F-35 Lightning II

Niinistö pitää yllä mahdotonta eurooppalaista vaihtoehtoa puolustukselle vain liikkumavaran maksimoidakseen. Välit on hyvät myös Kiinaan. Tosiasiassa puolustuskumppanuuksissa nojataan Yhdysvaltoihin, koska se on ainoa joka tuo lisäarvoa.
Tämä Niinistön kommentti on huomionarvoinen arvioitaessa Niinistön transatlanttiseen yhteistyöhön liittyviä näkemyksiä.

 
Tässä poimintoja siitä, mitä F-35:n huoltotilan sanotaan vaativan:

"if the power provided to the F-35 is not the perfect voltage, amperage or harmonics, the aircraft will not turn on when the ground crew needs to perform functional checks. Centralized electric power systems with long, sensitive supply cables do not work."

"Accordingly, in each F-35 hangar work is done above service pits—under-floor spaces from which electric power, cooling
and other services are provided at the aircraft, obviating the need to run cables from remote inverters/converters."

"The F-35’s multiple electronic systems generate significant heat. During maintenance, the fighter requires preconditioned air (PCA) cooling at just the right temperature. The air must be very dry at a higher pressure than standard commercial PCA. Sending cool air from specialized high-pressure air conditioners through an underground trunk line which is ducted off to individual service pits is one way to ensure proper cooling."

Jotain tällaista pitäisi varmaankin rakentaa Rissalaan ja Rovaniemelle. Mutta miten homma toimisi vaihtuvissa maantietukikohdissa, kun päätukikohtien laitteistot on tuhottu sodassa?

www.erictegler.com/wp-content/uploads/2019/03/AvWeekMRO.pdf
 
Jotain tällaista pitäisi varmaankin rakentaa Rissalaan ja Rovaniemelle. Mutta miten homma toimisi vaihtuvissa maantietukikohdissa, kun päätukikohtien laitteistot on tuhottu sodassa?
En ole yllättynyt, mikäli F-35 jää valitsematta (mitä kuitenkin pidän epätodennäköisenä) koska sillä on sen verran intensiiviset huoltovaatimukset, että tekee vaikeaksi maantietukikohdasta operoinnin vs. mitä se olisi muilla kandidaateilla.

Kun kuvittelee noita tarkkaa sähkön voimakkuutta antavia johtoja, huollon yhteydessä tarkkoja asetuksia vaativia tuulettimia, jne... niin on logistisesti hankalaa se noin 15 maantietukikohtaa varustaa niillä ja niide liikuttelu maan ympärikin vielä päälle eri tukikohtiin tarpeen vaatiessa.
 
En ole yllättynyt, mikäli F-35 jää valitsematta (mitä kuitenkin pidän epätodennäköisenä) koska sillä on sen verran intensiiviset huoltovaatimukset, että tekee vaikeaksi maantietukikohdasta operoinnin vs. mitä se olisi muilla kandidaateilla.

Kun kuvittelee noita tarkkaa sähkön voimakkuutta antavia johtoja, huollon yhteydessä tarkkoja asetuksia vaativia tuulettimia, jne... niin on logistisesti hankalaa se noin 15 maantietukikohtaa varustaa niillä ja niide liikuttelu maan ympärikin vielä päälle eri tukikohtiin tarpeen vaatiessa.
No jäähdytys/lämmitys, ilmankosteuden tai kuivuuden hallinta ja tasainen sähkövirta eivät nyt kulosta kovin merkillisiltä teknisiltä ratkaisuilta - etenkin jos koskevat lähinnä häiveen korjauksia. Toteutettavissa telttoinakin. Toisaalta jos kone on erityinen primadonna niin eihän se tänne sovi. Kuitenkin käyttö Norjassa, Alaskassa, Islannissa ja Grönlannissa antavat ymmärtää että näin ei ole.

5A7C0F90-F65E-4118-B8EC-9F7D7A037D7B.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Patrialle ole hankittu ihan nimenomaista F-35 huolto-osaamista? Että eikös siltä osin jonkinlaista osaamista pitäisi jo olla.
 
