F-35 Lightning II

Se, että ei kerrota, miten häive tehdään, vaan vain miten sitä ylläpidetään, ei ole välttämättä paha asia. Häiveen salaisuus lienee paneelien reunassa olevat vyöhykkeet, joissa ilmeisesti nanoputket ohjaavat radioaaltoja tietyllä tavalla. Vaikka niitä saataisiin tehdä, niitä luultavasti ei kannata yrittää valmistaa itse. Paneelin pinnalla oleva maali lienee tavallista sotakonemaalia, jonka elektromagneettista säteilyä ohjaava tarkka koostumus lienee liikesalaisuus mutta ei kauheasti muista poikkeava. Sen maalaustarkkuus lienee myös huomattava, en tiedä voiko sitä tehdä tukikohtaolosuhteissa häiveen kärsimättä ainakaan kaikkialle. (Se ainakin tiedetään, että ilmanotto maalataan ja hiotaan lasereilla mitaten.) Mutta nämä ovat vain mekaniikkaa valmiista raaka-aineista.

Oleellista on, mitä muita liikesalaisuuksia jää Lockheedille tai BAe Systemsille Ilmavoimien ulottumattomiin.
 
Viimeksi muokattu:
Juu tämän tietää varmaan kaikki, mutta tuolla aamun tilaisuudessa toimittajat ovat asioineet Lockheedin edustajan kanssa. ...mistä nyt vedetään johtopäätöksiä tarjouksen sisällöstä, voimasta ja taloudellisuudesta. Kukaan HX:n ulkopuolella ei tiedä, mitä kukin on tarjonnut 31.1. ja edelleen lopullisessa tarjouksessa syksyllä, ei ainakaan näiden yritysedustajien puheen perusteella.
USA:n tapauksessa nämä yritysten edustajat ovat tuolla vähän niin kuin lämppäribändi. Toki ne koittaa lobata ja mainosta ja vaikka mitä, karkkejakin oli tarjolla kerran :). Mutta oikeat neuvottelut ovat valtioiden välisiä. Ja se on kyllä suuri helpotus suomalaisille.
 
Lähdettä tälle? Linkit kyllä toimivat, vaikka threadin nimi muuttuisi, kunhan tuo ID-numero pysyy samana:


Jaa-a. Kokeilin myös yksittäisiin viesteihin ja ongin vanhoja viestejä, joissa on linkattu foorumin sisäisiin juttuihin eri muodossa, ja taidat olla oikeassa. Yllättävän fiksu foorumiohjelmisto. Nähtävästi tuo on jäänyt mieleen jostakin muualta vanhoja kaivellessa, että foorumin sisäiset linkitykset eivät olekaan enää toimineet myöhemmin.

Siitä sitten vain, pojat!
 
Jos nyt realistisia ollaan, niin Patrialla taitaa olla kyky tehdä pienempiä (komposiitti)rakenneosia, mutta varsinaisia lentokonelaitteita valmistavia yrityksiä ei taida Suomessa olla olemassakaan. Ja se, että joku sinänsä pätevä konepaja alkaa pukata lentokonesertifioitua laitetta ulos, on aika monen mutkan takana.

Eli tuskin millään kandidaatilla saadaan Suomeen merkittävää varaosatuotantoa...

Riippuu konekandidaatista. Jos saa tehtyä vaikkapa siivet tai jotakin muita isompia osia tuhansiin F-35:iin tai Saabin maalailemiin satoihin Gripeneihin, niin liikkuuhan siinä melkoisesti rahaa. Tuotannon lopussa olevat Super Hornetit ym. tietysti ovat asia erikseen, kun kyse on nimenomaan vain varaosien valmistuksesta eikä osatuotantoon osallistumisesta.
 
GlobalEye onkin vain pr-stuntti jota ei lopullisesta tarjouksesta löydy? :unsure:
Ei voi tietää. Luultavasti on mukana, koska tiedottivat asiasta vaiheessa, jossa alustavan tarjouksen sisältö ei vielä tältä osin ollut salassa pidettäväksi ilmoitettu. ..ja koska kone kävi Suomessa ja koska HX ilmoitti että mukana on evaluointiväkeä. Mutta ei voi tietää, mitä tarjouksessa tarkalleen lopulta on.
 
Viimeksi muokattu:

Puola ostaa F-35-hävittäjät ilman vastakauppoja, säästää miljardi dollaria
Puola ostaa 32 kappaletta F-35A-häivehävittäjiä, aikoo mukaan robottikoneiden kehitykseen.

