilta? Löpöä olisi varmaan tankista tarjolla ilman tankkeriakin. Toisaalta kisa ei ole vielä alkanut ja vielä on pari päivää aikaa tuoda koneet arvioitavaksi. Eli sikäli tilanteella ei ole merkitystä.
Ilmeisesti se myrsky on Atlantilla eli ennen Brittejä. Tankkaamistahan tehdään varmuuden vuoksi liikaa.
 
Eikö toiminta matka riitä britteinsaarilta? Löpöä olisi varmaan tankista tarjolla ilman tankkeriakin. Toisaalta kisa ei ole vielä alkanut ja vielä on pari päivää aikaa tuoda koneet arvioitavaksi. Eli sikäli tilanteella ei ole merkitystä.
Ei ne taida olla Britanniassa vielä; sieltä ei olisi mitään ongelmaa saapua tänne tänään. Viimeisin saatu tieto on, että ovat eilen odotelleet keliä tulla Britanniaan.

Ongelma lienee ilmatankkaus. Ilmatila sinällään on täynnä koneita sekä matalapaineen etelä-että pohjoispuolella. Atlantilla menee yli kahdensadan solmun suihkuvirtaus, jossa voi olla ikävä heilutella tankkauspuomia.
 
On se ihme härveli. Pieni tuulenvire ja maahan jää.

Meanwhile

Katso liite: 37120
Mitkä noista tankataan valtameren päällä?
Silloin kun on tosi kiire, otetaan riskiä. Tarpeeton hätäily taas tuottaa ... noh, huonoja tuloksia :whistle:
Kiva kuitenkin, että saivat enemmän kuin yhden kapisteen liikkeelle.
 
Kiva kuitenkin, että saivat enemmän kuin yhden kapisteen liikkeelle.
Noo, eihän ne vielä ole saaneet muuta liikkeelle kuin Flynnin tviitin mukaan neljä konetta Lukesta Fort Worthiin. Pirkkalassa ei näy kuin rahtia. Onneksi kuitenkin kutsu kävi perjantaille, ja mediatilaisuutta ennen on viikonlopun verran vielä marginaalia. (Mutta kuten sanoin, keli ei ole helpottumassa yhtään lähivuorokausina.)

Kyllä ne ehtii vielä, kunhan nyt tiistain kieppeillä saisivat koneet riviin. Saabkin tiedotti eilen, että kaikki testit vietiin onnistuneesti läpi, vaikka tuhkaa leijui kovasti siellä sun täällä mediapäivänä. Kovasti lentelivätkin koneet, eiköhän nämäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Piirros Queen Elizabeth - ilmatukialuksen kannesta täydellä F-35-latingilla:
main-qimg-9b351e4667dd295851e4c69ac8f66ad7

Toki tällä kokoonpanolla toiminta on jo mahdotonta, koska reunimmaisen rivin lentokoneet eivät enää pääse nousemaan, mutta aikamoista satsia pystyy kerrallaan kantamaan. Jos tuosta keskimmäisestä rivistä poistaa nuo reunimmaisen rivin koneiden tiellä olevat koneet, kaiken kaikkiaan on jäljellä yli 40 konetta, ja vielä hangaarissa olevat päälle.

Tyyliin jos britit aukaisisivat rahahanat oikein kunnolla, voisi molemmissa ilmatukialuksissa olla Norjan F-35-fleetin kokoinen F-35-laivasto eli 52 per ilmatukialus. Siinä olisi jo sellainen määrä, että saisi tehtyä kunnon ison ilmaiskun kerralla.
 
Korjaa virheeni.
F-35:n moottori on F135. Eli se uusi juuri siihen koneeseen suunniteltu motti. F119 on Raptorin moottori, eli se jota F-35:n oli alunperin tarkoitus käyttää, mutta ei käytetty kuin ekassa demonstaattorissa. Tästä puhuttiin jo.
 
Back
Top