Eikös Patrialle ole hankittu ihan nimenomaista F-35 huolto-osaamista? Että eikös siltä osin jonkinlaista osaamista pitäisi jo olla.
Hankkihan Patria Belgialaisen lentokonemoottorien huoltolafkankin F-15 ja F-16 koneiden P&W myllyille. Ei siinä suoranaisesti mitään yhteyttä ole konehankintaan, vaan Patria on pidempään santsannut lentokoneiden ja hekojen elinkaaripalveluihin. https://www.patriagroup.com/newsroom/news/2019/patria-acquired-belgium-engine-center
 
,

Tässä poimintoja siitä, mitä F-35:n huoltotilan sanotaan vaativan:

"if the power provided to the F-35 is not the perfect voltage, amperage or harmonics, the aircraft will not turn on when the ground crew needs to perform functional checks. Centralized electric power systems with long, sensitive supply cables do not work."

"Accordingly, in each F-35 hangar work is done above service pits—under-floor spaces from which electric power, cooling
and other services are provided at the aircraft, obviating the need to run cables from remote inverters/converters."

"The F-35’s multiple electronic systems generate significant heat. During maintenance, the fighter requires preconditioned air (PCA) cooling at just the right temperature. The air must be very dry at a higher pressure than standard commercial PCA. Sending cool air from specialized high-pressure air conditioners through an underground trunk line which is ducted off to individual service pits is one way to ensure proper cooling."

Jotain tällaista pitäisi varmaankin rakentaa Rissalaan ja Rovaniemelle. Mutta miten homma toimisi vaihtuvissa maantietukikohdissa, kun päätukikohtien laitteistot on tuhottu sodassa?

www.erictegler.com/wp-content/uploads/2019/03/AvWeekMRO.pdf
Kaiken tuon voi asentaa puoliperävaunuun/kuljetuslavettiin. Tämä peretetään metsän siimekseen, pystytetään teltat sun camot. Nuppia voi tarvittaessa käyttää voimanlähteenä. Hinta alle miltsi, näitä 50 kpl, kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
:whistle:
 
Viimeksi muokattu:
No jäähdytys/lämmitys, ilmankosteuden tai kuivuuden hallinta ja tasainen sähkövirta eivät nyt kulosta kovin merkillisiltä teknisiltä ratkaisuilta - etenkin jos koskevat lähinnä häiveen korjauksia. Toteutettavissa telttoinakin. Toisaalta jos kone on erityinen primadonna niin eihän se tänne sovi. Kuitenkin käyttö Norjassa, Alaskassa, Islannissa ja Grönlannissa antavat ymmärtää että näin ei ole.

Katso liite: 40504
Home koneen pinnassa saattaa parantaa stealthia. Pitää varoa, ettei venäläinen kopioi ;-)
 
Muistin virkistykseksi JPO:n johtajan, Kenraaliluutnantti Chris Bogdanin haastattelu vuodelta 2013.

Se mielenkiintoisin asia tässä ei ole haastattelussa todetut ongelmat, joista monista on jo päästy jo eroon vaan n. kohdasta 8:30 lähtien keskusteltavat hinta & kustannukset. Bogdan uskoi että koneen hinta ei tule olemaan ongelma, vaan sen elinkaarikustannukset ja ylläpitäminen, jotka mainitsi olevan "big elefant". Ratkaisuksi hän tavoitteli kilpailua huollon ja ylläpidon osalta niin että L&M ja P&W eivät yksin tuottaisi elinkaaripalveluja, vaan järjestelmiä sekä tekniikkaa voisi kilpailuttaa. No, eipä tainnut käydä niin?

Bogdan sanoi että jos ylläpitokustannuksia ei saada kuriin, niin ohjelma on kestämätön kaikille. Kehittämiseen varatut rahat ja aika loppuivat 2017, mutta en ole perillä että paljonko senjälkeen tuohon kehittämiseen on laitettu fyrkkaa. Hän myös mainitsi jo tuolloin että ohjelma oli "too big to fail" eli siinä on liikaa kiinni USA:lla ja muilla ostajilla että se voisi epäonnistua.