Kauppaan ei kuulu aseita vaan niistä sovitaan myöhemmin. Myöskin koneiden lopulliset käyttö- ja ylläpitokustannukset määritellään vasta sitten, kun konekauppaan kuuluva aloituspaketti loppuu vuonna 2030.

Yhteistyötarjous ei kelvannut

DefenceNews-julkaisulle puhuneiden puolalaisten lähteiden mukaan yritysyhteistyöstä luopuminen pudotti hävittäjien hintaa.
Toisaalla, defence.24.com-sivustolla Puolan puolustusministeriön edustajat sanoivat, ettei amerikkalaisten ehdotus tyydyttänyt puolalaisia.

Yhteistyöksi oli tarjottu sellaista F-16-hävittäjien ja C-130-kuljetuskoneiden huoltokyvyn rakentamista, joka olisi tullut maksamaan yli miljardi dollaria.

Puola oli toivonut itse F-35-hävittäjän huoltoa tai osavalmistusta. Sitä ei Puolaan saatu, koska maa ei kuulunut koneen kehitysohjelmaan alun perin.

Kaupan yhteydessä puhuttiin muusta teollisesta yhteistyöstä, ja sen osana Puola aikoo mukaan "Loyal Wingman" projektiin. Sillä pyritään kehittämään miehittämätöntä lentokonetta, joka toimisi F-35:n kanssa erilaisissa lentotehtävissä.
 
Sormet ristissä että kenraalit tajuavat ajatella omilla aivoillaan eivätkä laita miljardeja tähän ylikalliiseen toimimattomaan too big to fail ankkaan.

Amerikkalainen kone tulee se on jo ulkopoliittisista syistä varmaa, joten toivotaan nyt että robusti ja huoltovarma superhornet vie potin.
 
Kyllä, voittoon.Eli oletko vielä sitä mieltä että Gripen on todennäköisin kone Hornetin seuraajaksi? Näin olet tuolla toisessa vitjassa aikanaan äänestänyt.

Olen äänestänyt aika varhaisessa vaiheessa todennäköisyyden mukaan. En muista, avasinko äänestysperustetta tarkemmin. Vuosien mittaan on välillä näyttänyt, että Musta Pekka jää käteen ja Gripen kokoonpanolinjalle. Kone ehti kuin ehtikin jossain olomuodossa testeihin ajoissa, vaikka tiukille taisi mennä (en tiedä, oliko riittävän valmis vai ei). Kirikilpailua eri valmistajien välillä on ollut kyllä mukava seurata.

Äänestystäni en tietenkään muuta. Sanottu sana, ammuttu nuoli. Veikatessa voi voittaa tai sitten ei. Peli täytyy katsoa loppuun asti. Ja mikäli valinta on jokin muu, en tunne pettymystä. Kaikki omaavat vahvuuksia ja kaikilla on heikkouksia. Rafale on kaunein ja Typhoon tehokkain, SH murisevin ja Salama-Santeri hämyin, mutta en silti äänestänyt niitä.

Ainoa asia, mikä minua huolettaa ja josta näen joskus huonoja unia, on rikkiviisaiden poliitikkojemme arvaamattomuus kaiken hämmentämisen suhteen. Iltaisin ristin käteni ja pyydän varjelusta, vaikken uskonnollinen olekaan.
 
Olen äänestänyt aika varhaisessa vaiheessa todennäköisyyden mukaan. En muista, avasinko äänestysperustetta tarkemmin. Vuosien mittaan on välillä näyttänyt, että Musta Pekka jää käteen ja Gripen kokoonpanolinjalle. Kone ehti kuin ehtikin jossain olomuodossa testeihin ajoissa, vaikka tiukille taisi mennä (en tiedä, oliko riittävän valmis vai ei). Kirikilpailua eri valmistajien välillä on ollut kyllä mukava seurata.

Äänestystäni en tietenkään muuta. Sanottu sana, ammuttu nuoli. Veikatessa voi voittaa tai sitten ei. Peli täytyy katsoa loppuun asti. Ja mikäli valinta on jokin muu, en tunne pettymystä. Kaikki omaavat vahvuuksia ja kaikilla on heikkouksia. Rafale on kaunein ja Typhoon tehokkain, SH murisevin ja Salama-Santeri hämyin, mutta en silti äänestänyt niitä.

