F-35 Lightning II

Niin, seuraa niin kauan kuin näkyy - mikä ei välttämättä ole kovin pitkään - etäisyyttä tai suuntaa ei tiedetä koska kyseessä on passiivinen sensori. Jos useampi kone näkee niin etäisyyttä voi ehkä jotenkin yrittää trianguloida. Aika harvoin tullee tilanne missä tästä olisi todellista hyötyä esim kohteen ennakkovaroitusta silmälläpitäen.

Tuossa (iki)vanhassa videossa näkyy miten ensihavainnon jälkeen ohjusta aletaan seurata myös tutkalla. Siinä puhuttiin tosin growth modesta, eli sensorifuusio tältä osin saattaa olla vielä teoreettista. Tuossa myös näytti siltä että oltiin melko lähellä laukaisupaikkaa ja videon nimessäkin puhuttiin "multiple rocket launches"-havainnosta, joten olisikohan enemmän MLRS/tykistöohjus-tyyppisestä kohteesta kyse.
 
Poimintoja Hollannin F-35 vuosikatsauksesta.

- 5 of the 8 Cat 1 deficiencies should be resolved by the end of 2020 and the remaining 3 in 2021
- Dutch fleet has relatively high operational readiness and is able to achieve planned flying hours

- GAO states that 2020 report will be last separate annual report, because after achieving milestone C, the program is considered a regular program.
- Most IOT&E tests have been carried out with exception of JSE which are expected to be completed Q42020 or Q12021
- JPO cost estimates for C2D2 for period 2019-2025 are included in Dutch estimates for operating costs.

- The Dutch will set up their own cloud environment for ODIN to ensure it’s own management of Dutch F35 fleet. The cost of the Dutch cloud environment is included in F35 acquistion budget.
- The Dutch do not recognise the issues US units are experiencing with ALIS. They believe this is due to different organisation of Dutch ALIS enterprise and Dutch experience and knowledge gained by having embedded ALIS specialists in program since 2013.

- The Japanese F35A that crashed in 2019 has been found, and spatial disorientation reason for accident. Dutch aircraft have now been upgraded with Auto GCAS capability.
- Issues with F35A gun (bolts on gun suspension system vibrating loose, cracks in ‘plating’) have been instigated, with a design change to resolve loosening bolts and a temporary mod in place for cracking which will be implemented from Lot14 on. The accuracy issue has been resolved by a new software load that has been certified.

- 15% of canopies have been found to have the delamination issue, which hinders pilot visibility and the ability to discharge static electricity. The issue is due to new sealant kits introduced in 2017. The issue has been resolved by reverting to older sealant kit. The deficiency cannot be corrected and canopy must be replaced. Due to insufficient canopies being available, this is having a negative impact on availability. A second canopy manufacturer has been qualified and shortages should be overcome Q1 2022

- As a result of the F35A crash at Eglin in Apr 2020 an addition has been made to the pilot checklist as a corrective measure.
- The discovery of damaged OBIGGS pipes inside a fuel tank has resulted in temporary restrictions of flying within 25nm of storm cells and protecting aircraft on ground within 10nm of same.

- During SDD the F35A has met the requirements of the 6 mission types required of Dutch fleet
- The current Dutch program budget for 46 F35A of €$6013.7m includes a risk reserve of €$131.1m. The budget exceeds the current program estimate of €$5834.7 by €$170m

- This report, for the first time, includes costs that were previously not allocated to Project such as facility support, workplace automation, placements abroad, training /course, business trips and exercises.
- Average annual operating budget for 2020-2025 €$397.5m, average estimated operating cost is €$394.3m
- The operating forecasts are conservative

- A new PSFD MoU (Production Sustainment and Follow-on Development) is currently being drawn up which excludes Turkey. This MOU will include significantly higher cost ceilings. These amounts have already been included in Dutch F35 project estimates.The new PSFD MoU will be set for the life of the aircaft, Dutch CSR (Cost share ratio) of PSFD MoU will increase from 1.238% to 1.535% due to purchase of extra 9 jets.
 
- Average annual operating budget for 2020-2025 €$397.5m, average estimated operating cost is €$394.3m
- The operating forecasts are conservative
Ei näytä hyvälle F-35:n valintamahdollisuuksia ajatellen, kun 46 kpl vetää noin härskisti meidän limiitin eli 250-300 miljoonan euron ylitse ja meillä pitäisi saada vielä miltei puolitoistakertainen määrä mahtumaan.
 