F135 PW-100 maksoi tuolloin 13-14 milj. USD koneen lisäksi, joka oli 100+ milj.

Fiksunoloinen mies, joka malttaa selittää asiat perusteellisesti. Varmaan parhaita tyyppejä hankkeessa ikinä .
 
,


Kaiken tuon voi asentaa puoliperävaunuun/kuljetuslavettiin. Tämä peretetään metsän siimekseen, pystytetään teltat sun camot. Nuppia voi tarvittaessa käyttää voimanlähteenä. Hinta alle miltsi, näitä 50 kpl, kiitos.

Eipä taida niin halvalla ratkaisulla päästä. Linkittämässäni jutussa mainitaan:

"Thus far, seven U.S. Navy/Marine Corps F-35 hangars and associated facilities have been built at an average cost of $60 million each. As the F-35 fleet expands, the Navy/Marine Corps plans a total of 31 hangar facilities at a cost of $2 billion.

The U.S. Air Force has built 20 F-35 hangars and plans three more. The service has not said how many hangar facilities it will ultimately build or the average cost per facility, but it reports that hangar projects at five bases yield an average of $281.8 million per base. "
 
Eipä taida niin halvalla ratkaisulla päästä. Linkittämässäni jutussa mainitaan:

"Thus far, seven U.S. Navy/Marine Corps F-35 hangars and associated facilities have been built at an average cost of $60 million each. As the F-35 fleet expands, the Navy/Marine Corps plans a total of 31 hangar facilities at a cost of $2 billion.

The U.S. Air Force has built 20 F-35 hangars and plans three more. The service has not said how many hangar facilities it will ultimately build or the average cost per facility, but it reports that hangar projects at five bases yield an average of $281.8 million per base. "
Kannattaa muistaa, että varsinaisessa tukikohdassa ja maantietukikohdassa varaudutaan tekemään eri tasoisia hommia. Ainakin varaudutaan siihen, että esim. moottorin vaihtaminen vaatii enemmän sisua korpikuusen alla kuin kentän laidalla kahvion vieressä.

Aikaisemmassa viestissäsi esitetyt vaatimukset ovat vähimmäisvaatimuksia, joita on pidetty kovina metsäolosuhteisiin. Ainakin ne ovat aiheuttaneet - aika ajoin - kulmakarvojen kohottelua täälläkin.
Nyt esittämäsi kustannukset puolestaan edustavat normaalin kenttätoiminnan kiinteitä varusteita ja hyviä työskentelyolosuhteita. Nämä kylläkin ison maan suojaisissa olosuhteissa - Suomessa voi varautua isompiin kustannuksiin päätukikohtien järjestelyissä.

Mainittakoon, että vuonojen maassa on laitettu öljyrahoja reilusti isompi määrä F-35 -tukikohtiin.

Maantietukikohdissa mennään minimeillä jo liikutettavuuden vuoksi. Heittoni alle miltsistä sisältää nupin ja lavetin lisättynä sähköntuotannon ja ilmastoinnin ym. laitteistolla.
No, voi se mennä ylikin miltsin, mutta muutaman kymmenen ajoneuvon kohdalla puhutaan kuitenkin alle prosentista kokonaiskustannuksista.
 
Eli puoli miljardia euroa hangaareihin Rolloon ja Rissalaan. Koelentokeskus toimii Pirkkalassa ja sielläkin pitää päivystää hävittäjillä niin jotakin sinnekin täytyy tehdä.
 
HX hankkeen tilaisuuksissa on koko ajana korostettu että tarjoukseen pitää sisältyä myös nämä tukeutumiseen tarvittavat investoinnit ja meidän hajautukseen perustuva doktriinimme, mielenkiinnolla odotan montako salamaa tarjoukseen saadaan mahtumaan.
 
Back
Top