Ainoa asia, mikä minua huolettaa ja josta näen joskus huonoja unia, on rikkiviisaiden poliitikkojemme arvaamattomuus kaiken hämmentämisen suhteen. Iltaisin ristin käteni ja pyydän varjelusta, vaikken uskonnollinen olekaan.
Aivan, ymmärrän kyllä. Kysyin ihan mielenkiinnosta oletko vielä samaa mieltä. Ei tarvi vastata jos et halua.
 
Sen verran voi vielä olla pessimisti, että...



Eli ilmeisesti mitään ulkopinnan osia ei täällä ainakaan tulla valmistamaan? Liekö tämä perua Nato-jäsenyyden puutteesta, koska eikös laskutelineiden ovia tms. valmisteta Norjassa tai Tanskassa? Mikä lie vaikutus taisteluvaurioiden korjaamiseen.



Ei varaosatuotantoa. Vastakauppavastaavalla puristaa rinnasta.

Ei korjausta? Kuulostaa huoltovarmuuden kannalta huonolta, jos mitään komponenttikorjauksia ei voida enää suorittaa kotimaassa Hornetin tapaan. Saati sitten, jos runkojakaan ei kyetä korjaamaan.

Lainaukset:


Yrityskaupan myötä Patria on jo F-35:n huollossa mukana. Ainakin jollain tasolla.

aim-norwayn-omistus-siirtyi-kongsbergille-ja-patrialle

"AIM Norwayllä on ollut merkittävä osuus Norjan ilmailuteollisuudessa jo vuodesta 1916. Se työllistää noin 440 henkilöä. Yrityksen päätoimipiste sijaitsee Kjellerissä, ja sillä on myös operatiivinen yksikkö Ryggen lentoasemalla. AIM Norway vastaa pääosin sotilasilmailun raskaista huolloista, kunnossapidosta ja päivitystyöstä. Keskeisiä tehtäviä nykyisen F-16 ja Sea King kaluston huollon lisäksi ovat uuden F-35 -lentokoneen ja Norjan uusien AW101-pelastushelikoptereiden huolto."
 
Aivan, ymmärrän kyllä. Kysyin ihan mielenkiinnosta oletko vielä samaa mieltä. Ei tarvi vastata jos et halua.

Minulla on varmaan sisälukutaidossa ja ymmärryksessä jotain vikaa, kun en nyt saanut langasta kiinni. Olen kyllä piinkova ja kokenut nojatuoli-ilmamarsalkka ja hävittäjä-äsä (ei kirotusvihrettä tuossa edellä), mutta miten minun maan matosen valinta voisi olla mitenkään tärkeä (ellei sitten foorumipippelifleksailumielessä)? No, jos häviän, voidaan täällä sanoa, että olen ollut väärässä ja joku muu on ollut oikeassa. Eikös tässä ole siitä kyse? Malta nyt kuitenkin odottaa kilpailun loppuun saakka. :p

Gripenillä on omat kannattajansa poliitikkopiireissä ja tämä on eräs tekijä, minkä vuoksi painoin todennäköisyyksiin nojaten nappia. Äänestykseni takana ei ole vaikuttamispyrkimys Ilmavoimien kilpailutukseen. Osalle foorumisteista vaikuttamismahdollisuus tai sen ajatteleminen saa lisää vettä myllyyn. Sen toivo heille suotakoon, vaikka vaikutusvaltamme noin ylipäätään taitaa yhteiskunnallisesti mitattuna olla varsin vähäinen. ;)

Todennäköisyysennuste Gripenille on heikompi kuin äänestyksen käynnistämisvaiheessa kehitysprojektin viivästysten vuoksi, mutta selvästi parempi kuin vuosi sitten, jolloin koneen valmistumisen viivästyminen heikensi näkymiä hurjasti. Muuten olen sitä mieltä, että Gripenissä on mielestäni vieläkin alitehoinen mylly, mutta tästä(kin) olen jo vuosia kitissyt.
 
Minulla on varmaan sisälukutaidossa ja ymmärryksessä jotain vikaa, kun en nyt saanut langasta kiinni. Olen kyllä piinkova ja kokenut nojatuoli-ilmamarsalkka ja hävittäjä-äsä (ei kirotusvihrettä tuossa edellä), mutta miten minun maan matosen valinta voisi olla mitenkään tärkeä (ellei sitten foorumipippelifleksailumielessä)? No, jos häviän, voidaan täällä sanoa, että olen ollut väärässä ja joku muu on ollut oikeassa. Eikös tässä ole siitä kyse? Malta nyt kuitenkin odottaa kilpailun loppuun saakka. :p