Ei näytä hyvälle F-35:n valintamahdollisuuksia ajatellen, kun 46 kpl vetää noin härskisti meidän limiitin eli 250-300 miljoonan euron ylitse ja meillä pitäisi saada vielä miltei puolitoistakertainen määrä mahtumaan.
Juu kyllä tämä on nyt selkeästi viimeinen naula kolmevitosen arkkuun meidän osalta. 70/30 SH/Smartti
 
Ei näytä hyvälle F-35:n valintamahdollisuuksia ajatellen, kun 46 kpl vetää noin härskisti meidän limiitin eli 250-300 miljoonan euron ylitse ja meillä pitäisi saada vielä miltei puolitoistakertainen määrä mahtumaan.

Tuo on vuosille 2020-25, jolloin koneita vasta otetaan käyttöön. Tämä rivi oli jostain syystä jäänyt pois tuosta lainauksesta:

- F35 has Average annual operating budget for it’s lifespan of €$594.4m which is adjusted annually for wage and price level changes and currency movements.


Tiedä sitten taas kuinka vertailukelpoisia lukuja nuo ovat ja mihin.
 
Ei näytä hyvälle F-35:n valintamahdollisuuksia ajatellen, kun 46 kpl vetää noin härskisti meidän limiitin eli 250-300 miljoonan euron ylitse ja meillä pitäisi saada vielä miltei puolitoistakertainen määrä mahtumaan.
Kerropa vielä, miten nämä luvut on laskettu

#meilläeiolevaraaF35teen
 
Tuo on vuosille 2020-25, jolloin koneita vasta otetaan käyttöön. Tämä rivi oli jostain syystä jäänyt pois tuosta lainauksesta:

- F35 has Average annual operating budget for it’s lifespan of €$594.4m which is adjusted annually for wage and price level changes and currency movements.

Arviot on arvioita, vain toteutuneet luvut todellisia.
 
Arviot on arvioita, vain toteutuneet luvut todellisia.

En nyt ihan ymmärtänyt kommenttiasi, mutta toteutuneita lukujahan ei tässä vaiheessa Hollannin osalta juuri ole, koska koneita ei ole toimitettukaan kuin muutama. Jos jotain lukua haluaa tarkastella elinkaarikustannusten valossa niin elinkaaren operointikustannusarvio lienee osuvampi kuin siirtymävaiheen budjetti.
 
Meidän tietämyksellä hyvin vaikea vertailla noita lukuja, paras käsitys löytyy HX-hankkeen sisältä josta ei taatusti tietoa tipu. Mutta eihän noi luvut hyvälle näytä. Olisihan se hienoa siirtyä uusimman saatavissa olevan sukupolven hävittäjäkaluston käyttäjäksi, mutta sillä on ikävä kyllä ilmeisesti vähän liian suolainen hinta.
 
Meidän tietämyksellä hyvin vaikea vertailla noita lukuja, paras käsitys löytyy HX-hankkeen sisältä josta ei taatusti tietoa tipu. Mutta eihän noi luvut hyvälle näytä. Olisihan se hienoa siirtyä uusimman saatavissa olevan sukupolven hävittäjäkaluston käyttäjäksi, mutta sillä on ikävä kyllä ilmeisesti vähän liian suolainen hinta.
Itse olen vähän skeptinen, että miten me suomalaiset olisimme jollakin ihmekonstilla ainoa erikoiskeissi, joka pystyy sullomaan kaikkia muita maita huomattavasti pienempään kustannukseen Salamakakkosen operointikulut. Kun jos me keksisimme miten 64 F-35 operoidaan 250-300 miljoonaan euroon vuodessa, luulisi muidenkin maiden keksineen vastaavaa ihan vastuuntunnosta veronmaksajiaan kohtaan.
 