Gripenillä on omat kannattajansa poliitikkopiireissä ja tämä on eräs tekijä, minkä vuoksi painoin todennäköisyyksiin nojaten nappia. Äänestykseni takana ei ole vaikuttamispyrkimys Ilmavoimien kilpailutukseen. Osalle foorumisteista vaikuttamismahdollisuus tai sen ajatteleminen saa lisää vettä myllyyn. Sen toivo heille suotakoon, vaikka vaikutusvaltamme noin ylipäätään taitaa yhteiskunnallisesti mitattuna olla varsin vähäinen. ;)

Todennäköisyysennuste Gripenille on heikompi kuin äänestyksen käynnistämisvaiheessa kehitysprojektin viivästysten vuoksi, mutta selvästi parempi kuin vuosi sitten, jolloin koneen valmistumisen viivästyminen heikensi näkymiä hurjasti. Muuten olen sitä mieltä, että Gripenissä on mielestäni vieläkin alitehoinen mylly, mutta tästä(kin) olen jo vuosia kitissyt.
Joo, ilmeisesti ei nyt oikein olla samalla sivulla.

Eli kerran vielä pojat: Jos äänestäisit nyt todennäköisintä voittajaa HX-kandidaateista tämän hetken tiedoilla, miten äänestäisit?

Eli kyse ei nyt ole mistään vittuilusta saati oikeassa olemisesta, vaan ihan viaton kysymys. Ei myöskään kinosta miksi aikanaan Greippiin päädyit. En myöskään uskottele itselleni saati muille että näillä meidän keskusteluillamme olisi hankinnnan kannalta mitään väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä, tummennus minun
Yhtiö tarjoaa Suomelle varaosien perusvarastoa maahan rauhan aikana. Lisäksi kriisiaikana olisi saatavilla ulkomailta Suomeen siirrettävä varasto
Tämä logistinen sopimus, sen harjoittelu ja kyvykkyyden ylläpito yhdessä jenkkien kanssa ei olekaan mikään pikku juttu! Nyt taisi kyllä tosiaan tulla sellainen ässä pöytään, notta pitää lukea artikkeli vielä toiseenkin kertaan.

Sehän nyt noloa olisi jos menisivät sanomaan,että kriisinaikana ei varaosia tulisi.

Eiköhän ihan kaikki ole luvannut toimittaa varaosia myös kriisinaikana.
Tuollaisilla puheilla ei toki ole yhtään mitää merkitystä.

Tulevan kriisin aikasta tilannetta maailmalla ei etukäteen tiedä kukaan. Hallitukset,presidentin yms vaihtuu ympäriltä.
 
Sehän nyt noloa olisi jos menisivät sanomaan,että kriisinaikana ei varaosia tulisi.

Eiköhän ihan kaikki ole luvannut toimittaa varaosia myös kriisinaikana.
Tuollaisilla puheilla ei toki ole yhtään mitää merkitystä.

Tulevan kriisin aikasta tilannetta maailmalla ei etukäteen tiedä kukaan. Hallitukset,presidentin yms vaihtuu ympäriltä.
No en kyllä olisi noin nihilistinen. Jos näin luvataan, niin se myös kirjataan valtioiden väiseen kauppasopimukseen. Toivottavasti tosiaan myös asia, joka (jollain tasolla) testataan myös yhteisissä harjoituksissa. Rutinoitunut logistiikka-avun vastaanotto Jenkeistä on kyllä siis ainakin minun kirjoissa melkoinen paukku :unsure:
 
Joo, ilmeisesti ei nyt oikein olla samalla sivulla.

Eli kerran vielä pojat: Jos äänestäisit nyt todennäköisintä voittajaa HX-kandidaateista tämän hetken tiedoilla, miten äänestäisit?

Eli kyse ei nyt ole mistään vittuilusta saati oikeassa olemisesta, vaan ihan viaton kysymys. Ei myöskään kinosta miksi aikanaan Greippiin päädyit. En myöskään uskottele itselleni saati muille että näillä meidän keskusteluillamme olisi hankinnnan kannalta mitään väliä.
Pyydän anteeksi.

Palataanpa ruotuun ruotimaan kilpailua.
Olennainen seikka puuttuu vielä eli se, millaisilla kieseillä Boeingin pojat karauttavat Pirkkalaan. Luulo ei ole tiedon väärti, mutta olettaisin maallikkona SH:n ja Growlerin olevan tyrkyllä.

Luen ensin päivän uutistarjonnan (en ole ehtinyt lukemaan, mitä kaikkea Lämäri on ehtinyt lupailemaan). Vastaan sitten tuohon kysymykseen.
 
Back
Top