Itse olen vähän skeptinen, että miten me suomalaiset olisimme jollakin ihmekonstilla ainoa erikoiskeissi, joka pystyy sullomaan kaikkia muita maita huomattavasti pienempään kustannukseen Salamakakkosen operointikulut. Kun jos me keksisimme miten 64 F-35 operoidaan 250-300 miljoonaan euroon vuodessa, luulisi muidenkin maiden keksineen vastaavaa ihan vastuuntunnosta veronmaksajiaan kohtaan.
Tämä sama ihmettely toistuu 1-2 kertaa viikossa. Jälleen voin uudistaa 15.9. postaukseni, vaihda tällä kertaa USAFin tilalle Alankomaiden ilmavoimat:
Tämä operointikustannus on kestoaihe, josta kukaan foorumilla ei tiedä totuutta ja varsinkaan julkisuudessa aihetta ei ole avattu. Lehdistö revittelee otsikoita, kun toimittajia aihe ei oikeasti kiinnosta ja osalla puolestaan agandana on koko hankkeen mustamaalaaminen.
  • Onko USAFin operointikulut laskettu samalle tuotantoversiolle kuin mikä Suomelle tulisi?
  • Onko USAFin luvuissa mukana kehitysversioiden operointikulut, jotka varmasti ovat suuremmat kuin tuotantokoneille?
  • Ydinkysymys: mitä USAF laskee sisään operointikuluihin ja vastaako tämä ollenkaan suomalaista tapaa laskea kulut?
  • Kuinka paljon kulut laskevat, kun kone tulee FOC-käyttöön laajassa mittakaavassa?
  • Kuinka paljon Suomessa voidaan arvioida saatavan kuluja alas tehokkaammalla toiminnalla (mm. Hornetissa tämä onnistui erittäin hyvin)?
  • Kuinka paljon fyysisiä lentotunteja voidaan korvata simulaattorilentämisellä?
  • Saadaanko kansainvälisestä yhteistyöstä aikaan säästöjä?
  • Jos kulut ovat kaikkien yllä olevien kohtien jälkeen huomattavasti korkeammat kuin Hornetilla, onko tarpeen muuttaa puolustusvoimien sisällä budjetin kohdennusta?
 
En nyt ihan ymmärtänyt kommenttiasi, mutta toteutuneita lukujahan ei tässä vaiheessa Hollannin osalta juuri ole, koska koneita ei ole toimitettukaan kuin muutama. Jos jotain lukua haluaa tarkastella elinkaarikustannusten valossa niin elinkaaren operointikustannusarvio lienee osuvampi kuin siirtymävaiheen budjetti.

Nimenomaan - koska toteutuneita lukuja ei vielä ole, ei tiedetä mitä koneilla operointi oikeasti tulee maksamaan. Jos vertaa vaikka Suomen ja Norjan tilannetta: Hornetteja on menetetty 2 kpl, Norja F-16:ia toistakymmentä. Moniko olisi tiennyt tämän etukäteen?
 
Itse olen vähän skeptinen, että miten me suomalaiset olisimme jollakin ihmekonstilla ainoa erikoiskeissi, joka pystyy sullomaan kaikkia muita maita huomattavasti pienempään kustannukseen Salamakakkosen operointikulut. Kun jos me keksisimme miten 64 F-35 operoidaan 250-300 miljoonaan euroon vuodessa, luulisi muidenkin maiden keksineen vastaavaa ihan vastuuntunnosta veronmaksajiaan kohtaan.
No, ongelmahan on näiden vertailtavuus. Kuka nyt laskee mitäkin ylläpitokuluihin. Se on jopa politiikkaa mitä ylläpitoon sisällytetään koska monessa hankkeessa on eri päätös hankinnasta ja jatkopäätös ylläpidon budjeteista.

Suomen kulurakennetta tai tarkemmin tarpeemme mukaisen käytön kuluja ei voida laskea kuin meillä ja meidän hornetien ja käyttöstrategian pohjalta. Ja tässäkin piilee iso mutta jota ei juuri kukaan tuo esille. Nimittäin eihän missään kulurakenne pysy entisellään vaan kasvaa jo ihan kustannusrakenteekin vuoksi. Hornetejakaan ei voida ajaa parasta ennen päivän jälkeen koska kulut kasvavat. Niinpä tulevia kustannuksia punnitaan tämän päivän kustannusrakenteella ja tämän päivän rahassa. Ei kukaan kuitenkaan oleta, että tuo summa on enää sama parin vuoden päästä.

Toinen merkittävä seikka on omavaraisuus joka on määrätyllä mutta joustavasti tulkittavalla tavalla mukana kulurakenteessa. Se ei kuitenkaan ole sanan varsinaisessa mielessä kulurakennetta vaan eräänlainen vakuutusmaksu siitä, että kone on käytettävissä pidemmälle venyttäen vaikka kriisi olisikin päällä. No meillä sitä on käsitelty kulurakenteena mutta se voisi myös olla hankintahintaa.
 
Tuossa (iki)vanhassa videossa näkyy miten ensihavainnon jälkeen ohjusta aletaan seurata myös tutkalla.

Ah, sitten kyseessä ei ole se paljon kierrätetty video missä seurattiin Falcon-raketin laukaisua jostain 1000+ kilsan etäisyydeltä.
Ballistisen ohjuksen seuraaminen hävittäjän tutkalla nyt ei vaikuta kovin mielekkäältä hommalta. Jonkunlaisen tuokiokuvan siitä ehkä ehtisi nopeasti verkkoon syöttää muiden ihmeteltäväksi.
 
Suomen Sotilaan F-35 numeron voi ladata ilmaiseksi täältä
Koska meillä on vain murto-osa Yhdysvaltain ilmavoimien resursseista ja tehtävistä, lienee syy- tä pohtia tarkasti sitä, onko sen tarpeisiin optimoitu hävittä- jäkalusto kaikkein sopivin ja optimoiduin valinta pienten alu- eellisesti toimivien Ilmavoimiemme tarpeisiin ja resursseihin vai ei

asiallinen artikkeli mutta pakko oli Suomen sotilaan yya-propagandaa edes ihan pikkuisen yrittää mukaan. Miten tilanne oli tai on hornetin kanssa ja miten se muuttuisi em suhteen.

Ja kävi sekin selväksi mikä taho on ne saunaillat tarjonnut.
Seuraavana oli vuorossa vain kahdesta modernin hävittäjän kehittämiseen pystyvästä Euroopan valtioista toinen – Ruotsi – kehittämällä neljännen sukupolven Saab JAS 39 Gripen
 
Viimeksi muokattu:
Mitä helvettiä?

With that in mind Washington is studying ways to make the Lockheed Martin Corp LMT.N F-35 more visible to Israeli radar systems, two sources said. Reuters could not determine if this would be done by changing the jet or providing Israel with better radar, among other possibilities.

Sources familiar with the negotiations said a working idea was for Israeli air defenses to be able to detect the UAE F-35s with technology that effectively defeats the stealth capabilities of the jets.

F-35 fighter jets sold to the United Arab Emirates could also be built in a way that ensures the same planes owned by Israel outperform any others sold in the region
, defense experts say.

Washington already demands that any F-35 sold to foreign governments cannot match the performance of U.S. jets, said both a congressional staffer and a source familiar with past sales.

The F-35’s technical sophistication is tied to its mission systems and processing power and “it’s the computing power that allows you to sell a higher tech jet to Israel than to the UAE,” said Doug Birkey, executive director of the Mitchell Institute for Aerospace Studies in Washington.

“When foreign pilots are in training in the U.S. they type a code into a user interface as they board the jet, the code will pull a different jet for each pilot based on legal permissions,” Birkey said.
 
Mitä helvettiä?




Hyvä bongaus ja ei kai ihan uutta että vientiversiot ovat sotakoneissa ns. kevennettyjä. Toivottavasti HX-hankkeessa saadaan minimissään ymmärrys miten meille myytävät koneet(kaikki ehdokkaat) eroavat kotimaisista versioistaan.

Onko jollakin käsitystä onko meikäläisissä Horneteissa ns kaikki herkut käytössä, vai onko Jenkkien vastaavat jotenki terästettyjä?
 
Hyvä bongaus ja ei kai ihan uutta että vientiversiot ovat sotakoneissa ns. kevennettyjä. Toivottavasti HX-hankkeessa saadaan minimissään ymmärrys miten meille myytävät koneet(kaikki ehdokkaat) eroavat kotimaisista versioistaan.

On se siinä mielessä uutta, että JPO on vakuuttanut, että kaikki F-35:t ovat saman tasoisia, eikä vientiversioita ole heikennetty. En tiedä että onko asia todella näin, vai onko toimittaja tai lähde ymmärtänyt sen väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top